Jump to content

Autismespectrum


NickyHendriks

Recommended Posts

***

En nou begin je terug te krabbelen nu ik je tegenargumenten weer herlegd heb, niet netjes..:N Nu zeg je dat er over ADHD weinig bekend is, terwijl je daarvoor zei dat mijn PDFje over volwassenen ging en jij een puber bent en dat daardoor dat PDFje nutteloos is.

Overigens Zamg0d1, na meer dan 60 jaar weten ze heus wel of een ziekte al dan niet in stadia verloopt, daar heb je geen 1000 jaar onderzoek voor nodig..

Zoals Hayte al zegt, structuur valt aan te leren. Of je komt met argumenten, of je kapt de discussie. Ik zie geen argumenten, alleen maar wat gebazel over 'ik weet alles beter omdat ik het heb'.

En waar precies heb ik gezegd in die post dat ze het recht hebben om te laat te komen? En hoe precies wil je bewijzen/aantonen dat autisten geen structuur hebben? Is het goed als ik daadwerkelijk google op ga om me informatie te zoeken en de eerste link gebruik om een klein stukje te citeren?

Structureren van prikkels

De meeste kinderen met autisme kunnen geen structuur brengen in hun leven en aan hun omgeving. Ook vinden ze het moeilijk om een betekenis te geven aan wat ze meemaken. Elk moment van de dag ervaren zij waarschijnlijk als een vloedgolf van prikkels.

Daarom is structuur aanbrengen in het leven van een kind met autisme extra belangrijk. Het kind voelt zich dan namelijk prettiger en veiliger en daardoor hebben de ouders of opvoeders een rustiger kind.

Je wilt begrip voor hun te laat komen, dus bijgevolg krijgen ze het recht om te laat te komen, of heb jij dan een andere oplossing? En ja, wat bronnen zijn altijd handig. :) Zoals Hayte al zegt, het is niet onmogelijk voor een autist om op tijd te komen. Dus hij moet maar op tijd komen.

Megapilot. Hoe wil je dat soort dingen bewijzen? Om een vergelijking te trekken. Hoe wil jij bewijzen dat een persoon met het syndroom van down, ook echt zo "dom" is? Hoe weet jij zeker dat diegene niet acteert?

Zamg0d1 is de eerste autist die ik hoor zeggen dat hij niet op tijd kan komen, bijgevolg neem ik dat dus niet serieus. We gaan hier niet moeilijk doen, je kan heus een leugendetector gebruiken om er zeker van te zijn dat hij/zij niet acteert. Dat autisten geen structuur hebben is 1 ding, maar daar moeten de ouders hun inbreng bij doen. De ouders moeten er maar voor zorgen dat hun autistisch kind op tijd komt, dat is niet de verantwoordelijkheid van de school.

Pfff....... Ik zeg dat er weinig over bekend is, dat PDFje is voor volwassenen, maar er is weinig over bekend. En het is zo, er is nog veel onduidelijkheid over autisme. Staat zelf op Wikipedia en andere sites.

En je zegt dat ik geen tegenargumenten gebruik. Lees jij? Ik zie duidelijk staan (lees: dit is waargebeurd en gebeurd nog steeds bijna elke week wel) >> "En een goed voorbeeld hierin is mijn buurjongetje, hoe graag hij ook gewoon wilt, als er iets is wat niet binnen dat schema valt, of hij droomt iets wat hem kan laten stressen ofzo kan hij niet meer naar school. Kan hij niks aan doen. ". Goed tegenargument toch? Je loopt ze zieken over dat ik geen argumenten gebruik, maar het enige wat jij doet is vergelijken met dingen die er niks mee te maken hebben. En anders dat het niet bewezen is. En nee, structuur kun je niet zomaar aanleren, dit is iets wat je niet aan kunt leren, en als ze het wel kunnen moeten ze zich er toch nog aan weten te houden, en dat is punt twee.

En je zeurt erover dat Flippie geen bron plaatst? :? Als je die post leest zie je toch een bron staan!? En je komt ook steeds weer met dezelfde argumenten terug, dat een pedofiel geen aanpassingen krijgt dus wij ook niet. Waar de fuck slaat dat op?

Je maakt me nu echt pissed, en dan echt pissed, je loopt te zeiken dat je alles beter weet, maar uiteindelijk loop je maar wat te bazelen. Als je niet weet wat het is en maar gaat beter weten ofzo ga dan alsjeblieft weg want dan heeft het toch geen nut. Blijkbaar kan je aan een niet-autist niet vertellen wat het is, wat het betekend en hoe het voelt. Autisten worden maar nauwelijks begrepen. Heb jij die tekst van Flippie wel gelezen? Daarin staat zoooo duidelijk hoe het zit. Jij verwacht wel van anderen dat we bronnen plaatsen en lezen en alles, maar zelf plaats je één bron en lees je die van anderen niet. Heb je bij mij gekeken? TWEE BRONNEN! Kijk je die? Blijkbaar NIET!

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 164
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • commando

    20

  • NickyHendriks

    20

  • Nissan

    14

  • GolfG60

    12

Weet je wat autisme/adhd onderzoeken ook zo erg moeilijk maakt?

Je kan niemand in de kop kijken, er wel tegenaan.

Jij als niet-autist/adhd'er kan dus niet zeggen wat een autist/adhd'er allemaal wel en niet kunnen doen.

Je probeert het wel, maar jij kan je niet in een autist/adhd'er plaatsen, vooral niet met gebrek aan ervaring.

Jij zegt bv. ook dat dat autisten een extreme vorm van structuur nodig hebben en zegt dit met volle overtuiging.

Terwijl dit zover ik in mijzelf kan zien, en van andere hoor, zoals bv. Zamgod, dat dit precies het tegendeel is.

En geloof me, die ervaring bouw je niet door een site te lezen, ga eens naar een school, vereniging of naar buiten naar mensen met autisme/adhd en leer eens echte mensen met die problemen, je zult (wss) een andere kijk erop krijgen.

Sorry dat ik het zeg hoor, maar een aantal berichten terug zei je dat je (slechte) mening over adhd/autisme verergerde door een opmerking die Zamgod zei.

Maar sorry hoor, als je echt een mening aanpast, door wat één iemand zegt op internet over iets en dat je daardoor de mening over alle/vele autisten/adhd'ers veranderd.

Dan ben je zielig bezig want je kunt via internet niet een goede mening over iemand maken, laat staan over een grote groep mensen.

Ga eens echte mensen opzoeken met deze problemen, ipv. je mening te baseren op een lapje tekst via internet, dat iedere random persoon kan schrijven.

Maar het hele probleem is juist, jullie kunnen je niet verplaatsen in iemand met autisme/adhd en gaan een mening bouwen op basis van je eigen verstand zonder autisme/adhd en met een klein dingetje zoals geen structuur of begrip op tijd.

Maar het probleem is, het is niet alleen geen structuur of niet goed kunnen aanpassen, maar een hele boel problemen wat het juist moeilijk maakt.

Dus kap met het proberen te verplaatsen in een autist/adhd'er, jij hebt niet genoeg ervaring ervoor.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

***

En nou begin je terug te krabbelen nu ik je tegenargumenten weer herlegd heb, niet netjes..:N Nu zeg je dat er over ADHD weinig bekend is, terwijl je daarvoor zei dat mijn PDFje over volwassenen ging en jij een puber bent en dat daardoor dat PDFje nutteloos is.

Overigens Zamg0d1, na meer dan 60 jaar weten ze heus wel of een ziekte al dan niet in stadia verloopt, daar heb je geen 1000 jaar onderzoek voor nodig..

Zoals Hayte al zegt, structuur valt aan te leren. Of je komt met argumenten, of je kapt de discussie. Ik zie geen argumenten, alleen maar wat gebazel over 'ik weet alles beter omdat ik het heb'.

En waar precies heb ik gezegd in die post dat ze het recht hebben om te laat te komen? En hoe precies wil je bewijzen/aantonen dat autisten geen structuur hebben? Is het goed als ik daadwerkelijk google op ga om me informatie te zoeken en de eerste link gebruik om een klein stukje te citeren?

Structureren van prikkels

De meeste kinderen met autisme kunnen geen structuur brengen in hun leven en aan hun omgeving. Ook vinden ze het moeilijk om een betekenis te geven aan wat ze meemaken. Elk moment van de dag ervaren zij waarschijnlijk als een vloedgolf van prikkels.

Daarom is structuur aanbrengen in het leven van een kind met autisme extra belangrijk. Het kind voelt zich dan namelijk prettiger en veiliger en daardoor hebben de ouders of opvoeders een rustiger kind.

Je wilt begrip voor hun te laat komen, dus bijgevolg krijgen ze het recht om te laat te komen, of heb jij dan een andere oplossing? En ja, wat bronnen zijn altijd handig. :) Zoals Hayte al zegt, het is niet onmogelijk voor een autist om op tijd te komen. Dus hij moet maar op tijd komen.

Megapilot. Hoe wil je dat soort dingen bewijzen? Om een vergelijking te trekken. Hoe wil jij bewijzen dat een persoon met het syndroom van down, ook echt zo "dom" is? Hoe weet jij zeker dat diegene niet acteert?

Zamg0d1 is de eerste autist die ik hoor zeggen dat hij niet op tijd kan komen, bijgevolg neem ik dat dus niet serieus. We gaan hier niet moeilijk doen, je kan heus een leugendetector gebruiken om er zeker van te zijn dat hij/zij niet acteert. Dat autisten geen structuur hebben is 1 ding, maar daar moeten de ouders hun inbreng bij doen. De ouders moeten er maar voor zorgen dat hun autistisch kind op tijd komt, dat is niet de verantwoordelijkheid van de school.

Begrip tonen staat niet gelijk aan toelaten hea ;) In deze situatie lachte zowel de bouwvakker als de administratie zamgod in dit geval uit, dat is dus geen begrip. Begrip hebben is het gewoon netjes afhandelen en de situatie begrijpen (met eventuele sancties).

En zover ik weet heeft zamgod niet gezegd dat hij niet op tijd KAN komen, maar dat hij wel eens te laat is. Jij bent toch ook wel eens te laat?

Link to comment
Delen op andere websites

Ten Allereerste

een van de kerndingen die je moet bezitten voor het (ver)helpen Is; Respect, rust , en wil om te het te (ver)helpen :sigaar:

Ik denk dat het voor iedereen in dit topic verstandig is om zich daaraan te houden. Dat betekent natuurlijk niet dat je kritiek op een ander ( en stoornissen enz. ) achterwegen moet laten...

Weet je wat autisme/adhd onderzoeken ook zo erg moeilijk maakt?

Je kan niemand in de kop kijken, er wel tegenaan.

...

Jij zegt bv. ook dat dat autisten een extreme vorm van structuur nodig hebben en zegt dit met volle overtuiging.

Terwijl dit zover ik in mijzelf kan zien, en van andere hoor, zoals bv. Zamgod, dat dit precies het tegendeel is.

...

Maar het hele probleem is juist, jullie kunnen je niet verplaatsen in iemand met autisme/adhd en gaan een mening bouwen op basis van je eigen verstand zonder autisme/adhd en met een klein dingetje zoals geen structuur of begrip op tijd.

Maar het probleem is, het is niet alleen geen structuur of niet goed kunnen aanpassen, maar een hele boel problemen wat het juist moeilijk maakt.

Dus kap met het proberen te verplaatsen in een autist/adhd'er, jij hebt niet genoeg ervaring ervoor.

Ik denk dat structuur juist wel goed is voor iemand die autisme heeft. Niet dat je dat als Kern moet voeren, maar de rest van de kerndingen die ik net ( voor de quote ) opgenoemd hebt, gepast met structuur.

Je kan niemand in de kop kijken, er wel tegenaan.

Een interessante kwestie... :sigaar:

dit is een van de dingen die juist moeilijk zijn voor een autist...

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat structuur juist wel goed is voor iemand die autisme heeft. Niet dat je dat als Kern moet voeren, maar de rest van de kerndingen die ik net ( voor de quote ) opgenoemd hebt, gepast met structuur.

Is het ook, alleen als het uit mezelf is, dan bak ik er werkelijk niks van.

Een vast ritueel is redelijk te doen voor mij, maar als mijn planning verandert dan is de hele structuur ineens weg.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat structuur juist wel goed is voor iemand die autisme heeft. Niet dat je dat als Kern moet voeren, maar de rest van de kerndingen die ik net ( voor de quote ) opgenoemd hebt, gepast met structuur.

Is het ook, alleen als het uit mezelf is, dan bak ik er werkelijk niks van.

Een vast ritueel is redelijk te doen voor mij, maar als mijn planning verandert dan is de hele structuur ineens weg.

inderdaad, daar moet de omgeving mee helpen

Link to comment
Delen op andere websites

Psychologen, behandelaars en dergelijke personen roepen ook al een hele tijd dat ik autistisch ben. Eerst was ik absoluut niet blij met die diagnose, maar ik kan er nu wel mee leven. Op m'n oude school (Die veel groter was dan m'n huidige) kon ik ook gewoon niet lekker aarden, waardoor het steeds slechter met me ging. Uiteindelijk heb ik bijna anderhalf jaar thuisgezeten zonder onderwijs, waarna ik een half jaar moest worden opgenomen op een behandelgroep. Moet zeggen dat ik daar wel heel goed uitgekomen ben, want tegenwoordig heb ik weer vrienden waar ik mee om ga, haal ik prima resultaten op school en voel ik me een stuk beter. Problemen met structuur heb ik nauwelijks -ik ben behoorlijk gestructureerd, al zeg ik het zelf- maar zodra ik me moet gaan haasten klap ik echt dicht. Haasten en stress is iets waar ik echt niet tegen kan, en dan kom ik in een soort 'bui' waarin ik blokkeer en niets meer helpt. Daar hebben ze me nooit vanaf kunnen helpen, en ik vraag me ook af of dat wel mogelijk is.

Me schamen voor m'n autisme doe ik niet. Ik vertel er meestal heel openlijk over, want ik vind het belangrijk dat mensen weten dat autisten echt niet per definitie voldoen aan 't stereotype beeld van zielige, contactgestoorde en wereldvreemde geeks. Toegegeven, bij sommige mensen kun je aan hun uiterlijk vertoon en uitstraling wel merken dat ze bepaalde problemen hebben, maar dat is bij mij een stuk minder. Mensen kijken me ook altijd heel raar aan als ik vertel dat ik autistisch ben. En het doet me ook weinig als er mee gespot wordt. Ik maak d'r zelf net zo veel grappen over, en ik vind dat dat ook moet kunnen. Een beetje zelfspot is niet erg.

En -maar dat is mijn mening: je kunt er nog zo veel over gelezen hebben en je kunt nog zo veel ervaring hebben met dergelijke mensen, ik denk niet dat er een betere deskundige is dan een autist zelf. En ik vind het niet meer dan logisch dat iemand met autisme niet vrijblijvend allemaal privileges en aanpassingen krijgt gepresenteerd, want autisme hebben is geen vrijbrief om te laat te komen. Het is heel vervelend als je er moeite mee hebt, maar je zult er toch mee moeten leren leven dat je in de meeste gevallen net zo behandeld wordt als ieder ander. En ik neem het mensen echt niet kwalijk wanneer ze me niet begrijpen, me raar vinden o.i.d., maar ik vind het belachelijk wanneer zogenaamde 'deskundigen' beweren er meer kijk op te hebben dan ik. Hoe graag iemand het ook wil, je kunt niet in m'n hoofd kijken, en daarom zal het voor anderen toch altijd lastig te begrijpen blijven hoe ik me voel en waar ik moeite mee heb.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik moet hier ook eerlijk zijn

ik heb bijv. adhd

Leuk enzo hebben ze een diagnose gesteld

maar geen ene persoon heeft ooit

maar dan ook echt nog nooit tegen mij gezegd:

Wat ben je druk eward,Heb je adhd ?

en ik wel concentratie problemen maar druk ? nooit

Maar nu weer is over me zus

Is het ook een probleem van autisme,

dat waneer men iets doet in haar ogen

Dat de wereld neervalt

want als ik een koekje van haar opeet

gaat ze huilen en brullen totdat m,n moeder me straf geeft wat mijn moederen niet doet

Ik krijg gewoon geen koekjes meer :)

maarja.. ze denkt zelf ook dat ze niks heeft en hele normale meid is

Link to comment
Delen op andere websites

het is en blijft natuurlijk ingewikkelder dan een simpele diagnose, met als conclusie de naam " ADHD of Autisme "

de ene ADHD'er is de andere niet. En de ene Autist is de andere niet.

het is gewoon een naam, wat de stoornis wat degene heeft ( probeert ) samenvat (samen te vatten)

Bewerkt: door commando
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Nou ik ben zelf iemand die het autismespectrumstoornis heeft, vooral rond motoriek, inlevingsvermogen, verschil tussen letterlijk en figuurlijk enz maar in lichte deel ervan van het autismespectrumstoornis. Ik loop een paar jaar achter op mijn leeftijd (verschil van 2 jaar)

Pas ontdekt toen ik naar middelbaar ging waarna er testen volgden door CLB in hasselt en er daarna 2 jaar therapie voor motoriek, daarna startte het GON-begeleiding op (Geïntegreerd Onderwijs) dat ik sinds heden nog altijd krijg. Ook kreeg ik thuisbegeleiding tot mijn 18e. Na al die jaren ben ik zelfstandiger geworden en kon ik over mijn aandoening praten, nog steeds met zware moeite, ik gaf er presentaties en spreekbeurten over waarbij ik vanuit mijn eigen ervaring vertelde wat ik doormaakte. SInds kort heb ik het verteld aan de ouders van mijn vaste vriendin (vandaag 14 maanden verkering) Het blijft lastig om ermee om te gaan en er mee te leven maar het is mogelijk. Mijn moeder overleeft het al 21 jaar en mijn vader ziet mij nog steeds als gewone jongen en niet die 'andere jongen'. Ik leefde in die beginjaren dat ik het wist met een dikke muur om me heen die later langzaam wegging.

Weinig mensen aanvaarden zoiets en bestempelen dit als een zware mentale handicap. Ze kijken niet naar wat er achter die 'andere' persoon zit. als ze dat wel zouden doen zou het voor hen makkelijker zijn om te begrijpen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

ja inderdaad... ik vind het gewoon een kwestie van omgaan met; na een tijdje leer je degene vanzelf kennen + z'n sterkte en zwakte punten... en dan leer je er vanzelf wel mee omgaan vind ik.

ps. hoe reageerden ze? ( die ouders van je vriendin )

Link to comment
Delen op andere websites

ja inderdaad... ik vind het gewoon een kwestie van omgaan met; na een tijdje leer je degene vanzelf kennen + z'n sterkte en zwakte punten... en dan leer je er vanzelf wel mee omgaan vind ik.

ps. hoe reageerden ze? ( die ouders van je vriendin )

Ja het omgaan, dat kunnen velen niet omdat ze het niet willen aanvaarden. Het duurt lang eerdat die je echt goed leert kennen. Nja blijft altijd lastig om over zoiets te praten omdat het op het hart ligt en niemand graag over zijn aandoening praat. De vader weet ik niet, de moeder vermoedde wel iets maar wist er geen naam op te plakken. De zus was redelijk positief.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...