Jump to content

Zwarte Piet


Dutchy3010

Recommended Posts

Zo maken ze ook oorlogen, interessant eh dingen opblazen :puh: Het komt meer in de media, dan oorlogen en daarin begrijp ik de reacties van TrueSkum, Guardian en Dutchy.

Ik vind dat men nu gewoon solide z'n mening moet handhaven en daar eendrachtig in moet zijn. Dan zien we vanzelf wel waartoe het lijd.

Ik zou in ieder geval de veiligheidsmaatregelen in de steden waar kaas- en stroopwafelpieten voorkomen vergroten ivm het risico. Of voeren ze het nieuwe sinterklaasbeleid nog niet door zolang het volk er niet achter staat.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
  • Reacties 184
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    25

  • Teh_Ninja

    20

  • SpacyColours

    13

  • ERRWINS

    12

Toch wel mooi hoe het sinterklaasjournaal een politiek statement uitdrukt zonder dat de kinderen het doorhebben

Inderdaad. Precies zoals het feest hoort en daar is subtiel met een fluwelen hamer op gehamerd :puh:

https://www.youtube.com/watch?v=JrNZBmfYRaU

https://www.youtube.com/watch?v=TBhy_Xed_Fg

Vind dat trouwens geniaal om te volgen dat sinterklaasjournaal XD

Ps. Hoofd van de dienst Bijzaken... Damn, wat een topjob lijkt me dat :D

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

XD

Nu krijg je echt kinderen die later piet willen worden. The Spanish Piet Acedemy :D

Wel jammer voor huiselijke kring, want nu ga je steeds minder het verschil zien tussen een piet en een normaal mens. Maar goed, de reden erachter is nu wel solider, dus nu kan je het verhaal misschien langer door laten spelen.

Hahah :D :D De witte piet is de amateurpiet, aspirant-piet. :clown: Maakt een pietendiploma wel wat specialer. Nou, jullie je zin... We hebben wat verzonnen om de klagers blij te stellen, nu gewoon weer lekker door feestvieren :bier:

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Hoe tekende jij vroeger Piet dan? Persoonlijk vind ik de hele discussie te ver gaan omdat het een kinderfeest is en het altijd al zo geweest is. Dat er überhaupt op gereageerd word en serieus benaderd word omdat het nu opeens na tientallen jaren racistisch moet zijn. Het geeft ook wel in wat voor een domme samenleving we leven.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je een vergelijking trekt in welke hoedanigheid men het begrip 'racisme' daar hanteert en dan naar Nederland kijkt is de discussie over Zwarte Piet niks.

Mensen die enorm hameren op het behoud van Zwarte Piet zijn enorm bang voor verandering. De traditie in deze hoedanigheid is nog niet zo oud. We gourmetten toch ook niet sinds 1850 massaal met kerstmis? Ik vind dat men zich er overmatig druk overmaakt en de tegenstanders als boemannen neerzet. Tegenstanders van Zwarte Piet hebben niet de intentie om deze traditie te stoppen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat het toch wel wat anders ligt. Je merkt het de laatste jaren al met de groei van de partij van de heer Wilders en ik merk het ook in mijn omgeving. Ik werk momenteel in de detailhandel en ik zal misschien 70% Nederlands praten en voor de rest moet ik het doen met Engels en handen en voeten werk. Allochtonen lijken langzamerhand het land over te nemen met on - Nederlandse dingen zoals een klein voorbeeld: Moskeeën. Wat heel veel mensen toch wel steekt (voornamelijk de oudere generatie). Wij groeien hier mee op en accepteren dit omdat wij wel multicultureel zijn (kijk alleen al hoeveel buitenlandse contacten je legt via het Internet) en dan word iets, wat gezien word als een Nederlandse traditie, voor een gedeelte afgepakt omdat allochtonen (lees: mensen die oorspronkelijk uit een ander land komen) het racistisch vinden.

Tevens merk je ook steeds meer racisme van de donker gekleurden jegens de blank gekleurden. Al deze zaken bij elkaar maakt het, denk ik, dat dit dus niet zonder slag of stoot zal aflopen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat het toch wel wat anders ligt. Je merkt het de laatste jaren al met de groei van de partij van de heer Wilders en ik merk het ook in mijn omgeving. Ik werk momenteel in de detailhandel en ik zal misschien 70% Nederlands praten en voor de rest moet ik het doen met Engels en handen en voeten werk. Allochtonen lijken langzamerhand het land over te nemen met on - Nederlandse dingen zoals een klein voorbeeld: Moskeeën. Wat heel veel mensen toch wel steekt (voornamelijk de oudere generatie). Wij groeien hier mee op en accepteren dit omdat wij wel multicultureel zijn (kijk alleen al hoeveel buitenlandse contacten je legt via het Internet) en dan word iets, wat gezien word als een Nederlandse traditie, voor een gedeelte afgepakt omdat allochtonen (lees: mensen die oorspronkelijk uit een ander land komen) het racistisch vinden.

Tevens merk je ook steeds meer racisme van de donker gekleurden jegens de blank gekleurden. Al deze zaken bij elkaar maakt het, denk ik, dat dit dus niet zonder slag of stoot zal aflopen.

Je beschrijft precies mijn gevoelens over dit onderwerp. Zeer mooi uitgedrukt en misschien een eye-opener voor de rest. Aan de ene kant verbaasd het me dat er nog geen topic over racisme bestaat.

Dit filmpje zal je post alleen maar sterker maken:

http://www.dumpert.nl/mediabase/6625782/d15a4f89/intelligente_mevrouw_hartje_zwarte_piet.html

Link to comment
Delen op andere websites

Als je een vergelijking trekt in welke hoedanigheid men het begrip 'racisme' daar hanteert en dan naar Nederland kijkt is de discussie over Zwarte Piet niks.

Ik weet niet precies wat je onder daar laat vallen. Ik neem aan dat je de tegenstanders zwarte piet bedoeld. Het kan me wel voorstellen dat deze mensen zich sneller affiliëren met racisme en dit inderdaad wellicht in een ruimer begrip uiten.

Mensen die enorm hameren op het behoud van Zwarte Piet zijn enorm bang voor verandering. De traditie in deze hoedanigheid is nog niet zo oud. We gourmetten toch ook niet sinds 1850 massaal met kerstmis? Ik vind dat men zich er overmatig druk overmaakt en de tegenstanders als boemannen neerzet. Tegenstanders van Zwarte Piet hebben niet de intentie om deze traditie te stoppen.

Ik denk dat je hiermee wel mensen onterecht generaliseert. Ik ben voor het behoud van zwarte piet, om 2 primaire redenen: 1. Het kritiek heeft zoals het feest in het heden wordt gevierd nauwelijks tot geen fundament. 2. Zoals het feest nu gevierd wordt, heeft het een kans dat het slagkracht verliest, doordat kinderen sneller het feest zullen begrijpen.

Ik ben niet bang voor verandering, maar ik vind dat het wel gefundeerd veranderd moet worden en met inachtneming van bepaalde reeds bestaande waarden van het volksfeest. Ik vind persoonlijk dat het sinterklaasjournaal zich hierin goed profileert. Al ik vind het ook jammer dat dit écht als leidraad genomen wordt, terwijl het feest zich omvattender profileert dan alleen het sinterklaasjournaal en de landelijke intocht.

Ik denk dat het in een zekere zin zelfs zijn post verzwakt. Het laat goed zien dat een mens meer is dan een verbastering in een ander begrip. Alhoewel de PVV hierin wel tot de mens komt (met woorden als de marokkaan, de islamiet etc.) verbastert de PVV dit expliciet tot een populistisch geheel. An sich niet verkeerd voor het verkrijgen van stemmen. Dat zie je nu bij de PVV, maar dat zie je ook al veel langer dan de PVV hoor Axio.

Het nadeel van een populistische partij is, dat het niet tot beleid komt wat het gehele land dient. Ik geef het voorbeeld van een participiële democratie en een minder participiële democratie waarin wij nu leven. Een goed voorbeeld van een participiële democratie is het G1000 burgerparticipatieproject, n.a.v. de burgerparticipatietheorie van van Reybrouck: Hierin zie je dat grote groepen mensen participeren in hun overheid en dat de onderlinge verdraagzaamheid hoog ligt. Deze 1000 geselecteerde mensen komen stuk voor stuk uit de buurten, van verschillende rassen en standen. Dit gedeelte is vrij populistisch. Men staat immers heel dicht op de burger. Verder zie je dat des te verder het beleidsvormingsproces komt, des te verder dit wordt ingeschaald. Je kan moeilijk met 16 miljoen mensen rond de tafel gaan zitten, om gefundeerd bepaalde beleidsrichtingen te bepalen. Behalve het gebrek expertise, levert dit ook een voltijdbaan aan werk op voor iedere persoon dan.

In een minder participiële democratie, betekent het ook gewoon dat je direct de 150 man kiest uit de 2e kamer. Ook hier komt men niet tot beleid, wanneer er contradicties ontstaan. Dan moet je mensen hebben die water bij de wijn gooien. Dat zag je maar in de vorige periode waar de pvv uit de gedoogconstructie stapte. Aan de ene kant moet je je achterban tevreden houden, maar aan de andere kant heb je ook een land politiek te leiden.

Juist racistische opmerkingen en en verbastering van bepaalde begrippen is dan heel gevaarlijk voor de onderlinge verdraagzaamheid en veiligheid van een land.

Dat zie je ook in de Zwarte pieten discussie terug. De grootste verliezer is hierin namelijk de onderlinge verdraagzaamheid.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...