Jump to content

Autismespectrum


NickyHendriks

Recommended Posts

..

Kerel, je hele post klopt niet, je vergelijkt jezelf met iemand met een stoornis. Je doet alsof je beter weet dan iemadn die het heeft wat het is. Ik heb fucking training en lessen gehad om te leren wat het is! Dus ik denk dat ik het wel beter weet ;) En zo'n film is ook onzin, kan hij wel zo zijn, maar dan ben ik, dan is dat broertje van Jesperkaj ook anders.

Je doet alsof je al 20 jaar werkt met die mensen en dus beter weet. Maar ik vertel je, ik denk dat ik beter weet wat er in me kop speelt dan wat jij achter zo'n verdomd beeldscherm kan zien ;)

En dan met Gtaboy.. Achter een computer ben ik ook een stuk rustiger, anders dan in het echte leven. Daar ook aan gedacht? Je moet autisten/ADHD'ers niet met elkaar vegelijken want dat werkt godverdomme niet.

Ga alsjeblieft weg ofzo, want je denkt beter te weten over dingen, maar als ik het zo lees weet je er geen fuck van.

En het gaat hier niet om privileges, je doet alsof een mens met stoornis maar allemaal hetzelfde moet kunnen als iemand zonder. Waarom? Kunnen zij toch niks aan doen? :?:@

>>> Door NandroDavids: Doe even rustig man, iedereen mag z'n mening gerust geven hierover. Dat jij vindt dat hij ongelijk heeft is een mening, geen feit. Dus, beetje respect voor elkaar a.u.b.<<< Okee, sorry hiervoor. Kan er gewoon niet tegen dat mensen doen alsof ze weten wat er in een autist zijn/haar hoofd zit, terwijl dit steeds gezegd word...

Bewerkt: door Zamg0d1
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 164
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • commando

    20

  • NickyHendriks

    20

  • Nissan

    14

  • GolfG60

    12

...

Je hele post zit imo vol met rare vergelijkingen, zo vergelijk je jezelf (geen stoornis) met iemand die wél een stoornis heeft, zo vergelijk je GTAboy107 met alle andere mensen met dezelfde stoornis. Je vergelijkt ook mensen met een fysieke aandoening met mensen met een stoornis. Al deze dingen zijn totaal niet relevant aan elkaar, sterker nog, er zit een wereld van verschillen tussen. Zoals al vaker in dit topic is gezegd, wanneer er één schakel uit een structuur valt, is de hele structuur naar de knoppen. Zamgod stelde als voorbeeld dat hij 'geen structuur' had omdat hij te laat was, betekend dit dat Zamgod altijd te laat is? Integendeel, dit kan de uitzondering op de regel zijn.

Ook vind ik de vergelijking met jou als rolmodel heel raar, omdat JIJ amper te laat komt, omdat jij dit wel kan, en dit niet, moeten ALLE mensen met een stoornis dit ook maar kunnen? Hetzelfde als dat JIJ een wedstrijdje zwemmen doet tegen die persoon zonder armen en benen, ik durf me gehele kapitaal erop in te zetten wie er op natuurlijke wijze kan winnen.

Ach kom zeg, als je te laat komt en je geeft als excuus op dat je een autist/ADHD-er bent, lach ik je vierkant uit als rector. Er zijn bepaalde normen en waarden op een school, waar op tijd komen er 1 van is. Je kan gerust een bus vroeger nemen ofzo, tenzij je door autisme/ADHD niet uit je bed kan komen -wat me ten zeerste zou verbazen-, moet je maar op tijd komen.

Zeker knap, ik vraag me alleen af wat je hebt aan veters strikken als je geen voeten hebt :7

Het was zo'n programma op één waar ze die mensen allemaal fysiek zware opdrachten oplegden(roeien etcetera). Iedereen die eraan meedeed was fysiek gehandicapt.

Je moet autisten/ADHD'ers niet met elkaar vegelijken want dat werkt godverdomme niet.

Tsja, ik ben dit topic niet begonnen:

Mijn vraag aan het forum met de autisten/ADHD'ers etc. om hier je verhaal te doen over hoe jij vindt dat de maatschappij tekort komt op dit gebied (hoewel dit dus heel moeilijk kan zijn).

En het gaat hier niet om privileges, je doet alsof een mens met stoornis maar allemaal hetzelfde moet kunnen als iemand zonder. Waarom? Kunnen zij toch niks aan doen? :?:@

Dus een pedofiel zijn ziekelijke obsessie moet zomaar geaccepteerd worden? Hij kan er namelijk ook niks aan doen dat ie op kinderen geilt. Er zijn regels en die moet je maar volgen, accept it or not.

Het is heus geen gevolg van autisme/ADHD dat je niet op tijd kan komen, zoiets is het gevolg van een andere aandoening, genaamd luiheid. Je kan heus je wekker zetten, wassen, etcetera. Dat is gewoon gebruik maken van je aandoening.

Waarom ik Gtaboy107 als schoolvoorbeeld neem? Omdat hij niet steeds zit te zeuren dat het z'n aandoening is en zich wat probeert aan te passen aan de normen en waarden die wij hanteren in onze server. Daarom, omdat hij niet steeds zit te zeuren dat hij zich niet kan beheersen etcetera, maar probeert het wel te doen. Door steeds te zeggen dat je iets niet kan, zul je het inderdaad nooit kunnen. Dat is in alles zo. Maar je maakt me heus niet wijs dat het onmogelijk is voor een autist om op tijd te komen, da's echt het eerste wat ik daar van hoor. Jaja, je wordt beperkt door je aandoening, maar je verschuilen achter je aandoening is zinloos.

Waarom ik mezelf vergelijk met een autist? Nou, ik heb ook geen structuur. Dus een autist zonder structuur zou zomaar door mogen als ie te laat op school komt en ik niet? We hebben beide geen structuur hoor, daar hoef je geen autist voor te zijn. Wat een bullcrap.

Als je het beter weet, dan had je dit topic maar niet moeten aanmaken. Voor de rest reageer ik niet op je post, gezien het feit er geen enkel argument van mijn kant ontkracht is, maar er alleen modder gegooid is naar mij.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Sjezus, wat ben jij een mongool zeg.

Je gaat mensen die een fysieke handicapt vergelijken met mensen met een mentale handicapt, iets wat al niet klopt.

Het gaat hier over mensen met ADHD of autisme en dergelijke mentale aandoeningen, en dan kom jij aanzetten met mensen zonder handen die veters kunnen strikken.

In dit topic is het niet relevant dat fysiek gehandicapte kunnen roeien.

Dus jij hebt geen structuur, dus je kan jezelf met een autist vergelijken?

Zo werkt het niet jochie.

Kom maar eerst uit je pamper voordat je doet alsof je alles weet van autisten of adhd'ers.

Dat je er eentje kent betekend niet dat je ze allemaal kent.

Link to comment
Delen op andere websites

Je gaat mensen die een fysieke handicapt vergelijken met mensen met een mentale handicapt, iets wat al niet klopt.

Het gaat hier over mensen met ADHD of autisme en dergelijke mentale aandoeningen, en dan kom jij aanzetten met mensen zonder handen die veters kunnen strikken.

In dit topic is het niet relevant dat fysiek gehandicapte kunnen roeien.

Die fysiek gehandicapten kunnen normaal gezien zo'n opdrachten niet vervullen, maar doen het toch door eventueel samen te werken.

Dus jij hebt geen structuur, dus je kan jezelf met een autist vergelijken?

Zo werkt het niet jochie.

Een autist heeft bijgevolg van zijn aandoening geen structuur(normaal gezien is het omgekeerd, maargoed). Ik heb dat ook niet. Dus omdat hij het door z'n aandoening heeft, zou hij te laat mogen komen en ik niet? Da's pure onzin, het is bij mij evengoed aangeboren gezien het feit m'n vader het ook heeft.

Link to comment
Delen op andere websites

bla bla bla

Toch leuk hoe je mensen met een afwijking nu zo kleineerd zeg... Ik had je hoger ingeschat hoor Hayte... Volgens IQ & Cito toetsen zou ik Havo, misschien wel Vwo kunnen doen, ik heb er de hersens voor. Het niet kunnen inplannen en op tijd afmaken van huiswerk (ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij ons krijg je mooi een 1 die meetelt voor het eindpunt als je iets niet op tijd afhebt) weethoud mij er echter van een drukke leerweg als Havo of Vwo te doen. Denk je dat ik niet beter wil kunnen dan Vmbo? Ik kan gewoon niet hoger door de drukte.

Oh ja, jij bent de enige. Ik heb ook altijd mijn huiswerk af, en projecten en zulk soort dingen lever ik altijd op tijd in. Evenals het leren voor proefwerken, dat doe ik ook altijd en volledig op tijd. Wat doe ik ook al weer? Oh ja, (tweetalig) VWO. Wel vorig jaar blijven zitten, maar dat komt door mijn pure luiheid om niks te doen. Niks autisme, niks "geen structuur". Het spijt me ten zeerste, maar ik kan vind het zelf gewoon een grote boel aanstelleritus. Vraag me af welke stickertjes ik zou krijgen als ik naar een psycholoog zou gaan.

Link to comment
Delen op andere websites

...

Je hele post zit imo vol met rare vergelijkingen, zo vergelijk je jezelf (geen stoornis) met iemand die wél een stoornis heeft, zo vergelijk je GTAboy107 met alle andere mensen met dezelfde stoornis. Je vergelijkt ook mensen met een fysieke aandoening met mensen met een stoornis. Al deze dingen zijn totaal niet relevant aan elkaar, sterker nog, er zit een wereld van verschillen tussen. Zoals al vaker in dit topic is gezegd, wanneer er één schakel uit een structuur valt, is de hele structuur naar de knoppen. Zamgod stelde als voorbeeld dat hij 'geen structuur' had omdat hij te laat was, betekend dit dat Zamgod altijd te laat is? Integendeel, dit kan de uitzondering op de regel zijn.

Ook vind ik de vergelijking met jou als rolmodel heel raar, omdat JIJ amper te laat komt, omdat jij dit wel kan, en dit niet, moeten ALLE mensen met een stoornis dit ook maar kunnen? Hetzelfde als dat JIJ een wedstrijdje zwemmen doet tegen die persoon zonder armen en benen, ik durf me gehele kapitaal erop in te zetten wie er op natuurlijke wijze kan winnen.

Ach kom zeg, als je te laat komt en je geeft als excuus op dat je een autist/ADHD-er bent, lach ik je vierkant uit als rector. Er zijn bepaalde normen en waarden op een school, waar op tijd komen er 1 van is. Je kan gerust een bus vroeger nemen ofzo, tenzij je door autisme/ADHD niet uit je bed kan komen -wat me ten zeerste zou verbazen-, moet je maar op tijd komen.

Als ik autisme had, te laat zou komen en deze reden opgaf, en jij was de roostermaker, zou ik je gelijk een rechtse verkopen wanneer je zo handelde. De normen en waarden zijn er zeer zeker op school, ik heb die ook nergens lopen te ontkrachten, maar het probleem is dat jij maar een halve post leest. Een bus eerder nemen gaat dus ook niet wanneer je een heel schema hebt in de ochtend, en, zoals er tot 4x toe gezegd is, hebben deze mensen dus een schema. Één ontbrekende schakel en dat schema is naar de knoppen en je hele ochtend begint als een ramp. Jij hebt totaal geen medeleven voor andere mensen, mensen met een stoornis MOETEN zich maar aanpassen omdat JIJ dat vind? Leef je nou eens in, jij hebt een stoornis, JIJ hebt dus een structuur in de ochtend, en op één willekeurige ochtend (ÉÉN (1)) ontbreekt er iets, bijvoorbeeld je tandenborstel. Dan is dat hele schema naar de knoppen, schiet je in paniek en moet iemand je helpen het goed te maken. Dat duurt wel eens wat tijd, tijd die niet in het schema staat. Kom je daardoor te laat en geef je deze reden op, als dan de roostermaker/congierge begint te laggen heb je echt een lul voor je neus en zou ik, wanneer ik verantwoordelijke ben (als voorbeeld), een klacht indienen.

Link to comment
Delen op andere websites

Je gaat mensen die een fysieke handicapt vergelijken met mensen met een mentale handicapt, iets wat al niet klopt.

Het gaat hier over mensen met ADHD of autisme en dergelijke mentale aandoeningen, en dan kom jij aanzetten met mensen zonder handen die veters kunnen strikken.

In dit topic is het niet relevant dat fysiek gehandicapte kunnen roeien.

Die fysiek gehandicapten kunnen normaal gezien zo'n opdrachten niet vervullen, maar doen het toch door eventueel samen te werken.

Dus jij hebt geen structuur, dus je kan jezelf met een autist vergelijken?

Zo werkt het niet jochie.

Een autist heeft bijgevolg van zijn aandoening geen structuur(normaal gezien is het omgekeerd, maargoed). Ik heb dat ook niet. Dus omdat hij het door z'n aandoening heeft, zou hij te laat mogen komen en ik niet? Da's pure onzin, het is bij mij evengoed aangeboren gezien het feit m'n vader het ook heeft.

Luister eens, ga je ook tegen iedereen brullen 'waarom auto rijden als je ook de fiets kan pakken, want je kan met beide jezelf vervoeren!'.

Zo zwart-wit ben jij nu bezig.

Ja, een fysieke en mentale handicapt zijn beide een beperking, maar het heeft allemaal een ander gevolg.

Iemand die geen armen heeft kan ze niet gebruiken, en kan je het dus niet van diegene verwachten.

Iemand met bv. ADHD die bepaalde stoffen niet aanmaakt in zijn/haar hoofd kan dan dus niet die stoffen gebruiken, dus je kan een bepaald gedrag niet verwachten.

Of verwacht je van iemand zonder armen dat die 50 kilo kan bankdrukken? Nee, tuurlijk niet.

Zo is dat ook met ADHD'ers, je kunt sommige dingen niet van ze verwachten.

Er zit een bepaald gedrag in, dat per persoon verschilt en daarom is iemand als ADHD'er/Autist bestempelen best moeilijk.

Wat ik hier heel veel zie, is dat sommige hier een overeenkomst hebben met een ADHD'er en dus gelijk zeggen dat ze evt. een (deels) ADHD in zich hebben.

Reden dat jongens van 16 jaar laks zijn is omdat ze vaak zo opgevoed/opgegroeid zijn, ermee onderuit komen(ook de niet-ADHD'ers) of er gewoon bout aan hebben.

Maar ondertussen weten ze niet hoe het komt dat iemand zo'n aandoening heeft, misschien heeft ma wel een B12 te kort, misschien heeft pa wel een foute lading, misschien is er iets fout gegaan tijdens de geboorte of in de buik.

Misschien is het wel aanstellerij, die zul je er zeker bij hebben, maar slik jij graag pillen voor de lol?

Die misschien wel je leven verkorten, of je raar laten voelen, of dat mensen je verkeerd behandelen?

D'r zit niks leuks aan ADHD/Autisme, en uiteindelijk, geeft het GEEN voordeel.

Want tja, je mag misschien te laat komen van school, maar je mist lesstof wat je nodig hebt.

Het heeft meer nadelen dan voordelen, maar dat zien de meeste niet in, al zeggen ze van wel.

ADHD/Autisme is echt geen lol, en weet je wat het ergste is?

Mensen die denken dat ze er iets van af weten, en uiteindelijk alleen poep praten ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Megapilot:

Vind je dat abnormaal? Sorry hoor, maar er bestaan pillen tegen agressie. Ik zou ook zo reageren, als je al boos moet worden omdat iemand tegen je aanloopt, djeezes..Waarom zouden 'gewone' mensen zich moeten aanpassen voor autisten als zij dit niet doen? Geef hier maar eens een antwoord op. Aub geen reacties van dat je dit niet kan, als een man zonder handen en voeten z'n veters kan strikken, kan iemand met autisme zich best een beetje aanpassen. Als de autist zich aanpast, dan kan de ander dat ook. Maar geen gedoe van dat het altijd aan de ander is om zich aan te passen, want dat is gewoon bullshit en alles op je aandoening steken

Ten eerste. jij weet niet waarom ik snel boos ben. Ik probeer me ook aan te passen aan normale mensen, want het liefst zou ik een normale jongen zijn, Maar heb ik heb nu eenmaal een stoornis.

Ten tweede. Volgens mij weet je alsnog niet hoe sommige autistische mensen in elkaar zitten. Ik ben snel aangebrand. Daar kan ik nu eenmaal niks aan doen want zo ben ik nou eenmaal. En dan ga jij zeggen dat ik raar en abnormaal ben? Omdat ik boos word op iemand die mij pest met Autist enzovoort?

Donder dan gauw lekker een eind op ofzo want je weet niet, hoe jouw bericht mij aanspreekt. Bovendien. Als jij Autisme zou hebben zou je je precies hetzelfde gaan gedragen en als je door diegene waar je tegen aanliep ook nog een gepest zou worden met Autist ect. Nou dan zou jij ook door een hel gaan.

Je weet gewoon niet wat je zegt. Sorry.

Bewerkt: door Tommy-Vercetti
Link to comment
Delen op andere websites

..

Je vergelijkingen kloppen niet, nog steeds niet. Een pedofiel is iets heel anders dan een autist ofzo als je kijkt wat er in het hoofd afspeelt. Je doet alsof je precies weet wat het is, maar dat weet je niet. Ik heb in de bijna 16 jaren die ik leef maar enkele mensen tegengekomen die mij begrijpen, die snappen waar ik tegenaan loop, die echt weten wat het is. En jij zit daar niet bij ;)

En dan het feit met dat ik steeds zou zeiken over mijn autisme en dat ik me erachter verschuil. Dat doe ik dus niet. Zeker niet. Er is af en toe iets dat ik zeg dat het daardoor kom, de rest geef ik nooit de schuld aan autisme, ik schuif het nooit ergens op af. Ik probeer mij ook gewoon zo normaal mogelijk te gedragen, maar een zeker persoon hier kan niet inzien dat als de mensen om mij heen tegenwerken dat je inklapt en je gewoon geen controle meer hebt.

Ook doe je net alsof wij maar naar jullie moeten aanpassen, terwijl wij dat niet kunnen. Duidelijk toch? Wat is daar niet in te snappen? Velen met autisme/ADHD voelen zich nou eenmaal snel aangevallen, kunnen wij allemaal niks aan doen. Jammer maar helaas. Maar waar jullie wel wat aan kunnen doen, is wat meer begrip tonen.

En een bus eerder pakken werkt ook niet, want als je niet op tijd op school ken komen ken je toch ook niet op tijd voor die bus komen? Wat er ook is, een autist heeft vaak geen structuur, hoewel deze er streng afhankelijk van zijn. Wat je zegt klopt niet, nouja, maar half. Je vergeet de andere helft.

En dan nog over dat topic beginnen.. Het ging er vooral om dat anderen hun verhaal kwijt konden. Niet om een dikke ruzie te beginnen van mensen die niet willen inzien wat het nou werkelijk is vergeleken mensen die echt weten wat het is.

------

Het verbaast me gewoon niet dat ik dit soort reacties krijg. Ik ben niet lui, ik stel me niet aan. Ik loop gewoon met een stoornis rond, een fout, iets waar IK NIKS AAN KAN DOEN. Helaas dat mensen dit niet in willen zien.. :N Valt me zwaar tegen

Bewerkt: door Zamg0d1
Link to comment
Delen op andere websites

Het spijt me zeer, maar ik denk niet dat er veel niet-autisten zijn die kunnen begrijpen hoe een autist denkt, maar ik denk ook dat het andersom is. Ik kan gewoon niet begrijpen hoe je te laat kan komen, maar er niks aan kunt doen? Natuurlijk kan je er iets aan doen. Je kan er altijd iets aan doen??? Jíj bent toch in controle over je lichaam? JIJ bepaalt toch zelf uiteindelijk wat je doet? Jij bepaalt dan uiteindelijk toch of je te laat komt of niet? Ik zou best op tijd voor school kunnen komen, ik zou best mijn huiswerk kunnen maken, ik zou best kunnen leren. Waarom kunnen jullie dat niet? Wat is er nou anders bij jullie dat jullie het niet presteren op tijd te kunnen komen, of wat dan ook? Ik begrijp het niet, ik geef het toe. Overtuig me? Leg het uit? Laat het me begrijpen???

Off-topic; als je geen discussie wou maar gewoon wou mensen dat hier hun verhaaltjes konden neer gooien had je dat imo beter in NOTA kunnen plaatsen...

Link to comment
Delen op andere websites

Blijkbaar is iedereen hier autistisch bezig, aangezien iedereen zich op dit onderwerp stort in hun dagelijks leven.

Autisten interpreteren de wereld nou eenmaal anders. Ik weet niet wat er bij die mensen in hun hoofd omgaat en daarom kan ik vaak niet met dat soort mensen opschieten. Autisten zijn gewoon een slachtoffer van de maatschappij.

Link to comment
Delen op andere websites

Oh ja, jij bent de enige. Ik heb ook altijd mijn huiswerk af, en projecten en zulk soort dingen lever ik altijd op tijd in. Evenals het leren voor proefwerken, dat doe ik ook altijd en volledig op tijd. Wat doe ik ook al weer? Oh ja, (tweetalig) VWO. Wel vorig jaar blijven zitten, maar dat komt door mijn pure luiheid om niks te doen. Niks autisme, niks "geen structuur". Het spijt me ten zeerste, maar ik kan vind het zelf gewoon een grote boel aanstelleritus. Vraag me af welke stickertjes ik zou krijgen als ik naar een psycholoog zou gaan.

Net als MegaPilot zou je eigenlijk pas moeten spreken als je eens in de schoenen staat van een autist. Dan snap je wel waarom ik dat niet zo makkelijk doe. Gedraag je alsjeblieft niet als een of andere flikker... >>> Door NandroDavids: Hou 't netjes, geen persoonlijke aanvallen a.u.b.<<< ... die het allemaal beter weet omdat jij tweetalig Vwo doet, want dat weet je mooi NIET. Echt jongen, laat je net als Kyle maar eens even mooi inlichten door een dag mee te lopen met mensen die een geestelijke ziekte hebben, dan piep je wel anders. In ieder geval ga ik hier niet meer reageren, omdat het hier toch allemaal maar aanstelleritus is. Dan kan ik mijn tijd beter besteden aan het proberen te leren voor mijn toetsweek. Het beste Hayte, en nogmaals raad ik je aan je eens te laten informeren bij een specialist, want je weet er kennelijk niks van af. Succes verder.

@Zamg0d1: Achja spamgodje, die mensen weten niet beter. Autisten hebben zelf geen structuur en volgen vaak een leidinggevend figuur, die wel structuur kan brengen. Ik ga één keer per week (Donderdag) naar een man bij ons op school die samen met ons een planning maakt voor de volgende 6 dagen. Zelf zou ik dit gewoon niet kunnen, daarom ben ik al blij met zo'n klein iets. Vertel me eens Zamg0d, wat voor rugzakje of andere soort hulp krijg jij dan op school of thuis?

Bewerkt: door NandroDavids
Link to comment
Delen op andere websites

Waah megapilot, zo te zien snap er je er geen moer van. Doe maar nou niet of je er alles van af weet, want autisme/adhd is heel anders dan jij denkt. Niet alleen jij, maar ook andere kerels hier die nog nooit op een speciale school vol met dit soort mensen heeft gezeten snappen het ook niet en hebben een verkeerd beeld. Ik heb dus wel op een speciale school gezeten,(Kut school:P) aangezien ik echte serieuze problemen had(nog steeds maar minder) op een normale school.

IK heb zelf heb ODD en ADD en dat is geen pretje hoor. Bijvoorbeeld dat optijd komen hebben wij over het algemeen gewoon moeite mee. De concentratieproblemen,geen structuur,niet goed kunnen plannen,veel dingen verliezen,vergeetachtig,etc zijn hoort er ook allemaal bij. Dat zijn nou echte beperkingen, en niet zo maar aanstellerij. Daar hebben wij bij ondersteuning nodig. En zamogod1. Een kort lontje hebben hoort ook bij ODD.;) Dat is niet echt iets van autisme. Als iemand jou irriteerd word je dan ook snel boos en driftig?

Bewerkt: door Barcelona
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...