Jump to content

Buitenlands Voetbal


Cabyon

Recommended Posts

Bekervoetbal

Deze week wordt er weer gebekerd en morgenavond staan er al een aantal buitenlandse topwedstrijden op de voetbalagenda. Met daarin onder meer de finale van de Copa Del Rey tussen, wie anders dan, FC Barcelona en Real Madrid en de halve finales van de DFB-Pokal. Over een paar weken staan Fiorentina en Napoli tegenover elkaar in de eindstrijd om de Coppa Italia, maar dat is natuurlijk allemaal overbodige informatie; het gaat natuurlijk maar over een wedstrijd: El Clásico!

Voorbereiding

Interessant: coach Carlo Ancelotti van de koninklijke heeft vandaag bepaald dat hij sterspeler Cristiano Ronaldo niet zal laten spelen morgenavond. Dit in verband met diverse competitiewedstrijden die nog gespeeld moeten worden en tevens bepalend zijn voor de eindstand. Dit maakt de wedstrijd voor de kijker wat minder interessant maar weer gunstig voor de ploeg van Martino, die dit weekeinde kansloos verloor van het kleine Granada. Geen van beide ploegen staat eerste in de competitie dus ze zullen beiden waarde moeten hechten aan de beker.

Actuele stand in de Primera Division:

Atlético Madrid - 82

Real Madrid - 79

FC Barcelona - 78

In de laatste ontmoeting tussen de twee Spaanse clubs werd het 3-4, in het voordeel van FC Barcelona.

Wie gaat deze eindstrijd om de Copa winnen?

Bewerkt: door TheuNauz
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 468
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • MegaPilot

    108

  • TekaLoca

    101

  • Dutchy3010

    32

  • NandroDavids

    24

Geen van beide ploegen staat eerste in de competitie dus ze zullen beiden waarde moeten hechten aan de beker.

Beide ploegen zullen meer waarde hechten aan de competitie. Zo ver liggen ze niet achter op Atletico, en aangezien in de Spaanse competitie ook de nummer twee zich rechtstreeks plaatst voor de Champions League, is een eventuele bekerwinst niet meer dan een leuk extraatje. Het zal mij in ieder geval niets verbazen als er meer toppers zullen ontbreken. En wie er wint? Ik ben geneigd Barcelona te zeggen, maar dat is meer een onderbuikgevoel.

Link to comment
Delen op andere websites

Geen woorden voor de onterechte winst van Real Madrid. :7

Een goede keeper pakt beide goals van Real Madrid. En bij Barcelona wou de bal er gewoon écht niet in.

Grappig hoe jij het altijd oneens ben met nieuwssites die het toch wat objectiever beschrijven dan jij. :7

Zonder Cristiano Ronaldo, die door een knieblessure nog steeds rust moet houden, liet Real Madrid het combinatievoetbal van Barcelona op eigen helft rustig op zich afkomen. Met counters trachtte de 'Koninklijke' toe te slaan. Dat lukte al in de elfde minuut, met dank aan doelman José Manuel Pinto, die misgreep op een diagonaal schot van Angel Di Maria (1-0).

Real Madrid bleef na de openingstreffer de gevaarlijkste ploeg. Barcelona viel zonder variatie aan. Messi kon opnieuw weinig indruk maken. Isco, Bale en Karim Benzema lieten voor de rust fraaie kansen op 2-0 liggen.

Ook in de tweede helft kon Barcelona aanvankelijk weinig indruk maken. Opnieuw verzuimden Bale en Benzema de marge te vergroten. In de 66e minuut stelde Marc Bartra doelman Iker Casillas met een afstandsschot voor de eerste keer op de proef. Kort daarna had de Barcelona-verdediger met een fraaie kopbal wel succes: 1-1.

De gelijkmaker leek even een bevrijdende werking op Barcelona te hebben. Real Madrid wankelde, maar bezweek niet. Het was Bale die in de slotfase na een sprint, waarbij hij Bartra aftroefde, Barcelona op achterstand zette (2-1).

Neymar leek er vervolgens nog een verlenging uit te slepen voor Barcelona, maar de Braziliaan schoot op de paal, waardoor de Copa del Rey naar Madrid ging.

M.a.w. Barcelona had wellicht meer balbezit, maar had minder kansen, en speelde tot het doelpunt (ruim 2/3 van de wedstrijd!) zonder variatie in de aanvallen...

Ik heb de wedstrijd niet gezien, maar denk weer wel dat jij een beetje bevooroordeeld ben, MP, aangezien ik nieuwssites toch iets objectiever acht dan jou. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Oneens?

Ik citeer jouw geliefkoosde nieuwsbericht: "Pinto, die misgreep..". En oordeelt u vooral zelf over volgende fase:

https://www.youtube.com/watch?v=ES4i8UprG8U

Neuter en Courtois laten zich op deze bal niet pakken, daar kan je donder op wezen.

Dus 2 goals die vermeden hadden kunnen worden => onterechte winst voor mij.

Link to comment
Delen op andere websites

Real had 2 schoten meer op doel dan Barcelona, 5 versus 7. Valt nogal op dat het artikel zowat niks lost daarover hé? Dan kan je niet echt spreken van overwicht, of wel?

Tot zover de objectiviteit van nieuwssites zeker.. ;)

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Geloof mij. Ik kan op een voetbalveld gaan staan en een schot op doel lossen wat geenszins gevaarlijk is. En al zou dat zo zijn, 7x gevaarlijk is nog altijd meer dan 5x gevaarlijk, dat is bijna 1,5x zoveel!

Het valt mij vooral op dat jij het haast nooit met nieuwsberichten eens bent als zij nadelig over Barcelona spreken, behalve als zelfs een vertroebelde blik niet anders kan denken dan dat Barcelona verdient verloren heeft. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Met 33 procent balbezit heb je verre van het overwicht in een wedstrijd, zelfs al is het tegen Barcelona dat op balbezit speelt. Ja, Real had kansen, maar het scheelde maar een haartje of er waren verlengingen uitgebroken.

Verder heeft deze discussie weinig zin, want:

- MegaPilot zit volgens jou sowieso fout als het Barcelona betreft.

- Nieuwssites zijn volgens jou altijd objectief.

- Je hebt de match niet gezien om er een oordeel over te vellen, wat je desondanks doet.

Diezelfde nieuwssites kennen het woord betonvoetbal niet en zullen het nooit in de mond nemen terwijl het maar al te vaak gebeurt tegen Barcelona. Men kan gewoonweg niet eerlijk zeggen dat er betonvoetbal gespeeld wordt tegen Barcelona, noem toch gewoon een kat een kat.

Real Madrid speelde overigens geen betonvoetbal gisteren, ik doelde op de algemene "objectiviteit" van de nieuwssites.

PS: Was Real goed of Barcelona minder? Mooie goal of een flater van de keeper? Allemaal zaken die een nieuwssite meestal verbloemd naar het meest sensationele.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

MP, ik zeg alleen maar dat ik het "opvallend" vind, dat jij het zo vaak oneens bent met een nieuws website als het Barcelona betreft. Alleen in het uitzonderlijke geval dat Barcelona op alle momenten afgetroefd worden, is jouw mening overeenkomstig.

Wees niet bang, ik ben gezegend met een goed stel hersens en ik besef me absoluut dat nieuwswebsites niet altijd objectief zijn (al beschrijven ze ook vaak "feiten", zoals die grote kansen). Ze zijn alleen een stuk objectiever dan jij, dat is wel duidelijk. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Dus 2 goals die vermeden hadden kunnen worden => onterechte winst voor mij.

Als je voetbalwedstrijden en de vraag of winst wel of niet terecht is op deze manier gaat bekijken, dan weet ik nog wel een paar wedstrijden. Kijk bijvoorbeeld naar AZ: qua niveau natuurlijk absoluut niet te vergelijken met FC Barcelona of Real Madrid, maar het is wel een club die, zeker in eigen stadion, vaak de betere partij is maar vaak (al dan niet in de laatste minuten) een doelpunt tegen krijgt waardoor de winst wordt verspeeld. Mijn opvatting over dat AZ in thuiswedstrijden vaan de betere partij is ligt misschien aan mijn fangedrag, maar het gaat om het principe.

Voetbalwedstrijden worden niet gewonnen op balbezit. Voetbalwedstrijden worden gewonnen op een verschil in doelpunten; als je er meer maakt dan je tegenstander, dan win je (heel Cruijffiaans). Al heb je 99% balbezit, de tegenpartij hoeft maar één keer de bal te raken en 'm er vanaf de middellijn in te knallen en je verliest de wedstrijd. Balbezit is alleen een factor die kan helpen om meer doelpunten te maken, maar de vergelijking balbezit = doelpunten gaat niet op.

Link to comment
Delen op andere websites

...maar de vergelijking balbezit = doelpunten gaat niet op.

Die maak ik dan ook niet, ik zeg alleen dat je met weinig balbezit niet kan spreken over overwicht in een wedstrijd. Ongeacht of de tegenpartij veel of weinig doelpunten scoort in dat weinige balbezit.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat ligt ook maar net aan wat je met overwicht bedoelt... Want als een ploeg inspiratieloos heen en weer speelt, zou ik niet zozeer van overwicht spreken. Pas als ze wat met dat balbezit kunnen bereiken, dan heb je overwicht (ongeacht of het een goal is). Stel een ploeg heeft 80% balbezit, maar is vanwege een muur niet verder gekomen dan halverwege de helft van de tegenstander. Vanwege prachtig countervoetbal heeft het andere team met de 20% al 10 enorme kansen gehad. Vind jij dan werkelijk dat het eerste team overwicht heeft?

Link to comment
Delen op andere websites

Dat ligt ook maar net aan wat je met overwicht bedoelt... Want als een ploeg inspiratieloos heen en weer speelt, zou ik niet zozeer van overwicht spreken. Pas als ze wat met dat balbezit kunnen bereiken, dan heb je overwicht (ongeacht of het een goal is). Stel een ploeg heeft 80% balbezit, maar is vanwege een muur niet verder gekomen dan halverwege de helft van de tegenstander. Vanwege prachtig countervoetbal heeft het andere team met de 20% al 10 enorme kansen gehad. Vind jij dan werkelijk dat het eerste team overwicht heeft?

In dat geval niet natuurlijk. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Zo eindelijk kan ik rustig reageren.

Ik heb de bekerfinale vanuit Polen bekeken en op geen enkel moment kon ik zeggen dat Barcelona een doelpunt verdiende. Brecht, nu moet je gewoon toegeven dat Barça echt weer zwak was en de beker gewoon niet verdiende. Ik voelde me er niet eens rot bij toen het eindsignaal gegeven werd, en dat zegt genoeg.

Barça heeft vandaag kunnen winnen van Athletic Bilbao, na alweer een achterstand in de 72e en 76e (geloof ik dat het was) toch nog kunnen scoren. Ik ben tevreden. :D

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...