Jump to content

Linux, OS X & Windows

Recommended Posts

Geplaatst:

nou heb zelf een installatie cd net gedownload van Mac OS X, wat een troep, het is alleen makkelijk in gebruik als een of andere genie het je voor installeert, anders kom je nooit aan gebruiken toe, een normale gebruiker kan dit onmogelijk installeren.

Ik boot in VMWare vanaf de dvd, ik kom in het installatie programma, alles gaat goed en er word een opstart schijf gevraagt, die is er niet want een partitie heb ik niet gemaakt(word me ook uberhaupt niet gevraagt dus dan neem je aan dat het OS het automatisch voor je doet). Nou dit is nog geen probleem een partitie maken, want na wat gok en zoekwerk(je maakt een bruikbare partitie door de harde schijf te wissen, ook lekker duidelijk) heb ik de partitie gemaakt en installeer ik OS X erop.

Na een kwartier word me gevraagt te herstarten, dit doe ik en hij wil zoals het hoort vanaf de harde schijf booten, ik krijg hier een b0 error. Dit is een error die komt als er geen actieve partitie is ingestelt(zelf al stel je dit niet bij Windows en Linux in zullen beide OSen standaard van de enige partitie booten, waarom OS X dit niet doet is een raadsel).

Ook leuk is dat je partitie niet als actief in kunt stellen in de tool die je nodig hebt om een partitie te maken, kortom je moet via de terminal 3 maal je schijf aanwijzen(en er is er maar 1 maar okee) en deze via ongelofelijk scheve en niet uitgelegde commands als actief aanwijzen, ook lekker makkelijk.

Na dit gedaan te hebben kan ik eindeljk gewoon van mijn HDD booten, alleen dan blijft het OS in een loop hangen waardoor je onmogelijk verder kunt installeren.

Her ironische aan dit alles is dat Mac OS X zogenaamd het makkelijkste OS is, maar het is het enige OS dat ik nog niet heb kunnen installeren. Linux kon ik zonder enig probleem installeren, zelfs VMWare tools gingen zonder problemen. ook krijg ik als ik een command fout tik een bericht dat de command niet word herkent of dat ik een syntax fout heb toegepast, bij de Mac helemaal niks.

De Mac is net als alle andere Apple troep, het word de hemel in geprezen door alles en iedereen, maar eigenlijk klopt er helemaal niks van.

Ik heb net die Vista dvd er bij gepakt. Wat een troep. Ik kreeg het niet geïnstalleerd op mijn HTC desire :-(.

Oftewel, installeer OsX niet op een pc/apparaat waarvoor het niet bedoeld is. Het installeren van OsX gaat op mijn Apple'tje met het zelfde gemak als Windows op een normale pc. Wat jij doet is een os de grond inboren terwijl je het niet op de manier waarvoor het bedoelt gebruikt.

[

Misschien een idee dat je eerst uitvind wat VMWare uberhaupt is voordat je zo'n onnozele uitspraak doet?

Mac is niet alleen voor mensen die er niks van af weten. Ik kan prima een Windows pc onderhouden, heb dit dan ook jaren gedaan en doe het nog met enige regelmaat. Maar dat betekent niet dat ik dat ook wil. Zorgeloos computeren, dat is wat ik (en 97% van de consumenten) wil.

Het is me volledig duidelijk, daarom is Apple's marktaandeel zo enorm groot /sarcasme

• Reacties 205
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Teh_Ninja

37

• wesley123

28

• Hayte

24

• GolfG60

22

Geplaatst:

Misschien een idee dat je eerst uitvind wat VMWare uberhaupt is voordat je zo'n onnozele uitspraak doet?

Dat is vreemd, laats aan draaide ik XP in VMWare en wou iets installeren wat niet wilt werken op W7.

Kreeg een leuke melding dat ik dat programma'tje niet kon installeren omdat ik in VMWare zat, dus het is geen complete/correcte manier emulator of hoe je VMWare wilt noemen.

Hij ziet iig dat het geen echte XP was/is.

Geplaatst:

VMWare ken ik wel hoor. Punt is dat een Os onder virtualisatie altijd minder is.Dus je kan het niet goed beoordelen. Als je dat onnozel noemt kan ik eerder jouw kennis hierover in twijfel nemen.

Het is me volledig duidelijk, daarom is Apple's marktaandeel zo enorm groot /sarcasme

Marketing, naamsbekendheid en plaats in de winkels hebben daar uiteraard niks mee te maken he. Daarnaast is het markt aandeel van Mac sinds ze bekender zijn geworden(o.a. door de iPhone) aan het stijgen.

Dan gebruik je, zoals ik al heb gezegd, een fatsoenlijke virusscanner, zelf gebruik ik Avira AntiVir. Helemaal gratis btw, voordat je dat als argument gaat gebruiken. En af en toe, als het geen nut heeft om m'n pc uit te zetten, laat ik Malwarebytes' Anti-Malware een scannetje draaien. Ik heb geen last van virussen, en, zoals ik al heb gezegd, heb ik al twee keer een melding gekregen van mijn antivirus die zei dat ik een virus had binnen gekregen.

Nog even over je half jaar geen virussen verhaaltje; hoe weet je dat je geen virussen hebt?

Ik heb het nergens over virussen. Windows run ik met McAfee en ook Malwarebytes' Anti-Malware. En hoe ik weet dat mijn Apple geen virussen heeft? Dat weet ik niet zeker. Maar mijn virusscanner vind er nooit één(ja, ook op een Mac heb je een virusscanner).

Geplaatst:

Ik begrijp niet waar Apple fanboys hun argumenten vandaan halen :-(

Even een paar globale misvattingen:

1: Windows loopt makkelijk virussen op!

Ja, dan doe je zelf iets fout. Ik heb sinds ik deze computer heb geen enkel virus hierop gehad. Ik klik trouwens ook niet op allerlei reclameborden. Kom op. Je gaat toch ook niet je bankrekeninggegevens geven aan een of andere Afrikaanse prins die zijn geld moet witwassen? Nu het OSX aandeel groeit zal ook het virusaandeel in OSX groeien. OSX gebruikers zullen uiteindelijk ook weer aan de slag moeten met het niet uitvoeren van jouw_foto_op_een_feestje_waar_je_niet_was_die_in_een_ander_land_werd_gevierd.jpg.exe. PEBKAC.

2: Windows is onstabiel!

Windows is niet instabiel. Windows werkt gewoon goed op zich. Als je Windows pre-XP gebruikt dan ben je net zo geloofwaardig als iemand die zeurt dat zijn Nissan Sunny uit 1984 niet de nieuwe snelheid van 130KM/H kan halen. Als je XP gebruikt is alles ook okidoki, indien je geen rare programma's installeert en je betrouwbare hardware gebruikt, niet een of andere goedkoop ding waarvan de handleiding alleen in het Chinees is. Idem met de rest. De makers van de drivers zorgen ervoor dat dingen instabiel worden. Dat Macs niet instabiel worden komt enkel en alleen doordat Macs niemand wat interesseert. Een normale installatie van Windows (thuisversie) kan gemakkelijk een jaar lang draaien zonder reboot. Idem met Linux en Mac OS. Allemaal prima besturingssystemen, alleen is OSX fool-proof, en is Linux ontoegangelijk gemaakt voor dat soort mensen. BSOD's komen door foutieve hardwareconfiguraties, dat heb je soms als hobbyist of first-time computerbouwer. Of foute drivers, maar daar heb je dan zelf iets hard verkloot. Of virussen. Wederom schuld van wie er op dat ene reclamebord heeft geklikt, of degene die dat verdachte bestand toch heeft uitgevoerd na minstens 1 waarschuwing van Windows. Uitvallen? Hardwareproblemen, volgende keer dat ene kabeltje wat beter aanduwen.

3: Macs zijn beter!

Hoezo zijn Macs beter? Beter voor wat? Technologisch gezien zijn ze precies hetzelfde als je 600 euro Aldi computer. Processor van Intel, videokaart van AMD, RAM van IBM/Samsung/andere, en ook zo'n moederbord. En dat voor maar een zacht prijsje waarvoor je 2 supercomputers kunt bouwen! :tu: Koopje!

Qua gebruikersvriendelijkheid dan? Nope. Elk OS heeft zijn leercurve. Windows heeft zijn leercurve, maar na wat aankloten kun je er behoorlijk goed mee uit de weg. Linux heeft een steilere leercurve, maar als je daar nou eenmaal wat weet kun je ook gigantisch veel. OSX? Nog nooit uitgebreid getest (omdat ik geen geld ga verspillen aan iets wat nutteloos is), maar het zal ongeveer hetzelfde als Windows zijn. Als je eenmaal iets gewend bent, vind je dat ook handiger.

Ook vind ik het oneerlijk dat een softwarepakket (Windows, vaak met een shitcombinatie van hardware) wordt vergeleken met een compleet product. Ga dan liever eerlijk vergelijken en pak een stabiel systeem erbij dat ongeveer de specs heeft van de Mac waartegenover je het wilt vergelijken.

Oh, nog wat over dat onderhoud, dat is totale onzin. Ik heb geen antivirussoftware, alle veiligheidsinstellingen staan en ik download volop, maar mijn computer is nog steeds retesnel. Soms mijn spelmappen defragmenteren omdat modden nou eenmaal lekker veel fragmenten oplevert, maar voor de rest, stabiel en retesnel. Ik heb er de laatste maanden niet naar omgekeken. Een keertje een half dagje aan optimalisatie besteden en de rest van je leven (of hoe lang je over een computer doet voordat je hem vervangt) er niet naar om hoeven kijken vind ik toch best wel goed, voor een OS dat volgens sommigen moeilijk te gebruiken is.

Configureren:

Programma's erop gooien, zorgen dat Windows geen eigen backups maakt (bespaart schijfruimte), veiligheidsinstellingen uitzetten (want ik houd niet van gezeur) en FF goed instellen. En gaan met die banaan.

Onderhoud:

Defragmentatieprogramma aanzetten, huiswerk maken, terugkomen en hij is klaar.

Af en toe na veel installeren/deinstalleren van programma's even CCleaner zijn werk laten doen. Letterlijk zo'n 15 muisklikken.

Geplaatst:

VMWare ken ik wel hoor. Punt is dat een Os onder virtualisatie altijd minder is.Dus je kan het niet goed beoordelen. Als je dat onnozel noemt kan ik eerder jouw kennis hierover in twijfel nemen.

Om iemand die achterlijk veel OSen al in VMWare heeft geinstalleert en ook fatsoenlijk werkend heeft gekregen zijn kennis in twijfel te nemen is gewoon dom.

Dat een OS minder snel werkt klopt idd, maar dat is geen reden waarom Mac OS X niet wil installeren in een VMWare omgeving.

Geplaatst:

Om iemand die achterlijk veel OSen al in VMWare heeft geinstalleert en ook fatsoenlijk werkend heeft gekregen zijn kennis in twijfel te nemen is gewoon dom.

Dat een OS minder snel werkt klopt idd, maar dat is geen reden waarom Mac OS X niet wil installeren in een VMWare omgeving.

OSX controleert misschien op hardware, op dezelfde wijze waarop een OEM disk soms niet op een ander ding werkt.

Geplaatst:

PC hardware + Windows kun je ook wel vergelijken met een Mac. Hardware en software heb je allebei nodig :)

ikt, jouw verhaal zegt vooral meer over jouzelf als gebruiker dan over het besturingssysteem. Als een gemiddeld persoon een pc koopt wordt hij gelijk doodgegooid met antivirussoftware, 'want voordat je het weet ben je zwaar de lul'. Jij bent dan al slim genoeg om daar over heen te kijken, maar een gemiddeld persoon gelooft ook alles wat een verkoper zegt. Ook je hele punt over configuratie en onderhoud is niet voor een gemiddeld persoon weggelegd.

Als je een Mac hebt dan steek je je muis en toetsenbord erin en het werkt meteen. Geen pop-ups en installatie meldingen, niks. Qua navigatie is elk OS wennen maar als je er een tijd mee hebt gewerkt merk je dat alles in het voordeel van de gebruiker is. Het hele gezeur met drivers is er niet. Wil je bijvoorbeeld een dvd branden dan doe je dat niet met software van andere partijnen. Nee, dat zit al in het totaalpakket van Mac. Het design, waar spec-rukkers altijd over vallen, maakt het wel een fijne gebruikerservaring.

Het zorgeloze gebruik maakt het fijn om mee te werken voor iedereen. Geen meldingen, pop-ups en vervelende menu's, enz. Dus of je nu een doorgewinterde gebruiker bent of een leek dat maakt niet zo uit. Toen ik laatst Windows opnieuw installeerde kreeg ik meteen meldingen van een PC rondleiding, software van 3e partijen, anti-virus gezeur, drivers, automatische updates en nieuw gevonden hardware. Prima, als je niet fijner gewend bent...

Geplaatst:

OSX controleert misschien op hardware, op dezelfde wijze waarop een OEM disk soms niet op een ander ding werkt.

Dan is het gewoonweg vreemd dat ik de installatie heb kunnen beginnen, partities heb kunnen maken, deze ook heb kunnen aanpassen en een installatie heb kunnen beginnen. Een dergelijke check hoort volgens mij aan het begin, voordat je uberhaupt met de installatie begint, al gedaan te zijn.

Geplaatst: (bewerkt)

Waarom kunnen we niet toegeven dat alle besturingssystemen hun werk perfect doen voor de door hun bestemde doelgroep? Er is geen perfecte OS. De een vindt Windows beter dan Linux en OSX, de ander vindt weer iets anders, en nog een ander kan het prima hebben met alle 3. Windows gewoon het beste is?

:puh:

Omdat linux gewoon beter is. Het huis- tuin- en keukentype kun je bijvoorbeeld Ubuntu (de nieuwste, ik dacht 10) geven, met Open Office. Geen gezeik met virusbescherming en geen gezeur over dat de Windows illegaal zou zijn. Leer hem of haar werken met firefox, thunderbird en Open Office, en het hoeft nooit meer iets anders.

Bewerkt: door KillerZero86
Geplaatst:

Hoezo zijn Macs beter? Beter voor wat? Technologisch gezien zijn ze precies hetzelfde als je 600 euro Aldi computer. Processor van Intel, videokaart van AMD, RAM van IBM/Samsung/andere, en ook zo'n moederbord.

Nogmaals, Apple's zijn niet duurder. Er zijn in het verleden al genoeg vergelijkingen gemaakt, en die vergelijkingen worden nog steeds gemaakt. Het is niet eerlijk om een Apple te vergelijken met een goedkope prijsvechter. Bij Apple weet je dat de hardware die er in zit top kwaliteit in. Misschien zijn de specs van die Aldi pc hetzelfde, maar dat betekent niet dat hij even goed is. Elke producent heeft betere en slechtere batch'es. Daarnaast word in zo'n Aldi pc bezuinigd op kasten, voedingen en koeling.

Qua gebruikersvriendelijkheid dan? Nope. Elk OS heeft zijn leercurve. Windows heeft zijn leercurve, maar na wat aankloten kun je er behoorlijk goed mee uit de weg. Linux heeft een steilere leercurve, maar als je daar nou eenmaal wat weet kun je ook gigantisch veel. OSX? Nog nooit uitgebreid getest (omdat ik geen geld ga verspillen aan iets wat nutteloos is), maar het zal ongeveer hetzelfde als Windows zijn. Als je eenmaal iets gewend bent, vind je dat ook handiger.

Eigenlijk zeg je het al. Je hebt het nooit getest. Zelf heb ik hier van windows 98 tot en met 7 en alles daartussen gehad, enkele Linux distro's en nu dus OsX. En OsX is qua gebruiksgemak verreweg het beste.

Oh, nog wat over dat onderhoud, dat is totale onzin. Ik heb geen antivirussoftware, alle veiligheidsinstellingen staan en ik download volop, maar mijn computer is nog steeds retesnel. Soms mijn spelmappen defragmenteren omdat modden nou eenmaal lekker veel fragmenten oplevert, maar voor de rest, stabiel en retesnel. Ik heb er de laatste maanden niet naar omgekeken. Een keertje een half dagje aan optimalisatie besteden en de rest van je leven (of hoe lang je over een computer doet voordat je hem vervangt) er niet naar om hoeven kijken vind ik toch best wel goed, voor een OS dat volgens sommigen moeilijk te gebruiken is.

Dan wil ik niet weten hoeveel virussen je hebt. Zeggen dat je ze niet merkt betekent niet dat ze er niet zijn. Het is voor een virus maken immers veel handiger als je niks van het virus merkt.

Je weet nooit wie je tegenover je hebt he ;). Maar alsnog, ik heb geen problemen met de installatie.

Geplaatst:

Hoezo zijn Macs beter? Beter voor wat? Technologisch gezien zijn ze precies hetzelfde als je 600 euro Aldi computer. Processor van Intel, videokaart van AMD, RAM van IBM/Samsung/andere, en ook zo'n moederbord.

Nogmaals, Apple's zijn niet duurder. Er zijn in het verleden al genoeg vergelijkingen gemaakt, en die vergelijkingen worden nog steeds gemaakt. Het is niet eerlijk om een Apple te vergelijken met een goedkope prijsvechter. Bij Apple weet je dat de hardware die er in zit top kwaliteit in. Misschien zijn de specs van die Aldi pc hetzelfde, maar dat betekent niet dat hij even goed is. Elke producent heeft betere en slechtere batch'es. Daarnaast word in zo'n Aldi pc bezuinigd op kasten, voedingen en koeling.

Wat is een verschil tussen een i5 die in een Apple pc komt en 1tje die in een normale windows pc komt. Trouwens is de koeling ook alleen maar een nadelig arguemnt voor de apple, denk jij niet dat zo'n ding heter word in een 3cm dik kastje dan in een 30cm hoge tower?

Eigenlijk zeg je het al. Je hebt het nooit getest. Zelf heb ik hier van windows 98 tot en met 7 en alles daartussen gehad, enkele Linux distro's en nu dus OsX. En OsX is qua gebruiksgemak verreweg het beste.

Dat is jou mening, en tijdens alleen al de installatie werd ik chagrijnig van het feit dat ik geen enkel gevoel van multitasking is. Die aanpassende balk bovenaan is doodleuk en handig, maar het haalt gewoon het idee van multitasking weg, jij kunt geen 2 dingen te gelijk doen, dat vind ik in W7 echt geweldig gedaan.

Dan wil ik niet weten hoeveel virussen je hebt. Zeggen dat je ze niet merkt betekent niet dat ze er niet zijn. Het is voor een virus maken immers veel handiger als je niks van het virus merkt.

Een beetje persoon met verstand heeft het wel door wanneer er wel of niet een virus op je pc zit. Een virus krijg je sowieso wel, daar beveiligt een AV eigenlijk nog steeds niks tegen.

Geplaatst:

Wat is een verschil tussen een i5 die in een Apple pc komt en 1tje die in een normale windows pc komt. Trouwens is de koeling ook alleen maar een nadelig arguemnt voor de apple, denk jij niet dat zo'n ding heter word in een 3cm dik kastje dan in een 30cm hoge tower?

De pc bestaat uit alleen een cpu? En een goed uitgedachte koeling in een kleine kast werkt beter dan een koeling systeem waar op bezuinigd is en nergens op slaat.

Dat is jou mening, en tijdens alleen al de installatie werd ik chagrijnig van het feit dat ik geen enkel gevoel van multitasking is. Die aanpassende balk bovenaan is doodleuk en handig, maar het haalt gewoon het idee van multitasking weg, jij kunt geen 2 dingen te gelijk doen, dat vind ik in W7 echt geweldig gedaan.

Ik kan in Osx niet meerdere dingen tegelijk doen? Wat is dat voor bullshit? Ik kan meerdere programma's tegelijk draaien. Dat kan ik zowel naast elkaar(dat je alles tegelijk ziet) of in aparte beeld vullende venstertjes. Tussen die venstertjes kan ik dan weer met het grootste gemak wisselen door ze te verschuiven met vier vingers op het touchpad.

Een beetje persoon met verstand heeft het wel door wanneer er wel of niet een virus op je pc zit. Een virus krijg je sowieso wel, daar beveiligt een AV eigenlijk nog steeds niks tegen.

Wat mogen de symptomen dan zijn?

Geplaatst:

De pc bestaat uit alleen een cpu? En een goed uitgedachte koeling in een kleine kast werkt beter dan een koeling systeem waar op bezuinigd is en nergens op slaat.

Oja een dikke koeler op je grafische kaart en cpu werken slechter dan iets zo compact mogelijk achter een beeldscherm droppen. Bestaan elfjes bij jou ook?

Ik kan in Osx niet meerdere dingen tegelijk doen? Wat is dat voor bullshit? Ik kan meerdere programma's tegelijk draaien. Dat kan ik zowel naast elkaar(dat je alles tegelijk ziet) of in aparte beeld vullende venstertjes. Tussen die venstertjes kan ik dan weer met het grootste gemak wisselen door ze te verschuiven met vier vingers op het touchpad.

Uhhm dat zeg ik niet? Ik zeg dat ik niet het idee heb van multitasking want zodra een ander programma ctief word veranderd de balk boven naar die van dat programma, om dus die functies van het andere venster te gebruiken moet je het andere venster weer actief maken, kortom dat is in feite al geen multitasking meer. Bij Windows heb ik nog steeds de balk waarbij ik functies kan uitvoeren ook al is het niet het actieve venster. Je loopt je bij OS X telkens aan te passen aan de veranderde balk.

Wat mogen de symptomen dan zijn?

Een trage pc, een instabiele pc, verdwenen bestanden, verplaatste bestanden, rare effecten, een onbruikbaar systeem, spam mail etc.

Geplaatst:

Oja een dikke koeler op je grafische kaart en cpu werken slechter dan iets zo compact mogelijk achter een beeldscherm droppen. Bestaan elfjes bij jou ook?

En in welke Aldi pc vind je die dikke koeler?

Uhhm dat zeg ik niet? Ik zeg dat ik niet het idee heb van multitasking want zodra een ander programma ctief word veranderd de balk boven naar die van dat programma, om dus die functies van het andere venster te gebruiken moet je het andere venster weer actief maken, kortom dat is in feite al geen multitasking meer. Bij Windows heb ik nog steeds de balk waarbij ik functies kan uitvoeren ook al is het niet het actieve venster. Je loopt je bij OS X telkens aan te passen aan de veranderde balk.

Nu snap ik wat je bedoeld. Wel, ik zou niet weten waarom die veranderende balk niet goed werkt. Maar ja, dat is een kwestie van gewenning denk ik.

Een trage pc, een instabiele pc, verdwenen bestanden, verplaatste bestanden, rare effecten, een onbruikbaar systeem, spam mail etc.

Nope. Meeste moderne virussen hebben deze symptomen niet meer. Het doel van het virus is immers achter gegevens zoals bank gegevens te komen. De kans op slagen voor die virussen is dus veel groter als je ze niet merkt.

Geplaatst:

Heb jij uberhaupt wel verstand van koeling?

Trek je Xbox 360 eens uit een en laat hem eens zonder die witte koelkap lopen, guess what, hij koelt super slecht.

Zo'n iMac heeft vast 'tunnels' er doorheen lopen wat je koeling erg verbeterd, ook eens afgevraagd dat sommige kasten die toeter hebben op de zijkap/cpu fan?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...