Jump to content

Vincent met vleugeldeuren


Luzhin2.4

Recommended Posts

  • Reacties 76
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Luzhin2.4

    38

  • Mythbuster

    14

  • guarnere

    13

  • Twister24

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Als het net zo werkt als in San Andreas, dan komt dit doordat de dummies van de deuren anders zijn gedraaid. De dummies zijn in feite de punten waar elk onderdeel vast zit en/of omheen draait(het punt waar je bumper omheen schommelt als hij los raakt is de plaats van de dummie van de bumper bijvoorbeeld..) In San Andreas kon je vleugeldeuren maken door een extra stel dummies toe te voegen, met de dummies van de deuren daar aan vast gelinked. Door een paar van de dummies daarvan te draaien zullen de deuren anders open gaan. Het extra paar dummies is er zodat de originele deur dummies niet op een andere plaats terecht komen, anders zou je deur dus op een andere plek terecht komen(de plaats van je object wordt namelijk berekent door de plaats van je dummie ten opzichte van de dummie waar direct onder gelinked is...)

Daarbij moest je dan nog het pivot punt(dat is in feite een eigenschap van het object, bepaalt ook het punt waar je onderdeel omheen draait, pivot wordt automatisch op dezelfde plaats gezet als je dummie) draaien, zodat je deur niet horizontaal lag zeg maar.. xD

In GTA IV werkt het denk ik zonder een extra paar dummies toe te voegen, maar daar ben ik niet zeker van! Ik denk dat Rockstar het zo gescript heeft dat ze dit zonder extra dummies kunnen doen.. Ik ben er echter niet zeker van. Ik denk in ieder geval dat je dit alleen kunt maken door het model van je auto aan te passen!

Beetje raar verhaal als je niets weet van hoe models in elkaar zitten in een game, maar.. Je kunt de dummie het beste vergelijken met het scharnier van de deur van een echte auto.. De pivot kun je dan vergelijken met het gat waar de bout van je scharnier aan de deur zit. :7 Als je dan het scharnier draait gaat je deur anders open.. Maar doordat het gat van de bout dan hetzelfde zit, zou het platte vlak van je deur ineens horizontaal liggen. Dus moet je dat gat ook draaien, maar dan de andere kant op :D

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Dan moet je dus vehicle.img aan gaan passen, of niet?

Ik heb geen sparkiv of zmodeler. ik heb wel 3dsmax kun je die gebruiken?

Ik wil namelijk: voor vleugeldeuren, achter suicide deuren, en de motorkap naar links en de achterklep naar rechts open te laten gaan(van voren gezien). Is er al niet een mod gemaakt, die dit heeft?(ik heb een buffalo gezien met met vleugeldeuren)

Bewerkt: door Luzhin2.4
Link to comment
Delen op andere websites

Ja dan moet je inderdaad in de vehicles.img gaan rommelen. 3dsMax kun je wel gebruiken, maar je moet óók SparkIV hebben.

Denk niet dat er zo'n mod is, niet zo drastisch als jij het wil xD. Als je je er een beetje in verdiept zou het wel moeten lukken. Als je een beetje handig bent. Ik mod IV niet dus ik weet niet precies hoe het moet. Als het je niet lukt moet je het maar aan een modder vragen(zie modding gedeelte, veel mensen daar kunnen wel wat. Senne kan best goed modden in IV, hem zou het wel moeten lukken denk ik..)

Link to comment
Delen op andere websites

Tussen twee haakjes: Ik denk dat het er echt niet uitziet als je voor vleugeldeuren maakt en achter suicide doors.. Laat dan de voordeuren normaal en achter suicide doors.. Of allebei vleugeldeuren(dus van achteren andersom... zeg maar suicide doors die omhoog open gaan)..

Over de motorkap en achterklep weet ik sowieso niet of dat te maken is, maar ik zal de Infernus eerst eens openen om te zien hoe dit gedaan is.

EDIT: Ik heb de Infernus nu open staan. Als ik me niet vergis is het inderdaad een kwestie van dummies + pivots draaien. Zou niet moeilijk moeten zijn! :)

EDIT2@Hieronder: Nee, was even aan het kijken hoe het werkte. Er is wel een manier, maar dat is illegaal en daar mogen we je niet mee helpen op dit forum :(

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het wel mooi om voor vleugeldeuren en achter suicide deuren te hebben. Maar misschien heb je gelijk als je zegt dat achter 'suicide-vleugel deuren' mooier is.

Had ik maar zmodeler2, is er geen crack gratis manier te registeren?

Edit2@hierboven: Ik heb nu Zmodeler2.2.2

Bewerkt: door Luzhin2.4
Link to comment
Delen op andere websites

Over de motorkap en achterklep weet ik sowieso niet of dat te maken is, maar ik zal de Infernus eerst eens openen om te zien hoe dit gedaan is.

Werkt dat dan niet hetzelfde zoals de deuren?

Ik heb nu Zmodeler2.2.2 en sparkIV. Ik kan nu vincent.wft wel importeren, maar ik snap er geen biet van. De auto word weergegeven als 1 object en 1 wiel.

Ik zie de dummies wel zitten maar die geven volgens mij niet aan waar het draaipunt zit en welke kant ze opdraaien.

Hoe kun je dan controleren hoe de deuren open gaan?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb je PB gelezen, maar ga hier verder omdat dat een stukje overzichtelijker is. ^_^

Het is inderdaad een kwestie van de pivots of dummies roteren die aanduiden hoe de motorkap en deuren opengaan. :) Hiervoor open je je auto in Zmodeler, en zorg je dat je enkel het onderdeel in beeld hebt dat je wil bewerken, bijvoorbeeld de linkerdeur. Dan verwijder je even alle vogeltjes voor alle onderdelen, zodat enkel je deur blijft. Je zal de deur zelf zien, maar ook een groen bolletje of blauw vierkantje. Dat is je dummie, en die geeft aan hoe je deur opengaat. Die moet je dus roteren, en daarvoor kies je modify>rotate, en bij de opties die hij daaronder weergeeft kies je 'move pivot only', zodat hij niet heel je deur meedraait maar enkel je dummie. Hoe je 'm juist moet draaien weet ik zelf ook niet goed, dat is een kwestie van even logisch nadenken en genoeg in-game testen.

Ik denk dat je de pivot van de deur gewoon even van zijaanzicht 90 graden omhoog moet draaien, en dat je dan al een beetje het vleugeldeur-effect krijgt.

Link to comment
Delen op andere websites

Sowieso lijkt het me sterk dat de auto aangegeven wordt als een object! :O Misschien lijkt dat zo, maar dat zou niet zo moeten zijn...

Overigens... Senne zegt dat je de vogeltjes moet verwijderen :puh: Ik weet niet zeker of je snapt wat hij bedoeld, maar hij bedoeld de 'Vinkjes'/V'tjes aan de rechterkant, waar bijvoorbeeld + V chassis staat.. Als je dan op het plusje klikt, zie je de onderdeeltjes allemaal verschijnen. Als je daarvan bij iets een Vtje weghaalt, dus dat er een leeg blokje overblijft, zul je in je 3d scherm iets zien verdwijnen(kan een beetje verborgen zitten, maar er zal heus iets verdwijnen xD).. En daarmee zorg je dan dus dat alleen een van je deuren overblijft.. Dat je niet objecten gaat deleten ofzo xD

Hoop dat Senne je ook heeft verteld over textures? Je moet je textures met Spark IV uitpakken en in de map van je vincent.wft zetten, samen met de textures uit de vehicle.wtd(of iets in die richting), die ook in de vehicles.img zit, anders zal je auto geen textures meer hebben straks :puh:

EDIT: Luzhin ik ben allang blij dat je niet zo'n noob bent die na 2 seconde zo'n model bekijken zegt 'ik snap het niet!! :cry: ' en er nooit meer naar kijkt :puh:

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Thx, ik hoop dat het me gaat lukken. Gelukkig heb ik nu vakantie dus tijd genoeg:)

Zmodeler gaf inderdaad aan dat hij geen textures geladen had van het model. Het klopt ook dat het niet 1 object was, ik vinkte iets aan bij het het importeren en toen kon ik al verschillende onderdelen selecteren.

Ik zal het eens gaan proberen. Kun je de textures ook aanpassen met zmodeler?

Edit:

Je moet je textures met Spark IV uitpakken en in de map van je vincent.wft zetten, samen met de textures uit de vehicle.wtd(of iets in die richting), die ook in de vehicles.img zit,

Hoe pak je de textures uit? Ik heb vincent.wtd geselecteerd en op view geklikt en dan save all textures. Is dat de goeie manier?(sorry als ik iets heel logisch vraag, maar ik heb geen idee hoe het werkt) Met deze textures(als png-bestanden), in het mapje waar vincent.wft in staat, zegt zmodeler nog steeds dat hij textures mist.

Vehicle.wtd kan ik niet vinden.

Edit2:

Ik heb net wat lopen rommelen met die dummies. Maar: Hoe kun je meerdere objecten selecteren? Waar kun je die onderdelen selecteren? (ik zie geen vinkjes aan de rechter kant) Hoe kun je iets exporteren?(ik probeerde dat, maar kreeg een bestandje van 0 bytes)

Als ik probeer te roteren zie ik de dummie zelf niet meedraaien, en geeft zmodeler ook niet aan hoeveel graden ik hem gedraaid heb.

Bewerkt: door Luzhin2.4
Link to comment
Delen op andere websites

Ik zal het even goed uitleggen, vorige keer deed ik het even uit m'n hoofd xD. Je doet het inderdaad op de goede manier, het klopt inderdaad dat je nog textures mist, na alleen de vincent.wtd. De naam vehicles.wtd klopt inderdaad niet(zoiets was het in SA namelijk :7). Hij heet vehshare.wtd(van vehicle shared textures). Hierbij moet je precies hetzelfde doen als met vincent.wtd. Gewoon save all in het mapje van je vincent.wft

Zorg wel dat je ergens(op andere plaats) een backup hebt staan van de gehele oude WTD file voordat je dingen gaat proberen, zodat je altijd weer terug kunt naar origineel.

Je kan trouwens het beste de shared textures óók nog in een appart mapje zetten, zodat je bij volgende mods die je maakt niet ook nog weer al die shared textures opnieuw moet saven, maar díe gewoon uit dat mapje kan kopiëren.

Met Zmodeler kun je de textures zelf niet aanpassen, je kan er wel andere textures mee invoeren. om textures aan te passen gebruik je gewoon een fotobewerkingsprogramma als Adobe Photoshop, maar zelfs met MS Paint kun je ze aanpassen, al zal het resultaat natuurlijk een stuk minder mooi zijn. Wat je dan doet is: je saved je aangepaste texture met het programma, het beste onder dezelfde naam als de oude texture, daarna replace je de oude texture in de textures browser (bovenaan links View>textures browser), slaat op. Je zoekt je wtd op in Spark IV, klikt op edit, dan klik je op de oude texture, daarna op import texture, zoekt je nieuwe texture op, en dan op openen, dan op Save and close(rechtsboven)

Je moest dus je nieuwe texture onder dezelfde naam opslaan, want in Spark IV kun je de namen nog niet veranderen :puh: Wat best wel zuigt maar goed..

Meerdere objecten selecteren: Select>single, en dan bij meerdere objecten rechtsklik

Je dummy draait niet mee omdat je hem waarschijnlijk niet geselecteerd hebt. Overigens, als je een kubusje ronddraait, zie je dat niet, want alle zijden zijn gelijk. En een dummy is een kubus... Je kunt het zien aan de assen die verschijnen als je je muis op een object houd. Deze zullen normaal hetzelfde staan als de assen linksonder in je viewports.

Van dat exporteren weet ik het even niet meer zeker... Ik geloof dat dat komt doordat je je WFT niet exporteerd onder dezelfde naam als hij was ofzo.

Overigens moet je exporteer mode natuurlijk op .wtd staan.

Als het nu nog niet werkt, zul je een nieuwe dummy bovenaan moeten zetten. Deze maak je door bovenaan ergens op een blauw knopje te drukken. Dit zou een kubus, kegel,cylinder, sphere, torus, tube, polygon(dan is hij rood) of dummy helper moeten zijn. Zoals je kan verwachten, moet je hem op dummy helper zetten(je krijgt de opties te zien door op het pijltje naast het knopje te drukken.

De dummy zul je bovenaan moeten linken boven de rest(chassis dummy (in dat witte schermpje)er op slepen en loslaten), in dat witte schermpje dat je als het goed is ergens hebt staan, dat ding met die vinkjes.. (bij mij staat hij standaard rechts..)

Als je dat witte ding niet ziet: View>Floaters>Scene node browser. Je moet zorgen dat je 'chassis' dummy één inspringstukje naar rechts staat ten opzichte van de dummy die je gemaakt hebt, dan zal hij pas goed gelinked zitten.

Deze dummy zul je dan moeten renamen naar Vincent, renamen = klikken op de naam in dat witte schermpje(de scene nodes browser heet het), zonodig 2 keer klikken, en dan typen..

Als je nu exporteerd zal hij als het goed is niet meer 0 bytes zijn.

Ik hoop dat ik het nu goed heb uitgelegd, want ik heb dit nooit kunnen testen in GTA IV. In GTA SA gaat het op deze manier, je bestand is dan 0 bytes omdat je niet bovenaan een dummy hebt staan met de naam waarmee je exporteerd, en aangezien je in GTA IV na importeren sowieso die dummy niet hebt(bovenaan staat automatisch dan 'chassis', zul je die denk ik moeten toevoegen

Bewerkt: door Mythbuster
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...