Jump to content

Zwarte Piet


Dutchy3010

Recommended Posts

  • Reacties 184
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    25

  • Teh_Ninja

    20

  • SpacyColours

    13

  • ERRWINS

    12

Waar sommigen zich toch mee bezig kunnen houden. Kans is groot dat de grootste voorvechters gewoon een nut voor hun dag zoeken, niet omdat er een echte algemene verzuchting is omtrent de traditie, maar omdat er een vleugje van racisme in kan gezien worden. Ach ja, mensen blijven fascinerende wezens om te observeren.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat een halfbakken gedrag. Dat is alsof men abortus volledig verbiedt, maar vrouwen wel toestaat meteen na geboorte hun kind uit het raam te gooien. Of dat een land het homo-huwelijk toestaat, mits één van de twee verloofden een vrouw inhuurt die met de ander naar het bruiloft toegaat, waarna de echte bruidegom via walkie-talkie verbinding met haar heeft zodat zij namens hem het ja-woord kan geven, en met zijn partner voor foto's poseert tot de ceremonie is afgelopen.

Maar met deze belachelijke maatregel wordt er aan beide partijen niemand vrolijk. Of ging het die racisme-roepers puur om de kleuren van de lippenstift en pruik?

Link to comment
Delen op andere websites

Waarom voelen zwarte mensen zich zo aangevallen door het typetje "Zwarte Piet"? Zwarte Piet is toch zwart door het roet? Lijkt me eerder dat Zwarte Piet racistisch is tegenover schoorsteenvegers dan tegenover zwarte mensen..

Tja, racistische termen zoals 'roetmop' en 'kachelpijp' zullen Zwarte piet zijn baantje niet veel goeds doen vrees ik.

Maargoed, een paar relnegers zitten weer te kabaal te maken over zwarte piet, zoals ieder jaar, maar dat het nu zover komt dat deze traditie aangepast wordt in zulke belachelijke mate slaat echt nergens op.

Eerst gingen de negerzoenen eraan, nu de zwarte pieten, waar zal het eindigen?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben van mening dat het belachelijk en racistisch is dat Zwarte Piet niet meer mee mag doen en vervangen moet worden omdat hij zwart is.

Eerst gingen de negerzoenen eraan, nu de zwarte pieten, waar zal het eindigen?

De negers? clown.gif

Dat zou iig een uitkomst zijn, dan zijn we van al het gezeik af. Van al het gezeik afzijn zie ik overigens wel zitten. Daar probeer ik verder heus niets mee te impliceren hoor, ik ben pro-neger.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 9 maanden later...

Ze hebben het zo ver gekregen. HEMA doet Zwarte Piet in de ban.

Waar gaat het heen wanneer we onze tradities veranderen voor gasten in ons land? Ik ben niet racistisch aangelegd maar wanneer je verhuist naar een ander land, ga je akkoord met alle normen en waarden van dat land. Dat probeer je dan niet te veranderen.

Bron: Klik

Link to comment
Delen op andere websites

Heel simpel, zwarte piet het land uit -> mensen die hier niet horen het land uit. Bijv. Mensen die hier komen voor een uitkering of vluchten en huis alles krijgen. Met de goede buitenlanders heb ik geen problemen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ze hebben het zo ver gekregen. HEMA doet Zwarte Piet in de ban.

Waar gaat het heen wanneer we onze tradities veranderen voor gasten in ons land? Ik ben niet racistisch aangelegd maar wanneer je verhuist naar een ander land, ga je akkoord met alle normen en waarden van dat land. Dat probeer je dan niet te veranderen.

Bron: Klik

beetje laat nieuws. Ik hoorde ook dat ze het (n.a.v. de commotie) niet meer wilde doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ze hebben het zo ver gekregen. HEMA doet Zwarte Piet in de ban.

Waar gaat het heen wanneer we onze tradities veranderen voor gasten in ons land? Ik ben niet racistisch aangelegd maar wanneer je verhuist naar een ander land, ga je akkoord met alle normen en waarden van dat land. Dat probeer je dan niet te veranderen.

Bron: Klik

beetje laat nieuws. Ik hoorde ook dat ze het (n.a.v. de commotie) niet meer wilde doen.

Dit is drie dagen geleden ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is drie dagen geleden ;)

Ik hoorde het serieus al dinsdag van iemand. Inclusief dat ze het niet meer wilde doen n.a.v. de commotie :Y

Alsnog niet stokoud nieuws natuurlijk. Maar goed wel al over datum (die houdbaarheid verstrijkt snel in het geval van zwarte pieten in mijn zomervakantie :D )

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Ze hebben het zo ver gekregen. HEMA doet Zwarte Piet in de ban.

Waar gaat het heen wanneer we onze tradities veranderen voor gasten in ons land?

Gasten? Ons land? Omdat jij uit een blanke moeder gekropen bent is dit meer jouw land dan dat van gekleurde medelanders? Ongelofelijke bullshit. Het gaat hier niet om gasten, maar om inwoners van dit land met dezelfde rechten als jij en ik. En tradities veranderen constant, ook die van Sinterklaas. Sterker nog, oorspronkelijk maakt Zwarte Piet niet eens deel uit van het sinterklaasverhaal/-feest.

Ik ben niet racistisch aangelegd maar wanneer je verhuist naar een ander land, ga je akkoord met alle normen en waarden van dat land. Dat probeer je dan niet te veranderen.

Bron: Klik

Dat je je schikt naar normen en waarden van een ander land betekent niet dat je je mening niet mag uiten of proberen je gelijk te halen bij de rechter. Tevens zijn vele gekleurde Nederlanders hier niet naartoe gemigreerd maar hier gewoon geboren.

Beseffen jullie wel dat Zwarte Piet een karikatuur is van een (Afrikaanse) slaaf?

Bewerkt: door Teh_Ninja
Link to comment
Delen op andere websites

Ik besef in ieder geval dat die karikatuur niet meer met een (Afrikaanse) slaaf in verband wordt gebracht. And if so, doen ze het vrij slecht. Want wie wilde als kind nou geen zwarte piet zijn. Maar goed, dat kon niet omdat ze zwart waren. De racist die klaas, alleen zwarte pieten worden zwarte piet. Gelukkig zien ook veel ingeburgerde negroïde personen dit in. Zo speelde ik een aantal keren gewoon met mijn (negeroïde) nicht als zwarte pieten. En zij maar lachen, want ik moest mij 20 minuten inschminken en zij moest alleen een krulletjespruik op. :clown:

Daarbij heeft voor mij altijd zwarte piet een voorbeeldfunctie. Wijze mannen die van alles kunnen, ze kunnen op daken klimmen ze kunnen kunstjes, zitten zomers lekker onder de Spaanse zon en ze hebben ook nog pepernoten en cadeautjes die ze als messias uitdelen aan iedereen. Ik wist nog goed dat ik dit 2 jaar terug met mijn nichten besprak en die zeiden ook van "men graaft hun eigen graf". En zo is het ook. Ja, ook ik maak onderscheid in mensen. Dat doe ik nog geen eens zo zeer op basis van huidskleur, religie, haarkleur, geslacht, seksuele voorkeur of weet ik veel wat. Maar juist die individuele zeurkousen. Kom op man een negroïde persoon is een van de meest invloedrijke personen op deze aardkloot.

Link to comment
Delen op andere websites

Ze hebben het zo ver gekregen. HEMA doet Zwarte Piet in de ban.

Waar gaat het heen wanneer we onze tradities veranderen voor gasten in ons land?

Gasten? Ons land? Omdat jij uit een blanke moeder gekropen bent is dit meer jouw land dan dat van gekleurde medelanders? Ongelofelijke bullshit. Het gaat hier niet om gasten, maar om inwoners van dit land met dezelfde rechten als jij en ik. En tradities veranderen constant, ook die van Sinterklaas. Sterker nog, oorspronkelijk maakt Zwarte Piet niet eens deel uit van het sinterklaasverhaal/-feest.

Ik ben niet racistisch aangelegd maar wanneer je verhuist naar een ander land, ga je akkoord met alle normen en waarden van dat land. Dat probeer je dan niet te veranderen.

Bron: Klik

Dat je je schikt naar normen en waarden van een ander land betekent niet dat je je mening niet mag uiten of proberen je gelijk te halen bij de rechter. Tevens zijn vele gekleurde Nederlanders hier niet naartoe gemigreerd maar hier gewoon geboren.

Beseffen jullie wel dat Zwarte Piet een karikatuur is van een (Afrikaanse) slaaf?

Zwarte piet is gewoon een gekleurde knecht, niets meer en niets minder.

In het boek waar hij geintroduceert word is hij een gekleurde/zwarte knecht van Sint Nicolaas gekleed als page, zover ik weet is dat geen slaaf.

Een page was trouwens een jongen die werd opgeleid tot schildknaap en op volwassen leeftijd tot ridder geslagen kon worden.

Meestal waren pages ook van adel dus ik denk niet dat hij zwarte piet als slaaf bedoelt heeft.

Hier een link naar de wiki van Jan Schenkman die het boek geschreven heeft van Sint Nicolaas waar Zwarte piet in werd geintroduceert.

http://nl.wikipedia....i/Jan_Schenkman

Maar goed mensen zien toch altijd vaak het slechste.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...