Jump to content

[VAK] Talen


GTA-Sheep

Recommended Posts

Ik moet een inleiding voor een artikel schrijven voor het vak Nederlands alleen er is één strikte regel: je mag de lijdende vorm in geen enkel geval gebruiken. Ik twijfel alleen of deze zin in de lijdende vorm staat of niet:

'Ook nu nog wordt er onderzoek gedaan naar de Malariamug en de parasiet, (...) .'

Dat is alles wat ik moet weten, alvast bedankt.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 156
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Visser23

    10

  • js007

    7

  • Dutchy3010

    6

  • K.O.

    6

Ik moet een inleiding voor een artikel schrijven voor het vak Nederlands alleen er is één strikte regel: je mag de lijdende vorm in geen enkel geval gebruiken. Ik twijfel alleen of deze zin in de lijdende vorm staat of niet:

'Ook nu nog wordt er onderzoek gedaan naar de Malariamug en de parasiet, (...) .'

Dat is alles wat ik moet weten, alvast bedankt.

Als je iets niet in de lijdende vorm mag schrijven moet het dus een objectieve zin zijn, als je dat weet kan je het eigenlijk zelf oplossen met een simpele vraag. Is uit die zin af te leiden of je voor of tegen het onderwerp bent? Zo ja, is het in de lijdende vorm. Zo niet, dan is je probleem opgelost.

In dit geval is er dus geen probleem, een prima zin. ;)

[Disclaimer] Ik ben hier niet geheel zeker van. Mocht er iemand zijn die het wel zeker weet, bevestig of verbeter me. ^^

Bewerkt: door Jowx
Link to comment
Delen op andere websites

Ik moet een inleiding voor een artikel schrijven voor het vak Nederlands alleen er is één strikte regel: je mag de lijdende vorm in geen enkel geval gebruiken. Ik twijfel alleen of deze zin in de lijdende vorm staat of niet:

'Ook nu nog wordt er onderzoek gedaan naar de Malariamug en de parasiet, (...) .'

Dat is alles wat ik moet weten, alvast bedankt.

Als je iets niet in de lijdende vorm mag schrijven moet het dus een objectieve zin zijn, als je dat weet kan je het eigenlijk zelf oplossen met een simpele vraag. Is uit die zin af te leiden of je voor of tegen het onderwerp bent? Zo ja, is het in de lijdende vorm. Zo niet, dan is je probleem opgelost.

In dit geval is er dus geen probleem, een prima zin. ;)

[Disclaimer] Ik ben hier niet geheel zeker van. Mocht er iemand zijn die het wel zeker weet, bevestig of verbeter me. ^^

Jowx z'n uitleg is in ieder geval niet correct, maar hoe 't wel moet weet ik ook niet...misschien heb je hier wat aan? *KLIK* :)
Link to comment
Delen op andere websites

'Ook nu nog wordt er onderzoek gedaan naar de Malariamug en de parasiet, (...) .'
Die zin staat zeker weten in de lijdende vorm. Je zegt dat er onderzoek wordt gedaan. Een zin die een vorm van 'zijn' of 'worden' als hulpwerkwoord gebruikt, staat in de lijdende vorm. (Ik weet niet of daar uitzonderingen op zijn.) Je kunt de zin misschien zo aanpassen: 'Wetenschappers doen ook nu nog onderzoek naar de Malariamug en de parasiet, (...'
Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik ben nu met Nederlands bezig, en er staat de volgende zin:

Jaques beweerd dat hij zich goed verzekerd heeft tegen ongevallen.

Moet beweerd nu met een 'd' of een 't'?


Wat is een betrekkelijk voornaamwoord, en hoe werkt het?

En wat is een antecedent en een ingesloten antecedent?

Bewerkt: door Visser23
Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben nu met Nederlands bezig, en er staat de volgende zin:

Jaques beweerd dat hij zich goed verzekerd heeft tegen ongevallen.

Moet beweerd nu met een 'd' of een 't'?


Wat is een betrekkelijk voornaamwoord, en hoe werkt het?

En wat is een antecedent en een ingesloten antecedent?

Maakt de zin langer:

Jaques beweerde dat hij zich goe verzekerd heeft tegen ongevallen.

Dus met een 'd'.

Derest geen idee.

Groeten,

Thegtaman

Link to comment
Delen op andere websites

Maakt de zin langer:

Jaques beweerde dat hij zich goe verzekerd heeft tegen ongevallen.

Dus met een 'd'.

Derest geen idee.

Groeten,

Thegtaman

Dat is dus echt onzin. Het is in die zin "beweert", het is namelijk geen voltooid deelwoord, maar gewoon persoonsvorm. Stam is "beweer" en daar komt een "t" achter omdat het hij is.

Betrekkelijk voornaamwoord: verwijst naar een anders zinsdeel (of woord). Het voegt als het ware twee zinnen samen. Meestal is dat wie, die, dat of wat.

Antecedent: beetje moeilijk uit te leggen. Je verwijst zegmaar naar iets, en dat waar naar verwezen wordt, is het antecedent. Bijvoorbeeld: Ik vind korfbal heel leuk. Dat is een sport. "Dat" is het verwijswoord, "korfbal" is waar het naar verwezen wordt en dus het antecedent.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 maand later...

Ik heb een frans luistertoets gehad.

Ik had een 4.6 :cry:

Terwijl ik voor alle andere alles goed kan.

De leesvaardigheid, woordjes, zinnen, grammatica, spreekvaardigheid ENZ.

Maar hiervoor haal ik zeer laag.

Kan iemand me helpen voor de luistervaardigheid. Bijv. Oefensites vinden

Want de volgende luistertoets is nog moeilijker zeggen ze.

Alvast bedankt voor jullie hulp

EDIT: Ik zit op VWO 3, dus kom niet aan met VWO 6 eindexamens.

Bewerkt: door DaRick1993
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nogal moeite met de klemtoon in het Engels. Hoe weet ik op welke lettergreep ik de klemtoon van een onbekend woord moet zetten?

Alvast bedankt voor het antwood.

EDIT:

Ah oke, bedankt ;)

Bewerkt: door ZUMZUM
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nogal moeite met de klemtoon in het Engels. Hoe weet ik op welke lettergreep ik de klemtoon van een onbekend woord moet zetten?

Alvast bedankt voor het antwood.

Nou engels schrijven is veel gemakelijker dan engels spreken. Sowieso is het knap lastig dat er weinig tot geen accenten zijn in het engels (Correct me if I'm wrong). Wel, om de klemtonen onder de knie te krijgen moet je wat experimenteren met je woorden. In dit geval, kijk je best naar de lange klinkers. De tongval speelt hierbij ook een erg belangrijke rol. Om deftig engels te spreken neem je best ook een kijkje naar het brits accent. Zodat je geen boers Amerikaans gaat spreken. Uiteraard is je uitspraak erg belangrijk.

Ik heb voor je een kaartje gevonden waarbij je de uitspraken hoort van bepaalde klinkers.

Klik

Moeilijke woorden verschillen van persoon tot persoon. Ikzelf had moeite met Pronunciation uit te spreken, todat je het eerst hoort. Zo spreek je het uit als prownownsijation. Een tip is dus, vraag eerst aan je docent hoe je het moet uitspreken. Zo leer je wat meer bij, zodat je bij gelijke woorden dezelfde uitspraak kunt gebruiken.

Als je moeite hebt met 'th' woorden zoals (Thee, Thing,Thompon,Think...'. De th is er in twee soorten, de zachte en de scherpe klank. Scherp zoals in; Thing en Thirst. En zacht, zoals in; Thompson, Thanks. Sommige mensen weten wanneer ze dus een scherpe of zachte th moeten gebruiken. De harde wordt vaak uitgesproken als een S, (Sing!) en de zachte klank spreekt men het beste uit door de tong tegen je voortanden te duwen. Zo kom je een doffe S uit. Zoals een leeglopende fietsband :D. Tffffompson en Tffhanks worden zo dan uitgesproken.

Uiteraard is dit wat kort uitgelegd. Ik weet nou namelijk niet met welke onbekende woorden je moeite hebt :puh:. Sorry dat het zo vreemd is uitgelegd. Ik moest namelijk snel weg.

Bewerkt: door Ice Banana
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind de Th van Throw zo erg XD, met die rollende R erachter :puh:

Met de talen gaat 't mij dit jaar nog vrij goed, alleen heb ik duits net opgehaalt, komt er weer een 2- voor frans die 3x telt (dacht toch echt dat we duits proefwerk hadden :7)..

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet niet of dit in dit topic thuishoort..

Voor Engels en Duits haal ik meestal goede cijfers. Voor de toetsen en SO's. SO's regelmatig 9/10 en toetsen rond de 7/8. Maar wanneer ik een luistertoets moet maken, bijvoorbeeld bij een tentamen haal ik meestal maar een 4 of zoiets. Dus mijn vraag luidt: hoe kan ik beter worden in luistertoetsen?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik herken dat. Het beste is gewoon regelmatig oefenen. Kijk elke dag tien minuutjes naar BBC en telkens op een iets ander tijdstip. Dan leer je vanzelf dingen herkennen en moet het iets gemakkelijker zijn. Net als met andere dingen is het niet alleen de theorie kennen, maar ook oefenen en sommen maken (in dit geval dus luisteren :puh:).

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 maanden later...

Frans leren is bij mij ook wel een beetje een probleem. Ik neem aan dat het de woordjes zijn?

De woordjes kun je het beste op kaartjes schrijven (woordje voor-, betekenis achterkant) en dan de betekenis van de woordjes raden en controleren op de achterkant. Het is heel veel werk om die kaartjes te maken, maar met het opschrijven alleen al blijft er ietsje van de stof hangen. Ik spreek uit ervaring. Ik kreeg een tijdje terug dezelfde tip en ik sta nu een 8 gemiddeld.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...