Jump to content

[VAK] Wiskunde


Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Leuke vraagstelling, lekker ingewikkeld. Goed, laten we beginnen met uit te pluizen wat er staat.

3 + 1/2 * aantal = bedrag (* staat voor X, vermenigvuldigen met)

Feitelijk dus

3 + 0,5X = Y (hierin staat X voor de onbekende)

Dit is lijn één. Voor lijn twee geldt dat het aantal gelijk is aan 6. X is dus gelijk aan 6

3 + 0,5 * 6 = 6

Nu wil je weten wat het snijpunt is tussen deze twee lijnen. Je bent net tot de ontdekking gekomen dat als het aantal gelijk is aan zes het bedrag ook gelijk is aan zes. Als je weet op welk punt de beide lijnen elkaar kruisen heb je de coördinaten van het snijpunt te pakken. Je kunt nu in een assenstelsel deze lijnen gaan tekenen of je kunt de dormules aan elkaar gelijk stellen. Als je gaat gelijkstellen:

3 + 0,5X = 6

0,5X = 3 (aan beide kanten - 3)

x = 6 (aan beide kanten maal 2)

Vervolgens invullen in de formule: 3 + 0,5 * 6 = 6.

De coördinaten van het snijpunt zijn dus (6,6)

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Bewerkt: door KillerZero86
  • Reacties 391
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    37

  • Dutchy3010

    32

  • Grand Theft Auto TOM

    20

  • Mr-Triple-X

    18

Geplaatst:

Hoe kan je statistisch signifcant berekenen?

Ik kom er maar niet bij uit,

Alstublieft een voorbeeld som.

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Hoe kan je statistisch signifcant berekenen?

Ik kom er maar niet bij uit,

Alstublieft een voorbeeld som.

Alvast bedankt.

Heb jij misschien een voorbeeld die wij kunnen uitwerken? Je kunt significantie op allerlei manieren aantonen, met behulp van verschillende toetsen (met de toetsingsgrootheden chi-kwadraat, z, t of f), maar je kunt ook programma's gebruiken zoals SPSS. Als jij een voorbeeld som geeft, dan kunnen wij je daarmee helpen. :)

  • 1 maand later...
Geplaatst:

Halp. Ik zit met twee oefeningen waar ik echt niets van snap. :-( Ik heb wel oplossingen, maar ze kloppen compleet niet. Iemand met meer wiskundig inzicht dan mij, die me uit de brand kan helpen?

1) vereenvoudig.

[tan(270-a)*cos(a-180)]/[cot(a+540)*tan(a+270)]

2) vereenvoudig.

[sin3a+sin8a-sin2a]/[cos3a+cos8a+cos2a]

  • 2 weken later...
Geplaatst: (bewerkt)

Vraagstuk 8

Voor een activiteit verdeelt een jeugdvereniging zijn leden in ploegen. Verdeelt men de leden in ploegen van 5 personen, dan blijven er 3 personen over. Verdeelt men ze in ploegen van 13 leden, dan blijven er 3 leden over en zijn er 8 ploegen minder. Hoeveel leden telt deze jeugdvereniging?

Kan iemand me svp helpen met dit vraagstuk? En ja, ik ben goed in Wiskunde, maar het is weer zo'n vraagstuk waar ik nog nooit een voorbeeld van heb gezien..

P.S.: We zijn bezig met vergelijkingen met 1 onbekende.

Bewerkt: door MegaPilot
Geplaatst: (bewerkt)

Vraagstuk 8

Voor een activiteit verdeelt een jeugdvereniging zijn leden in ploegen. Verdeelt men de leden in ploegen van 5 personen, dan blijven er 3 personen over. Verdeelt men ze in ploegen van 13 leden, dan blijven er 3 leden over en zijn er 8 ploegen minder. Hoeveel leden telt deze jeugdvereniging?

Kan iemand me svp helpen met dit vraagstuk? En ja, ik ben goed in Wiskunde, maar het is weer zo'n vraagstuk waar ik nog nooit een voorbeeld van heb gezien..

P.S.: We zijn bezig met vergelijkingen met 1 onbekende.

Misschien Xx5+3=(X-8)x13+3?

Uitleg: X=aantal groepen

Aantal groepen van 5 maal 5 personen, plus 3 over is totaal aantal leden

Aantal groepen van 13 maal 13 personen, plus 3 is óók het totaal aantal leden

Dus, Aantal groepen van 5 maal 5 personen, plus 3 over is aantal groepen van 13 maal 13 personen, plus 3, oftewel Xx5+3=(X-8)x13+3

oplossen geeft X=13, dus 13 groepen van 5 personen, plus 3 , dat is 13x5+3=68 personen

Bewerkt: door RoL0
Geplaatst: (bewerkt)

(y*5)+3 = x

((y-8 )*13)+3 = x

y zijn de ploegen

x zijn het aantal leden

Als je deze vergelijkingen uitwerkt kom je op 13 ploegen en 68 leden

Maar dit is wel een stelsel i p v een vergelijking met 1 onbekende :{

mss dat iemand anders het invoudiger kan

Bewerkt: door Tomeken
Geplaatst: (bewerkt)

(y*5)+3 = x

((y-8)*13)+3 = x

y zijn de ploegen

x zijn het aantal leden

Als je deze vergelijkingen uitwerkt kom je op 13 ploegen en 68 leden

Maar dit is wel een stelsel i p v een vergelijking met 1 onbekende :{

mss dat iemand anders het invoudiger kan

2x is x kun je dus samenvoegen tot (y*5)+3 =((y-8 )*13)+3 met maar een bekende, zoals ik hierboven uitwerkte

Bewerkt: door RoL0
Geplaatst:

(y*5)+3 = x

((y-8)*13)+3 = x

y zijn de ploegen

x zijn het aantal leden

Als je deze vergelijkingen uitwerkt kom je op 13 ploegen en 68 leden

Maar dit is wel een stelsel i p v een vergelijking met 1 onbekende :{

mss dat iemand anders het invoudiger kan

2x is x kun je dus samenvoegen tot (y*5)+3 =((y-8 )*13)+3 met maar een bekende, zoals ik hierboven uitwerkte

Maar je blijft afkomstig van een stelsel en ik weet niet of Mp dit al gezien geeft.

Geplaatst: (bewerkt)

Vraagstuk 8

Voor een activiteit verdeelt een jeugdvereniging zijn leden in ploegen. Verdeelt men de leden in ploegen van 5 personen, dan blijven er 3 personen over. Verdeelt men ze in ploegen van 13 leden, dan blijven er 3 leden over en zijn er 8 ploegen minder. Hoeveel leden telt deze jeugdvereniging?

Kan iemand me svp helpen met dit vraagstuk? En ja, ik ben goed in Wiskunde, maar het is weer zo'n vraagstuk waar ik nog nooit een voorbeeld van heb gezien..

P.S.: We zijn bezig met vergelijkingen met 1 onbekende.

Misschien Xx5+3=(X-8)x13+3?

Uitleg: X=aantal groepen

Aantal groepen van 5 maal 5 personen, plus 3 over is totaal aantal leden

Aantal groepen van 13 maal 13 personen, plus 3 is óók het totaal aantal leden

Dus, Aantal groepen van 5 maal 5 personen, plus 3 over is aantal groepen van 13 maal 13 personen, plus 3, oftewel Xx5+3=(X-8)x13+3

oplossen geeft X=13, dus 13 groepen van 5 personen, plus 3 , dat is 13x5+3=68 personen

@ tomeken: Thx voor je hulp, maar stelsels heb ik nog niet gezien.

Maar ik kom -13 uit.

EDIT: Laatmaar, my bad, beiden heel erg bedankt! I owe you! _O_

Bewerkt: door MegaPilot
Geplaatst: (bewerkt)

Maar ik kom -13 uit.

Klein rekenfoutje:

5X + 3 = 13( X - 8 ) + 3

5X + 3 = 13X - 104 + 3

-8X = -104

X = 13

Oh je hebt het al ;) Nou, graag gedaan :bier:

Bewerkt: door RoL0
Geplaatst:

bestaat erook een rekenmachine die net zoveel als google kan doen :puh:

Want op mijn rekenmachien zo standaard ding van casio wat de meeste leerlingen hebben.

Zo som uitrekenen ?

2,5/ 100 x 150=
Geplaatst: (bewerkt)

bestaat erook een rekenmachine die net zoveel als google kan doen :puh:

Want op mijn rekenmachien zo standaard ding van casio wat de meeste leerlingen hebben.

Zo som uitrekenen ?

2,5/ 100 x 150=

Kom eens met een normale vraag af wil je?

Bewerkt: door Tomeken
Geplaatst:

bestaat erook een rekenmachine die net zoveel als google kan doen :puh:

Want op mijn rekenmachien zo standaard ding van casio wat de meeste leerlingen hebben.

Zo som uitrekenen ?

2,5/ 100 x 150=

Kom eens met een normale vraag af wil je?

Het is sirieus :O

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...