Jump to content

[PS][IR] GIF afbeelding / filmpje in je signature plaatsen


BaasB

Recommended Posts

Hallo mensen. :) Ik wou jullie leren hoe je op een makkelijke manier een filmpje in je sig kan plaatsen. Het is eigenlijk een beetje een aanvulling op andere topics, dus ik wist niet zeker of ik hier een eigen topic voor moest maken. Maar ik heb het maar gewoon gedaan, maar als dat niet goed is, zou een Moderator / Global Moderator deze post dan willen mergen met dit topic: Movie in sig. Alvast bedankt. :)

Maar goed, nu wat ik jullie wou leren. :D Meestal is het, dat als je een GIF afbeelding bewerkt in Photoshop, het een gedoe is om de afbeelding weer te laten bewegen. Stel dat een GIF afbeelding ongeveer 30 layers heeft, dan moet je per layer een animatie hebben (meestal staat er één animatie, die moet je dan 30 keer duplicaten), en dan bij elke animatie de juiste layer aanvinken. Dat kost wat tijd. Ik heb een manier uitgevonden dat je dat niet hoeft te doen. :)

Programma's die je nodig hebt:

- Photoshop CS2

- ImageReady

- Rekenmachine (die kun je vinden in de bureau assessoires van Windows)

Graphics die je nodig hebt:

- Een signature

- Een GIF afbeelding (met een MOV filmpje kan het ook, en soms lukt het ook met een AVI filmpje)

Oke, laten we beginnen. :)

Stap 1: Start ImageReady op. Nu klik je op File --> Open, en open je of een GIF afbeelding, of een MOV filmpje (je kunt ook een AVI filmpje proberen, maar dat lukt niet altijd). In het geval dat je een GIF afbeelding gebruikt, kun je stap 2 overslaan. Als je een filmpje gebruikt, moet je wel eerst naar stap 2.

Stap 2: Als je het filmpje geopend is, kun je gelijk zien of het filmpje geschikt is of niet. Als het filmpje geschikt is, zie je rechts gewoon het filmpje, zoals op dit plaatje:

tutorial1sz6.png

Is het filmpje niet geschikt, dan zie je rechts een wit vlak, zoals op dit plaatje:

tutorial2cn2.png

Nu ga je kijken of je het hele filmpje wilt gebruiken, of maar een stukje van het filmpje. Als je een lang filmpje hebt, raad ik je aan om maar een stukje van het filmpje te gebruiken. Als je namelijk het hele filmpje pakt, wordt het bestand veel te groot. Als je het hele filmpje wilt gebruiken, vink je 'From Beginning to End' aan. Als je maar een stukje van het filmpje wilt gebruiken, vink je 'Selected Range Only' aan. In beide gevallen moet je ook 'Limit to Every 2nd Frame' aanvinken. Plaatje voor de duidelijkheid:

tutorial3bb6.png

Ik leg even uit hoe je, als je niet het hele filmpje gebruikt, een stukje van het filmpje selecteert. Onder het filmpje staat een tijdbalk, met een soort piramide vormig dingetje erop. Dat ding sleep je naar de plek waar het filmpje moet beginnen. Plaatje:

tutorial4pv3.png

Nu sleep je, met de Shift toets ingedrukt, het piramide vormige dingetje naar de plek waar het filmpje moet eindigen. Plaatje:

tutorial5hu5.png

Als je een stukje hebt geselecteerd, druk je op OK. Nu is je filmpje een GIF afbeelding.

Dit is mijn GIF afbeelding:

basketballwallpaper2mq8.gif

Stap 3: Nu ga je je GIF afbeelding bewerken in Photoshop. Daarvoor druk je op Shift+Ctrl+M, of je klikt op dit knopje:

tutorial6yc3.png

Nu staat je GIF afbeelding in Photoshop.

Stap 4: Klik nu (in Photoshop, niet in ImageReady) op File --> Open, en open je signature. Ik gebruik deze afschuwelijke, binnen 30 seconden gemaakte signature:

lelijkesigov7.png

Klik nu op Window, en vink Layers aan, als die nog niet aangevinkt stond. Plaatje:

tutorial7qw2.png

Nu zie je als het goed is je Layer Palet. Klik met de rechter muisknop op de layer van je sig, en klik op Duplicate Layer. Plaatje:

tutorial8ia0.png

Nu krijg je dit venstertje te zien:

tutorial9rk0.png

Je zorgt ervoor dat bij 'Destination' je GIF afbeelding staat, zoals je ook op het plaatje hierboven ziet (bij mij is de Destination: Basketball-Wallpaper-2.gif, want dat is mijn GIF afbeelding). Klik nu op OK. Je hebt nu je signature naar je GIF afbeelding gedupliceerd.

Stap 5: Ga nu naar je GIF afbeelding. De signature staat bij mij nu in een véél te klein vakje, want ik heb de signature, die 500 x 150 pixels is, gedupliceerd naar de GIF afbeelding, die maar 100 x 100 pixels is. Ik heb nou dit:

tutorial10vp4.png

Hier is makkelijk wat aan te doen. Pak de Crop Tool. Die kun je pakken door op de C knop te drukken, of door gewoon op dit knopje te klikken:

tutorial11rq3.png

Nu maak je met de Crop Tool een grote selectie om je signature, en vervolgens druk je op de Vtje. Dit is een beetje moeilijk om uit te leggen, dus ik heb even een video uitleg gemaakt:

plaatje1sb2.gif

(het kan zijn dan hij even moet laden)

Je ziet nu de hele signature, maar je hebt waarschijnlijk teveel. Daarom moet je nog een keer croppen, maar dit keer precies over de signature. Zodat je alleen de signature ziet, en er niet nog allemaal randjes omheen zitten. Dus maak een selectie om de sig, en druk op het Vtje. Video uitleg:

plaatje2dm3.gif

(het kan zijn dat hij even moet laden)

Nu heb je de signature en de GIF afbeelding in een bestand, gecropped en wel.

Stap 6: Nu ga je de GIF afbeelding op de juiste plek in de signature zetten. Open de Layer Palet als je die nog niet geopend hebt (Window --> Layers). Sleep nu de signature layer even helemaal naar onderen, zet hem onder alle layers van de GIF afbeelding. Selecteer nu alle layers van de GIF afbeelding (de layer van de signature moet je dus niet selecteren). Dat kun je op deze manier makkelijk doen: Klik op de eerste layer van de GIF afbeelding, en klik met de Shift knop ingedrukt op de laatste layer van de GIF afbeelding. Als het goed is heb je nu alle layers. Nu ga je eerst kijken of de GIF afbeelding niet te groot is. Als dat wel zo is, druk je op Ctrl + T. Nu zie je bovenaan wat instellingen staan, er staan onder andere de W en de H. Plaatje (teveel plaatjes geplaatst in deze post, ik moet nu de plaatjes in mijn bijlagen plaatsen :():

post-8876-1164824369_thumb.jpg

Zoals je op het plaatje ook al ziet, geldt de W voor de breedte, en de H voor de hoogte. Ga een beetje spelen met de instellingen totdat de GIF afbeelding het juiste formaat heeft. Druk dan op het Vtje. Zorg ervoor dat je nog steeds alle layers geselecteerd hebt. Pak nu de Move Tool (Druk op de V knop om die te pakken), en sleep de GIF afbeelding naar een mooi plekje in de sig. Als je de GIF afbeelding heel nauwkeurig ergens wilt zetten, kan dat ook met de pijltjestoetsen, maar je moet wel de Move Tool geselecteerd hebben. Ik heb nu dit:

post-8876-1164825094.png

De GIF afbeelding staat nu mooi op de signature, maar hij zou er nog iets beter in verwerkt kunnen worden. Dat doe je als volgt: Sleep de signature layer helemaal naar boven, zet hem boven alle GIF afbeelding layers. Nu zet je de signature layer op Soft Light. Dat doe je, door in je Layer Palet, de Layer mode te veranderen. Plaatjes voor de duidelijkheid:

post-8876-1164825951.png

post-8876-1164826196_thumb.jpg

Je kunt nu, zoals je ziet, een beetje door de signature layer heen kijken. Je kunt als het goed is vaag zien waar de GIF afbeelding staat. Plaatje:

post-8876-1164826366.png

Maak daar, met de Rectangular Marquee Tool (druk op de M knop om die te pakken), een selectie omheen. Plaatje:

post-8876-1164826576.png

Zet nu de Layer mode weer op normal. Dit doe je op dezelfde manier als je de Layer Mode op Soft Light hebt gezet. Plaatje:

post-8876-1164826715.png

Nu pak je de Eraser Tool (druk op de E knop om die te pakken), en pak daarbij een mooie brush. Je moet er wel voor zorgen dat de Eraser Tool op de brush stand staat. Plaatje:

post-8876-1164826961.png

Nu brush je een beetje in de selectie die je gemaakt hebt, maar zorg ervoor dat je niet teveel bij de randjes van de selectie brusht, maar vooral in het midden van de selectie. Ik heb nu dit:

post-8876-1164827283.png

Nu ben je klaar met het bewerken van de signature & de GIF afbeelding in Photoshop. Druk nu op Shift + Ctrl + M, zodat je weer naar ImageReady gaat.

En dan het grote voordeel: Je hoeft nou niet eerst per animatie de juiste layer aan te vinken. :) Druk maar eens op het play knopje, hij doet het gewoon zonder dat je er in ImageReady ook nog maar iets aan hoeft te doen. :) Dit is erg handig als je een GIF afbeelding gebruikt met heel veel layers. Het enige wat je nog moet doen is op: File --> Save Optimized As, en dan je signature met GIF afbeelding erin opslaan. :) Dit is mijn resultaat:

post-8876-1164827898.gif

Oke, dit was wat ik jullie wou leren. :) Ga alsjeblieft niet zeggen dat ik deze tutorial ''geripped'' heb van de Movie in Sig tut, want zoals ik aan het begin van deze post zei, is dit een beetje een aanvulling op sommige tutorials. Maar wel even voor de duidelijkheid: Ik heb deze tutorial dus niet geheel zelf bedacht, ik heb wat stappen veranderd, waardoor je op het laatst niet per animatie de juiste layer hoeft aan te vinken. Maar de echte bedenker van het plaatsen van een GIF afbeelding in je sig, is TubS met het topic Movie in Sig.

Succes met het volgen van de tutorial, foutjes & opmerkingen kunnen hier gemeld worden, en vragen zijn natuurlijk ook welkom. :)

Bewerkt: door BaasB
Link to comment
Delen op andere websites

Nog even een tip voor mensen die Paint Shop Pro hebben:

Bij dat pakket zit heb programma: Animation Shop

Als je bijv. 30 plaatjes hebt die achter elkaar wilt plakken hoef je ze alleen maar (tegelijk) in AS te laden en de snelheid maken en voila, een GIF is geboren ;)

Voor BaasB: Nice Tut natuurlijk ;)

Bewerkt: door Bassiej26
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...
  • 4 maanden later...

Hey BaasB

Hij is echt super uitgelegt echtwaar mijn complimenten je hebt zeer netjes gedaan dit is wel één van de beste tutorials hier, hoe je die afbeeldingen hebt gemaakt echt nice meeste maken een screenshots maar dit vind ik echt gaaf alleen ik had even het volgende vraag :

  • Als ik QuickTime iets wil opslaan komt er te staan dat ik QT Pro 7 moet downloaden en dat is vereist
  • Dus wat of hoe kan ik het anders doen?

Dat was het en nog een cijfer voor je tutorial : 10/10 jammer dat ik geen 20 mag geven.

Link to comment
Delen op andere websites

Hey BaasB

Hij is echt super uitgelegt echtwaar mijn complimenten je hebt zeer netjes gedaan dit is wel één van de beste tutorials hier, hoe je die afbeeldingen hebt gemaakt echt nice meeste maken een screenshots maar dit vind ik echt gaaf alleen ik had even het volgende vraag :

  • Als ik QuickTime iets wil opslaan komt er te staan dat ik QT Pro 7 moet downloaden en dat is vereist
  • Dus wat of hoe kan ik het anders doen?

Dat was het en nog een cijfer voor je tutorial : 10/10 jammer dat ik geen 20 mag geven.

Hah, bedankt voor je rate. _O_

Over dat opslaan van filmpjes van Quicktime, tja, mij lukt het altijd gewoon... En ik heb volgens mij geen Quicktime pro... Ik weet verder ook niet wat je nou moet doen, want ik neem aan dat je geen zin hebt om €30,- te betalen voor Quicktime pro. :puh: Maar ik heb wel een oplossing voor nu: Geef me even de link naar het filmpje wat je wilt hebben, en geef me aan welk deel van het filmpje je als .gif bestand wilt hebben, want ik kan natuurlijk moeilijk van het hele filmpje een .gif bestand maken, dan word het wel een erg groot bestand. :7 Dus geef even aan welke seconden je van het filmpje wilt hebben, bijvoorbeeld zo: 0.05 t/m 0.09. Dan zorg ik er zo snel mogelijk voor dat jij een stukje van het gewenste Quicktime filmpje krijgt. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

GTA VCS trailer genaamd - Ladys and Gentleman, Lets pop http://www.rockstargames.com/vicecitystories/gtavcs.html tweede trailer.

En dan het stukje van 00:53 en 00:56 alleen als het net 00:56 word zie je Lance en Vic een hand geven kun je dat gedeelde met wanneer dat auto net stopt erin te krijgen?

Kijk eens aan:

vcstrailerwc8.gif

Sorry dat het zo lang duurde, maar ik heb 1½ uur lang geprobeerd om de kwaliteit van de .gif afbeelding te verbeteren, maar dat lukte gewoon niet... Je zult het helaas met deze kwaliteit moeten doen. :( Ik heb de .gif afbeelding een beetje moeten verkleinen, omdat hij anders teveel KB in beslag nam om het te kunnen uploaden.

Ik hoop dat je hem goed vind. :) In deze tutorial vind je voor de rest de informatie over hoe je de .gif afbeelding moet verkleinen, in je signature moet zetten, enzovoort. Ik zou het heel leuk vinden als je even je resultaat in dit topic plaatst. :)

Veel succes ermee, en maak er wat moois van. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

euhm ik heb je stappenplan gevolgt het is gelukt maar de kleuren van de sig zijn vele donkerder geworden en euhm ik ben niet aan de kleur aangekomen heb allleen maar een animatie ingezet wat moet i kdoen????

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...
Ik heb zelf een gif afbeelding gemaakt alleen hoe sla ik die dan op als GIF? want ik heb een .PNG bestand gebruikt maar hoe sla ik het dan op als een gif afbeelding?

Je moet hem sowieso al in ImageReady hebben. Een '.png' bestand zal natuurlijk niet animeren. Zorg er dus wel voor dat je een paar animaties hebt. Als je die hebt, kun je deze opslaan door naar 'File' > 'Save optimized as' te gaan. Je design wordt dan opgeslagen als een '.gif' bestand.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...