Jump to content

Wie is nou de baas op straat?


NickyHendriks

Recommended Posts

De baas op straat

Soms wordt gezegd dat overlast door hangjongeren van alle tijden is. Dat klopt wanneer het gaat om laat voetballen op straat of hard praten op een bankje. Maar in sommige Nijmeegse wijken is iets heel anders aan de hand. Wie regelmatig met bewoners praat, haalt het niet in z’n hoofd dat probleem te bagatelliseren.

In Neerbosch-Oost, en eerder in de Meijhorst, gingen auto's in vlammen op. Bewoners hebben te maken met intimidatie, ernstige geluidsoverlast ('s nachts met een megafoon door de straten rijden), pogingen tot inbraak, drugsdealen, 's nachts over daken rennen en het met auto's blokkeren van wegen.

De politie lijkt er geen vat op te krijgen. Dat leidt tot de vraag: wie is eigenlijk de baas op straat? In de beleving van veel bewoners is dat niet meer de politie, maar de hangjeugd. Dat is een ernstige en onacceptabele constatering. De politie moet laten zien wie er de baas is op straat! Dat betekent: bovenop de raddraaiers zitten en niet wachten tot er iets gebeurt.

Het Nijmeegse beleid voor jongerenoverlast maakt een onderscheid tussen hinderlijke, overlastgevende en criminele groepen. Op papier is er een goede mix van preventieve en repressieve maatregelen. Natuurlijk moeten er voldoende voorzieningen voor jongeren zijn. Natuurlijk is gerichte hulpverlening nodig.

Maar repressie is inmiddels een ondergeschoven kindje. De politie lijkt nu veelal te kiezen voor de strategie om een band met de jongeren op te bouwen. Voor de kattenkwaadjeugd werkt dat misschien.

Maar bewoners in Neerbosch-Oost verbazen zich wel als zij zien dat een jongere die om drie uur ’s nachts na een incident door een agent wordt aangesproken een vuurtje krijgt. Waarom niet een legitimatiebewijs vragen en controleren of deze persoon vaker na overlastmeldingen in de omgeving is aangetroffen?

De harde kern van de hangjongeren lacht de politie uit en toont geen enkel respect. Dat kan echt niet langer. Wij pleiten voor een veel scherpere inzet.

Jongeren waarschuwen elkaar zodra een politieauto de wijk inrijdt. Waarom worden er geen agenten in burger ingezet? Bewoners die de politie bellen, worden het slachtoffer van intimidatie. Waarom is er geen laagdrempelige lokale variant van 'Meld Misdaad Anoniem'?

Hangjongeren gaan anoniem op in de groep. Waarom wordt niet structureel om legitimatie gevraagd? De overlast verspreidt zich over een groot deel van de wijk, maar er zijn duidelijk een aantal hotspots. Waarom daar geen cameratoezicht ingezet?

De overheid (politie en gemeente voorop) moet nu alles op alles zetten om de grootste overlastgevers aan te pakken. Nu lijken zij overal mee weg te komen en dat heeft een enorme aantrekkingskracht op andere jongeren.

Eerder is op verzoek van de PvdA besloten dat er bijvoorbeeld meer taakstraffen in de eigen wijk zouden komen, om andere jongeren af te schrikken. Dat besluit moet nu eindelijk eens uitgevoerd worden!

Voor de PvdA is het glashelder: de gemeente en de politie moeten radicaal de kant van de bewoners kiezen en niet die van de raddraaiers. Het knuffelen is voorbij. Rotzooischoppers worden hard aangepakt. Bewoners hebben daar recht op.

Stijn Verbruggen en Rutger Zwart, PvdA

Bron: http://www.stijnverbruggen.pvda.nl/rendere...tanceId/240083/

En dan te bedenken dat de overheid de touwtjes in handen heeft op straat... Weer in de wijk waar ik woon, de artikelen in 'De Gelderlander' worden met de dag groter, eerst een klein stukje op de voorpagina, nou twee hele pagina's alleen over dit. Het moet niet gekker worden :N Het nadeel is ook, op de hoek is de enige ingang voor auto's en bussen, dus daar komt iemand te staan, als er politie binnenrijd word dit doorgegeven en is de jeugd al weg voordat de politie überhaupt binnen is.

Wat vind jij hiervan? Ik heb laatst ook al een topic geopend over dat er twee auto's in vlammen op gingen maar dit word toch echt steeds erger, zo erg dat ze in een andere Nijmeegse wijk al een avondklok hebben ingesteld. Het word echt steeds erger... Wat vind jij? Ik vind dit wel een serieus onderwerp wat ik ook zal blijven volgen.

Bewerkt: door Zamg0d1
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 114
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GTA Haas

    12

  • Nissan

    9

  • FireFighter

    8

  • NickyHendriks

    8

Echt zeg, gelukkig zitten er in mijn wijk geen hangjongeren. Allemaal normale tieners, af en toe voetballen ze wel en praten ze wel op het pleintje hiervoor. Maar nooit met overlast, en dat kan ook. Maar niet hoe die andere het doen, want drugsdealen, pogingen tot inbraak, met auto's de weg blokkeren. Waar gaat dat toch heen met deze generatie jongeren? :?

Edit:

En het is wel hard, maar ik durf te wedden dat 2/3 deel Marokkaan of Turk is. Want normale Marokkaanse of Turkse mensen heb ik geen problemen mee. Maar aan die jongeren heb ik echt een spuughekel aan.

Bewerkt: door GTA Haas
Link to comment
Delen op andere websites

En het is wel hard, maar ik durf te wedden dat 2/3 deel Marokkaan of Turk is. Want normale Marokkaanse of Turkse mensen heb ik geen problemen mee. Maar aan die jongeren heb ik echt een spuughekel aan.

Laten we zeggen, 90% ervan is Marokkaans of Turks...

Link to comment
Delen op andere websites

En het is wel hard, maar ik durf te wedden dat 2/3 deel Marokkaan of Turk is. Want normale Marokkaanse of Turkse mensen heb ik geen problemen mee. Maar aan die jongeren heb ik echt een spuughekel aan.

Laten we zeggen, 90% ervan is Marokkaans of Turks...

Dat hadden we dus al verwacht. Ik kan er zo slecht tegen he! komen ze naar ons land, mogen ze hier blijven en dan Vernielen ze een beetje alles! Ik zou zeggen: Verbod op zulk soort turken en marokkanen !

Link to comment
Delen op andere websites

En het is wel hard, maar ik durf te wedden dat 2/3 deel Marokkaan of Turk is. Want normale Marokkaanse of Turkse mensen heb ik geen problemen mee. Maar aan die jongeren heb ik echt een spuughekel aan.

Laten we zeggen, 90% ervan is Marokkaans of Turks...

Dat hadden we dus al verwacht. Ik kan er zo slecht tegen he! komen ze naar ons land, mogen ze hier blijven en dan Vernielen ze een beetje alles! Ik zou zeggen: Verbod op zulk soort turken en marokkanen !

Het erge is, als je iets tegen ze doet zeuren ze op racisme.

Link to comment
Delen op andere websites

En het is wel hard, maar ik durf te wedden dat 2/3 deel Marokkaan of Turk is. Want normale Marokkaanse of Turkse mensen heb ik geen problemen mee. Maar aan die jongeren heb ik echt een spuughekel aan.

Laten we zeggen, 90% ervan is Marokkaans of Turks...

Dat hadden we dus al verwacht. Ik kan er zo slecht tegen he! komen ze naar ons land, mogen ze hier blijven en dan Vernielen ze een beetje alles! Ik zou zeggen: Verbod op zulk soort turken en marokkanen !

Het erge is, als je iets tegen ze doet zeuren ze op racisme.

Ja, en zij vinden die allemaal gewoon normaal. Doen ze dit ook in Turkije en Marokko ? Denk het niet!

Link to comment
Delen op andere websites

Dan valt het bij mij in de buurt nog wel mee. Juist heel erg gezellig met die lui. Maar daar is het wel heel extreem, die moeten ze gewoon eens goed aanpakken. En niet het probleem bij de ouders leggen van die jongeren want die kunnen er ook helemaal niks mee.

Gewoon een paar maand de cel ingooien met een grote boete dan zullen ze de volgende keer wel beter nadenken voordat ze dat doen.

Overigens gaat het bij sommige wijken in Hengelo ook niet erg lekker. In sommige wijken wordt vooral 's avond veel gedeald, nu nog alleen softdrugs.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is gewoon schandalig. Ik snap totaal niet waarom de politie niet grootschalig ingrijpt. Ze hebben al meer politieagenten naartoe gestuurd, maar dat baat blijkbaar niet, en de politie gaat niet verder dan dat. Dat kan toch niet? De politie is er om mensen te helpen, moordenaars en andere misdadigers achter slot en grendel te zetten, en om het leven in Nederland zo eerlijk en veilig mogelijk te maken. Dat laatste gebeurt dus zeker niet. En dat vind ik, nogmaals, niet kunnen. Desnoods zet je de Mobiele Eenheid (M.E) in, maar je moet er zekerweten iets aan doen.

Zoals het er nu uitziet, zijn het zekerweten de hangjongeren die in die wijk de baas zijn. Tenzij de politie geen strengere maatregelen gaat nemen om de overlast in die wijk te stoppen, blijven ze ook de baas.

Bewerkt: door FireFighter
Link to comment
Delen op andere websites

Dit is gewoon schandalig. Ik snap totaal niet waarom de politie niet grootschalig ingrijpt. Ze hebben al meer politieagenten naartoe gestuurd, maar dat baat blijkbaar niet, en de politie gaat niet verder dan dat. Dat kan toch niet? De politie is er om mensen te helpen, moordenaars en andere misdadigers achter slot en grendel te zetten, en om het leven in Nederland zo eerlijk en veilig mogelijk te maken. Dat laatste gebeurt dus zeker niet. En dat vind ik, nogmaals, niet kunnen. Desnoods zet je de Mobiele Eenheid (M.E) in, maar je moet er zekerweten iets aan doen.

Zoals het er nu uitziet, zijn het zekerweten de hangjongeren die in die wijk de baas zijn. Tenzij de politie geen strengere maatregelen gaat nemen om de overlast in die wijk te stoppen, blijven ze ook de baas.

De politie doet al wat ze kunnen, maar dit kan niet baten, zoals gezegd, politie komt wijk binnen, iedereen is plotseling weg... Ze kunnen weinig doen vrees is :N

Link to comment
Delen op andere websites

moet je maar naar mijn straat komen gebeurd altijd wel wat

niet dat ik een rascist ben maar 90% is turks of morrokaans

dat was ook waar ik heb gewoont,zag alleen maar hang jongeren en van turkse of marokkaanse afkomst.woon nu ergens anders en daar zijn zowat geen vervelende hangjongeren :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

moet je maar naar mijn straat komen gebeurd altijd wel wat

niet dat ik een rascist ben maar 90% is turks of morrokaans

dat was ook waar ik heb gewoont,zag alleen maar hang jongeren en van turkse of marokkaanse afkomst.woon nu ergens anders en daar zijn zowat geen vervelende hangjongeren :tu:

hoe weet je waar ik woon :{

wie ben jij ? ken ik jou ?

Link to comment
Delen op andere websites

Jullie lopen wel allemaal te zeggen dat het allemaal Marokkanen of turken zijn die voor de overlast zorgen maar dat is echt niet waar. Er zijn ook Nederlanders die voor overlast zorgen hoor denk een aan de londsdalers. Of aan de Antillianen. Of de polsen. Dus het zijn echt niet alleen maar Marokkanen of turken.

Link to comment
Delen op andere websites

moet je maar naar mijn straat komen gebeurd altijd wel wat

niet dat ik een rascist ben maar 90% is turks of morrokaans

dat was ook waar ik heb gewoont,zag alleen maar hang jongeren en van turkse of marokkaanse afkomst.woon nu ergens anders en daar zijn zowat geen vervelende hangjongeren :tu:

hoe weet je waar ik woon :{

wie ben jij ? ken ik jou ?

Debateer daar maar via PB over.

Ontopic: Politie is gewoon te lui dat ze uit hun ogen kijken, pak ze gewoon hard aan. Ze mogen in ons land komen, en dan denken ze ineens dat het hun land is. Dat ze maar weer opkutten dan...

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...