Jump to content

De GTA IV: Carlist

Recommended Posts

Geplaatst:

"Questionize" was in deze bedoeld als een vrije mix tussen question en patronize. Ik heb weinig verstand van auto's, maar ik ken mijn klassiekers wel. ^_^

Het grote verschil tussen de '69 en '71 Charger zit hem in de "heupen" van de body. Op de deuren van de '69 zit een bijna plat, breed vlak wat zich uitstrekt langs de gehele raam-partij, goed te zien op deze afbeelding van een 1:18 schaalmodel:

amm924.jpg

De '71 Charger heeft dit juist veel minder. Waar het '66 model echt nog veel vlakker was op de deuren, gaat het vanaf '70 i.m.o. bergafwaarts met het model, en wordt de zijkant veel ronder, meer één geheel.

amm_912.jpg

Dit is juist de karaktertrek die voor de '69 Charger en eerdere modellen zo kenmerkend is. De Dukes in GTA IV heeft die "heupen" zeker wel, en niet zo'n beetje ook:

800px-Dukes-GTA4-rear.jpg

Wat dus mijn punt onderschrijft dat de inspiratie voor de Dukes in IV toch echt van de '69 af moet komen, en dat de voor- en achterkant dan hun oorsprong vinden in latere modellen zal me eigenlijk roesten, dat is bijzaak. Die zijkant is hetzelfde als die van de '69. :Y

• Reacties 79
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Swiggers

9

• Hanneswasco

4

• Jacky-2007

4

• Mythbuster

3

Geplaatst:

ziet er leuk uit en veel werk aan gehad en gans uitgebreid, de reacties hierop kunnen kloppen maar ieder zijn mening :). Je hebt in ieder geval goed je best gedaan en waardeer je moeite :)

Geplaatst: (bewerkt)

"Questionize" was in deze bedoeld als een vrije mix tussen question en patronize. Ik heb weinig verstand van auto's, maar ik ken mijn klassiekers wel. ^_^

Het grote verschil tussen de '69 en '71 Charger zit hem in de "heupen" van de body. Op de deuren van de '69 zit een bijna plat, breed vlak wat zich uitstrekt langs de gehele raam-partij, goed te zien op deze afbeelding van een 1:18 schaalmodel:

amm924.jpg

De '71 Charger heeft dit juist veel minder. Waar het '66 model echt nog veel vlakker was op de deuren, gaat het vanaf '70 i.m.o. bergafwaarts met het model, en wordt de zijkant veel ronder, meer één geheel.

amm_912.jpg

Dit is juist de karaktertrek die voor de '69 Charger en eerdere modellen zo kenmerkend is. De Dukes in GTA IV heeft die "heupen" zeker wel, en niet zo'n beetje ook:

800px-Dukes-GTA4-rear.jpg

Wat dus mijn punt onderschrijft dat de inspiratie voor de Dukes in IV toch echt van de '69 af moet komen, en dat de voor- en achterkant dan hun oorsprong vinden in latere modellen zal me eigenlijk roesten, dat is bijzaak. Die zijkant is hetzelfde als die van de '69. :Y

Fout.

Zoals je ziet is een doorsnede van de zijkant rond bij de '71 Charger. bij de '69 Charger is deze ietwat hoekig. Bij het zijaanzicht van jou foto kun je dat goed zien, er loopt een duidelijk vouwlijn net boven de wielkassen langs... Een dwarsdoorsnede van de deur van een '69 Charger zou er zo uitzien: van boven naar beneden eerst bijna horizontaal(zoals inderdaad bij de Dukes, en niet de '71 Charger), een scherpe knik(zoals de Dukes), dan schuin naar buiten, dan een scherpe bocht waarna het oppervlak vrijwel verticaal loopt, dan nog een scherpe bocht waarbij het oppervlak weer naar binnen loopt. Die twee vouwlijnen kun je duidelijk zien in jouw zijaanzicht. Als je bij de Dukes kijkt is het: horizontaal vlak net onder het raam('69 Charger), scherpe vouw('69 Charger), en dan een mooie ronde welving zonder vouwlijn('71 Charger).

Als je daarbij de heuplijn volgt vanaf de grille naar de achterkant, is deze vanaf de motorkap tot iets achter de deur exact gelijk aan die van de '71 Charger. Nog verder naar achter lijkt hij eigenlijk op geen van beide auto's(aangezien hij naar onder afbuigt). Zoals je duidelijk kunt zien in mijn illustratie: Van voor naar achter loopt de lijn bij de Dukes zo: Recht, dan bij de deur iets naar beneden, midden in de deur begint deze iets te stijgen, waarbij de achterkant iets hoger is dan de voorkant. Binnen deze lijn zit ook meteen het voor mij meest overtuigende deel: Bij de '69 Charger zitten er van die soort van dichte lucht-inlaten in de deur, van boven lopen deze over(via een rare knik) naar de heuplijn van de auto. De lijn die vanaf de grill daarheen loopt, verdwijnt dan echter op zo`n 5 cm erboven... Zowel deze luchtinlaten als de rare knik zijn afwezig bij de Dukes(die erg karakteristiek zijn bij de '69 Charger) ... En guess what? Ook bij de '71 Charger. (Bij jouw schaalmodellen is hij amper te zien, maar op m`n foto hieronder kun je die goed zien zitten...)

Ja die scherpe knik onder het raam is afwezig bij de '71 Charger, aanwezig bij de '69 Charger, en aanwezig bij de Dukes, maar de ronding daaronder komt JUIST van de '71.

Let daarbij eens op de opstaande rand aan de zijkant van de auto, zeg maar net meer naar binnen van de heuplijn. Die zie je bij de Dukes zowel langs de motorkap als langs de achterklep, en boven de deuren niet. Kijk nu eens naar de '69 Charger... Die opstaande rand is langs de motorkap bijna geheel vlak, boven de deuren is hij totaal afwezig(Dukes!), en bij de achterkant is de opstaande rand nergens te bekennen.

Kijk dan naar de '71 Charger: Iets opstaande rand langs de motorkap, géén duidelijke rand boven de deuren(wat dus niet gelijkt met de Dukes...), en een licht opstaande rand langs de achterklep, die uitkomt in één rand die naar achter steekt aan beide zijden, en diezelfde punten lopen door in de achterbumper....

Waarempel! Die rand die naar achter steekt is er bij de Dukes ook! En bij de '69 Charger zijn die randen niet te bekennen... Ja, dat de lichten in een inset zitten waardoor een soort spoiler-achtig effect ontstaat(aangezien de achterkant ook ietwat omhoog buigt), maar daardoor zijn die randen totaal anders dan bij de Dukes, de '71 Charger en al helemaal anders dan bij de '66 Charger(waarbij die randen zelfs nog scherper zijn!)

Bij de '69 Charger loopt de heuplijn recht naar achteren, een lichte welving naar boven(als soort van spoilertje) en dan ineens verticaal.... Bij de Dukes loopt de heuplijn omhoog, dan naar beneden, en dan in een mooi bochtje naar verticaal. In de '71 Charger: omhoog, naar beneden, en dan in een bochtje naar verticaal...

De opstaande lijn in de motorkap van de '69 Charger is bij de Dukes enkel aanwezig bij één luchthapper, bij de rest is dat vlak. De luchtinlaten op de motorkap bij de '69 Charger zijn bij de Dukes al helemaal nergens te bekennen, terwijl ze JUIST zo karakteristiek zijn voor zowel de '69 als de '70's Charger...

Wat is er nog meer karakteristiek aan de '69 Charger... Oja, flip-away koplampen... Heeft de Dukes niet. (ik weet dat er ook een speciaal model was waarbij vaste koplampen gemonteerd waren, maar daar zijn er maar heel weinig van)... '71 Charger heeft echter ook gewoon vaste lichten.

De voorkant van de Dukes gelijkt totaal niet op de '69 Charger, behalve hoe scherp de middensectie van de grille is. De bumper van de '69'er is bij de Dukes totaal afwezig, zo ook bij de '71... De achterkant van de Dukes gelijkt ook voor geen meter met de '69 Charger, en des te meer met de '71(zelfs de achteruitrij lichten in het midden van de lichtunit klopt), behalve dat het chrome niet boven de lampen doorlopen...

Zie het zo:

Alles boven de heuplijn van de auto is '69 Charger, op de motorkap na, eronder is alles '71.

Ooit opgevallen hoe de Dukes z`n body veel meer tussen de wielen ligt, in plaats van erop zoals bij de '69 Charger? Kijk eens naar de '71.. Daarbij ligt de carrosserie er net zo tussen in, en hij is ook nog net zo laag als de Dukes.

Ooit afgevraagd waar alle opties van de Dukes vandaan komen? De '69 Charger had toch nooit een spoiler of een luchthapper?

'71 versie had het '500' pakket waarbij eenzelfde spoiler en inlaat erop zat als bij de Dukes. Oja, en de gekleurde grille van de Dukes wanneer deze oranje is? Was bij de '71 ook een optie pakket van. (De blower bij de oranje Dukes van je eerdere post komt qua idee waarschijnlijk van de '70's Charger uit de Fast and the Furious)

Ooit opgelet hoe de Dukes zo`n splitter onder de grille heeft hangen als er een blower op zit? Die zit er op de '71 Charger ook.

71-charger-500.jpg

1005.jpg

Bewerkt: door Mythbuster
  • 5 maanden later...
Geplaatst:

Valt irritant te lezen met al die HTML-tags, als je dit even aanpast, is het helemaal mooi :)

Verder is het een mooi en handig verhaal :D

Nog één puntje. Als je een goede verwijzing naar de GTA IV auto's wilt, moet je de links even aanpassen. Je moet dan _%28GTA_IV%29 weglaten in de link ;)

• 4 weken later...
Geplaatst: (bewerkt)

De statistieken over de auto's zijn allemaal gebaseerd op meningen. Dus op zich een leuk topic, alleen is die informatie wel 'betrouwbaar'? Hij vind de wegligging goed, maar misschien vind iemand anders het wel bar slecht...

P.s. Ik heb niks tegen de topic starter of iets dergelijks. Integendeel, knap dat je voor zoiets de tijd neemt.

Bewerkt: door Faex

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...