Jump to content

Tour de France 2012


NandroDavids

Recommended Posts

Vanmiddag om 14.00 uur gaat de Tour de France 2012 van start! Dat gebeurt met een proloog over 6.4 kilometer in Luik. Bij afwezigheid van Alberto Contador en Andy Schleck lijkt Cadel Evans goede kans te hebben zijn titel te verdedigen. Maar er is veel concurrentie: Bradley Wiggins, Denis Menchov, Alejandro Valverde, Robert Gesink, Jurgen van den Broeck, Samuel Sanchez, Vincenzo Nibali, Fränk Schleck en ga zo maar door. Het beloven in ieder geval weer drie schitterende Tour-weken te worden.

Wat verwachten jullie van de Tour? Bespreek hier alle etappes, renners, valpartijen en noem maar op! :)

De proloog van vandaag:

sQjnJ.gif

Denk je verstand te hebben van wielrennen en de Tour? Doe dan nog snel mee aan de Tour-ronde bij Sportkenners. Meer info: *KLIK*.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 78
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • thebig

    28

  • NandroDavids

    22

  • Cabyon

    6

  • Guardian1980

    5

Ik vind wielrennen persoonlijk niet zo'n leuke sport. Volgens mij is het voor toeschouwers psychologisch alleen leuk omdat ze anderen zien zwoegen vanaf de luie bank, maar het brengt ook het semi-sadisme naar boven. Zoals Mart Smeets laatst ook zei, miljoenen mensen keken om 12 uur 's nachts enkel om een valpartij te kunnen volgen.

Ik denk dat ook altijd bij schansspringen - het enige wat het publiek daar doet is wachten tot er eens iemand op z'n snufferd gaat, toch?

Ik noem het bewust semi-sadisme, want doorgaans wordt er niet gelachen als er een valpartij optreedt. Het wekt alleen afschuw op. Ik houd daar niet van. Kijk, in GTA IV of Burnout zet ik de meest spectaculaire crashes op sleeptouw, maar omdat het niet echt is, hoef ik geen afschuw te voelen. Bij een Formule 1 of *naam van zo'n beetje elke Amerikaanse sport* krijg ik er slapeloze nachten van. Bij wielrennen is dit natuurlijk minder extreem, maar het blijft een beetje het principe.

Maar goed, zoals ik al zei, het is ook best wel ontspannend om wielrennen te kijken, en als je een beetje verstand hebt van de teams en het klassement, ongetwijfeld zelfs heel spannend. Spannend & ontspannend dus. Dat is misschien wel de kracht van elke sport voor toeschouwers. Maar alleen toeschouwers die er verstand van hebben. Zoals heel veel Nederlanders, blijkbaar. Zoals NandroDavids, de sportfanaat.

Ik wens jullie heel veel plezier met kijken!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb oprecht een hekel aan het kijken van wielrennen. Ik mis altijd de interessante stukken en bij de rest val ik in slaap. :puh: Natuurlijk kan ik wel een mooie ontsnapping waarderen en vind ik wielrenners echt een klasse apart in de sportwereld (doorzettingsvermogen niet normaal!), maar een hele middag kijken? Geef mij alleen maar de finish. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Cancellara heeft de proloog zoals verwacht gewonnen en favorieten Wiggins en Evans deden wat ze moesten doen: snel fietsen. Zo simpel kan het zijn. Verder vielen Nibali en Menchov me in positief opzicht op. Vooral die laatste heeft dit jaar volgens mij dé kans om de Tour te winnen. De Vuelta en Giro heeft Menchov al 's gewonnen en dit jaar, met veel tijdritkilometers, is echt zijn mogelijkheid om de Tour te winnen. Stiekem hoop ik ook een beetje op hem. Wiggins en Evans zijn de topfavorieten en dan is 't altijd mooi als een outsider als Menchov kan verrassen :)

Morgen:

HelUF.gif

De eerste bolletjestrui is te pakken, maar het lijkt me nog geen dag voor Hoogerland. Daarvoor zijn er nog te weinig punten te verdienen en dan is 't enkel verspilling van energie om in de aanval te gaan. Bovendien is een ontsnapping morgen waarschijnlijk kansloos. Iedereen is nog fris, dus de ploegen met renners met een goede jump aan 't eind (klein klimmetje op 't eind) zullen er vol voor gaan. Dus morgen zien we Gilbert, die vandaag erg goed was, en renners als Valverde, Boasson Hagen en Sagan. Misschien ook al wel Vinokourov, dat zou mooi zijn. Voor de mensen die niet alles willen zien maar 't een beetje willen volgen is inschakelen om 16.30 dus vroeg genoeg, want dan gaan we richting de slotfase.

Link to comment
Delen op andere websites

Voor mij is Wiggins toch de winnaar van deze Tour. Ik geloof niet dat Evans het kunstje van vorig jaar opnieuw kan klaarspelen, al heeft hij toen eindelijk wel eens getoond wat hij écht waard was. Dus als je Evans wegneemt, dan blijft alleen nog Wiggins over. Voor de rest ben ik benieuwd wat de Belgen kunnen klaarspelen en met name Jurgen Van Den Broeck.

Overigens heeft Peter Sagan deze etappe gewonnen, voor Fabian Cancellara en Edvald Boasson Hagen.

Link to comment
Delen op andere websites

Overigens heeft Peter Sagan deze etappe gewonnen, voor Fabian Cancellara en Edvald Boasson Hagen.

Was een mooie etappe. Sagan die de favorietenrol waarmaakte en Cancellara die erg sterk was op dat slotklimmetje. Ook goed: Gesink en Mollema. Zo attent en scherp van voren zie je ze eigenlijk nooit, met name Gesink niet. Belooft veel en gelukkig kan luxeknecht Luis León Sánchez morgen ook weer verder, ondanks z'n harde val van vandaag :)

Morgen:

SdK7U.gif

Sprinten dus. Alle sprinters zijn er nog bij, dus dat wordt dringen :D

Link to comment
Delen op andere websites

Redelijk wat klimmen, dus ik verwacht ook wel een aantal mooie aanvallen vanuit het peleton. Ben erg benieuwd naar deze etappe.

Vandaag belooft inderdaad mooi te worden, vanaf die eerste klim van derde categorie. Niet dat de klassementsmannen zich al gaan laten zien, maar aanvallen van de mindere goden zullen er zeker gaan komen. De bolletjestrui, Morkov, zit alweer in de ontsnapping (5 man, geen Nederlanders of Belgen) en gaat dus weer puntjes sprokkelen. Ach, die puntjes stellen nu toch nog niet zoveel voor. Zodra er echte bergen komen is 'ie de trui kwijt.

Link to comment
Delen op andere websites

Als grote wielerliefhebber, kon ik het gisteren niet laten zelf te gaan kijken naar de Tour. Aangezien het hele circus maar op 35km van mijn huis paseerde, ben ik er met de fiets naartoe gereden. Blijkbaar stond ik dan ook nog net achter de tussensprint in Soignies, dus heb ik de dagwinnaar, Cavendish, recht in de ogen kunnen kijken. Man wat rijden die jongens snel.

Link to comment
Delen op andere websites

Drie op een rij voor Morkov. Het is duidelijk dat hij puntjes voor de bergtrui wil halen, maar als hij er echt voor zou willen gaan, zou hij beter wachten in het hooggebergte om in de aanval te gaan. Ik ken niets van zijn klimcapaciteiten, maar ik ben toch benieuwd hoe lang hij het kan volhouden.

Ik ben aan het wachten tot ik de tour kan volgen op tv, maar ik bedenk nu net dat er vast een livestream is op internet :)

Of niet :ch:

Bewerkt: door thebig
Link to comment
Delen op andere websites

Drie op een rij voor Morkov. Het is duidelijk dat hij puntjes voor de bergtrui wil halen, maar als hij er echt voor zou willen gaan, zou hij beter wachten in het hooggebergte om in de aanval te gaan. Ik ken niets van zijn klimcapaciteiten, maar ik ben toch benieuwd hoe lang hij het kan volhouden.

Morkov is absoluut geen serieuze kandidaat om de bolletjestrui in het hooggebergte te behouden. Hij heeft 'm slim in de eerste etappe gepakt en door nu steeds mee te springen in de 'makkelijke' etappes kan hij 'm een week behouden. Leuk voor hem, maar na het weekend is 'ie 'm zeker weten kwijt.

Ik ben aan het wachten tot ik de tour kan volgen op tv, maar ik bedenk nu net dat er vast een livestream is op internet :)

Of niet :ch:

Franse tv begint ook pas om 14.10 uur en dan starten ook de NOS en Sporza met hun uitzending. Voor nu is er enkel de live ticker: *KLIK*.

Link to comment
Delen op andere websites

Ondanks dat Chavanel op 5km een paar seconden nam op het peleton en een uitstekende parcourskennis had, aangezien de aankomst van het Franse kampioenschap er vorig jaar plaats had, kan hij niet winnen. Sagan wint eens te meer. Ik geloof dat we hem nog veel gaan zien deze Tour.

Het kan zijn dat Wiggins seconden kwijtraakt op Evans, aangezien hij wel laat binnen kwam. Tenzij hij in de laatste 3km viel.

Link to comment
Delen op andere websites

Het kan zijn dat Wiggins seconden kwijtraakt op Evans, aangezien hij wel laat binnen kwam. Tenzij hij in de laatste 3km viel.

Tot en met Vinokourov (ongeveer plek 70) is iedereen wegens de valpartij op 1 seconde van Sagan gezet. Wiggins verliest daardoor niets. Wie wel verliezen: Menchov (1 minuut 18), Froome (2 minuut 2) en nu komt Cobo (Vuelta-winnaar) zelfs pas binnen, op meer dan 10 minuten.

Edit: Tijden worden toch nog weer aangepast lijkt het. Nog even afwachten dus wat de jury definitief beslist.

Edit 2: Inderdaad nog weer aangepast. Menchov en Froome ook 'gewoon' op 1 seconde gezet. Wat dat betreft geen enkele topper die dus tijd verliest.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...