Jump to content
Die Hard

Voorpret - Artificial Intelligence


gallery_7284_229_48603.jpg

Deze rubriek is geschreven door @Die Hard

Op het moment van schrijven komt de maand juli alweer bijna aan zijn eind, en zit ik peentjes te zweten op mijn zolderkamer. Mede-redacteur @Jesperkaj is ondertussen aan het genieten van zijn zomervakantie waardoor ik deze (en de komende twee) editie(s) voor mijn rekening zal nemen. Twee weken geleden deed Jacky-2007 een verzoekje voor een onderwerp waar wij zelf niet zo snel op waren gekomen. Ik moet ook bekennen dat hij het met dat onderwerp voor ons niet makkelijker maakt, maar ik ga deze week toch een poging wagen. Het onderwerp van deze week wordt dan ook: de AI. Oftewel:

DE ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Voor degenen die nu nog steeds geen idee hebben waar ik het over heb: de AI is een verzamelnaam voor alle computergestuurde levende wezens die rondlopen in de wereld van een game. Mensen, dieren, aliens, noem maar op. Met dit artikel ga ik me echter vooral focussen op de mensen. Dat er op het gebied van de AI veranderingen hebben plaatsgevonden was al te zien in de trailers en gameplay-video die we hebben mogen zien, maar Rockstar maakte tijdens de previews in mei van dit jaar ook nog eens duidelijk dat GTA V vijf keer zoveel verschillende voetgangers als GTA IV zal bevatten. In GTA IV gebeurde het al niet snel dat dezelfde voetgangers door de straten liepen, dus je moet je maar eens bedenken hoe zeldzaam dat in GTA V zal zijn.

Plaatsgebondenheid

Het eerste wat mij opviel tijdens het bekijken van de drie trailers en de gameplay-video, was dat de verschillende soorten voetgangers nu echt hun eigen plekje hebben gekregen in de wereld van Grand Theft Auto V. Als ik terugdenk aan GTA IV zie ik niet voor me dat specifieke plaatsen unieke voetgangers kregen. Natuurlijk zaten er een aantal zwervers in verlaten warenhuizen en waren er veel bouwvakkers aan het werk op bouwterreinen, om maar wat voorbeeldjes te noemen, maar het is niet te vergelijken met GTA V. Waarom niet?

Laat ik dan ook maar beginnen met de hood, om het maar even naar de term van GTA San Andreas te noemen. In Grove Street waren overal groepjes gangmembers van de Grove Street Families te vinden, maar daartussen liepen gewoon blanke en chique geklede voetgangers. Neem nu eens voor de gein een kijkje naar de trailer van Franklin en probeer het aantal blanken te tellen die je in beeld voorbij ziet komen. Ik ben benieuwd of jullie er eentje weten te spotten, maar ik zie er in ieder geval nul (nee, Michael en Trevor tellen niet mee). En dat is een goed iets, want het draagt bij aan de sfeer die gecreëerd wordt wanneer je je in dit ganggebied bevindt. We kunnen nu wel vaststellen dat het niet zal voelen alsof je door een woonblok loopt waar toevallig ook een gang actief is, het zal voelen alsof je in een gebied bent dat wordt bewoond en beheerst door een gang of de gekleurde mens. Eén van de gevaarlijke wijken van Los Santos.

gallery_7284_229_73762.jpg

Linksboven: Franklin in de hood | Rechtsboven: Sporters langs de kust | Linksonder: Zwervers langs de weg | Rechtsonder: Zakenlieden bij kantoorgebouwen

En dat is slechts één van de vele voorbeelden die ik jullie kan geven. Kijken we verder naar de grote stad Los Santos, dan zul je ook aan de voetgangers het verschil tussen rijk en arm kunnen ontdekken. Zoals we in de gameplay-video zagen worden de plekken met de vele bedrijfskantoren gekenmerkt door zakenlieden, terwijl andere delen van Los Santos er maar armzalig bijliggen waardoor er vele zwervers langs de weg zitten. In de uitgestrekte landschappen van Blaine County met de dorpjes zoals Sandy Shores, het leefgebied van Trevor, zul je grotendeels boeren, bikers en dronkenlappen aantreffen. Dat gaat natuurlijk gecombineerd met de trucks, tractors en motoren die zij berijden. Langs de kustlijn zul je vele hardlopers, wielrenners, vrouwen in bikini's en mannen in zwembroek tegenkomen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Dat laatste voorbeeldje is overigens niet nieuw voor de serie, ook in vele voorgaande GTA's was dat al het geval. De andere gevallen zijn echter van een andere categorie. In GTA IV en San Andreas kwam je op sommige plekken wel grotendeels voetgangers tegen die bij dat gebied hoorden, maar daartussen liepen vaak doodnormale voetgangers die daar eigenlijk niet hoorden. Dat kwam het gevoel dat je bij dat gebied kreeg niet helemaal ten goede. Bij Grand Theft Auto V zal dit anders zijn. Op bepaalde plekken kom je echt alleen maar een bepaalde soort voetgangers tegen, voetgangers die daar horen te lopen.

Een eigen wil

Met de lap tekst onder het kopje Plaatsgebondenheid heb ik eigenlijk al heel veel verteld wat ik over de AI kon vertellen, op één aspect na. In tegenstelling tot voorgaande GTA's zullen voetgangers nu namelijk niet meer doelloos rondlopen of op bankjes zitten. In het verleden waren hun enige activiteiten (bijvoorbeeld) hardlopen, of hotdogs verkopen, en wanneer jij zin had in een dirtrace waren er toevallig een aantal anderen opgetrommeld die wel mee wilden doen. In GTA V zal dit anders zijn. Wanneer je de wijde wereld van de game intrekt zul je zien dat je niet de enige bent die met het idee kwam om te gaan jagen, want in het jachtgebied zullen meerdere mensen met hun jachtgeweer op zoek zijn naar wild. Over de zandweggetjes zullen mensen op quads tegen elkaar racen. Dan moeten ze echter wel oppassen dat ze de wandelaars, die van de natuur willen genieten, niet ondersteboven rijden. Bikers van The Lost zullen de dorpen van Blaine County onveilig maken en de lui die zin hadden in een potje golf, tennis, wielrennen of fitness zullen dat dan ook uitvoeren.

gallery_7284_229_5303.jpggallery_7284_229_8297.jpg

Links: Wandelaars in berggebied | Rechts: De sport golf wordt (gedetailleerd) beoefend

Een ademende wereld

De wereld van Grand Theft Auto V zal anders aanvoelen dan die van zijn voorgangers. In GTA IV en San Andreas heb ik altijd het gevoel gehad dat de voetgangers maar een beetje rondliepen, zonder enig doel voor ogen. Je zag nog net geen tekstballon boven hun hoofd waarin stond dat ze daar liepen omdat ze zo geprogrammeerd waren. Van wat we tot dusver van GTA V hebben mogen zien is dat gevoel - in ieder geval voor mij - verleden tijd. Het lijkt erop dat elke voetganger een doel voor ogen heeft, een taak uitvoert die hij moet uitvoeren om te kunnen leven of omdat hij daar plezier aan beleeft. De wereld van GTA V ademt realisme. Geen doelloze activiteiten meer, tijd voor het serieuze werk. Met die mooie conclusie sluit ik de Voorpret van deze week weer af, volgende week zijn we er (natuurlijk) weer. Tot dan!

Vergeet uiteraard niet om de rest van de MAF van deze week te lezen.

Voorgaande edities Voorpret:

Landschappen - Los Santos River - Snelwegen - De Blueprint van Los Santos - Los Angeles - Omgeving - Heists - Screenshot-analyse - Bezienswaardigheden - Gangs - De HUD - Verschillen, veranderingen en vergelijkingen

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

Wat super dat ik de eerste tweede mag zijn om te reageren. :D

Potverdorie je flikt het me ook nog om iets over de AI te schrijven waar ik nog geen moment bij stil heb gestaan, hulde! :tu: Ik sta in IV nog regelmatig verbaasd wat voor peds je soms uit bepaalde type auto's trekt, bijvoorbeeld een oud krom vrouwtje uit een fel oranje Infernus. Wellicht is dat dan óók verleden tijd! Verder, het gevoel wat je omschrijft herken ik erg goed! +1 weer voor MAF! :)

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Inderdaad, gaaf artikel! Van deze kant had ik het nog nooit bekeken! :)

Maar zou het dan ook zo zijn dat er s'avonds meer mensen rond zouden lopen als s' morgens?

Nou, ik denk, zeker na het lezen van dit artikel, dat het aantal én het soort mensen dat spawnt in de ochtend wel anders zal zijn dan 's avonds of diep in de nacht. 's Ochtends zie je bijvoorbeeld veel gehaaste forenzen of zakenmannen, terwijl je 's avonds het nachtleven gaat proeven doordat er veel mensen uitgaan in kroegen en clubs. Dus het rondlopen van mensen lijkt mij absoluut tijd- en plaatsgebonden. En het zal in spitsuren dan logischerwijs wel drukker zijn dan buiten die uren, is dat wat je bedoelt?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Wat super dat ik de eerste tweede mag zijn om te reageren. icon_mrgreen.gif

Potverdorie je flikt het me ook nog om iets over de AI te schrijven waar ik nog geen moment bij stil heb gestaan, hulde! thumbsup2.gif Ik sta in IV nog regelmatig verbaasd wat voor peds je soms uit bepaalde type auto's trekt, bijvoorbeeld een oud krom vrouwtje uit een fel oranje Infernus. Wellicht is dat dan óók verleden tijd! Verder, het gevoel wat je omschrijft herken ik erg goed! +1 weer voor MAF! smile3.gif

Ja dat had ik dus ook met dat vrouwtje alleen dan in een bufallo in ballad of gay tony XD

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Inderdaad, gaaf artikel! Van deze kant had ik het nog nooit bekeken! :)

Maar zou het dan ook zo zijn dat er s'avonds meer mensen rond zouden lopen als s' morgens?

Nou, ik denk, zeker na het lezen van dit artikel, dat het aantal én het soort mensen dat spawnt in de ochtend wel anders zal zijn dan 's avonds of diep in de nacht. 's Ochtends zie je bijvoorbeeld veel gehaaste forenzen of zakenmannen, terwijl je 's avonds het nachtleven gaat proeven doordat er veel mensen uitgaan in kroegen en clubs. Dus het rondlopen van mensen lijkt mij absoluut tijd- en plaatsgebonden. En het zal in spitsuren dan logischerwijs wel drukker zijn dan buiten die uren, is dat wat je bedoelt?

dat is inderdaad wat ik bedoel en het is ook wel een logische theorie

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...