Jump to content
Geplaatst:
comment_1254942

Hallo iedereen! :cya:

Aangezien ik het heel leuk vond om een kleine tut van Gmax te schrijven en omdat er weinig Gmax tutorials zijn wil ik graag nog een (kleine) tutorial schrijven voor Gmax.

Dit zal ongeveer het eindresultaat zijn:

screen19fu1.jpg

Wat wordt uitgelegd:

- Editable poly gebruiken

- Textures aanbrengen op je model

- Verschillende perspectieven beheersen

Benodigdheden:

- Gmax

- Ik raad je aan om mijn andere tutorial van Gmax eerst te volgen! >>>Tutorial<<<

Stappen:

1. Start Gmax

2. Maak een plane en vul bij ''Length'' en ''width'' 100 in en bij ''Length Segs''en ''Width Segs'' 8 in:

screen2uh3.jpg

3. Klik nu met de rechtermuisknop op je plane en klik onderaan op ''Convert to:'' en daarna ''Convert to Editable Poly'':

screen3gx6.jpg

(Editable Poly heeft een aantal handige tools om mooie models te kunnen maken!)

4. Nu klik je op de drie rode puntjes:

screen4yz4.jpg

5. Nu kun je de vertexen van je Plane selecteren, een vertex is een punt op je model.

Vanaf dit punt kun je, je model ''uitrekken''.

6. Klik nu op het schermpje linksboven je ''Perspective'' schermpje, namelijk het ''Top'' schermpje:

screen5cj4.jpg

7. Nu selecteer je de ''move tool'' en selecteer je een paar vertexen.

Vervolgens sleep je ze wat naar rechts, links, boven of onderen:

screen6pi0.jpg

8. Als je per ongeluk je schermpje beweegt zodat er bovenin ''User'' staat moet je rechts klikken op het woordje User en kies je views en daarna Top:

screen7hb3.jpg

9. Herhaal stap 7 nu keer op keer tot je ongeveer dit krijgt:

screen8oh7.jpg

10. Nu klik je op het direhoekje naast de drie rode puntjes:

screen9fu1.jpg

11. Nu ga je weer naar het Top schermpje en selecteer je al de ''lijntjes'' aan de buitenkant van je plane door CTRL in te houden en ze een voor een te selecteren:

screen10vb8.jpg

12. Nu houd je de Shift knop in en sleep je de randen naar beneden tot ze ongeveer zo ver zijn:

screen11hv2.jpg

13. Nu kun je in het ''Perspective'' schermpje nog wat heuveltjes maken door de vertexen in het midden van je plane naar boven te slepen:

screen12nh0.jpg

14. Nu het eiland gemoddelt is kunnen we textures gaan toevoegen!

Voor een groot assortiment aan textures kun je het beste naar CGTextures.com gaan.

15. Als je een goede texture voor je eiland hebt gevonden ga je naar het ''modify tabblad'':

screen13jb7.jpg

16. Nu druk je op ''Modifier list'' en zoek je naar ''Displace'':

screen14ai1.jpg

17. Vervolgens klik je op ''None'' onder het woordje ''Bitmap'' en selecteer je, je gedownloade texture:

screen15bp3.jpg

18. Als je, je texture hebt geopend ''sleep'' je, je texture naam naar je model:

screen17ip4.jpg

19. De texture zit er niet goed op, klik op ''Modifiers'' bovenin, dan ''UV Coordinates'' en dan ''UVW Map'':

screen18cf1.jpg

(UVW Mappen is een kleine tool om je texture goed op je model te zetten!)

20. Nu is je eilandje klaar, zo ziet de mijne eruit:

screen19fu1.jpg

Tips:

- Je kunt natuurlijk ook variëren met Editable poly en je eigen kunstwerken creëren!

- Je bent natuurlijk niet gebonden aan de tutorial, probeer wat eigen waardes in te vullen zoals bij stap 2!

Bedankt voor het lezen van mijn tweede tutorial!

Reacties zijn van harte welkom, stuur een PB voor een Gmax tutorial request!

Grtz RD :cya:

Bewerkt: door Revolution-Designer

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1328767
hoe krijg je je eiland in de kleur van de textures? als ik ze invoeg, dan blijft het gewoon grijs :(

Wanneer je de texture ziet staan in het rechter menu, moet je de naam van je texture die daar staat naar je model slepen.

Wanneer je de muisknop loslaat zal je texture op je model moeten verschijnen. :)

Nog veel succes met modellen!

Grtz RD :cya:

Geplaatst:
comment_1328846
-een ander bericht-

Wanneer je de texture ziet staan in het rechter menu, moet je de naam van je texture die daar staat naar je model slepen.

Wanneer je de muisknop loslaat zal je texture op je model moeten verschijnen. :)

Nog veel succes met modellen!

Grtz RD :cya:

ja maar dat gebeurt niet

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1329104
*Plaatje*

hier is het plaatje.

Het grijze moest een strand zijn....

Heb je stap 19 ook gedaan?

Door stap 19 uit te voeren moet de texture tevoorschijn komen.

Ook zou je kunnen proberen om je texture op te slaan als bmp bestand.

Grtz RD

Geplaatst:
comment_1329863
PLAATJE

hier is het plaatje.

Het grijze moest een strand zijn....

Je moet nog even uvw mappen zodat je de texturen goed op het model kunt plaatsen

post-84115-1239814663_thumb.jpg

In het schermpje rechts zie je ergens lenght, width en height staan hiemee kun je de grote van het textuur bepalen verhoog en velaag dit eens kijk wat er gebeurt als dat niet werkt dan weet ik het ook niet.

nog even snel een vraagje aan Revolution-Designer zou je een tut kunnen maken hoe je een col maakt in gmax en ook goed ingame krijgt ik zelf had er problemen mee nu weet ik het wel hoe het moet het zou wel een handige tut zijn voor gmax gebruikers.

Bewerkt: door danny18

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1330157
nog even snel een vraagje aan Revolution-Designer zou je een tut kunnen maken hoe je een col maakt in gmax en ook goed ingame krijgt ik zelf had er problemen mee nu weet ik het wel hoe het moet het zou wel een handige tut zijn voor gmax gebruikers.

Ik zal kijken of ik iets voor je kan doen Danny.

Ik kan zelf wel werkende col's maken maar met de dff heb ik wat moeite.

Ik zal kijken of ik binnenkort wat tijd heb. ;)

Grtz RD

Geplaatst:
comment_1330177
nog even snel een vraagje aan Revolution-Designer zou je een tut kunnen maken hoe je een col maakt in gmax en ook goed ingame krijgt ik zelf had er problemen mee nu weet ik het wel hoe het moet het zou wel een handige tut zijn voor gmax gebruikers.

Ik zal kijken of ik iets voor je kan doen Danny.

Ik kan zelf wel werkende col's maken maar met de dff heb ik wat moeite.

Ik zal kijken of ik binnenkort wat tijd heb. ;)

Grtz RD

Ik kan je wel helpen met dff bestanden want dat kan ik beter dan coll's

En ik kan niet wachten tot je tut klaar is want het kan ook nog een handig zijn voor andere gmax modellers.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1330239
nog even snel een vraagje aan Revolution-Designer zou je een tut kunnen maken hoe je een col maakt in gmax en ook goed ingame krijgt ik zelf had er problemen mee nu weet ik het wel hoe het moet het zou wel een handige tut zijn voor gmax gebruikers.

Ik zal kijken of ik iets voor je kan doen Danny.

Ik kan zelf wel werkende col's maken maar met de dff heb ik wat moeite.

Ik zal kijken of ik binnenkort wat tijd heb. ;)

Grtz RD

Ik kan je wel helpen met dff bestanden want dat kan ik beter dan coll's

En ik kan niet wachten tot je tut klaar is want het kan ook nog een handig zijn voor andere gmax modellers.

Inderdaad, maar misschien kun je alvast een kijkje nemen bij deze tutorial: >Klik<

Grtz RD :cya:

Geplaatst:
comment_1331439
nog even snel een vraagje aan Revolution-Designer zou je een tut kunnen maken hoe je een col maakt in gmax en ook goed ingame krijgt ik zelf had er problemen mee nu weet ik het wel hoe het moet het zou wel een handige tut zijn voor gmax gebruikers.

Ik zal kijken of ik iets voor je kan doen Danny.

Ik kan zelf wel werkende col's maken maar met de dff heb ik wat moeite.

Ik zal kijken of ik binnenkort wat tijd heb. ;)

Grtz RD

Ik kan je wel helpen met dff bestanden want dat kan ik beter dan coll's

En ik kan niet wachten tot je tut klaar is want het kan ook nog een handig zijn voor andere gmax modellers.

Inderdaad, maar misschien kun je alvast een kijkje nemen bij deze tutorial: >Klik<

Grtz RD :cya:

Oja he was die tut bijna vergeten dus hoef ik niet te helpen.

Maarja ik werk het meeste met vice city angezien sn andreas niet op mijn pc kan vanwege mijn videokaart (mijn vorige is kapot gegaan :cry: )

maar met vice city kun je ook wel leukedingen doen en hoef je niet perse een nieuwe img toe tevoegen om extra objecten toetevoegen :)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.