Jump to content

Waarom schelden Nederlanders met ziektes?


Djmaddox

Recommended Posts

Godverdomme is een verbastering van ´God verdoemme´ en niet ´God verdoem mij´. Als je met een hamer op je vinger slaat en je roept ´Godverdomme!´ dan zeg je eigenlijk ´God verdoem deze pijn´. Niet echt een vloek dus, wel een krachtterm.

Bewerkt: door Galiorix
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 87
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Nissan

    8

  • Dr.Oppai

    8

  • Jimmiefitz

    7

  • FireFighter

    6

Godverdomme is een verbastering van ´God verdoemme´ en niet ´God verdoem mij´. Als je met een hamer op je vinger slaat en je roept ´Godverdomme!´ dan zeg je eigenlijk ´God verdoem deze pijn´. Niet echt een vloek dus, wel een krachtterm.

Ja "godverdomme" is zowel een krachtterm als vloek

Het gebruik van deze vloek kan door christenen gezien worden als in strijd met het derde gebod, dat het 'ijdel' gebruik van Gods naam verbiedt (Exodus 20:7). Gelovigen met een niet-christelijke achtergrond kunnen het als 'ijdel' gebruik van de naam van hun god zien. Atheïsten kunnen iedere verwijzing naar een god als storend ervaren. Een vloek naar een god zou in hun ogen irrationeel zijn.
Veel mensen geloven dat godverdomme beluisterd moet worden als een vervloeking die men over zichzelf afroept: "God, verdoem me!". Een alternatieve interpretatie is dat, wanneer men zich bijvoorbeeld met een hamer op een vinger slaat en als krachtterm "Godverdomme" uitschreeuwt, men eigenlijk wenst te zeggen: "God verdoeme deze pijn" (met het werkwoord verdoemen in de aanvoegende wijs), waarmee men god aanspoort de pijn te verdoemen. Deze lezing wordt ondersteund door vergelijking met bijvoorbeeld het Engels. De term Goddamn of Goddammit heeft precies die betekenis.

Bron

Link to comment
Delen op andere websites

Nee, maar je gaat niet tegen iemand "KankerJood" zeggen. Fuck you, vind ik veel minder erg.

Je hoort zowieso niet tegen iemand dat soort dingen te zeggen, overigens kan fuck you voor sommige mensen meer kwetsend overkomen dan kankerjood dus dat verschilt welke erger is.

Als bij mij op school Fuck You wordt gezegd, dan reageren ze een beetje flauwtjes met "Hou je Bek", maar als ze KankerJood tegen je zeggen worden ze echt boos. En dan heb ik het echt over iedereen. Maar het kan verschillend zijn, ik ben van Joodse afkomst(Ik geloof niet), maar naar mijn mening is KankerJood een erger scheldwoord dan Fuck You.

Ja maar dat is bij jou op school, maar ik ken mensen die bozer worden als je fuck you zegt dan dat je kankerjood zegt.

Godverdomme vind ik trouwens ook gewoon kunnen,als je geen christen ben hoef jeje ook niet aan die geboden te houden dus kan je het gewoon zeggen lijkt me...

Link to comment
Delen op andere websites

Ja maar dat is bij jou op school, maar ik ken mensen die bozer worden als je fuck you zegt dan dat je kankerjood zegt.

Godverdomme vind ik trouwens ook gewoon kunnen,als je geen christen ben hoef jeje ook niet aan die geboden te houden dus kan je het gewoon zeggen lijkt me...

Vind je niet dat je je moet aanpassen als veel mensen het wél erg vinden (mij maakt het niet uit trouwens :puh:)?

Link to comment
Delen op andere websites

Nee, maar je gaat niet tegen iemand "KankerJood" zeggen. Fuck you, vind ik veel minder erg.

Je hoort zowieso niet tegen iemand dat soort dingen te zeggen, overigens kan fuck you voor sommige mensen meer kwetsend overkomen dan kankerjood dus dat verschilt welke erger is.

Als bij mij op school Fuck You wordt gezegd, dan reageren ze een beetje flauwtjes met "Hou je Bek", maar als ze KankerJood tegen je zeggen worden ze echt boos. En dan heb ik het echt over iedereen. Maar het kan verschillend zijn, ik ben van Joodse afkomst(Ik geloof niet), maar naar mijn mening is KankerJood een erger scheldwoord dan Fuck You.

Ja maar dat is bij jou op school, maar ik ken mensen die bozer worden als je fuck you zegt dan dat je kankerjood zegt.

Godverdomme vind ik trouwens ook gewoon kunnen,als je geen christen ben hoef jeje ook niet aan die geboden te houden dus kan je het gewoon zeggen lijkt me...

Ik zeg toch ook op mijn school :? Ik ben van Joodse afkomst, dus is het niet fijn (zacht uitgedrukt) als je me voor KankerJood uitscheldt.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja maar dat is bij jou op school, maar ik ken mensen die bozer worden als je fuck you zegt dan dat je kankerjood zegt.

Godverdomme vind ik trouwens ook gewoon kunnen,als je geen christen ben hoef jeje ook niet aan die geboden te houden dus kan je het gewoon zeggen lijkt me...

Vind je niet dat je je moet aanpassen als veel mensen het wél erg vinden (mij maakt het niet uit trouwens :puh:)?

Ik doe het toch niet bij mensen die ik kan kwetsen ermee?

En trouwens, je zegt wel dat je het zo erg vind maar als je op skype bent zeg je haast niks anders :7 .

en Jimmie:ik zeg toch ook op mijn school :7 .

Link to comment
Delen op andere websites

Gisteren merkte ik wel dat dit typisch voor Hollanders is. (no offence :puh:)

Ik speelde MTA en hij werd af de baan geramd 'door mijn schuld' en hij zat me 10 min lang vol te schelden met 'kanker', 'tyfus' en weet ik wat nog allemaal. :bonk:

Link to comment
Delen op andere websites

Het is heel makkelijk om Nederlanders te herkennen in Shooters, het valt gewoon echt op vooral als ze worden afgemaakt door een ander... Eentje begon iemand van ons uit te schelden voor een KK mongool... Natuurlijk begreep die niet waar het over ging, geen enkele buitenlander heeft ookmaar enig benul wat KK zou betekenen. Op zo'n momenten wil je natuurlijk gewoon dat die ander gewoonweg zen bek houdt maar algemeen vind ik dat het moet kunnen, zolang je bedoeling maar hetgene is om je woede af te reageren, gebruik ziektes niet als scheldwoorden tegen iemand maar gewoon om woede af te reageren. Ik moet zeggen dat ik zelf enorm veel met ziektes scheld, maar enkel als ik alleen thuis ben en game, bij anderen ga ik leukere woordjes gebruiken :clown: .

Bewerkt: door Hearv94
Link to comment
Delen op andere websites

Ja maar dat is bij jou op school, maar ik ken mensen die bozer worden als je fuck you zegt dan dat je kankerjood zegt.

Godverdomme vind ik trouwens ook gewoon kunnen,als je geen christen ben hoef jeje ook niet aan die geboden te houden dus kan je het gewoon zeggen lijkt me...

Vind je niet dat je je moet aanpassen als veel mensen het wél erg vinden (mij maakt het niet uit trouwens :puh:)?

Ja maarja dan kun je beter je mond houden. Want er zijn altijd mensen die een bepaald woord erg vinden. Er zullen ook mensen zijn die het woord 'schoenveter' erg vinden.

Link to comment
Delen op andere websites

Eigenlijk heb ik zo veel mensen met kanker horen schelden dat het eigenlijk normaal is geworden en ik heb er eerder ook best veel mee gescholden.. Maar nu besef ik dat je mensen er mee kak kwetsen en scheld ik alleen als ik boos ben o.i.d.


Maar wat eigenlijk ook raar is, is dat "godverdomme" helemaal niet als erg wordt gezien terwijl het wel degelijk erg ís.

Je mag best schelden met iets wat niet bestaat ;). En alle argumenten hiervoor ga ik niet overtypen, ga dan maar naar het topic over god.

Link to comment
Delen op andere websites

Eigenlijk heb ik zo veel mensen met kanker horen schelden dat het eigenlijk normaal is geworden en ik heb er eerder ook best veel mee gescholden.. Maar nu besef ik dat je mensen er mee kak kwetsen en scheld ik alleen als ik boos ben o.i.d.


Maar wat eigenlijk ook raar is, is dat "godverdomme" helemaal niet als erg wordt gezien terwijl het wel degelijk erg ís.

Je mag best schelden met iets wat niet bestaat ;). En alle argumenten hiervoor ga ik niet overtypen, ga dan maar naar het topic over god.

Het is jouw mening dat god niet bestaat, zeg het dan ook niet alsof het een feit is, respecteer andermans geloofsovertuigingen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb het idee dat er nu allemaal verwijten naar mijn hoofd worden gegooid, of is dat niet zo?

De eerste zin was aan jou gericht, de rest was gewoon algemeen en niet specifiek aan jou gericht. Sorry voor de onduidelijkheid.

ok, ik begrijp het. Sorry ook voor jou, omdat ik wel pissed was omdat ik dus het idee was dat het verhaal daaronder voor mij bedoeld was :D

Link to comment
Delen op andere websites

Het is jouw mening dat god niet bestaat, zeg het dan ook niet alsof het een feit is, respecteer andermans geloofsovertuigingen.

Voor mij is het een feit... Anyway, ik scheld niet met kanker omdat ik het disrespectvol vind voor zij die de ziekte hebben en er aan doodgaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Het is jouw mening dat god niet bestaat, zeg het dan ook niet alsof het een feit is, respecteer andermans geloofsovertuigingen.

Voor mij is het een feit... Anyway, ik scheld niet met kanker omdat ik het disrespectvol vind voor zij die de ziekte hebben en er aan doodgaan.

Grappig dat feiten kunnen variëren van mens tot mens.

Volgens mij bedoelen mensen wanneer ze schelden met iets, niet daadwerkelijk wat ze zeggen, maar willen ze gewoon hun agressie kwijt. Volgens mij zijn die South Park mensjes gewoon stiekeme filosofen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...