Jump to content
PatrickW

De Blueprint van Los Santos


@Die Hard schreef in onze forumkrant MAF een artikel dat we jullie niet willen onthouden.



DE BLUEPRINT VAN LOS SANTOS

Aan de informatiestroom van GTA V lijkt geen eind te komen: enkele dagen geleden bracht Rockstar opnieuw informatie naar buiten, dit keer over de Special Edition en Collector's Edition. Een volledige Voorpret over de inhoud van deze Editions zou naar mijn mening een beetje saai worden, dus voor de (samengevatte) informatie kan je terecht in het Nieuws-topic.

Tussen alle screenshots en stukken tekst stonden echter ook wat interessante dingen die niet ongezien bleven. Bij beide Editions krijgt men namelijk een blueprint van de kaart van GTA V geleverd en van die blueprint werden kleine voorbeeldjes gegeven. Enkelen zagen al meteen dat deze stukjes blueprint op elkaar aan sloten, plakten deze aan elkaar en zagen tot hun grote vreugde dat bijna de complete blueprint van Los Santos zichtbaar werd. Wat een toeval. Let echter wel op: de complete blueprint van de map van GTA V wordt geschat op 30% Los Santos en 70% bergen, stranden en platteland. De onderstaande blueprint is dus slechts een klein gedeelte van de map.

gallery_7284_229_107460.jpg

De blueprint van Los Santos die zichtbaar werd nadat de voorbeeldjes aan elkaar geplakt werden

De grootte van Los Santos

Op de screenshots en trailers die we tot nu toe hebben gezien lijkt het erop dat het Los Santos van GTA V een gigantische stad is. Maar, er zijn ook mensen die van mening zijn dat Los Santos er helemaal niet zo groot uit ziet. In tegendeel, zij verkondigen dat de stad veel kleiner is dan R* ons probeert te laten geloven. Met het uitkomen van de blueprint van de stad moeten we die discussie nu toch wel ten einde kunnen brengen. In wiens voordeel? Het eerste wat opvalt is dat het ernaar uitziet dat de hoeveelheid wegen erg tegenvalt voor zo'n grote stad, wat een reden is om aan te nemen dat Los Santos toch niet zo groot moet zijn. Aan de andere kant is het ook wel logisch dat het aantal wegen tegenvalt, R* probeert immers de realiteit na te streven en (het echte) Los Angeles wordt gekenmerkt door vele huizenblokken. Waar in GTA San Andreas huizenblokken bestonden uit vijf huizen op een rijtje, is de kans groot dat de huizenblokken in GTA V zullen bestaan uit veel meer huizen, waardoor de straten langer zullen worden.

Als dat nog niet genoeg is om aan te nemen dat Los Santos niet zo klein is als het lijkt, hebben we nog een veel betere reden om deze aanname te doen. Op de blueprint van Los Santos is links onderin namelijk de start-/landingsbaan van het vliegveld van Los Santos (waarschijnlijk Los Santos International Airport) te zien. Start-/landingsbanen zijn in het algemeen al niet al te klein en deze baan neemt in verhouding tot de rest van de stad (in de lengte) maar een klein gedeelte in beslag. Dat niet alleen, deze baan geeft ons zelfs de gelegenheid om Los Santos te vergelijken met het Liberty City van GTA IV. Als we aannemen dat de lengte van de start-/landingsbaan op het Francis International Airport van GTA IV even lang is als die van Los Santos op de blueprint. Komen we tot de volgende vergelijking:

gallery_7284_229_156145.jpg

Boven: De map van Liberty City (met op elkaar geschoven stadsdelen voor een betere vergelijking) | Onder: De blueprint van Los Santos.

Beide start-/landingsbanen zijn 100 pixels in lengte, waardoor de map en blueprint hetzelfde geschaald zijn.

Enkele opvallendheden

We kunnen op dit moment talloze screenshots gaan vergelijken met de vorm van gebouwen en wegen op de blueprint, om te achterhalen op welke plekken deze screenshots zijn genomen. De positie van één van de screenshots die werd getoond met de bekendmaking van de Editions werd al snel achterhaald, dus het leek mij leuk om deze jullie ook te laten zien. Gewoon als voorbeeldje van alle plekken die men (wellicht nog in de toekomst) weet te achterhalen, zodat we een goed beeld krijgen van de stad in combinatie met de blueprint.

gallery_7284_229_3898.jpg

De met een vierkant met gestreepte lijnen aangeduide gebieden komen met elkaar overeen. Let vooral op het meertje dat zowel op de screenshot als op de blueprint te zien is.



Dan nog wat speculatie: op de blueprint is rechts bovenin een rondgaande weg te zien, wat ons doet denken aan de banen waar de bekende Amerikaanse paardenraces of de IndyCar-races verreden worden. Wellicht keren we terug naar de Hotring-races van het Hyman Memorial Stadium in Vice City, maar dan in de open lucht? Of keren de paarden uit Red Dead Redemption terug, met verschillende rassen die verschillende snelheden hebben, waar we ons geld op kunnen zetten en de race vanaf de tribune kunnen bekijken?

gallery_7284_229_155678.jpg

Links: De Santa Anita Racetrack in Californië | Rechts: De rondgaande weg op de blueprint

Nieuwe manier van marketing

De blueprint die Rockstar Games via een puzzeltje naar buiten bracht zorgt voor een hoop zekerheden, maar ook voor vele discussies en speculaties. In ieder geval hebben we met deze blueprint een nieuw stuk belangrijke informatie over de grootste (en misschien wel de beste) Grand Theft Auto-game tot nu toe. Op het moment van schrijven vraag ik mij af of dit niet een nieuwe manier van Rockstar wordt om de hype van GTA V nog groter te laten worden dan dat al het geval is. Het zou toch typisch Rockstar zijn om elke keer wanneer nieuwe informatie vrij wordt gegeven een deel van de blueprint te geven, zodat wij, liefhebbers van de serie, de blueprint stukje bij beetje aan elkaar kunnen plakken. Dan hebben Jesperkaj en ik in ieder geval weer iets om over te schrijven. Alhoewel, maak je daar maar niet druk over. Ik hoop dat ik jullie hiermee genoeg heb geïnformeerd over de blueprint van Los Santos.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Toch een beetje een teleurstelling que grootte moet ik zeggen. Het is natuurlijk niet slecht en het zal zeker best groot aanvoelen, maar het lijkt nu toch allemaal niet zo groot als eerst leek over te komen met de berichten. Dat stukje map is trouwens goed gevonden. Moet wel wat werk zijn om terug te vinden :puh:

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik vind het toch wel mooi dat Rockstar Games ons 'expres' laat zien hoe de map er deels uitziet. Het is in ieder geval best groot, hoor. Ik lees veel negatieve dingen, maar bedenk wel dat GTA V niet alleen uit Los Santos bestaat, maar ook nog een hoop bergketen en kleine dorpjes. We wisten van tevoren al dat Los Santos zelf niet megagroot zou gaan worden. Vind het er nu al vrij groot uitzien, trouwens. Wel wat kleiner dan Liberty City, maar als je alle dorpjes van GTA V zou gaan optellen, durf ik te wedden dat het dan groter is dan Liberty City.

Het maakt me verder niet veel uit, omdat er naast de stad nog genoeg andere dingen zijn om te ontdekken. En het gaat immers ook om het plezier van de game, niet? :puh:

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Toch een beetje een teleurstelling que grootte moet ik zeggen. Het is natuurlijk niet slecht en het zal zeker best groot aanvoelen, maar het lijkt nu toch allemaal niet zo groot als eerst leek over te komen met de berichten.

Huh? Hoezo dan? Alles wat gezegd is over "zo veel keer groter dan IV/SA/RDR" is gewoon nog steeds waar. En we zien dus nog altijd niet de volledige map hè. Hoe kan het dan teleurstellend zijn?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Hoe kan het dan teleurstellend zijn?

Nou, ik heb het vooral over Los Santos zelf. Ik ga niet zagen over de countryside want daar kon ik enkel positief over zijn, maar een bericht als: "We wanted to recreate that vastness of Los Angeles, which is basically the largest city area wise in the world, into our game." Doet je dan denken dat ze echt de stad wat beter hebben nagebouwd zoals ze echt is. Ik zeg natuurlijk niet dat ze dat niet goed hebben gedaan (want zo ver als ik zie ben ik wel positief over wat er is hoor) Maar de schaal doet toch onder voor wat ik verwachte na het lezen van die zin.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Er was hier toch ergens al een volledige map gelekt, waar je zag dat er nog een enorm stuk natuur in het noorden was?

4XQXsrq.jpg

Zo op het oog is Los Santos ongeveer 1/4 van de gehele map. En aangezien die stad best groot is, is de gehele map natuurlijk huge.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Er was hier toch ergens al een volledige map gelekt, waar je zag dat er nog een enorm stuk natuur in het noorden was?

<MAP>

Zo op het oog is Los Santos ongeveer 1/4 van de gehele map. En aangezien die stad best groot is, is de gehele map natuurlijk huge.

Moet wel bij gezegd worden dat die map niet officieel is, maar samengesteld door GTAForums.com leden die de screens hebben bekeken en aan de hand daarvan een map hebben geprobeerd samen te stellen. We kunnen er dus wel van uitgaan dat de map er ongeveer zo uit komt te zien. :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

1/4 is misschien aan de 'kleine' kant, maar ik vind het wel tof dat ze de county zo groot hebben gemaakt. (als alles klopt) Kunnen we heerlijk cruisen en het is natuurlijk hartstikke realistisch.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...