Jump to content

De ziel


Amfetamientje

Recommended Posts

dan bekijk je het maar als datgene dat verantwoordelijk is voor de handelingen van de hersenen.

Als je ver genoeg graaft kom je vanzelf uit bij mijn "We are like machines, but we have fuzzy bits" quote. =]

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 49
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Amfetamientje

    17

  • KillerZero86

    8

  • ikt

    5

  • Mania-92

    4

Feit: Wanneer iemand sterft weegt hij plots x gram minder(ik denk 8 gram, allesinds iets in de buurt van acht). De ziel die het lichaam verlaat?

Bewijs? :zz:

The Lost Symbol van Dan Brown

Ook echt bewijs? Een wetenschappelijk onderzoek of iets dergelijks?

Link to comment
Delen op andere websites

Feit: Wanneer iemand sterft weegt hij plots x gram minder(ik denk 8 gram, allesinds iets in de buurt van acht). De ziel die het lichaam verlaat?

Bewijs? :zz:

The Lost Symbol van Dan Brown

Ook echt bewijs? Een wetenschappelijk onderzoek of iets dergelijks?

Nee, het is vermoedelijk gewoon fictie. Dan Brown neemt het meestal niet zo nauw met de waarheid.

Link to comment
Delen op andere websites

Los daarvan zie ik sowieso het nut van de ziel niet in.

Emoties? - Nee, dat zijn slechts chemische reacties

Denken? - Nope , dat zijn slechts chemische reacties

Lust/gevoelens - Nein , dat zijn slechts chemische reacties

Maar wat blijft er dan nog over van de eigen wil van de mens? :O

En juist dáárom zijn 'wij' geneigd om iets als een ziel te verzinnen, omdat de waarheid voor sommige nogal deprimerend kan zijn.

En ja, natuurlijk moet ik weer voor de spelbederver spelen.

EDIT

Ow, en dan moet er natuurlijk nog zoiets afgezaagds bij zoals "maar dit is slechts mijn mening".

Bewerkt: door Amfetamientje
Link to comment
Delen op andere websites

Mag ik je vragen Amfetamientje, waarom moet je eigenlijk de spelbederver spelen :-(. Hoe je bent is aangeboren. Wat je bent als je geboren word word vervormd door anderen. Alsof een virus je computer opvreet zeg maar.

Link to comment
Delen op andere websites

Mag ik je vragen Amfetamientje, waarom moet je eigenlijk de spelbederver spelen :-(.

Mijn geluk voedt zich uitteraard op jullie negatieve emoties.

Zie me als een vampier die niet op bloed, maar op jullie depressief leeft ^_^

Hoe je bent is aangeboren. Wat je bent als je geboren word word vervormd door anderen. Alsof een virus je computer opvreet zeg maar.

Ook daarvoor verwijs ik weer naar mijn vorige topic als je mijn visie daarop wilt weten. =]

Link to comment
Delen op andere websites

Los daarvan zie ik sowieso het nut van de ziel niet in.

Emoties? - Nee, dat zijn slechts chemische reacties

Denken? - Nope , dat zijn slechts chemische reacties

Lust/gevoelens - Nein , dat zijn slechts chemische reacties

Maar wat blijft er dan nog over van de eigen wil van de mens? :O

Niets, alles wat er in ons hooft omgaat zijn chemische reacties waar wij geen invloed op hebben. Eigenlijk doen we ons hele leven niets anders dan toekijken naar wat die chemische reacties willen doen met een persoon. Als een langdradige film.

Ik denk dat we de ziel verzinnen om een doel in het leven te stellen. Omdat anders als we geen zin handen om deze film verder te kijken we gewoon van een brug zouden springen omdat het ons dan niets zou boeien.

Bewerkt: door Flashingdemon666
Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat er wel zoiets als een ziel is, dat verklaart voor mij namelijk mooi waarom iemand die net dood is gegaan aan een hartstilstand niet meer leeft, terwijl het lichaam in dezelfde staat een aantal seconde eerder nog wel leefde.

Beetje biologisch inzicht: je kan het vergelijken met mutualisme, wanneer één deel van het organisme afsterft, kan de rest niet meer voortleven. Wanneer dat deel van belang heeft.

Trouwens een mooie stelling Amfetamientje, ik moet je er dan ook wel gelijk in geven.

Hoe raar het ook mag klinken klopt die stelling wel, nogal hoekig, maar hij klopt.

Als je dan toch je ziel als iets echt wilt beschouwen, dan bekijk je het maar als datgene dat verantwoordelijk is voor de handelingen van de hersenen. Veel moeilijker moet je het niet zoeken, of toch...?

Mijn punt zat hem dus in dat ene afstervende deel. Wat maakt dat dat deel anders is?

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn punt zat hem dus in dat ene afstervende deel. Wat maakt dat dat deel anders is?

Wel aangezien al die delen op mekaar steunen zorgt het misfunctioneren van eentje voor het mislukken van anderen. Het gaat hier dan ook over organen, geen ledematen voor mocht je hier over beginnen... Sommige organen hebben maar één mogelijkheid om aan hun energie/voeding te komen, wanneer dit stopt... dan houden dieorganen er ook mee op, moeilijk om uit te leggen eigenlijk :7 .

Link to comment
Delen op andere websites

Als je iets heet gaat eten kan je zogezegd je ziel verbranden! :bonk:

Volgens mij is er wel een ziel, je eigen wil die all beslissingen in je leven neemt. Dit kunnen heel eenvoudige beslissingen zijn: ga ik rechtstaan of niet, ga ik krabben als het jeukt etc. maar ook de grote stappen in het leven zoals een huwelijk.

Iemand al gehoord van Es,Ich, en Uber-Ich? Da's van Freud.

Es = Lust

Ich = Verstand

Uber-Ich = Geweten

Link to comment
Delen op andere websites

Waarom zou je die dingen toeschrijven aan de 'ziel'? Lust is eigenlijk een cheische reactie...

Je geweten is hetgene dat je verstand doet beseffen dat je iets verkeerd deed, iets wat ons menselijk maakt, maar is weer een chemische reactie, zoals alles in onze hersenen chemische reacties zijn...

Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij is er wel een ziel, je eigen wil die all beslissingen in je leven neemt. Dit kunnen heel eenvoudige beslissingen zijn: ga ik rechtstaan of niet, ga ik krabben als het jeukt etc. maar ook de grote stappen in het leven zoals een huwelijk.

Determinisme is een filosofisch concept dat stelt dat elke gebeurtenis of stand van zaken veroorzaakt is door eerdere gebeurtenissen volgens de causale wetten die de wereld regelen en beheersen. Dit sluit bij een radicale interpretatie (het harde determinisme) in feite de menselijke vrije wil uit

^ dat gaat dus ook over 'keuzes maken'.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Los daarvan zie ik sowieso het nut van de ziel niet in.

Emoties? - Nee, dat zijn slechts chemische reacties

Denken? - Nope , dat zijn slechts chemische reacties

Lust/gevoelens - Nein , dat zijn slechts chemische reacties

Maar wat blijft er dan nog over van de eigen wil van de mens? :O

En juist dáárom zijn 'wij' geneigd om iets als een ziel te verzinnen, omdat de waarheid voor sommige nogal deprimerend kan zijn.

En ja, natuurlijk moet ik weer voor de spelbederver spelen.

EDIT

Ow, en dan moet er natuurlijk nog zoiets afgezaagds bij zoals "maar dit is slechts mijn mening".

Wat dan een leuke kwestie is, is wat die chemische reacties van start laat gaan, niets gaat ten slotte vanzelf lopen. Misschien is dat wel de functie van de ziel, de stoffen voor de reactie bij elkaar brengen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...