Jump to content

Zwarte Piet


Dutchy3010

Recommended Posts

  • Reacties 184
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    25

  • Teh_Ninja

    20

  • SpacyColours

    13

  • ERRWINS

    12

@Dippie Ik weet niet of je serieus bent of niet, maar het zou me niets verbazen. :7

Overigens had ik 'discriminatie' moeten zeggen ipv 'racisme'. Maar in ieder geval heb ik sterk het idee dat door al deze hysterie alleen maar meer discriminatie ontstaat.

Bewerkt: door SpacyColours
Link to comment
Delen op andere websites

@Dippie Ik weet niet of je serieus bent of niet, maar het zou me niets verbazen. emo.gif

Overigens had ik 'discriminatie' moeten zeggen ipv 'racisme'. Maar in ieder geval heb ik sterk het idee dat door al deze hysterie alleen maar meer discriminatie ontstaat.

Haha, ik was niet serieus, maar het zou mij ook niets verbazen :puh:

Overigens is het hoofdbestandsdeel van witte chocolade cacaoboter, en niet (zoals als menigeen denkt) de cacao zelf ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Overigens had ik 'discriminatie' moeten zeggen ipv 'racisme'. Maar in ieder geval heb ik sterk het idee dat door al deze hysterie alleen maar meer discriminatie ontstaat.

Inderdaad. Je ziet nu dat er zich twee kampen vormen met in het ene kamp blanken en in het andere kamp zwarten. Deze hele discussie heeft er alleen maar voor gezorgd dat men nog verder uit elkaar is geraakt.

Link to comment
Delen op andere websites

Heel geleidelijk zonder dat we het door hebben en zo is onze traditie over 20 jaar getransformeerd naar een kleurrijk spektakel.

Liever niet. Nu kun je nog een verklaring geven dat een Zwarte Piet zijn kleur haalt van zijn ietwat vreemde beroep, maar wat is je verhaal achter een rode, blauwe of fuschia-kleurige Piet? Die gaan niet elk om de beurten in een verschillend verfbad zijn gevallen, dus hoe verklaar je dat? En als we naar een kleurige hoop bewegen, maak dan alsjeblieft geen roze "Gay" Piet. Dan creeren we pas stereotypen en discussies waar we niet op zitten wachten.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het wel interessant hoe ze de link leggen tussen Zwarte Piet en slavernij. Ik zelf zie Zwarte Piet niet als slaaf, maar als knecht, waar natuurlijk wel een verschil in zit. Bij slavernij denk ik gelijk aan zweepslagen etc., een beetje wat je in de film Django Unchained ziet. Gewoon zo houden als het nu is, ik zie het probleem niet echt. Dat ze zwart zijn van het roet, kun je als een zwak argument zien, maar waarom zou het niet zo zijn? Je kunt in zoveel feesten en tradities racistische dingen zien, zoals (al eerder genoemd) de negerzoen.

Mooie discussie om te volgen, dat zeker. Denk dat het allemaal met een sisser afloopt, en oktober 2014 gaan we weer verder ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Niet te geloven dat het soort mensen dat zich hiermee bezig houdt daarvoor betaalt krijgt zeg..

Phoenyxar z'n post was heel interessant om te lezen en is een grote bron van waarheid. Top! Al moet er in dit geval toch wel even een nuance gemaakt worden, Zwarte Piet haalt in RL helemaal geen roe boven en doet niks meer dan Sinterklaas helpen. Ik denk niet dat een kind Zwarte Piet ziet als een slechte man, de kinderen krijgen immers van deze mannen sinaasappels en koekjes en dergelijke. Ik als kind heb in ieder geval Zwarte Piet nooit scheef aangekeken omdat ze "slecht" waren oid, ik vond ze wel een beetje onhygiënisch omdat ik er rotsvast van overtuigd was dat ze door schoorstenen kropen en het nalieten hun te wassen. :$

Waarom voelen zwarte mensen zich zo aangevallen door het typetje "Zwarte Piet"? Zwarte Piet is toch zwart door het roet? Lijkt me eerder dat Zwarte Piet racistisch is tegenover schoorsteenvegers dan tegenover zwarte mensen..

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, ze snappen er weinig van. Als je steeds weer ruchtbaarheid geeft aan rascisme, hoe moet het dan ooit verdwijnen? Waarom, door dit gezeik, denk ik bij iedereen van andere afkomat nu steeds aan Zwarte Piet? :7

Nulkommanul grond om het Sinterklaasfeest, waarin Zwarte Piet is geevolueerd naar een wijze, hippe, zingende manager van Pakjesavond en Sint een ouwe domme lul mag zijn, als rascistisch ts bestempelen tegenover zwarte medemensen. Bijzonder ook dat dit sentiment nu ineens Prem Prominent dwarszit, ik geloof werkelijk niet dat overtuihd is van zijn standpunten, ik denk eerder dat hij op deze manoer probeert in een handjevol programma's tafelgast te mogen zijn zodat in deze economisch mindere tijden hijzelf en zijn gezin weer net zo buitensporig kunnen uitpakken op Pakjesavond zoals voorgaande jaren.

Kinderen in Nederland hebben geen idee wat rascisme is, als de VN zo doorgaat echter met die dwarse lobbt weten ze het straks allemaal tot in het kleinste detail. Dat xal onze samenleving vast heel erg helpen. /sarcasme

Link to comment
Delen op andere websites

Ik had het wel heel bijzonder gevonden indien de VN onze zwarte piet hadden afgekeurd. In het Midden-Oosten is er namelijk een andere traditie, Hajji Firuz. Deze traditie is nota bene beschermd door de VN, terwijl ook hier een verhaal over slavernij aan vast zit.

Daarnaast zijn er nu ook diplomaten op verschillende plaatsen in de wereld die willen dat mevrouw Sheperd vertrekt , aangezien haar onderzoek van geen kant klopt. Zo verwarde zij sinterklaas met de kerstman :7

Link to comment
Delen op andere websites

Geniaal :*D

Het zou best kunnen dat Geert Wilders bijna met hetzelfde verhaal zou aankomen. Los daarvan, een goed stukje cabaret :tu:

Eigenlijk zou het geniaal zijn, om juist zoiets terug te sturen als reactie van Nederland. Al is het maar om duidelijk te maken hoe ridicuul het allemaal is.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

...

Ik lig dubbel hierzo :schater:

En niet om andere mensen van de discussie-stimulans af te houden hoor, maar mensen vinden jullie die heisa niet gewoon te ver gaan?

Ik wel, en daarom reageer ik er ook laconiek op: ik neem het gewoon niet serieus (en dat hoort bij sinterklaas). Het is een feest! Iedere diepgaande discussie die erover gevoerd word, is er wat mij betreft 1 te veel en verziekt het feestje.

Ik weet waar het aan ligt! Vroeger werden dit soort akelige VN-inspecteurs gewoon met de jutezak naar Spanje gestuurd, om eens echt te voelen hoe het is om zwarte piet toegespeeld te krijgen. Tegenwoordig kunnen ze maar racistische opmerkingen maken...Schandalig!!! By the way: Ik vond een leuk stukje van Ernst & Bobbie, over sinterklaas:

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...