Jump to content

Noord-Korea

SpacyColours

Noord-Korea  

23 leden hebben gestemd

1. 1. Denk je dat er een oorlog gaat komen tussen Noord- en Zuid-Korea?

• Ja, de spanning is om te snijden, ik denk dat de strijd ieder moment kan losbarsten.
      10
    • Het zal er eens van komen, maar voorlopig nog niet.
      5
    • Nee, Noord-Korea lult maar wat.
      7
    • Anders, namelijk:
      1
  2. 2. Als er oorlog komt, hoe zal die dan verlopen?

• NK verovert de wereld.
      0
    • NK richt veel schade aan in VS/ZK, maar is niet opgewassen tegen ze en moet uiteindelijk opgeven.
      6
    • VS hakt NK-leger in de pan, neemt NK (uiteindelijk) over. Er blijven burgeroorlogjes ontstaan, maar de mensenrechten worden iig verbeterd.
      3
    • NK tegen ZK. VS bemoeit zich er amper mee. NK of ZK wint en neemt Korea over.
      1
    • Er blijven stijgende spanningen maar het wordt nooit een echte oorlog - Cold War style dus.
      5
    • Landen als China bemoeien zich ermee en het wordt een wereldoorlog.
      4
    • Terwijl de VS moe maar voldaan terugkeert van de strijd, neemt Portugal ineens random de wereld over.
      1
    • Anders, namelijk:
      3

Recommended Posts

Geplaatst:

Het zal inderdaad wel een -heel- groot aantal soldaten kennen, maar aangezien het zoals je zegt een gesloten land is kan je er verder niet veel meer over uit.

Dus zolang ze niks degelijks 'verwezenlijken' scoren ze op mijn ladder niet hoog :$

Misschien hebben ze wel dat potentiëel maar daar kunnen wij als buitenstaander toch niet veel over weten of te weten komen...

• 1 year later...
  • Reacties 221
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Phoenyxar

20

• SpacyColours

19

• Bierbuikje

18

• -MessiaX-

18

Top Posters In This Topic

Posted Images

Geplaatst: (bewerkt)

Heb net toevallig het leger van Zuid-Korea gezien op discovery.

Ik denk niet dat Noord-Korea daar lang tegen kan vechten... Bij Noord-Korea is alles toch al een beetje verouderd en de zuid koreaantjes hebben de beste tank ter wereld...

EDIT Om nog maar te zwijgen over alle andere wapens en het aantal manschappen, terwijl noord korea de rekeningen al niet meer kan betalen...

Bewerkt: door jobator
Geplaatst: (bewerkt)

Noord Korea is een land van veel woorden, maar weinig daden. Ze moeten een vijand creeëren om hun eigen volk samen te brengen (door middel van gezamenlijke angst). Als Noord Korea ook maar 1 hand uitsteekt is het meteen gedaan met Pyongyang. Het kan ook zijn dat de bevolking zo is geïndoctrineerd dat er een guerilla ontstaat, maar dat lijkt me stug omdat de bevolking is verhongert. Die heb je zomaar voor je gewonnen door middel van voedsel geven en hereniging met zuid koreanen (voor de noord koreanen van de oude stempel).

Bewerkt: door Bierbuikje
Geplaatst:

Heb net toevallig het leger van Zuid-Korea gezien op discovery.

Ik denk niet dat Noord-Korea daar lang tegen kan vechten... Bij Noord-Korea is alles toch al een beetje verouderd en de zuid koreaantjes hebben de beste tank ter wereld...

EDIT Om nog maar te zwijgen over alle andere wapens en het aantal manschappen, terwijl noord korea de rekeningen al niet meer kan betalen...

Bij deze "wapens" vind ik hun gevechtspiloten toch wel het meest benoemenswaardig. Noord-Korea gaat hard het onderspit delven komt het ooit tot oorlog, maar dan zullen Rusland en China wel ingrijpen, en dan breekt de pleuris weer uit in het Europees Parlement en de NAVO...

TL;DR: Niemand moet zich met die 2 landen bemoeien, kernwapens afpakken en ze het zelf maar uit laten vechten.

Geplaatst:

Of Noord-Korea nou gaat winnen of niet, de spanningen (tussen N.K. en US/Z.K.) laaien flink op. Eigenlijk is het een soort remix tussen de Koude Oorlog en de Vietnam War. Een land dat is verdeeld tussen communistisch (Oost-Duitsland, Noord-Vietnam, Noord-Korea) en kapitalistisch (West-Duitsland, Zuid-Vietnam, Zuid-Korea) en de VS die de communistische kant aardig op de zenuwen werkt.

@ Bierbuikje: misschien heb je gelijk maar indoctrinatie moet je niet onderschatten. Als je je hele leven bent opgegroeid met het idee dat Noord-Korea geweldig is, je alles voor je leider moet doen en dat Amerikanen totaal niet te vertrouwen zijn (zie ook de link in de OP, naar een pagina met Noord-Koreaanse kinder-cartoons die duidelijk Amerika als vijand afschilderen) en bovendien geen contact hebt met de buitenwereld dus ook niet beter weet, dan laat je je echt niet zomaar ompraten door die vijand. Als je daar dan staat in het gevecht is het een soort moment supreme. Zal niet voor iedereen gelden, maar vele burgers verhongeren misschien nog wel liever dan hun leider verraden.

Ik hoop dat ik niet weer zulke voorspellende gaven heb als bij het begin van dit topic (toen ik Kim-Jong Il doodwensde en hij twee dagen overleed) en dat er geen oorlog zal komen. ;)

Geplaatst:

@ Bierbuikje: misschien heb je gelijk maar indoctrinatie moet je niet onderschatten. Als je je hele leven bent opgegroeid met het idee dat Noord-Korea geweldig is, je alles voor je leider moet doen en dat Amerikanen totaal niet te vertrouwen zijn (zie ook de link in de OP, naar een pagina met Noord-Koreaanse kinder-cartoons die duidelijk Amerika als vijand afschilderen) en bovendien geen contact hebt met de buitenwereld dus ook niet beter weet, dan laat je je echt niet zomaar ompraten door die vijand. Als je daar dan staat in het gevecht is het een soort moment supreme. Zal niet voor iedereen gelden, maar vele burgers verhongeren misschien nog wel liever dan hun leider verraden.

Wat ik wel hilarisch vind aan de situatie is de continue verwijzing naar indoctrinatie. Ik heb me het gehele voorbije jaar kunnen verdiepen in dit alles (wel enkel via derde bronnen, maar het is een start) en eigenlijk is Noord-Korea niet verschillend met de VS in '70-'80, op een veel kleinere bevolking en schatkist na dan. De VS deed net hetzelfde als wat Noord-Korea nu doet. Maar dan niet één enkel land aanduiden als vijand maar een geheel blok: Communisme. Iets wat nu herhaald wordt (of toch een poging) met het (extreem-)Islamisme in het Midden-Oosten.

oGIDoz1.jpg

Noord-Korea wordt dus vaak als onmenselijk afgeschildert, maar ik vind dat vrij onterecht. Hoevelen van ons kennen daadwerkelijk inwoners van Noord-Korea? Wie zegt dan dat die bevolking ook geen geluk kan kennen zoals het nu is? De bronnen praten dit meestal tegen, maar het zijn dan ook vaak Westerse pop-media die graag het kapitalisme verheerlijken en in het algemeen een Americana-vaandel dragen. Het land wordt momenteel wat verenigd door een algemene haat jegens de VS, ergens ook wel terecht. Noord-Korea gaat in de VS geheid samen met communisme/koude oorlog/vijand. Maar is het dan in de VS zo veel beter? Ik heb het afgelopen jaar ook een crapton aan Amerikaanse films gezien die al een leeftijdje hadden en ik werd gewoon ziek van het overdreven nationalisme dat overal in werd gedragen. "We are the best country in the world - 'Merica!", "This great country of ours..." en nog zo'n hoop nationalistische one-liners. Die hebben ook hun werk gedaan natuurlijk. De halve bevolking is zo geïndoctrineert als de pest.

1h9tkx.jpg

Pas op. Ik ga hier niet Noord-Korea aanprijzen als het beloofde land. Maar ik vind veel van de kritiek wat ongegrond, ondoordacht en éénzijdig. In de andere richting kijken is ook confronterend en soms veel erger. Er heerst wat dat betreft veel hypocritie in de wereld en met name in de Amerikaanse media. We stellen onszelf vaak op als kritisch en intelligent maar op dit vlak zijn we zeer goedgelovig. Door gebrek aan andere bronnen uiteraard, maar toch.

Geplaatst:

Heb je wel eens gekeken naar documentaires over Noord-Korea, Phoeny? Ik heb met verbazing je bericht zitten lezen.

Geplaatst:

Newsflash: Kim Jong-Un zegt dat zijn handen jeuken om de vijand neer te schieten en dat Noord-Koreaanse burgers smeken om tegen de Amerikanen te vechten, sinds de VN hen sancties heeft opgelegd (gister of eergister volgens mij).

Oké, dat zegt hij wel heel makkelijk natuurlijk, maar laten we niet doen alsof het niets voorstelt:

http://edition.cnn.com/2013/03/12/world/asia/koreas-tensions/index.html

Het is algemeen bekend dat Amerikanen lang niet de good guys zijn als ze zich vaak voordoen. Dit wordt uit verschillende oorlogen duidelijk. Zelf hou ik sowieso altijd in mijn achterhoofd dat nieuwsberichten misleidend kunnen zijn, zeker Amerikaanse. Weinig nieuwsberichten zullen zich focussen op het falen van Amerikaanse legeracties en ik ben het ook zeker niet met al hun beslissingen eens.

En het zal heus niet overal in Noord-Korea zo erg zijn als dat wij denken dat het is, maar dat wuift niet weg dat het land erg te vergelijken is met het bestuur van Stalin in de USSR. Indoctrinatie vindt ook in Amerika plaats, maar daar heerst over het algemeen toch meer vrijheid (zeker politiek gezien) dan in Noord-Korea.

Geplaatst:

Niemand zegt dat de US allles netjes speelt, dat is ook helemaal niet zo. Maar zeggen dat Noord-Korea niet zo erg is als beweerd wordt? Dan steek je absoluut je kop in het zand.

Geplaatst:

Hmm, op zich heeft Phoeny wel gelijk, al was het in de VS wel iets minder extreem. Voor de rest werd er ook gewoon aan propaganda gedaan en werden er ook allerlei dingen verzwegen voor de bevolking.

Het wordt nu toch wel gevaarlijk in Korea, geloof ik. Als N-Korea al de wapenstilstand heeft opgezegd en gaat beginnen over preventieve aanvallen, dan zou het toch zo maar eens mogelijk zijn dat ze iets impulsief doen. Ze hebben atoomwapens en ik weet niet of ze zullen bezinnen voordat ze ze gaan gebruiken. Vraag is dan natuurlijk of de VS iets kan terug doen zonder Z-Korea te schaden of mogelijk zelfs China boos te maken.

Geplaatst:

Wat is dit nou weer voor nutteloze poll? Iedere keus is een achterlijke zwart-witte oneliner.. Ik ben overigens voor de persoonlijke vrijheid van ieder individu op aard, de grens van een dergelijke vrijheid ligt op het punt dat mijn vrijheid die van een andere individu inperkt, bijvoorbeeld bij geweld dus. Ik ben van mening dat westerse troepen best in welk land dan ook in zouden mogen grijpen als er mensenrechten geschonden worden, ongeacht of wij economisch baat hebben bij een ander regime in dat land. Overigens zijn er natuurlijk ook volkeren die nog niet klaar zijn voor democratie en vrijheid; zij zouden zichzelf maar eventjes moeten ontwikkelen.

Geplaatst:

Het probleem is met jouw argumenten, Phoeny, is dat ik nog nooit een documentaire van Amerika heb gezien waar mensen probeerden het land uit te komen, dat toen mislukte, un hele famillie werd opgesloten gemarteld en vermoord om daarna zo wanhopig als ze zijn het land nog een keer uit te vluchten.

Geplaatst:

Maar zeggen dat Noord-Korea niet zo erg is als beweerd wordt? Dan steek je absoluut je kop in het zand.

You have absolutely no idea.

Het probleem is met jouw argumenten, Phoeny, is dat ik nog nooit een documentaire van Amerika heb gezien waar mensen probeerden het land uit te komen, dat toen mislukte, un hele famillie werd opgesloten gemarteld en vermoord om daarna zo wanhopig als ze zijn het land nog een keer uit te vluchten.

Ik heb helemaal geen argumenten aangehaald waar ik zoiets dan ook beweerde. Ik wordt gewoon gigantisch moe van het continue afbreken van instanties waar men geen ene kennis van heeft. Ik heb al genoeg Noord-Koreaanse documentaires gezien. De meeste richten zich op het negatieve van het land. Het is ook veel te makkelijk natuurlijk. Het is een gesloten absolute dictatuur, een beetje zoals elk land ooit is geweest. Noord-Korea wordt gewoon te makkelijk als een ultiem dystopia gebruikt. Terwijl er genoeg landen zijn die een gelijkaardig rampbeleid voeren. Myanmar, VAE, Saudi-Arabië (begint te verbeteren) en in feite doet de VS al niet veel beter. Het verschil zit hem in omvang en extremiteit. Des te groter het land is, des te minder extreem het lijkt te zijn. Maar het lijkt wel dat de meeste hier geen zin hebben in verder denken dan wat hen wordt aangereikt. Het is aan de bevolking van Noord-Korea zelf om uit te maken wat kan en wat niet, wanneer de grens is overschreden. Dat is niet aan ons, wij leven er niet en onze mening over dergelijke gebeurtenissen zijn zonder dat we het zelf beslissen beïnvloedt door onze omgeving en dus ook gewoon niet belangrijk. Durf het tegendeel maar te beweren, maar we weten niks. Syrië als mooie voorbeeld.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...