Jump to content

Bestaat er een God?


Twister24

Antwoord eerlijk A.U.B.  

98 leden hebben gestemd

  1. 1. Bestaat er een God?

    • Ja, want....
      27
    • Nee, want....
      71


Recommended Posts

  • Reacties 214
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Teh_Ninja

    14

  • Dr.Oppai

    12

  • Cilly

    10

  • Mania-92

    9

Hij gelooft in een God die hem (en niemand overigens) verteld heeft waarom hij toen pas aan de aarde begon.. En je redenering is een beetje... gek.. Hij gelooft in een God waarvan niemand het bestaan kan bewijzen noch het niet-bestaan bewijzen en jij zegt hier met enige stelligheid dat hij in dingen gelooft die niet bestaan.. Wat bedoel je?

Link to comment
Delen op andere websites

Hij gelooft in een God die hem (en niemand overigens) verteld heeft waarom hij toen pas aan de aarde begon.. En je redenering is een beetje... gek.. Hij gelooft in een God waarvan niemand het bestaan kan bewijzen noch het niet-bestaan bewijzen en jij zegt hier met enige stelligheid dat hij in dingen gelooft die niet bestaan.. Wat bedoel je?

Nee hoor, dat zeg ik niet. Ik zeg dat hij gelooft dat hij het weet. Hij is ervan overtuigd. Hij weet het dus in zijn ogen, anders ben je er niet van overtuigd. Dit was alleen om aan te geven dat hij evenveel weet van "waarom maakt God de aarde pas 6000 jaar geleden" als "God bestaat". Je weet geen van beiden.

Link to comment
Delen op andere websites

Niemand heeft bewezen dat hij bestaat, ook niemand heeft bewezen dat hij niet bestaat.. Ik neem het zekere voor het onzekere en zeg niet dat hij niet bestaat! Wat moet ik straks tegen Petrus vertellen als (de christelijke) god en daarmee ook de hemel wél bestaan. Dan ben ik een ketter!

Link to comment
Delen op andere websites

Tjee, hij heeft dus een boek geschreven en dat naar beneden gegooit en vervolgens 64 miljoen en 998000 jaar gewacht en toen z'n zoon naar beneden gestuurt?

:schater:

Hij heeft mensen geïnspireerd om het boek te schrijven. Daarnaast is de aarde maar een 6000 jaar oud.

Waarom creëerde God de aarde dan pas 6000 jaar geleden, als hij zelf al veel ouder is?

Waar haal jij vandaan dat God veel ouder is?

het is wetenschappelijk bewezen dat de aarde miljoenen jaren oud is. De bijbel zijn slechts verhaaltjes.

I want a proof! :engel:

Dat is helemaal niet bewezen. De berekening is gemaakt op basis van aannames, en is dus nooit waterdicht.

Link to comment
Delen op andere websites

Tsja, het heet niet voor niets geloof hè? Ik geloof ook!

Ik geloof dat er géén God bestaat. Zeker weten doe ik het niet, ik was er niet bij toen de aarde ontstond/gemaakt/geboren/ontwikkelt werd, ik ben nog niet dood geweest én ik heb nog nooit een Schepper op de koffie mogen hebben.

Ik kan wel tig argumenten bedenken waarom God niet zou bestaan en als ie wel bestaat vind ik hem een lul, net zoals dat de mensen die wél in God (Of hoe je 'm ook noemt) geloven tig argumenten kunnen geven waarom hij wel bestaat.

Ik weet wel dat als ie bestaat dat ik met "The apocalyps" goed de pineut ben. Sjonge, wat krijg ik een ellende over mij heen.

Even wat serieuzer, als meen ik het bovenstaande wél: Ik denk dat als er een God bestaat, dat hij zichzelf dagelijks voor de kop slaat als hij ziet wat zijn volgelingen allemaal doen. Ik ben er dan ook 'heilig' van overtuigd, dat wanneer God wel toekijkt, al die regeltjes die in de Bijbel staan verzonnen zijn. Pure fictie. Wie weet hadden de mensen toen teveel verkeerde plantjes gegeten en begonnen ze te hallucineren, maar de verhaaltjes zijn voor...verhaaltjes.

Dominic (mijn zoon) gelooft ook niet in God. Mag van mij, hoor. Maar er staat in de Bijbel niets over dino's, dus gelooft hij in de Grote Boem.

Link to comment
Delen op andere websites

Dominic (mijn zoon) gelooft ook niet in God. Mag van mij, hoor. Maar er staat in de Bijbel niets over dino's, dus gelooft hij in de Grote Boem.

Hoe komt jouw zoontje eigenlijk bij de oerknal?

Nou, ik heb hem uitgelegd dat er mensen zijn die in God geloven en mensen die geloven in de oerknal. We zijn samen (zo'n 3 jaar terug) naar een IJssculpurenfestival geweest, met als thema "Bijbel" en we hebben een kinderbijbel. Op DVD heb ik de serie "Er was eens....Het leven." Waarin de oerknal wordt uitgelegd.

Combineer het allemaal samen, tel daarbij dat Dominic vrij nuchter is (De wederopstandig snapt ie ook niet) en je hebt een jochie wat niet in God gelooft omdat er in de Bijbel geen dino's bestaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit lijkt me meer iets voor Opinie...verplaatst dus :sigaar:

Ontopic: ik ben christelijk opgevoed en ook jarenlang naar de kerk geweest, maar geloof niet. Zolang ik thuis woonde moest ik nog 't goede voorbeeld geven voor m'n broertje door mee te gaan naar de kerk, maar sinds ik op kamers woon (10 week inmiddels) ga ik niet meer. Als ik 's een weekend thuis ben levert het op zondag wel een beetje vreemde situaties op, maar inmiddels is 't volgens mij wel geaccepteerd.

@ Cilly: goed dat je je zoontje beide kanten van het verhaal vertelt. Het lijkt misschien vroeg omdat 'ie nog zo jong is, maar ik hoorde vroeger op de basisschool al niets anders dan bijbelverhalen. Hij zal zich 'r vast nog niet zo heel erg druk om maken, maar zo laat je 'm in ieder geval zelf de keuze.

Link to comment
Delen op andere websites

@hierboven:

Dominic is er wel druk mee, hoor! Het begon in groep 1 toen kwam ie thuis met het verhaal dat Jezus een heel speciaal kind was. En waarom? Omdat hij later opgroeide als de kerstman! Dat jullie dat allemaal niet snappen. ;)

Ook heb ik een gelovige schoonfamilie, hij krijgt het bidden ed wel mee. En hij vindt het gewoon allemaal erg boeiend. Geloven doet ie 't niet (Als je dood bent, ben je dood. Dan sta je niet meer op...)

Ik vind het ook belangrijk om dit zo objectief mogelijk mee te geven. Hij weet dat papa en mama niet in God geloven en hij weet dat opa en oma dat wél doen. En dat is prima. Ook weet hij dat andere mensen in Allah geloven en dat zij een Suikerfeest vieren. Helemaal goed, toch?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het jammer dat kinderen van die leeftijd zich bezig moeten houden met dingen als geloof. Op die leeftijd heb je nog geen idee wat het is. En het houd veel kinderen op die leeftijd aardig bezig. Niet of er een god bestaat, maar vaak meer een soort angst voor die god. Want die ziet alles wat ze fout doen. En dan is niet ieder kind even bang voor die god, maar ik ken kinderen die zijn bij elk ding dat ze ''stout'' doen bang dat god boos op hun is.

Link to comment
Delen op andere websites

Even vertellen wat ik heb gevote hoor:

Ik geloof inderdaad dat er een God is. Ik ben zelf ook Christen, ik heb er heel veel redenen voor en nog wat dingen dat mij bezig houd.

Hierboven werd er een vraag gesteld over 'Waarom maakte God de wereld pas 6000 jaar geleden'. Ik ben bang dat niet het antwoord daarop weet. Dat zijn dingen die vooral ook niet van belang zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Even vertellen wat ik heb gevote hoor:

Ik geloof inderdaad dat er een God is. Ik ben zelf ook Christen, ik heb er heel veel redenen voor en nog wat dingen dat mij bezig houd.

Hierboven werd er een vraag gesteld over 'Waarom maakte God de wereld pas 6000 jaar geleden'. Ik ben bang dat niet het antwoord daarop weet. Dat zijn dingen die vooral ook niet van belang zijn.

Of dat van belang is maakt degene die de vraag stelt zelf wel uit.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het jammer dat kinderen van die leeftijd zich bezig moeten houden met dingen als geloof. Op die leeftijd heb je nog geen idee wat het is. En het houd veel kinderen op die leeftijd aardig bezig. Niet of er een god bestaat, maar vaak meer een soort angst voor die god. Want die ziet alles wat ze fout doen. En dan is niet ieder kind even bang voor die god, maar ik ken kinderen die zijn bij elk ding dat ze ''stout'' doen bang dat god boos op hun is.

Sjit, moet ik alweer spammen. Goed, hierna zal ik het topic niet meer verprutsen. :puh:

Ik vind het basic knowlegde, iets wat je als ouder mee hoort te geven. Ik ben het wél met je eens dat kinderen niet geïndoctrineerd horen te worden, maar let's face it: Dat doet (bijna) iedere gelovige met zijn of haar kids, alleen noemen ze het dan "overbrengen."

Angst zaaien: Daar heb je geen God voor nodig. Daar kun je Sinterklaas/Zwarte Piet voor gebruiken, de buurman, of de aap uit Toy Story 3 waar Dominic bang voor is. Ik ben er dan ook principeel op tegen om tegen mijn zoon te zeggen: "Gedraag je, Sinterklaas neemt je anders mee naar Spanje." Ik ben zijn moeder, als hij niet luistert mag hij van mij zijn schoen niet zetten. Dan kan Sinterklaas 100x langslopen, er staat door mij geen schoen. Ik ben de boeman, niet de Sint. Het werd al eerder gezegd: God is macht. Als je denkt dat er een God is, gedraag je je zoals hij dat wilt. Je wilt immers niet gestraft worden door jouw God. Alles waar geen reden voor te bedenken is, schuif je af op een God. Zo is de Griekse mythologie zo'n beetje ontstaan: Het schiep orde onder de mensheid en het onverklaarbare werd verklaard.

Zo, ik heb mijn zegje gezegd. Moeders gaat weer moederen, ik moet vanavond 15 bananen-racewagens in elkaar zetten.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het basic knowlegde, iets wat je als ouder mee hoort te geven. Ik ben het wél met je eens dat kinderen niet geïndoctrineerd horen te worden, maar let's face it: Dat doet (bijna) iedere gelovige met zijn of haar kids, alleen noemen ze het dan "overbrengen."

Imo is het geen basic knowledge. De meeste mensen hebben wel een beeld over geloof, maar baseren dit op niks, of op heel weinig. Van de mensen die ik ken zijn er maar een paar die echt dingen uitzoeken. Die de Bijbel niet bij voorbaat als onzin bestempelen, maar hem ook echt gaan lezen. Die kritisch zijn tegenover wat de op Discovery zien. Mensen die echt proberen achter de waarheid te komen.

Daarnaast zou er volgens mij geen enkel probleem ontstaan als jonge kinderen niks van geloof te horen krijgen, maar ja, dat is slechts een utopie.

Angst zaaien: Daar heb je geen God voor nodig. Daar kun je Sinterklaas/Zwarte Piet voor gebruiken, de buurman, of de aap uit Toy Story 3 waar Dominic bang voor is.

Sinterklaas is een kindervriend, als je je kind daarmee bang maakt maak je gewoon misbruik van hem. De buurman is gewoon een mens, dus ook dan is het misbruik als je je kind bang voor hem maakt. En in tegenstelling tot God moet de aap uit TS3 een fictioneel karakter voorstellen. Daarvan kan je gewoon zeggen dat hij niet bestaat. Maar ik zie een gelovige vader nog niet zeggen tegen zijn kind dat God niet bestaat.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...