Jump to content

De ziel


Amfetamientje

Recommended Posts

De ziel

De ziel is een verzinsel, verzonnen door ons eigen brein, zodat we niet met de gedachte te hoeven leven dat we eigenlijk even veel waard zijn als een stuk stront.

1 korte stelling die de lading vast niet helemaal zal dekken en op vele kanten waarschijnlijk te kort zal schieten : Brandt maar los!

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 49
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Amfetamientje

    17

  • KillerZero86

    8

  • ikt

    5

  • Mania-92

    4

Feit: Wanneer iemand sterft weegt hij plots x gram minder(ik denk 8 gram, allesinds iets in de buurt van acht). De ziel die het lichaam verlaat?

Dat verhaal heb ik dus ook eens gehoord van een vriend van mij, maar dit zou van alles kunnen zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Bloed/vocht verlies?

De ziel bestaat wel, maar het is een benaming voor iets dat we weten dat het er is, maar we weten niet wat het is.

En wat zou het dan moeten doen? Of weten we dat ook niet?

Dat zou wel een beetje vreemd zijn. Dan weten we dat er iets is, maar we weten niet wat of wat het doet :7?

Link to comment
Delen op andere websites

Bloed/vocht verlies?

De ziel bestaat wel, maar het is een benaming voor iets dat we weten dat het er is, maar we weten niet wat het is.

En wat zou het dan moeten doen? Of weten we dat ook niet?

Dat zou wel een beetje vreemd zijn. Dan weten we dat er iets is, maar we weten niet wat of wat het doet :7?

Het bestuurt het lichaam en denkt na, maar hoe doet de ziel dat? Dat is de vraag.

Nog een leuke vraag: Hoe weet ik zeker dat jullie er zijn? Misschien beeld ik het me wel in.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik geloof niet in de ziel van een ding wel in andere dingen waar niemand anders in geloofd (buitenaards leven bijvoorbeeld of 2012). Maar ik vraag me wel af wat jou jezelf maakt (hoe je denkt en doet) want dit doet volgens mij niet je DNA of je hersenen misschien heb je toch een ziel. Maar wat is dat dan een ziel? Is het een soort van geest die uit je lichaam gaat als je dood bent (weer zo iets de dood) en dan naar de hemel (of de hel) gaat. Dan zit de hemel vol met zielen... duizenden... miljoenen... miljarden... dat kan toch niet, ik ga nu ik dit typ ook steeds meer geloven in reïncarnatie. De hemel moet soms wel geleegd worden en dan gaan al die dode zielen in levende mensen of dieren, ik weet niet... Ik blijf er toch bij we hebben geen ziel en mochten we er toch een hebben dan wil ik ze nu zien.....wow ik zie overal vreemde dingen......natuurlijk niet! Maar wel mooi bedacht om de mens boven andere wezens te zetten!

Cylas

@edit misschien verlaat je ziel je lichaam wel als je droomt...

Bewerkt: door Cylas
Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat er wel zoiets als een ziel is, dat verklaart voor mij namelijk mooi waarom iemand die net dood is gegaan aan een hartstilstand niet meer leeft, terwijl het lichaam in dezelfde staat een aantal seconde eerder nog wel leefde.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat er wel zoiets als een ziel is, dat verklaart voor mij namelijk mooi waarom iemand die net dood is gegaan aan een hartstilstand niet meer leeft, terwijl het lichaam in dezelfde staat een aantal seconde eerder nog wel leefde.

Beetje biologisch inzicht: je kan het vergelijken met mutualisme, wanneer één deel van het organisme afsterft, kan de rest niet meer voortleven. Wanneer dat deel van belang heeft.

Trouwens een mooie stelling Amfetamientje, ik moet je er dan ook wel gelijk in geven.

Hoe raar het ook mag klinken klopt die stelling wel, nogal hoekig, maar hij klopt.

Als je dan toch je ziel als iets echt wilt beschouwen, dan bekijk je het maar als datgene dat verantwoordelijk is voor de handelingen van de hersenen. Veel moeilijker moet je het niet zoeken, of toch...?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...