Jump to content

Formule 1 - 2013


Die Hard

Recommended Posts

Logo2_zpsbdbaaa25.jpg

Als vervolg op Thundercover's

Formule 1 - 2012 topic verwelkom ik jullie in het grote Formule 1 topic van seizoen 2013! Vorig jaar was het spannend tot aan de slotrace in Brazilië, waar Sebastian Vettel voor de derde keer op rij de wereldtitel pakte met drie punten voorsprong op Ferrari-kopman Fernando Alonso. Ook dit seizoen belooft een spannend seizoen te worden, aangezien er haast geen veranderingen in het reglement te bespeuren zijn. De verwachting is dan ook dat het gehele veld qua tijd een stukje dichter bij elkaar zal komen.

2012 VERSUS 2013

In tegenstelling tot vorig jaar bestaat dit seizoen niet uit 20 races, maar uit 19. De GP van Europa (stratencircuit Valencia) zal niet terugkeren en de vervangende GP van Amerika (stratencircuit New Jersey) bleek uiteindelijk niet haalbaar. Traditiegetrouw zal het seizoen beginnen met de GP van Australië op 17 maart en eindigen met de GP van Brazilië op 24 november.

Ook gaan we met één team minder het nieuwe seizoen in, het Spaanse team HRT zal er namelijk niet meer bij zijn. HRT kampte met financiële problemen en is er niet in geslaagd het team te verkopen. Daarnaast beschikt ook Marussia nu over het speed-boost systeem KERS, waardoor alle elf de teams op de grid beschikken over KERS. Nu Marussia ook over KERS beschikt is het nog maar de vraag of Caterham Racing nog het snelste van de 'achterhoedeteams' (vorig jaar Caterham, Marussia en HRT) zal zijn, de verschillen waren vorig jaar al klein.

Misschien nog het meest opvallende aan 2013 zijn de nieuwkomers in de Formule 1. Max Chilton en Jules Bianchi gaan rijden voor Marussia, Giedo van der Garde (jazeker, een Nederlander) voor Caterham, Valtteri Bottas bij het team van Williams en Esteban Gutierrez voor Sauber. Vijf van de 23 coureurs zijn dus nieuwe gezichten. Daarnaast stapt Charles Pic over van Marussia naar Caterham, vertrekt Lewis Hamilton naar Mercedes en vervangt daar de vertrokken legende Michael Schumacher, verruilt Sergio Perez Sauber voor McLaren en vertrekt Niko Hulkenberg naar Sauber.

De meeste vogelbek-neuzen zijn dit seizoen verleden tijd, de teams hebben namelijk de mogelijkheid om een soort kapje over deze rare trap in de neus te plaatsen, waardoor we gewoon weer de oude vertrouwde neuzen terugzien. :)

Tot slot: de kwalificaties en races zijn in Nederland vanaf dit seizoen niet meer bij RTL7, maar bij Sport1 te bekijken. Tevens zendt Sport1 alle Vrije Trainingen uit. Commentator Olav Mol zal worden vervangen door Ronald van Dam, Mol zal vanaf nu afreizen naar de Grand Prixs om daar interviews af te nemen.

KALENDER

[table=header]DATUM|RACE

17 maart|Grand Prix van Australië (Albert Park)

24 maart|Grand Prix van Maleisië (Sepang)

14 april|Grand Prix van China (Shanghai)

21 apri|Grand Prix van Bahrein (Sakhir)

12 mei|Grand Prix van Spanje (Circuit de Catalunya)

26 mei|Grand Prix van Monaco (Monte Carlo)

9 juni|Grand Prix van Canada (Montreal)

30 juni|Grand Prix van Groot-Brittannië (Silverstone)

7 juli |Grand Prix van Duitsland (Nurburgring)

28 juli |Grand Prix van Hongarije (Hongaroring)

25 augustus |Grand Prix van België (Spa-Francorchamps)

8 september |Grand Prix van Italië (Monza)

22 september | Grand Prix van Singapore (Singapore)

6 oktober | Grand Prix van Zuid-Korea (Korean International Circuit)

13 oktober| Grand Prix van Japan (Suzuka)

2 7 oktober| Grand Prix van India (Buddh International Circuit)

3 november|Grand Prix van Abu Dhabi (Abu Dhabi)

17 november|Grand Prix van de Verenigde Staten (Circuit of the Americas)

24 november|Grand Prix van Brazilië (Interlagos)[/table]

TEAMS EN COUREURS

[table=header]TEAM|COUREUR

Infiniti Red Bull Racing|1. Sebastian Vettel

|2. Mark Webber

Scuderia Ferrari|3. Fernando Alonso

|4. Felipe Massa

Vodafone McLaren Mercedes|5. Jenson Button

|6. Sergio Perez

Lotus F1 Team|7. Kimi Raikkonen

|8. Romain Grosjean

Mercedes AMG Petronas|9. Nico Rosberg

|10. Lewis Hamilton

Sauber F1 Team|11. Niko Hulkenberg

|12. Esteban Gutiérrez

Sahara Force India|14. Paul di Resta

|15. Adrian Sutil

Williams F1 Team|16. Pastor Maldonado

|17. Valtteri Bottas

Scuderia Toro Rosso|18. Jean-Eric Vergne

|19. Daniel Ricciardo

Caterham F1 Team|20. Charles Pic

|21. Giedo van der Garde

Marussia Racing|22. Jules Bianchi

|23. Max Chilton[/table]

AUTO'S

[table=header]NAAM|SCREENSHOT

RB9|RedBullauto_zpsd8869dd0.jpg

F138|Ferrariauto_zpsa959f5e0.jpg

MP4-28|McLarenauto_zps66b4bfa8.jpg

E21|Lotusauto_zps59e8473d.jpg

W04|Mercedesauto_zps3a6d5905.jpg

C32|SauberC-32_zpsb6db93d8.jpg

VJM06|ForceIndiaVJM06_zps30920c82.jpg

FW35|Williamsauto_zpsc3b21466.jpg

STR8|ToroRossoauto_zps46acbd80.jpg

CT03|Caterhamauto_zpsdad4ab00.jpg

MR02|Marussiaauto_zps3382bbd8.jpg[/table]

Genoeg feitjes! De kwalificatie van de Grand Prix van Australië is vanochtend begonnen en na Q1 meteen afgelast en verplaatst naar 1 uur vannacht vanwege 'hevige' regenval. Wat verwachten jullie ervan? Gaat Red Bull Racing opnieuw domineren en cruised Vettel naar het wereldkampioenschap? Of gaan de Ferrari's, McLarens, Lotussen en Mercedessen alsnog roet in het eten gooien? Eén ding staat vast: het seizoen van 2013 wordt een hele mooie.

Bespreek hier alles over het seizoen van 2013 en de Formule 1 in het algemeen! Hopelijk wordt het weer net zo'n spannend jaar als 2012. :)

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 43
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Die Hard

    10

  • Phoenyxar

    10

  • NandroDavids

    4

  • MegaPilot

    4

Hoe wil ik nu kijken, de Duitse zender RTL zender ontvang ik niet, RTL 7 zend het niet meer uit, af en toe op Veronica een samenvatting en Sport 1 verkoopt mijn provider niet, leuk hoor, dit slaat gewoon helemaal nergens op.

Bewerkt: door Davedavy
Link to comment
Delen op andere websites

Hoe wil ik nu kijken, de Duitse zender RTL zender ontvang ik niet, RTL 7 zend het niet meer uit, af en toe op Veronica een samenvatting en Sport 1 verkoopt mijn provider niet, leuk hoor, dit slaat gewoon helemaal nergens op.

Heb je een iPad? Dan kun je de Sport1 app kopen en daar een abbonement nemen.
Link to comment
Delen op andere websites

Hoe wil ik nu kijken, de Duitse zender RTL zender ontvang ik niet, RTL 7 zend het niet meer uit, af en toe op Veronica een samenvatting en Sport 1 verkoopt mijn provider niet, leuk hoor, dit slaat gewoon helemaal nergens op.

Heb je een iPad? Dan kun je de Sport1 app kopen en daar een abbonement nemen.

Ook zonder iPad kun je gewoon een abonnement op internet afsluiten toch? Onnodige Apple-reclame zo :puh:

Maar omdat RTL7 het niet meer uitzendt, denk ik dat ik het dit jaar nog minder ga volgen dan voorgaande jaren. De uitspraak van Raikkonen vandaag richting zijn team op de radio, "Zie je wel dat we een snelle auto hebben" (of iets in die buurt), sterkt mij ook weer in mijn mening dat ik het geen reet aan vind als er (veel) kwaliteitsverschil zit tussen de auto's.

Link to comment
Delen op andere websites

De uitspraak van Raikkonen vandaag richting zijn team op de radio, "Zie je wel dat we een snelle auto hebben" (of iets in die buurt), sterkt mij ook weer in mijn mening dat ik het geen reet aan vind als er (veel) kwaliteitsverschil zit tussen de auto's.

Die uitspraak is eigenlijk juist het tegenovergestelde van kwaliteitsverschil tussen de auto's. Lotus had vorig jaar misschien de op drie na snelste auto van het veld, maar ze hebben blijkbaar net als Ferrari en Mercedes een hele grote sprong gemaakt. Ik verwacht dat Red Bull, Ferrari, Lotus en Mercedes het gaan uitvechten om de overwinningen, waar McLaren dan weer afgezakt is. :)

Heerlijke race vanochtend overigens. Wat was het fijn om te zien dat Vettel niet mee kon met Alonso, het lijkt erop dat Ferrari eindelijk weer eens een goede auto heeft afgeleverd. Uiteraard mooi gereden door Kimi, maar in tegenstelling tot vele anderen heb ik het niet zo op zijn 'het laat me allemaal koud'-imago. Nul komma nul charisma, die man. Neemt niet weg dat het een goede coureur is. Next week: Malaysia!

Link to comment
Delen op andere websites

Ook zonder iPad kun je gewoon een abonnement op internet afsluiten toch? Onnodige Apple-reclame zo :puh:

Weet ik veel, maar ik heb het zo gedaan. :puh: En onnodig is het niet, misschien krijg ik er wel betaald voor. ^^
Link to comment
Delen op andere websites

Hoe wil ik nu kijken, de Duitse zender RTL zender ontvang ik niet, RTL 7 zend het niet meer uit, af en toe op Veronica een samenvatting en Sport 1 verkoopt mijn provider niet, leuk hoor, dit slaat gewoon helemaal nergens op.

Heb je een iPad? Dan kun je de Sport1 app kopen en daar een abbonement nemen.

Toevallig dat ik er eentje besteld heb, moet ik abonnement hebben/kopen op de app of ook op het TV abonnement?

Link to comment
Delen op andere websites

Neem hier anders een kijkje? Als je die iPad-app neemt kost het geloof ik maandelijks 14 euro, maar dan heb je wel altijd Sport1 op je tablet. Als je alleen Formule 1 wilt zien kan je beter dat Sport1 F1 abonnement nemen en dan kijken welke van de vier opties je wilt... Het blijft een hoop geld. :(

Bewerkt: door Die Hard
Link to comment
Delen op andere websites

Toevallig dat ik er eentje besteld heb, moet ik abonnement hebben/kopen op de app of ook op het TV abonnement?

Op de app, je TV abbo heeft er niks mee te maken. Je kijkt het dus ook op je iPad. Uiteraard kun je wel het beeld van je iPad aansluiten op je TV.
Link to comment
Delen op andere websites

De uitspraak van Raikkonen vandaag richting zijn team op de radio, "Zie je wel dat we een snelle auto hebben" (of iets in die buurt), sterkt mij ook weer in mijn mening dat ik het geen reet aan vind als er (veel) kwaliteitsverschil zit tussen de auto's.

Die uitspraak is eigenlijk juist het tegenovergestelde van kwaliteitsverschil tussen de auto's. Lotus had vorig jaar misschien de op drie na snelste auto van het veld, maar ze hebben blijkbaar net als Ferrari en Mercedes een hele grote sprong gemaakt. Ik verwacht dat Red Bull, Ferrari, Lotus en Mercedes het gaan uitvechten om de overwinningen, waar McLaren dan weer afgezakt is.

Alleen al het feit dát er kwaliteitsverschil is vind ik lelijk. Wat is de lol als de ene auto gewoon echt sneller is dan de andere? Dan wint dus eerder de snelste auto dan de beste coureur, waar het in sport volgens mij altijd om de coureur zou moeten gaan.

Link to comment
Delen op andere websites

Eensch, Nandro. Het is dan geen sport meer, het is kijken wie de beste auto kan maken. Iedereen zou gewoon in eenzelfde auto moeten rijden, met wellicht andere sponsor danwel ander uiterlijk vanwege die sponsor. Dan is het een SPORT, want in een sport gaat het om hoe een mens het verschil maakt. Nu is het mijns inziens geen sport, maar een techniek-wedstrijd, waarbij de auto het verschil maakt.

Link to comment
Delen op andere websites

Alleen al het feit dát er kwaliteitsverschil is vind ik lelijk. Wat is de lol als de ene auto gewoon echt sneller is dan de andere? Dan wint dus eerder de snelste auto dan de beste coureur, waar het in sport volgens mij altijd om de coureur zou moeten gaan.

De Formule 1 is dan ook een elite-sport, ontstaan als een krachtmeting tussen de verschillende autoconstructeurs. Dezer dagen is het een sport langswaar nieuwe technieken worden uitgeprobeerd.

Eensch, Nandro. Het is dan geen sport meer, het is kijken wie de beste auto kan maken. Iedereen zou gewoon in eenzelfde auto moeten rijden, met wellicht andere sponsor danwel ander uiterlijk vanwege die sponsor. Dan is het een SPORT, want in een sport gaat het om hoe een mens het verschil maakt. Nu is het mijns inziens geen sport, maar een techniek-wedstrijd, waarbij de auto het verschil maakt.

Elke sport is een technieksport. Of het nu eentje is waar je als mens rechtstreeks aan mee doet of eentje waar je als team meestrijd is irrelevant, alles draait om techniek. Een persoon die een betere mechanische techniek beheerst of heeft geleerd heeft toch ook een voordeel op zijn tegenstanders? De Formule 1 is een teamsport, waar het team achter 1 (hier eigelijk 2, maar even metaforisch) persoon staat, dus in feite is het team hier die enkele persoon die moet presteren. Het merendeel van de technische voordelen zijn ook zwaar gelimiteerd, dus het komt neer op echte menselijke prestaties. Daarbij is de Formule 1 één van de zwaarste sporten die er lichamelijk bestaan, zeggen dat eenieder kan winnen zolang ze de snelste auto hebben is veel te kort door de bocht en slaagt eigenlijk gewoon nergens op.

Link to comment
Delen op andere websites

Daarbij is de Formule 1 één van de zwaarste sporten die er lichamelijk bestaan, zeggen dat eenieder kan winnen zolang ze de snelste auto hebben is veel te kort door de bocht en slaagt eigenlijk gewoon nergens op.

Gelukkig zegt ook niemand hier dat iedereen maar zo kan winnen. Oh, en complimenten voor het gebruik van de uitdrukking te kort door de bocht in deze context.

Maar in geen enkele andere sport speelt techniek zó'n grote rol als hier. Sowieso zijn voetbal, tennis, hardlopen en zo kan ik nog wel even doorgaan niet te vergelijken. Ja, een setje voetbalschoenen, een racket, hardloopschoenen, dat kan een minimaal verschil maken, maar het is bij lange na niet zo'n verschil als een snellere auto zoals in de Formule 1.

En een persoon die een betere mechanische techniek beheerst of heeft geleerd heeft inderdaad ook een voordeel op zijn tegenstanders, maar dat is dan een zelf aangeleerd fysiek verschil. Met andere woorden: de een is een betere sporter dan de ander. Dat valt in niets te vergelijken met een snellere auto volgens mij.

Link to comment
Delen op andere websites

Maar in geen enkele andere sport speelt techniek zó'n grote rol als hier. Sowieso zijn voetbal, tennis, hardlopen en zo kan ik nog wel even doorgaan niet te vergelijken. Ja, een setje voetbalschoenen, een racket, hardloopschoenen, dat kan een minimaal verschil maken, maar het is bij lange na niet zo'n verschil als een snellere auto zoals in de Formule 1.

En een persoon die een betere mechanische techniek beheerst of heeft geleerd heeft inderdaad ook een voordeel op zijn tegenstanders, maar dat is dan een zelf aangeleerd fysiek verschil. Met andere woorden: de een is een betere sporter dan de ander. Dat valt in niets te vergelijken met een snellere auto volgens mij.

Dat heeft natuurlijk zijn charmes ook. Een sport die technisch hoogstaand is. Daarbij minimaliseer je je echt wel de techniek achter andere sporten hoor.

Maar even terug naar de Formule 1. Het verschil tussen de verschillende teams in de Formule 1 is echt wel miniem hoor. Men spreekt hier niet over seconden, maar over hondersten en duizensten van seconden. Die verschillen worden echt niet enkel op basisch van techniek hoor. Wacht, eigenlijk wel, op menselijk techniek en uithouding. Ik zal even Raikkönen als voorbeeld geven. Die heeft vorig jaar met één van de mindere bolides vergeleken met de tegenstand, maar reed anders wel mooi vanvoor mee. Het was een titelkandidaat nota bene. Natuurlijk is een technieksport, maar dat maakt het hem voor mij alleen maar mooier. Ik hou van technieksporten. Autosport op de eerste plaats. Ik kijk de 24 Hours de Mans bijna volledig mee, kijk nagenoeg alle F1-races, kijk naar Rally's en de WTCC and I love it. Het zal dan wel iets individueel zijn, maar ik vind een hybride tussen mens en machine een veel mooiere sport dan iets waar voornamelijk persoonlijke prestaties aan te pas komen. Dat vind ik eerlijk gezegd gewoon enorm saai. Het zijn die hybride/teamsporten waar ik van geniet. Een heel team aan mensen dat naar één moment toewerkt, dat heeft meer inslag dan wanneer dat 1 persoon het doet. Het is gewoon een veel mooiere sport.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...