Jump to content

Algemeen Linux topic

Gebruik jij Linux?  

44 leden hebben gestemd

1. 1. JA? of NEE?

• JA, ECHT WEL!
      24
    • NEE, HELAAS NIET!
      20

Recommended Posts

Geplaatst:

Ubuntu 10.04 is gewoon Ubuntu, LTS betekent Long-Term Support. Dit betekent dat deze versies (deze worden elke twee jaar in april uitgebracht) langere ondersteuning hebben dan normaal: 3 jaar voor de desktop versie en 5 jaar voor de server versie. Lubuntu is gewoon een versie die afgeleid is van Ubuntu, alleen met een andere desktopomgeving (LXDE, waar Ubuntu GNOME heeft).

• Reacties 164
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• linux-or-unix

40

• Golf_MK1

22

• Megadreams

13

• GolfG60

13

Geplaatst:

Ubuntu 10.04 is gewoon Ubuntu, LTS betekent Long-Term Support. Dit betekent dat deze versies (deze worden elke twee jaar in april uitgebracht) langere ondersteuning hebben dan normaal: 3 jaar voor de desktop versie en 5 jaar voor de server versie. Lubuntu is gewoon een versie die afgeleid is van Ubuntu, alleen met een andere desktopomgeving (LXDE, waar Ubuntu GNOME heeft).

Ah dus al die letters ervoor zijn dus allemaal verschillende versies.

Ik weet dat LTS 'Long Term Support betekent' en dacht daarom dat het Lubuntu was, niet dus..

Wat raden jullie aan voor op mijn netbook in plaats van ubuntu 10.04?

Geplaatst:

Ik weet dat LTS 'Long Term Support betekent' en dacht daarom dat het Lubuntu was, niet dus..

Het nadeel van linux op een netbook is dat de meeste netwerk kaarten van netbooks niet ondersteunt worden. Zo word de grootste lijn van Acer netbooks niet ondersteunt, en word zelfs geen enkele Samsung netbook ondersteunt. Dus het is mazzel hebben als je wilt internetten op een netbook.

Mocht het wel lukken, kan ik je Jolicloud wel aanraden. Heb er erg veel positiefs over gehoord, en is speciaal voor netbooks ontwikkeld. (in plaats van een crappy port van een gewone os zoals de netbook versie van ubuntu) Als mijn netbook ondersteunt zou worden zou ik het ook gebruiken.

Geplaatst: (bewerkt)

Het nadeel van linux op een netbook is dat de meeste netwerk kaarten van netbooks niet ondersteunt worden. Zo word de grootste lijn van Acer netbooks niet ondersteunt, en word zelfs geen enkele Samsung netbook ondersteunt. Dus het is mazzel hebben als je wilt internetten op een netbook.

Mocht het wel lukken, kan ik je Jolicloud wel aanraden. Heb er erg veel positiefs over gehoord, en is speciaal voor netbooks ontwikkeld. (in plaats van een crappy port van een gewone os zoals de netbook versie van ubuntu) Als mijn netbook ondersteunt zou worden zou ik het ook gebruiken.

Zoals ik al aangaf staat er al ubuntu op m'n netbook en het werkt ook perfect (ook draadloos internet).

De netbook is dus van HP en de enige 'bug' die ik nu heb is dat het symbooltje van het internet aangeeft dat er geen verbinding is met het internet, terwijl ik gewoon kan internetten...

Die jolicloud ga ik zeker eens proberen!

Nog suggesties?

EDIT: Ik heb net even gekeken op de website van Jolicloud en het ziet er goed uit, maar op de download-pagina staat 'download windows installer' (voor dualboot), als ik dit download kan ik het dan ook op een usb-stick zetten om te testen of moet ik dan al direct installeren? En kan ik Jolicloud ook gebruiken zonder dat ik aan het internet verbonden ben? (Op een site las ik dat je een Jolicloud-account moet aanmaken online)

Bewerkt: door vwbjorn
Geplaatst:

Wat is trouwens de kleinste GNU/Linux distributie die portabel uit kan worden gevoerd via USB? (USB Boot) Ubuntu lukt, maar het is nogal groot. Handig om mee te nemen etc. :)

Nog een aanvulling op Donald F. Duck:

Mythbuntu: XFCE

Edubuntu: GNOME

Ubuntu: GNOME

Lubuntu: LXDE

Kubuntu: KDE

Rest van de links en desktop environments kon ik zo gauw niet vinden.

***LET OP: dit zijn de standaard desktop environments, je kan Ubuntu bijvoorbeeld ook in KDE.

###De desktop environments [GNOME, KDE, XFCE of LXDE] staan nu ook hier met logo en al!.###

timo

@ikt, probeer Puppy Linux een keer [volgens mij alleen cd?] of Slax [kan ook op USB]

timo

P.S. Of kijk in dit lijstje.

@vwbjorn, een cloud is iets waar al jouw data staat, zoiets als Google Docs, of Docs van Facebook.

>>> Door Thundercover: Berichten samengevoegd, gebruik voortaan de Edit- of Bewerk-knop.<<<

@Thundercover, sorry :cry:bloos.gif

Bewerkt: door linux-or-unix
Geplaatst:

Zoals ik al aangaf staat er al ubuntu op m'n netbook en het werkt ook perfect (ook draadloos internet).

De netbook is dus van HP en de enige 'bug' die ik nu heb is dat het symbooltje van het internet aangeeft dat er geen verbinding is met het internet, terwijl ik gewoon kan internetten...

Nog suggesties?

EDIT: Ik heb net even gekeken op de website van Jolicloud en het ziet er goed uit, maar op de download-pagina staat 'download windows installer' (voor dualboot), als ik dit download kan ik het dan ook op een usb-stick zetten om te testen of moet ik dan al direct installeren? En kan ik Jolicloud ook gebruiken zonder dat ik aan het internet verbonden ben? (Op een site las ik dat je een Jolicloud-account moet aanmaken online)

Je hebt zechmaar ook een soort app store voor Jolicloud, en daar kan je een account voor aanmaken. HEt is niet protable, maar misschien is er wel ergens een portable versie van te vinden.

Geplaatst:

@ikt, probeer Puppy Linux een keer [volgens mij alleen cd?] of Slax [kan ook op USB]

timo

P.S. Of kijk in dit lijstje.

Ah, oké. Hoe zit het met opslaan van opstellingen? Bij Ubuntu had ik moeite met persistent mode. Op het laatst heb ik simpelweg mijn USBstick gepartitioneerd met een FAT32 partitie om bestanden op te slaan. :puh:

Geplaatst:

Nog suggesties?

Je hebt zechmaar ook een soort app store voor Jolicloud, en daar kan je een account voor aanmaken. HEt is niet protable, maar misschien is er wel ergens een portable versie van te vinden.

Jolicloud lijkt me heel fijn om mee te werken, maar als mijn gegevens online worden opgeslaan vind ik het niet handig, dan kan ik hem nooit offline gebruiken. Zijn er nog goede alternatieven of weet iemand of er zo'n portable versie is?

Geplaatst:

vwbjorn zei eerder:

Jolicloud lijkt me heel fijn om mee te werken, maar als mijn gegevens online worden opgeslaan vind ik het niet handig, dan kan ik hem nooit offline gebruiken. Zijn er nog goede alternatieven of weet iemand of er zo'n portable versie is?

Als ik het zo bekijk is Jolicloud nou niet de handigste offline linux distro, een quote van hun site:

• "Bring your old computers back to life"
  • "Create the perfect Internet computer"

Dus je hebt wel echt internet nodig, op een desktop is dit niet zo'n probleem, die neem je [hopelijk :puh: ] niet overal mee naartoe. Een desktop zit dus ook bijna altijd aan het internet vast.

Verder weet ik helaas niet of er een portable versie van Jolicloud is. Je kan ook Puppy Linux of Slax proberen [totnogtoe is het mij helaas nog niet gelukt om Slax te installeren naar mijn harde schijf]

Als ik jou was zou ik van deze twee distro's voor Slax gaan.

timo

vwbjorn zei eerder:

Als ik het zo bekijk is Jolicloud nou niet de handigste offline linux distro, een quote van hun site:

• "Bring your old computers back to life"
  • "Create the perfect Internet computer"

Dus je hebt wel echt internet nodig, op een desktop is dit niet zo'n probleem, die neem je [hopelijk :puh: ] niet overal mee naartoe. Een desktop zit dus ook bijna altijd aan het internet vast.

Verder weet ik helaas niet of er een portable versie van Jolicloud is. Je kan ook Puppy Linux of Slax proberen [totnogtoe is het mij helaas nog niet gelukt om Slax te installeren naar mijn harde schijf]

Als ik jou was zou ik van deze twee distro's voor Slax gaan.

timo

Misschien probeer ik die Slax dan eens..

En is het ook niet mogelijk die Jolicloud op een USB-stick te zetten, zodat ik geen tripleboot moet maken?

Jolicloud lijkt me namelijk heel fijn om mee te werken mits er een internetverbinding is.

Is het trouwens verstandig een tripleboot te maken? (ubuntu 10.04, Jolicloud en Windloos)

Bewerkt: door vwbjorn
Geplaatst:

Deze waslijst kreeg ik bij de Engelse Google.

Deze waslijst kreeg ik bij de Nederlandse Google.

Voor de rest weet ik niet of er al een portable versie van Jolicloud bestaat en ik weet ook niet of er uberhaupt ooit een portable versie komt van Jolicloud. :N:{

timo

Ok, Google had ik natuurlijk al lang doorzocht, ik dacht gewoon dat iemand van jullie misschien echt ervaring had met Jolicloud.

In elk geval bedankt voor de info en binnenkort wordt Jolicloud geïnstalleerd op m'n netbookje!

Geplaatst:

Deze waslijst kreeg ik bij de Engelse Google.

Deze waslijst kreeg ik bij de Nederlandse Google.

Voor de rest weet ik niet of er al een portable versie van Jolicloud bestaat en ik weet ook niet of er uberhaupt ooit een portable versie komt van Jolicloud. :N:{

timo

Ok, Google had ik natuurlijk al lang doorzocht, ik dacht gewoon dat iemand van jullie misschien echt ervaring had met Jolicloud.

In elk geval bedankt voor de info en binnenkort wordt Jolicloud geïnstalleerd op m'n netbookje!

Okee, graag gedaan en succes met het installeren van Jolicloud. :tu:

timo

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...