Jump to content

Zwarte Piet


Dutchy3010

Recommended Posts

  • Reacties 184
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    25

  • Teh_Ninja

    20

  • SpacyColours

    13

  • ERRWINS

    12

Ik vind het in en intriest dat de demonstranten het feest zelf nu gaan lopen verzieken door te roepen dat Sinterklaas niet bestaat. Waar zit je dan met je verstand?! Al die kinderen zijn daar de dupe van. Dat die mensen tegen Zwarte Piet zijn, mag. Oké, jullie mening mogen jullie uiten maar ga dan niet het feest verzieken voor al die kleine kinderen. Die mensen moeten zich diep schamen!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het in en intriest dat de demonstranten het feest zelf nu gaan lopen verzieken door te roepen dat Sinterklaas niet bestaat. Waar zit je dan met je verstand?! Al die kinderen zijn daar de dupe van. Dat die mensen tegen Zwarte Piet zijn, mag. Oké, jullie mening mogen jullie uiten maar ga dan niet het feest verzieken voor al die kleine kinderen. Die mensen moeten zich diep schamen!

Daar vind ik je gelijk in hebben. Ik ben dan ook zeer tevreden met het politieoptreden bij de optocht. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Als die mensen een voorbeeld hadden genomen aan de Antillen, waar donkere kinderen zich zwart schminken om als Zwarte Piet verkleed te gaan, dan was dit helemaal nooit gebeurd en was het optreden van de politie niet eens nodig geweest. Dit gaat veel dieper dan racisme alleen, ze zijn bezig om onze cultuur helemaal ten gronde te richten en wij, de Nederlanders, kunnen hier helemaal niets tegen doen! Dat laatste maakt me alleen nog maar kwader.

Bewerkt: door ERRWINS
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het in en intriest dat de demonstranten het feest zelf nu gaan lopen verzieken door te roepen dat Sinterklaas niet bestaat. Waar zit je dan met je verstand?! Al die kinderen zijn daar de dupe van. Dat die mensen tegen Zwarte Piet zijn, mag. Oké, jullie mening mogen jullie uiten maar ga dan niet het feest verzieken voor al die kleine kinderen. Die mensen moeten zich diep schamen!

Daar kan ik me ook in vinden. Kleine toevoeging: ook pro-Pieters stonden te demonstreren. Waar hun verstand is... Tjah, een feestje verkloten dat je juist wil redden, dan ben je wel heel vreemd bezig :7

ze zijn bezig om onze cultuur helemaal ten gronde te richten en wij, de Nederlanders, kunnen hier helemaal niets tegen doen!

En daar ga je alweer. Omdat ze één klein dingetje uit één feestje proberen te schrappen, wat ze nog niet eens lukt, proberen ze gelijk al onze complete cultuur ten gronde te richten. Even rustig nadenken, Erwin.

Link to comment
Delen op andere websites

Als die mensen een voorbeeld hadden genomen aan de Antillen, waar donkere kinderen zich zwart schminken om als Zwarte Piet verkleed te gaan, dan was dit helemaal nooit gebeurd en was het optreden van de politie niet eens nodig geweest.

Wat een absurde opmerking. De demonstranten voelen zich oprecht gekwetst, maar moeten desondanks een voorbeeld nemen aan mensen die het feest wel vieren?

Dit gaat veel dieper dan racisme alleen, ze zijn bezig om onze cultuur helemaal ten gronde te richten en wij

Lol. Dit gaat puur om het, volgens de demonstranten althans, racistische karakter van Zwarte Piet.

de Nederlanders, kunnen hier helemaal niets tegen doen! Dat laatste maakt me alleen nog maar kwader.

Wie is in godsnaam "de Nederlander"? En waarom ben jij blijkbaar uitverkoren om daar deel van uit te maken, maar de (gekleurde) demonstranten niet?

Link to comment
Delen op andere websites

Wat een absurde opmerking. De demonstranten voelen zich oprecht gekwetst, maar moeten desondanks een voorbeeld nemen aan mensen die het feest wel vieren?

Oprecht? Nee, dat vind ik van niet. Deze mensen moeten eigenlijk een voorbeeld nemen aan mensen, die exact dezelfde huidskleur hebben als hun, maar wel ingeburgerd zijn in het feest. En zich daarom hier ook niet gekwetst door voelen. Dat is het overgrote gedeelte. Deze mensen zijn er niet minder vrij door, genieten er niet mindere kansen door en zien de intentie van het kinderfeest op dit moment. Dat heeft niks met slavernij of racisme te maken.

Wie is in godsnaam "de Nederlander"? En waarom ben jij blijkbaar uitverkoren om daar deel van uit te maken, maar de (gekleurde) demonstranten niet?

Wat denk jij dat hij onder "de Nederlander" laat vallen? Ik denk dat het best mogelijk is voor jou om je in hem te verplaatsen. Ik ben het niet op alle punten met hem eens hoor, bijvoorbeeld dit gedeelte, maar ik begrijp het wel. Én ik begrijp ook waarom hij dit zo voelt.

Ik kan je talloze beredeneringen geven met theorie en al, maar ik denk dat je best zelf begrijpt wat hij daarmee bedoelt. En nog belangrijker; op welke punten hij daarin tekort schiet.

Weet je het niet? Probeer het dan eens te verzinnen. Doe eens een poging.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Daar kan ik me ook in vinden. Kleine toevoeging: ook pro-Pieters stonden te demonstreren. Waar hun verstand is... Tjah, een feestje verkloten dat je juist wil redden, dan ben je wel heel vreemd bezig :7

Als ik het goed heb begrepen, stonden de pro-Pieten juist wel op de aangewezen plekken, ook waren ze niet aan het kwaken dat Sinterklaas niet bestaat. :clown:

Als die mensen een voorbeeld hadden genomen aan de Antillen, waar donkere kinderen zich zwart schminken om als Zwarte Piet verkleed te gaan, dan was dit helemaal nooit gebeurd en was het optreden van de politie niet eens nodig geweest.
Wat een absurde opmerking. De demonstranten voelen zich oprecht gekwetst, maar moeten desondanks een voorbeeld nemen aan mensen die het feest wel vieren?

Wat ik veelal vind van dit soort situaties, is dat als een kip gaat kwaken, andere kippen gaan meekwaken, van beide partijen trouwens.

Maar de mensen op de Antillen laten zien dat niet achter alles iets gezocht hoeft te worden ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Oprecht? Nee, dat vind ik van niet. Deze mensen moeten eigenlijk een voorbeeld nemen aan mensen, die exact dezelfde huidskleur hebben als hun, maar wel ingeburgerd zijn in het feest. En zich daarom hier ook niet gekwetst door voelen. Dat is het overgrote gedeelte. Deze mensen zijn er niet minder vrij door, genieten er niet mindere kansen door en zien de intentie van het kinderfeest op dit moment. Dat heeft niks met slavernij of racisme te maken.

Dus die mensen voelen zich onoprecht gekwetst? Het gaat er niet om of ze gelijk hebben of niet, maar om het feit dat ze zich gekwetst voelen. Over empathie gesproken zeg. Waar je notabene zelf later over begint.

Weet je het niet? Probeer het dan eens te verzinnen. Doe eens een poging.

Als je zelf zo goed was in het tussen de regels doorlezen kon je lezen dat de vraag (half) retorisch was, en ik blijkbaar niet geloof dat "de Nederlander" bestaat. Het is slechts een poging tot polarisatie van ERRWINS zijn kant.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Link to comment
Delen op andere websites

Dus die mensen voelen zich onoprecht gekwetst? Het gaat er niet om of ze gelijk hebben of niet, maar om het feit dat ze zich gekwetst voelen. Over empathie gesproken zeg. Waar je notabene zelf later over begint.

Op de eerste vraag: Ja, onoprecht. Op dit moment is het feest niet (meer) racistisch.

Nee, niet zo zeer. Deze mensen zijn er niet minder vrij door en krijgen niet minder kansen in het leven. Ook al zeg ik 100000x dat jij een negroïde persoon bent en ik een ander persoon. Dat is nog geen racisme, dat is discriminatie. Pas als dit het doel heeft hinder te ondervinden in het leven voor deze mensen, wat dus wel bewezen moet worden. Pas dan is het racisme. En is de persoon op grond hiervan terecht gekwetst. Dat is nu niet het geval. Empathie is er alleen bij mij als er een correcte grondslag ligt, anders ben je gewoon een oude zeur. Maar daar doe ik dan wel mensen te niet mee. Dus beter gezegd: dan zou het eigenlijk aan iets anders moeten liggen waarom men zich gekwetst voelt als dit het geval is.

Als je zelf zo goed was in het tussen de regels doorlezen kon je lezen dat de vraag (half) retorisch was, en ik blijkbaar niet geloof dat "de Nederlander" bestaat. Het is slechts een poging tot polarisatie van ERRWINS zijn kant.

En dat heeft succes denk je? Of escaleert het wellicht de boel?

Ik denk namelijk dat je er zelf ook dan scheef voorstaat met die insteek. Juist in deze kwestie is het zaak niet te polariseren maar te depolariseren. Juist de onderlinge solidariteit is een groot goed wat aangetast wordt door in deze discussie te polariseren (zoals Erwin zelf ook doet). Onder de Nederlander zou bijvoorbeeld kunnen vallen in dit geval: "De personen die goed de sinterklaascultuur begrijpen" of wellicht trekt Erwin daar ook nog vele andere subjectieve delen bij. "de Nederlander" is voor hem een (populistisch) woord dat zijn gevoelens weerspiegeld. Dat kan per scenario anders zijn. Net zoals ik ook gewoon jij kan zijn en jij gewoon ik. :sigaar:

Leer dan ook niet zwart-wit begrippen uit je hoofd uit de van Dale, of uit een wetboek, maar gebruik het hoogstens als richtlijn. Want het heeft natuurlijk wel algemene waarde. Subjectief gezien is het echter een heel ander verhaal. En vind ik "Wat is in godsnaam 'de Nederlander'? " escalerend werken en wellicht respectloos. Maar goed deze discussie hadden we al eens gevoerd dacht ik en toen moest ik me voor hetzelfde verontschuldigen ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Op de eerste vraag: Ja, onoprecht. Op dit moment is het feest niet (meer) racistisch.

Volgens mij verwar je het word onoprecht met onterecht. Wat je nu beweert is dat de tengestanders van Zwarte Piet zich niet echt gekwetst voelen, maar net doen alsof.

En dat heeft succes denk je? Of escaleert het wellicht de boel?

Vraag dat maar aan ERRWINS, ik ben hier niet degene die aan het polariseren is.

Leer dan ook niet zwart-wit begrippen uit je hoofd uit de van Dale, of uit een wetboek, maar gebruik het hoogstens als richtlijn. Want het heeft natuurlijk wel algemene waarde. Subjectief gezien is het echter een heel ander verhaal.

Ik neem aan dat dit stukje aan jezelf gericht is?

En vind ik "Wat is in godsnaam 'de Nederlander'? " escalerend werken en wellicht respectloos.

En in tegenstelling tot wat jij hierboven beweert zal ik niet zeggen dat je gevoelens/gedachten daarbij onoprecht zijn. Ondanks dat ik die mening niet met je deel.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Link to comment
Delen op andere websites

Op de eerste vraag: Ja, onoprecht. Op dit moment is het feest niet (meer) racistisch.

Volgens mij verwar je het word onoprecht met onterecht. Wat je nu beweert is dat de tengestanders van Zwarte Piet zich niet echt gekwetst voelen, maar net doen alsof.

In mijn ogen kun je niet van iets last hebben wat je niet hebt meegemaakt. Dus nee, ik vind dat je je niet gekwetst kunt voelen door de slavernij als negroïde persoon tenzij je aandachtsgeil bent.

Link to comment
Delen op andere websites

In mijn ogen kun je niet van iets last hebben wat je niet hebt meegemaakt. Dus nee, ik vind dat je je niet gekwetst kunt voelen door de slavernij als negroïde persoon tenzij je aandachtsgeil bent.

Ten eerste is je punt nonsens, zie b.v. het begrip tweedegeneratieslachtoffer. Daarnaast gaat het niet alleen om de slavernij, maar om racisme/discriminatie in het algemeen. En dat speelt nog steeds. Ten tweede: jouw mening, of die van wie dan ook, doet er niet toe bij het benoemen van gevoelens/emoties van anderen.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...