Jump to content

PEGI richtlijn wordt wetgeving


Jacky-2007

Lees eerst de hoofdpost aandachtig voor je de poll invult!  

86 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat betekent dit voor jou?

    • Het verandert niets, ik ben tenslotte 18+
      23
    • Het verandert niets, ik ben onder de 18 maar mijn ouders gaan altijd mee dus die kopen het dan wel
      21
    • Het verandert niets, ik heb een oudere broer/zus die voor mij de games kan kopen zonder dat mijn ouders de game zien of afkeuren
      5
    • Heel waardeloos, dit betekent dat ik een volgende GTA niet kan kopen!
      0
    • Heel waardeloos, want ik vind de PEGI rating vaak niet kloppen
      11
    • Heel waardeloos, ben onder de 18 maar mijn ouders letten er nooit op en ik kocht altijd gewoon wat mij leuk leek
      26


Recommended Posts

dat is als je het aan een minderjarige geeft,leent,verkoopt of wat dan ook maar de minderjarige zelf is niet strafbaar als hij of zij de game speelt.

Geen adviesleeftijd dus! Wettelijk vastgelegd. De wet gaat ervan uit dat de minderjarige nog niet genoeg voor de juiste keuze kan kiezen, en de fout is inderdaad te wijten aan de dealer. :bier:

ja maar we hebben het dus toch over dat minderjarigen het niet mogen spelen?in die wet staat dat je het niet mag laten zien of verkopen enzo maar de minderjarige zelf mag het wel doen en is niet strafbaar!er staat nergens dat minderjarige het niet mogen spelen.

Bewerkt: door thegodfather91
Link to comment
Delen op andere websites

ja maar we hebben het dus toch over dat minderjarigen het niet mogen spelen?in die wet staat dat je het niet mag laten zien of verkopen enzo maar de minderjarige zelf mag het wel doen en is niet strafbaar!er staat nergens dat minderjarige het niet mogen spelen.

Maar het komt er toch op neer, dat kan je niet ontkennen. Nou ja, je ziet de wereld rondom je zoals het is en daar kan ik niks aan veranderen. :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

ja maar we hebben het dus toch over dat minderjarigen het niet mogen spelen?in die wet staat dat je het niet mag laten zien of verkopen enzo maar de minderjarige zelf mag het wel doen en is niet strafbaar!er staat nergens dat minderjarige het niet mogen spelen.

Maar het komt er toch op neer, dat kan je niet ontkennen. Nou ja, je ziet de wereld rondom je zoals het is en daar kan ik niks aan veranderen. :cya:

nou dat is het nou net niet dus,deze wet gaat over verkoop enzo aan minderjarigen maar niet over de minderjarige zelf,thats all.als jij me een wet of andere bron laat zien dat het wel illigaal is om het te spelen als minderjarige dan zeg ik heel vriendelijk sorry :) anders had het er wel bijgestaan.

Bewerkt: door thegodfather91
Link to comment
Delen op andere websites

ja maar we hebben het dus toch over dat minderjarigen het niet mogen spelen?in die wet staat dat je het niet mag laten zien of verkopen enzo maar de minderjarige zelf mag het wel doen en is niet strafbaar!er staat nergens dat minderjarige het niet mogen spelen.

Maar het komt er toch op neer, dat kan je niet ontkennen. Nou ja, je ziet de wereld rondom je zoals het is en daar kan ik niks aan veranderen. :cya:

nou dat is het nou net niet dus,deze wet gaat over verkoop enzo aan minderjarigen maar niet over de minderjarige zelf,thats all.als jij me een wet of andere bron laat zien dat het wel illigaal is om het te spelen als minderjarige dan zeg ik heel vriendelijk sorry :) anders had het er wel bijgestaan.

Ik zeg toch niet dat het illegaal is, maar dat de wet dit soort dingen liever niet in de handen van minderjarigen laat belanden.

Link to comment
Delen op andere websites

Omdat het geen onderdeel is van de Europese Unie, hoeven uitgevers van videospelletjes en andere vermaaksoftware hun software niet te laten bezegelen met een PEGI symbool als ze hun spellen uitbrengen in Europa.

Is dit niet even grappig? Het kan helemaal geen wet zijn want het is niet eens verplicht bij games :7 .

Link to comment
Delen op andere websites

ja maar we hebben het dus toch over dat minderjarigen het niet mogen spelen?in die wet staat dat je het niet mag laten zien of verkopen enzo maar de minderjarige zelf mag het wel doen en is niet strafbaar!er staat nergens dat minderjarige het niet mogen spelen.

Maar het komt er toch op neer, dat kan je niet ontkennen. Nou ja, je ziet de wereld rondom je zoals het is en daar kan ik niks aan veranderen. :cya:

nou dat is het nou net niet dus,deze wet gaat over verkoop enzo aan minderjarigen maar niet over de minderjarige zelf,thats all.als jij me een wet of andere bron laat zien dat het wel illigaal is om het te spelen als minderjarige dan zeg ik heel vriendelijk sorry :) anders had het er wel bijgestaan.

Ik zeg toch niet dat het illegaal is, maar dat de wet dit soort dingen liever niet in de handen van minderjarigen laat belanden.

we hebben het er toch over dat het illigaal is en jij ging daar op in dat het geen adviesleeftijd is maar verplichte leeftijd :bonk: dus dat heb je wel gezegt :puh: maargoed laten we er maar over ophouden want who gives a shit.

Link to comment
Delen op andere websites

>>> Door Lantyz: Berichten afgesplitst van "Wat is je leeftijd?"<<<

Ik vind het af en toe wel sip dat er van

die (eigenlijk veel te) jonge leden tussen zitten

die dan ook nog eens moderators zijn. Vaak is het

dan dat ze een paar jaar jonger dan jijzelf zijn,

en dus officieel niet eens GTA mógen spelen. Dan

ben ik nu ook 'pas' 17, maar toch; het idee...

Of een moderator jonger dan jij is is volkomen irrelevant. Wie mod wordt staat ter discretie van de crew; als we iemand volwassen genoeg achten om die taak op zich te nemen kan 'ie mod worden, anders niet. Daadwerkelijke leeftijd heeft daar weinig tot niets mee te maken. Ja, we hebben een flink aantal minderjarige mods rondlopen en die mods zouden GTA eigenlijk niet mogen spelen kopen. Maar wettelijk gezien draait het hier niet om het spelen van een gewelddadig spel, maar om het beheren van een jongerenforum. GTAForum hanteert wel een adviesleeftijd van 18+ en weren we zaken die beslist niet geschikt zijn voor alle leeftijden.

Je zegt zelf dat je pas zeventien bent, wat dus betekent dat je nog geen zestien was ten tijde van je registratie. Wist je dat paps en mams ook daar toestemming voor moesten geven? Ik twijfel er niet aan dat het gros van de leden de voorwaarden snel wegklikt bij het registreren. Het is echter voor ons ondoenlijk (of eigenlijk simpelweg onmogelijk) om van iedereen de leeftijd te controleren. Dit is veel eenvoudiger voor de ouders, wier verantwoordelijkheid het naar mijn mening ook is. Als een minderjarige lang genoeg actief is om mod te kunnen worden, kan ik niet anders dan aannemen dat iedere zichzelf respecterende ouder ondertussen op de hoogte is dat diens kind geregistreerd staat op een internetforum en hiermee akkoord gaat.

Omdat het geen onderdeel is van de Europese Unie, hoeven uitgevers van videospelletjes en andere vermaaksoftware hun software niet te laten bezegelen met een PEGI symbool als ze hun spellen uitbrengen in Europa.

Is dit niet even grappig? Het kan helemaal geen wet zijn want het is niet eens verplicht bij games :7 .

De leeftijdsclassificatie die PEGI aan een spel geeft is inmiddels, zoals in het begin van dit topic kunt nalezen, wettelijk bindend. Winkeliers mogen niet langer spellen verkopen aan kinderen jonger dan de minimum leeftijd op het doosje. Inderdaad is het zo dat PEGI een vrijwillig systeem is en ik ben met je eens dat het niet erg duidelijk is hoe dit werkt bij spellen die geen PEGI-waardering hebben, maar sowieso kiezen winkeliers er doorgaans al voor spellen zonder waardering niet in het assortiment op te nemen.

Link to comment
Delen op andere websites

De leeftijdsclassificatie die PEGI aan een spel geeft is inmiddels, zoals in het begin van dit topic kunt nalezen, wettelijk bindend.

Niet in België hoor, ik ben het net gaan nakijken, er is geen enkele wet die zegt dat de PEGI-reichtlijnen moeten worden gevolgd of gehoozaamd, verkopers kunnen je dus het spel ook niet weigeren maar je wel adviseren waar die richtlijn ook voor is. Als er geen wet is, dan is het logischerwijs toch ook niet strafbaar. Ja, dit is de Belgische wet, uitgelegd op een Nederlands forum :7

Bewerkt: door Hearv94
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb trouwens iets over de PEGI richtlijnen (weet niet of het al eerder is vermeld).

Een spel wat 18+ is, kan je als 16 jarige gewoon kopen bij Game Mania (en neem hierdoor dus ook aan dat het bij andere winkels ook lukt).

Heb bijvoorbeeld onlangs Mass Effect 2 gekocht (18+ spel) als 16 jarige. En dit lukte gewoon.

Om te "bewijzen" dat dit niet door een luie puber achter de balie komt:

Beste,

dank je wel om ons te contacteren.

In de PEGI leeftijdclassificaties worden 16 en 18 als gelijk beschouwd.

Een persoon van 16 jaar mag dus games kopen met de PEGI classificatie 16

of hoger, dus ook +18.

Hopende je voldoende van dienst te zijn geweest.

**Met vriendelijke groeten,

Yves Leysen

Game Mania Klantenservice

Link to comment
Delen op andere websites

Niet in België hoor, ik ben het net gaan nakijken, er is geen enkele wet die zegt dat de PEGI-reichtlijnen moeten worden gevolgd of gehoozaamd, verkopers kunnen je dus het spel ook niet weigeren maar je wel adviseren waar die richtlijn ook voor is. Als er geen wet is, dan is het logischerwijs toch ook niet strafbaar. Ja, dit is de Belgische wet, uitgelegd op een Nederlands forum :7

Je geeft zelf al aan waar hem de schoen wringt: GTAForum is een Nederlands forum en dient zich dus aan de Nederlandse wet te houden. Mijn bericht had dan ook betrekking op de berichten die ik uit feedback hierheen gehaald heb, welke gingen over of PEGI wel of niet de leeftijd van de mods hier moet beïnvloeden. Wat betreft het kopen van 18+ games in het algemeen: inderdaad, in België is de classificatie nog steeds slechts een advies. Overigens zou ik niet verbaasd zijn als België over niet al te lange tijd PEGI ook in de wet opneemt. Belgen zijn altijd wat langzamer (dit is een grap, geen boze PB's, svp.).

Ik heb trouwens iets over de PEGI richtlijnen (weet niet of het al eerder is vermeld).

Een spel wat 18+ is, kan je als 16 jarige gewoon kopen bij Game Mania (en neem hierdoor dus ook aan dat het bij andere winkels ook lukt).

Heb bijvoorbeeld onlangs Mass Effect 2 gekocht (18+ spel) als 16 jarige. En dit lukte gewoon.

Hetzelfde staat ook op de website van Game Mania. Dit lijkt terug te grijpen op het feit dat de classificatie 16+ gebruikt kan worden in verband met artikel 240a (dat door jvj op de vorige pagina werd aangehaald), en niet zozeer op een nieuw, op PEGI gebaseerd beleid.

Link to comment
Delen op andere websites

ik vind opzich die pegi richtlijnen maar niks.

ik begon al op mn 7de met gta vice city en speel nog 7 jaar na dato nog steeds gta. heb nog niks wat zich in gta bevind in real life gedaan. maar er zijn ook (domme) mensen die het na doen en gewond of zelfs erger raken.

trouwens, ik ben 14 en kan gerust een spel van 16+ 18+ kopen zonder dat er naar wat wordt gevraagd. laatst nog quatum of solace (16+) kunnen kopen bij de intertoys zonder dat ze wat vroegen.

(wil dit nog eens proberen bij de game mania)

Bewerkt: door onbekendeIV
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

ik begon al op mn 7de met gta vice city en speel nog 7 jaar na dato nog steeds gta. heb nog niks wat zich in gta bevind in real life gedaan. maar er zijn ook (domme) mensen die het na doen en gewond of

En die wet is er natuurlijk juist voor dat soort mensen; Als een regering moet kiezen tussen het teleurstellen van een grote groep mensen en om de zoveel tijd een incident waarbij doden vallen, zal een regering altijd voor de veiligheid kiezen, en daar geef ik ze groot gelijk in.

Zij weten dat jij ook gewoon nog je spelletjes kan halen via je ouders, het kost dus alleen iets meer moeite maar het verkleint wel het risico dat mensen spellen spelen die ze niet aankunnen.

Ik zie geen betere oplossing.

Link to comment
Delen op andere websites

Moah, dat vind ik nou niet echt "het antwoord".

Je moet gewoon reëel zijn en beseffen dat niet alle ouders de verantwoordelijkheid pakken die ze zouden moeten pakken.

De wetgeving is er als vangnet voor dit soort gevallen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...