Jump to content

Dodenherdenking


PowerPats

Nationale Dodenherdenking  

46 leden hebben gestemd

  1. 1. Herdenk jij ieder jaar de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog ?

    • Ja
      31
    • Nee
      15


Recommended Posts

't is wel geinig dat als je hoort dat de mensen die vlakbij die man stonden naar de man toegingen om hem in te sluiten omdat ze boos waren dat ie de stilte verstoorde en dat de mensen die verder weg stonden van de man wegrende omdat ze dachten dat er 'aanslag' was!

Bewerkt: door Cylas
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 110
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Amfetamientje

    17

  • FireFighter

    13

  • Bierbuikje

    12

  • KillerZero86

    9

Ik vind het vrij nutteloos om speciaal daarvoor stil te zijn. Wat hebben de doden eraan als ik ze herdenk? Ze blijven dood hoor.

Door die mensen die nu liggen te rotten onder de grond, leven wij nu in vrijheid.

Door daar aub geen uitspraken over, je weet niet hoe het was gegaan als de Duitsers hadden gewonnen.

Het is een stukje respect voor hen die het leven voor jou hebben gewaagd en allen die ten onrechte zijn omgebracht in WO II. Zonder hen hadden de duitsers in ieder geval gewonnen, maar dat is gelukkig niet gebeurd.

Je hebt er inderdaad niets aan dat je 2 minuten stil bent. In die twee minuten kun je ook €0,31 cent verdienen als je aan het werk bent. Maar je laat wel zien dat je het goed vindt wat vrijheidsstrijders voor je hebben gedaan en dat je het waardeert. Zij hebben een moeilijke tijd gehad en gruwelijke dingen moeten doorstaan. Daar mag je per jaar best 2 minuten voor stil zijn. Uit respect.

Link to comment
Delen op andere websites

Het blijft een onwerkelijk iets..

Maar ontopic, het is in mijn ogen een volledig actueel ding, de Dodenherdenking. Uiteraard, de grondvesten hiervan zijn gezet vanwege WOII. Maar inmiddels zijn er ook in andere conflicten overal over de wereld Nederlandse militairen gesneuveld terwijl ze streden voor een vrije wereld, en dus indirect ook een vrij Nederland.

Vrijheid is alles behalve vanzelfsprekend, dat zal menig forumlid kunnen beamen door te hebben gereisd naar wat minder beschaafde gebieden. Zeker iets wat het meer dan waard is om ieder jaar even twee minuten bij stil te staan. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben ook stil geweest. Moest van me moeder maar, welke idioot flikt het nou weer om tussen die menigte te gaan schreeuwen? Ben je ook niet goed snik. Op Bevrijdingsdag merkt toch niemand het want iedereen aan het schreeuwen enzo bij mij in de stad. :clown:

Bij de persconferentie zeiden ze dat hij een groot strafblad had, waaronder drugsbezit. Zal wel onder invloed zijn geweest toen ie begon te schreeuwen.

Link to comment
Delen op andere websites

Het is een stukje respect voor hen die het leven voor jou hebben gewaagd en allen die ten onrechte zijn omgebracht in WO II. Zonder hen hadden de duitsers in ieder geval gewonnen, maar dat is gelukkig niet gebeurd.

Je hebt er inderdaad niets aan dat je 2 minuten stil bent. In die twee minuten kun je ook €0,31 cent verdienen als je aan het werk bent. Maar je laat wel zien dat je het goed vindt wat vrijheidsstrijders voor je hebben gedaan en dat je het waardeert. Zij hebben een moeilijke tijd gehad en gruwelijke dingen moeten doorstaan. Daar mag je per jaar best 2 minuten voor stil zijn. Uit respect.

En voor wie laat je dat zien? Voor je omgeving, zo van kijk ik ben goed ik herdenk? Voor de dooien? Zouden die daar gelukkig van worden? Ze zijn door al die dingen heen gegaan maar ik zie niet hoe een korte stilte daar ook maar enigszins iets bij helpt.

Overigens, stel dat deze aanval was afgeslagen, dan was het Duitste rijk misschien wel vanzelf uit elkaar gevallen. Zoals amfetamientje al zei: je kan het niet weten.

Overigens is het de vraag of twee minuten stilte de enige manier is om respect te uiten, als ik dat nou op een totaal andere manier wil doen, wat kan jou dat dan schelen?

Link to comment
Delen op andere websites

[table=header]@ KillerZero[/table] Dat jij nu eenmaal al een lange tijd op een zwaar verroeste spijker zit en dat je daardoor nogal negatief bent ingesteld, is erg jammer. Maar dat geeft je het recht niet een ander aan te vallen op zijn of haar beleving van Dodenherdenking.

Dodenherdenking heeft een veel grotere betekenis dan alleen de slachtoffers van WOII. Het geeft ook de ruimte om stil te staan bij bijvoorbeeld je achterbuurman die niet terug is gekomen uit Afganistan, of aan een vader van een Turkse jongen uit je klas die een paar jaar terug is gestorven aan de Turkse grens.

Er zijn over de hele wereld conflicten gaande waarbij je misschien niet iedere dag stilstaat, maar die zo enorm gespannen zijn dat ze ieder moment kunnen uitbarsten naar proporties zoals WOII. Het is van groot nationaal belang, niet alleen voor de rasechte Nederlander of voor de nabestaanden van slachtoffers uit WOII. Het is van nationaal belang dat wij allemaal als inwoners van Nederland een moment georganiseerd krijgen om daar allemaal tegelijk even bij stil te staan. Het is van internationaal belang dat wij als Nederlanders kunnen blijven relativeren, en om dat bewustzijn te behouden is Dodenherdenking een zeer gewichtig ding.

Prima dat jij er in je eigen bekrompen en negatieve visie van Nederland en de wereld om ons heen niet stil wil staan bij dit soort zaken, maar laat een ander daarbij wel in zijn waarde.

Link to comment
Delen op andere websites

Oh, en ik maar denken dat ik in opinie zat. Bekrompen? Als een gek van Nederland net zo iets wil maken als Duitsland in WOII laat hij zich heus niet tegenhouden door 2 minuten stilte per jaar.

Link to comment
Delen op andere websites

En voor wie laat je dat zien? Voor je omgeving, zo van kijk ik ben goed ik herdenk? Voor de dooien? Zouden die daar gelukkig van worden? Ze zijn door al die dingen heen gegaan maar ik zie niet hoe een korte stilte daar ook maar enigszins iets bij helpt.

Er bij stilstaan dat wat toen gebeurd is nooit meer mag gebeuren en ook zeker niet mag worden vergeten. Dat houd je in stand met de dodenherdenking o.a. Voor je omgeving of gemeente ben je niet 2 minuten stil, maar voor hen die zijn omgekomen. De doden schieten er inderdaad niets mee op, maar het is meer een stukje gevoel dat je blij bent met wat ander voor jou hebben gedaan.

Overigens, stel dat deze aanval was afgeslagen, dan was het Duitste rijk misschien wel vanzelf uit elkaar gevallen. Zoals amfetamientje al zei: je kan het niet weten.

Je kan het niet weten, maar gelukkig waren anderen wel zo dapper om te helpen bij de bevrijding. Hoe eerder bevrijdt, hoe beter is het niet?

Overigens is het de vraag of twee minuten stilte de enige manier is om respect te uiten, als ik dat nou op een totaal andere manier wil doen, wat kan jou dat dan schelen?

Niets, maar ik vind wel dat je er bij stil moet staan.

Link to comment
Delen op andere websites

Er bij stilstaan dat wat toen gebeurd is nooit meer mag gebeuren en ook zeker niet mag worden vergeten. Dat houd je in stand met de dodenherdenking o.a. Voor je omgeving of gemeente ben je niet 2 minuten stil, maar voor hen die zijn omgekomen. De doden schieten er inderdaad niets mee op, maar het is meer een stukje gevoel dat je blij bent met wat ander voor jou hebben gedaan.

Was dat niet de geest achter bevrijdingsdag? Hoe dan ook, zoals ik al zei, als een gek per se wil dan houd je hem heus niet tegen met 2 minuten stilte.

Je kan het niet weten, maar gelukkig waren anderen wel zo dapper om te helpen bij de bevrijding. Hoe eerder bevrijdt, hoe beter is het niet?

Is dat zo? Want zonder de bevrijders was er geen hongerwinter geweest. Had een hoop levens gespaard.

Niets, maar ik vind wel dat je er bij stil moet staan.

Waarvan akte.

Link to comment
Delen op andere websites

Het is een stukje respect voor hen die het leven voor jou hebben gewaagd en allen die ten onrechte zijn omgebracht in WO II. Zonder hen hadden de duitsers in ieder geval gewonnen, maar dat is gelukkig niet gebeurd.

Je hebt er inderdaad niets aan dat je 2 minuten stil bent. In die twee minuten kun je ook €0,31 cent verdienen als je aan het werk bent. Maar je laat wel zien dat je het goed vindt wat vrijheidsstrijders voor je hebben gedaan en dat je het waardeert. Zij hebben een moeilijke tijd gehad en gruwelijke dingen moeten doorstaan. Daar mag je per jaar best 2 minuten voor stil zijn. Uit respect.

Dat kan allemaal zo zijn, maar daar ging mijn post niet over.

Je kunt onmogelijk weten hoe het was geweest als we niet bevrijd waren, misschien was Nederland en de rest van de wereld beter af geweest onder Duitse heerschappij.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind het vrij nutteloos om speciaal daarvoor stil te zijn. Wat hebben de doden eraan als ik ze herdenk? Ze blijven dood hoor.

Door die mensen die nu liggen te rotten onder de grond, leven wij nu in vrijheid.

Door daar aub geen uitspraken over, je weet niet hoe het was gegaan als de Duitsers hadden gewonnen.

Dat weet ik wel hoor, dan was mijn halve familie vergast! Dus doe jij daar maar geen uitspraken over.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat weet ik wel hoor, dan was mijn halve familie vergast! Dus doe jij daar maar geen uitspraken over.

Dat weet jij niet, het heeft nooit plaatsgevonden dus hoe zou jij weten wat er hier zou hebben gebeurt?

Dat is hetgene dat hij bedoelt.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...