Jump to content

Welke videokaart bij de PC


Faex

Recommended Posts

  • Reacties 64
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Faex

    22

  • SilverRST

    13

  • Sprunk

    8

  • GolfG60

    7

Top Posters In This Topic

Ja, als je 2 GTX 980's in SLI hebt draaien kan je zelfs GTA V in 4K spelen met een gemiddelde FPS van 56.

gta-v-bench-4k-u.jpg

Bron

Bedenk wel dat je dan een 4K monitor nodig hebt, welke ook al tussen de 500-700 euro per stuk zitten.

Bewerkt: door Ezra24rct3
Link to comment
Delen op andere websites

Holy shit ^^. Dat is wel nice haha. Maar ik denk toch 1 hoor. De GTX980 of de GTX980Ti.

Precies, 4K gaming is duur. Dus dat word dan ook nog wel een overweging ja. ^_^

Edit: Mooie bron!

Bewerkt: door Faex
Link to comment
Delen op andere websites

Ik zit bijv. op de site van Alternate en ik kan kiezen tussen een MSi en Asus moederbord. Maakt het veel uit? (voorbeeld: dOELDoT.jpg )

En qua videokaart zie ik staan: ASUS Strix GeForce GTX980, Dat is toch niet hetzelfde als de NVIDIA GeForce GTX980? Of ben ik :muur:

Link to comment
Delen op andere websites

Alle GTX980 modellen hebben een NVIDIA GeForce GTX980 Chip, enige verschil is dat sommige met wat extra's en/of out of the box overclock(overclocked door de fabrikant) hebben. ;) Ik weet dat de ASUS kaart al is overgeclocked door ASUS zelf, waardoor je een (iets) beter prestatie zal gaan krijgen. Al zal dit (volgens mij) de lifetime verlagen van de kaart zelf. Dus een overclocked model is dus sneller kapot dan een normale(Dit is in ieder geval met CPU's zo, dus zal dit ook zo met videokaarten zijn toch?). Het zal niet een groot verschil zijn, omdat alle kaarten in idle en met gemiddeld gebruik zeker 10-20 jaar vooruit kunnen, maar het is toch weer een verschil.

Welke CPU neem je eigenlijk? Als je de i5-4690(k) hebt kan je het beste MSI Z97 Gaming 5 kopen of de ASUS Maximus 6 Ranger. Het grootste verschil zit hem in hoe ze eruit zien, voor de rest zit er geen verschil in wat ze nu eigenlijk doen. ;)

Bewerkt: door Ezra24rct3
Link to comment
Delen op andere websites

Er zit weldegelijk een verschil tussen de moederborden, en vooral op het gebied van de chipset. Wil je gaan overclocken en/of ga je meer dan 1 videokaart gebruiken, dan heb je een Z97 moederbord nodig. Wil je niet overklokken dan kun je ook voor een H97 of B85 chipset gaan.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Voor een gaming pc zou ik lekker voor een snelle i5 gaan. Het aantal games wat echt profiteert van hyperthreating in de i7 is vervaarloosbaar en dus is de i7 zijn meerprijs imo absoluut niet waard. Gooi de i5 op een stevig moederbord en ga 'm lekker overklcoken, dan kun je echt nog jaren vooruit. Overigens is een GTX Titan X echt overkill als je gaat gamen op een resolutie van Full HD of lager, ga dan gewoon voor een GTX 980 (of 970) en houdt wat geld over om games te kopen! :tu: Daarnaast las ik iemand die beweerde dat een AMD FX-8350 geen 8-core processor is? Diegene moet denk ik nog eens even wat research gaan doen, voordat hij of zij hier met onwaarheden begint te strooien.

Verklaar je nader? Die FX8350 kan geen enkele Intel i5 CPU inhalen en bovendien is het gewoon een zwakke oude CPU dat nog wordt geproduceerd op 32nm, dat is dus echt oud.

Die FX mag dan wel een 8core maar is het dan ook echt een échte fysieke 8core?

Link to comment
Delen op andere websites

Verklaar je nader? Die FX8350 kan geen enkele Intel i5 CPU inhalen en bovendien is het gewoon een zwakke oude CPU dat nog wordt geproduceerd op 32nm, dat is dus echt oud.

Die FX mag dan wel een 8core maar is het dan ook echt een échte fysieke 8core?

Ja, het is een echte fysieke 8 core, alleen draait deze op met twee cores op 1 FPU.

Als je alle 8 cores vol belast, dan draait de FPU op 4x2 met 128bit, draai je iets op 4 cores dan zit je dus op 4x1 met 256bit.

Zover ik weet gaat dit voor elke FX processor op, en dat zou een verklaring kunnen zijn waarom Intel's over het algemeen sneller zijn.

Helft van de cores worden door de CPU zelf gebottleneckt, maar de vraag is hoe goed de AMD's zouden presteren als ze 1 FPU per core zouden hebben.

Intel heeft het iig bij de Haswell en Ivy Bridge op die manier, en hoe dat presteert is ondertussen wel bekend.

'These are vector floating point instructions that operate on up to 256 bits of information at a time. That's 4 simultaneous double precision operations, or 8 parallel single precision operations.'

Dit verklaart Intel's Hypertreading, door hun manier kunnen ze van 1 core 2 threads maken, AMD doet in principe het tegenovergestelde.

En daar zit het verschil in, AMD's is vaak leuk voor de leek, die niet door heeft dat meer cores niet beter hoeft te zijn, plus ze zijn goedkoper.

In hun ogen win-win dus, in de praktijk blijkt Intel vaak toch koning te zijn, mede omdat de AMD chips momenteel gewoon oud zijn.

Tijd voor AMD eens van hun gat af te komen, en met een nieuwe generatie CPU's.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

AMD is ook bezig met een geheel nieuwe CPU architectuur (codenaam Zen) die in 2016 uit zal gaan komen. Dan zullen ook alle cores een eigen flotingpoint unit krijgen. AMD claimt dat die processors een 40% hogere IPC zullen hebben dan de huidige FX, dus dat zullen behoorlijk snelle jongens gaan worden als AMD's stelling klopt.

Er zijn daarnaast best wel workloads te bedenken waarin een FX processor sneller is dan een Core i5. Dat geldt echter niet voor gaming, dus dat is in dit topic niet zo interessant.

Link to comment
Delen op andere websites

AMD is ook bezig met een geheel nieuwe CPU architectuur (codenaam Zen) die in 2016 uit zal gaan komen. Dan zullen ook alle cores een eigen flotingpoint unit krijgen. AMD claimt dat die processors een 40% hogere IPC zullen hebben dan de huidige FX, dus dat zullen behoorlijk snelle jongens gaan worden als AMD's stelling klopt.

Er zijn daarnaast best wel workloads te bedenken waarin een FX processor sneller is dan een Core i5. Dat geldt echter niet voor gaming, dus dat is in dit topic niet zo interessant.

IPC is te meten in single core benchmarks(en officieel op dezelfde kloksnelheid), als je op de site van Passmark kijkt, de eerste 200 plekken worden gewoon gedomineerd door Intel.

Zelfs de snelste 8-core AMD staat qua IPC onder een i7 4600U, welke een laptop CPU is, met een TDP van 15 watt en een kloksnelheid van 2,1ghz.

Die AMD heeft niet alleen 8-cores, maar ook een kloksnelheid met turbo stand tot 5ghz, met een mooie TDP van 220watt.

Ze moeten echt wel met wat meer dan 40% IPC komen willen ze weer wat terrein winnen, maar ze moeten met nog meer komen willen ze ook maar iets voor Intel lopen en dit blijven doen.

Op Tom's hardware hebben ze nog een relatief oude test staan met wat CPU's van 2005 tot 2011, alles gelocked op 3ghz en alles single threaded.

Daar scoort Intel alles beter, op eentje na, maar dat is een 2005 CPU(Pentium 4) en wordt door enkel twee CPU's ingehaald(oa. AMD 6000+), beiden nog van de 2007/2008 generatie.

Om het nog erger te maken, zelfs de AMD Athlon X2 6000+ scoort beter gelocked op 3ghz dan de X6 1100T op 3ghz welke 3 jaar nieuwer is.

Terwijl bij Intel alle CPU's op vergelijkbaar niveau blijven, of het dual, quad of octa cores zijn.

Het is te hopen dat AMD in 2016 echt met een knaller van een CPU generatie komt, anders komt het nooit meer goed vrees ik.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat een info zeg! Waar ik de helft niet van begrijp. :clown: Als jullie dat maar doen haha ^^. Ik leer ervan.

Maar oke! Dan is het wel de goede videokaart haha. Die van Asus. Top.

Welke CPU neem je eigenlijk? Als je de i5-4690(k) hebt kan je het beste MSI Z97 Gaming 5 kopen of de ASUS Maximus 6 Ranger. Het grootste verschil zit hem in hoe ze eruit zien, voor de rest zit er geen verschil in wat ze nu eigenlijk doen. ;)
Er zit weldegelijk een verschil tussen de moederborden, en vooral op het gebied van de chipset. Wil je gaan overclocken en/of ga je meer dan 1 videokaart gebruiken, dan heb je een Z97 moederbord nodig. Wil je niet overklokken dan kun je ook voor een H97 of B85 chipset gaan.

Ik ga voor de i7-4790K en overklokken wordt hem niet. En ja het wordt 1 videokaart hoor. De GTX980 of GTX980Ti. ^_^

Bewerkt: door Faex
Link to comment
Delen op andere websites

Als je niet gaat overklokken hoef je echt niet te investeren in zo'n uitgebreid en duur moederbord, dan gooi je geld weg voor extra functies die je niet of nauwelijks zult gebruiken, nooit doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Nee precies :tu: . En wat Sprunk ook al zei, dan wordt het die standaard MSI B85 moederbord.

Oh, nu ik eraan denk. Als ik een MSI moederbord neem, en die videokaart is van Asus trix GeForce.. etc. Dat kan wel samen? Of is beide Asus ''beter''. :sigaar:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...