Jump to content

Car Talk - Het grote auto-topic


Recommended Posts

  • 2 weken later...
  • Reacties 9.3k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • GolfG60

    1310

  • moechy

    1226

  • GekkieJ01

    629

  • RustyRustler89

    543

Top Posters In This Topic

Posted Images

Geplaatst:

Netjes hoor!

Vrijdag naar vagtechniek in Nuenen, paar functies aan laten zetten zoals:

-Alarm-installatie

met claxon bevestigen bij ont- en vergrendelen

alarm afsluiten zichtbaar maken in Comfort-menu

-Coming home automatisch via lichtsensor (bij VW moet je 1x seinen met grootlicht om dit aan te zetten, zelfs golf 7 heeft dit nog, heel vaag, Audi heeft CH en LH wel beide automatisch, VW dus alleen leaving home..)

-Differentieel-blokkering XDS activeren (sportiever door de bochten kunnen)

-needle sweep (tellertest)

-noodstopverlichting

-rain closing

  • 4 weken later...
Geplaatst:

Ik ben zelf niet zo'n autofreak en ik ken er eigenlijk bitter weinig van, maar wat is nou een goede tweedehands auto als ik vooropstel dat ik maximaal 5000 euro wil spenderen? Liefst ook minder dan 100.000km op de teller en zeker geen Frans merk.

Geplaatst: (bewerkt)

Japanse auto's zijn terecht populair (bijv. Toyota en Honda), maar ook Duitse merken hebben goede en goedkope mogelijkheden (bijv. Ford en VW/Skoda) Hoeveel kilometers denk je te maken? Dan kan je de keuze maken wat voordeliger is, benzine of diesel. Ik weet alleen niet hoe het in België zit met belastingen etc op beide brandstoffen... 5000 euro is in ieder geval genoeg om een auto op de kop te tikken waar je nog jaren mee vooruit kunt. ;)

Daarnaast moet je bepalen in wat voor formaat auto jij jezelf ziet rijden. B segment (denk aan een VW Polo, Honda Civic of Ford Fiesta) of een C segment auto (bijv. VW Golf, Ford Focus en Toyota Corolla). Allemaal ruimschoots als 3 of 5-deurs hatchback te krijgen. Als je veel gaat rijden wordt een A-segment auto waarschijnlijk te klein en oncomfortabel. (auto's als VW Up, Ford Ka of Suzuki Alto)

Bewerkt: door RUBENN
Geplaatst:

En als je een auto gaat kopen, zeker niet blind staren op kilometer standen, al is het voor velen normaal is het zeker geen zekerheid dat ze ook beter rijden.

Mijn Corrado VR6 rijdt ook gewoon net zo 'lekker' als mijn G60, terwijl de G60 152.000 op de klok heeft en de VR6 292.000.

En neem dit advies aub van harte, koop geen ketting motor, gewoon niet, al verteld de verkoper dat een ketting nooit vervangen hoeft te worden etc.

VW heeft het nooit goed gedaan met kettingen, Opel ook niet, Ford niet, Nissan niet.

Alleen BMW en Mercedes deden het goed met kettingen, en zelfs bij hun begint het een ramp te worden.

Geplaatst:

Nissan heeft minder problemen met kettingen dan ander merken.

Enige ziekte die ze kunnen hebben is dat de pakking tussen de motor en het distributiedeksel durft te lekken. Dan spreek ik over de 1.2 turbo en de 1.6i

Geplaatst:

Minder problemen is nog altijd meer problemen dan eigenlijk hoeft, riempje erop en je hebt er gewoon geen last van ratelende kettingen of andere rare geluiden.

Buurvrouw heeft ook een Opeltje met zo'n mooie Ecotec(ecofrot) motor, hoorde laatst haar de wagen starten, dat geluid van een ratelde ketting gaat door merg en been heen.

Laatst ook een X-trail binnen, iig een wat ouder modelletje, ketting ratelde ook als een malle.

We krijgen iig meer ketting motoren binnen die ratelen dan riem motoren die kapot lopen omdat ze knappen of er iets tussen komt.

Tijd terug een Fiat Punto uit 2009 of iets, nog geen 100.000 gelopen maar wel een geknapte ketting.

Meeste kettingen worden vervangen tussen de 150 a 200k, dan kan er net zo goed een riempje om die om de 90 of 120k vervangen moet worden, is uiteindelijk in materialen en tijd goedkoper.

Bij mijn ervaring knapt een riem alleen als de riem te lang blijft zitten of achterstallig onderhoud, zo wel eens gevallen gezien waar de multiriem was geknapt en tussen de riem was gekomen(Renault Traffic en een Chevrolet Captiva).

De meeste kettingmotoren lopen stuk omdat mensen denken dat een ketting nooit vervangen hoeft te worden, dit was inderdaad waar in 1960 maar de afgelopen 20 jaar is het anders gebleken.

Motoren lopen veel preciezer, komt allemaal veel nauwer, balans assen, meer tandwielen en motoren krijgen meer te voor de kiezen qua krachten.

Het is dat mijn VR6 zover goed bevalt maar zou zelf nooit meer voor een kettingmotor gaan, het is meer ellende dan wat anders.

VR6 is het al helemaal kut gemaakt, daar zit de ketting aan de bak zijde nopompom.gif

Geplaatst: (bewerkt)

Ik ben zelf niet zo'n autofreak en ik ken er eigenlijk bitter weinig van, maar wat is nou een goede tweedehands auto als ik vooropstel dat ik maximaal 5000 euro wil spenderen? Liefst ook minder dan 100.000km op de teller en zeker geen Frans merk.

Paar tips, ook al ben ik geen autokenner.

- Niet blind staren op kmstanden. Soms is een auto met 140k met vervangen koppeling(voorbeeld) beter dan een auto met 120k zonder een vervangen koppeling.

- Nooit, maar dan ook NOOIT een model kopen dat net vernieuwd is geweest(vooral qua motor). Het is bij elk merk hetzelfde: kinderziektes, fabricagefouten. Een model dat al 2 jaar op de markt is, is veelal betrouwbaarder.

- Ik haalde het al aan, zoek op welke fabricagefouten het model dat je zoekt eventueel heeft. Dan kan je daarop letten. Is het euvel al verholpen(bijvoorbeeld)?

- Ik ken echt weinig mensen die jaren rijden met Opel en er positief over zijn. Just saying. Op internet lijkt het voor mij ook 1 van de weinige merken waar men constant (terecht) op loopt te bashen inzake kwaliteit.

Inzake ons Belgenlandje, tenzij je veel kilometers doet is een nieuwe dieselwagen inschrijven niet echt interessant meer.

Bewerkt: door MegaPilot
Geplaatst:

Minder problemen is nog altijd meer problemen dan eigenlijk hoeft, riempje erop en je hebt er gewoon geen last van ratelende kettingen of andere rare geluiden.

Buurvrouw heeft ook een Opeltje met zo'n mooie Ecotec(ecofrot) motor, hoorde laatst haar de wagen starten, dat geluid van een ratelde ketting gaat door merg en been heen.

Laatst ook een X-trail binnen, iig een wat ouder modelletje, ketting ratelde ook als een malle.

We krijgen iig meer ketting motoren binnen die ratelen dan riem motoren die kapot lopen omdat ze knappen of er iets tussen komt.

Tijd terug een Fiat Punto uit 2009 of iets, nog geen 100.000 gelopen maar wel een geknapte ketting.

Meeste kettingen worden vervangen tussen de 150 a 200k, dan kan er net zo goed een riempje om die om de 90 of 120k vervangen moet worden, is uiteindelijk in materialen en tijd goedkoper.

Bij mijn ervaring knapt een riem alleen als de riem te lang blijft zitten of achterstallig onderhoud, zo wel eens gevallen gezien waar de multiriem was geknapt en tussen de riem was gekomen(Renault Traffic en een Chevrolet Captiva).

De meeste kettingmotoren lopen stuk omdat mensen denken dat een ketting nooit vervangen hoeft te worden, dit was inderdaad waar in 1960 maar de afgelopen 20 jaar is het anders gebleken.

Motoren lopen veel preciezer, komt allemaal veel nauwer, balans assen, meer tandwielen en motoren krijgen meer te voor de kiezen qua krachten.

Het is dat mijn VR6 zover goed bevalt maar zou zelf nooit meer voor een kettingmotor gaan, het is meer ellende dan wat anders.

VR6 is het al helemaal kut gemaakt, daar zit de ketting aan de bak zijde nopompom.gif

In principe gaan die Kettingen veel langer mee van nissan, wij hebben verschillende wagens rondrijden met een kettingmotor in die +-300.000 km hebben met hun eerste ketting, geen gerammel niks. Op tijd onderhoud doet veel.

De distributieriemen die afgesprongen zijn (1.5dci) kan ik niet meer tellen, en dit is niet door te lang blijven rijden of omdat ze over hun jaartal zijn.

maar goed ze hebben beide hun voor en nadelen, qua betrouwbaarheid geef je mij maar een nissan :).

Geplaatst:

In principe gaan die Kettingen veel langer mee van nissan, wij hebben verschillende wagens rondrijden met een kettingmotor in die +-300.000 km hebben met hun eerste ketting, geen gerammel niks. Op tijd onderhoud doet veel.

De distributieriemen die afgesprongen zijn (1.5dci) kan ik niet meer tellen, en dit is niet door te lang blijven rijden of omdat ze over hun jaartal zijn.

maar goed ze hebben beide hun voor en nadelen, qua betrouwbaarheid geef je mij maar een nissan smile3.gif.

Riemen die versprongen zijn bij een type motor zegt niks over de riemen zelf, maar meer over hoe een motor ontworpen is.

Zelfde dat ook genoeg Volkswagens rijden die prima onderhouden zijn maar rijden wel met ratelende kettingen rond, gewoon een kut ontwerp.

Bij een VR6 is meestal 150k een richtlijn voor een nieuwe ketting, maar ik ken ook verhalen van VR6'en die bij 350.000 nog steeds niet rammelen met hun eerste ketting.

Zo zijn er ook mensen die met een G60 300.000 hebben gereden zonder revisie, maar ook mensen die er een binnen 10.000 laten ontploffen.

Meestal zit het in de onderhoud, maar bij sommige onderdelen is het ook een kwestie van geluk.

Hoe dan ook, indien je een ketting moet vervangen, ben je gewoon veel meer geld kwijt dan een simpel riempje die ontworpen is om de zoveel tijd vervangen te moeten worden.

De eigenaar is ervan bewust dat de riem om de haverklap vervangen moet worden, vertel iemand maar eens dat de ketting op knappen staat, die kijken je vaak aan als een botsauto.

En je kan een riem daadwerkelijk controleren zonder veel los te halen, bij een ketting motor ben je bijna altijd de carterpan, kleppendeksel en dan nog eens de ketting deksels eraf aan het schroeven en dan zie je pas wat.

Daarom zie ik liever een riempje dan een ketting, de kosten zijn lager en mensen zijn er (beter) op voorbereid.

Geplaatst:

Paar tips, ook al ben ik geen autokenner.

- Niet blind staren op kmstanden. Soms is een auto met 140k met vervangen koppeling(voorbeeld) beter dan een auto met 120k zonder een vervangen koppeling.

- Nooit, maar dan ook NOOIT een model kopen dat net vernieuwd is geweest(vooral qua motor). Het is bij elk merk hetzelfde: kinderziektes, fabricagefouten. Een model dat al 2 jaar op de markt is, is veelal betrouwbaarder.

- Ik haalde het al aan, zoek op welke fabricagefouten het model dat je zoekt eventueel heeft. Dan kan je daarop letten. Is het euvel al verholpen(bijvoorbeeld)?

- Ik ken echt weinig mensen die jaren rijden met Opel en er positief over zijn. Just saying. Op internet lijkt het voor mij ook 1 van de weinige merken waar men constant (terecht) op loopt te bashen inzake kwaliteit.

Inzake ons Belgenlandje, tenzij je veel kilometers doet is een nieuwe dieselwagen inschrijven niet echt interessant meer.

Idd, maar een tip over je tip heen, kijk naar reparaties die eigenlijk niet nodig waren geweest.

Een koppeling op 140k mag normaal gesproken niet op zijn, dit kan komen door ruw rijgedrag of bv. de koppeling veel laten slippen door je poot op het koppelingspedaal te laten staan.

En nog een tip, ligt er ook aan hoe lang je je rijbewijs hebt maar koop iets wat niet gelijk speciaal is of wat super netjes is.

De kans dat je een paaltje raakt of je brokken maakt met je eerste wagen is toch wel een stuk hoger dan als je een tijd ermee hebt gereden, en zou zonde zijn als je een nette wagen door iets simpels afschrijft.

Geplaatst:

In principe gaan die Kettingen veel langer mee van nissan, wij hebben verschillende wagens rondrijden met een kettingmotor in die +-300.000 km hebben met hun eerste ketting, geen gerammel niks. Op tijd onderhoud doet veel.

De distributieriemen die afgesprongen zijn (1.5dci) kan ik niet meer tellen, en dit is niet door te lang blijven rijden of omdat ze over hun jaartal zijn.

maar goed ze hebben beide hun voor en nadelen, qua betrouwbaarheid geef je mij maar een nissan :).

Riemen die versprongen zijn bij een type motor zegt niks over de riemen zelf, maar meer over hoe een motor ontworpen is.

Zelfde dat ook genoeg Volkswagens rijden die prima onderhouden zijn maar rijden wel met ratelende kettingen rond, gewoon een kut ontwerp.

Bij een VR6 is meestal 150k een richtlijn voor een nieuwe ketting, maar ik ken ook verhalen van VR6'en die bij 350.000 nog steeds niet rammelen met hun eerste ketting.

Zo zijn er ook mensen die met een G60 300.000 hebben gereden zonder revisie, maar ook mensen die er een binnen 10.000 laten ontploffen.

Meestal zit het in de onderhoud, maar bij sommige onderdelen is het ook een kwestie van geluk.

Hoe dan ook, indien je een ketting moet vervangen, ben je gewoon veel meer geld kwijt dan een simpel riempje die ontworpen is om de zoveel tijd vervangen te moeten worden.

De eigenaar is ervan bewust dat de riem om de haverklap vervangen moet worden, vertel iemand maar eens dat de ketting op knappen staat, die kijken je vaak aan als een botsauto.

En je kan een riem daadwerkelijk controleren zonder veel los te halen, bij een ketting motor ben je bijna altijd de carterpan, kleppendeksel en dan nog eens de ketting deksels eraf aan het schroeven en dan zie je pas wat.

Daarom zie ik liever een riempje dan een ketting, de kosten zijn lager en mensen zijn er (beter) op voorbereid.

Nope, bij de kettingdiesels van nissan hoef je enkel het distributiekettingdeksel los te halen en je kan overal aan :). Bij de 1.6i hoef je idd het kleppendeksel af te halen.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...