Jump to content

Krachttraining


Kyl-El

Recommended Posts

Nou, eigenlijk niet meer dan dat:7 . Ik heb wel gewichtjes maar die laat ik liever achterwege, het is een erfstuk namelijk. Maar ik bedoel eigenlijk meer een schema wat ik kan eten in plaats van chips, koek en dergelijke. Ik heb bijvoorbeeld om kwart voor elf pauze en om kwart over twaalf. Wat zou ik dan moeten eten? Daarbij vind ik bijvoorbeeld een kwartier gaan lopen bijvoorbeeld wel goed, gewoon een simpel schema zonder sportcentrums. Want stiekem wil ik geen sport opzeggen :$ .

Het maakt in pricipe niet uit wat je eet, als je maar gezond eet. Neem een appel, een banaan, kiwi's mee. Ook bruine boterhammen met boter en worst/kaas.

en een kwartier lopen is echt te weinig: Je maakt vorderingen door door de pijn heen te gaan! Maak van dat kwartiertje lopen/rennen maar een uurtje, met pauze's van 3 minuten om het kwartiertje. En omdat het straks weer zomer is, kun je veel zwemmen (Zwemmen is het gezondste sport ter wereld, geen twijfel mogelijk. Alle spieren worden gebruikt.)

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Pietje II

    186

  • Disturbed

    157

  • moechy

    54

  • Flashingdemon666

    52

Top Posters In This Topic

Posted Images

Verder denk ik, in tegenstelling tot Heroix, dat je best wat krachttraining kan gebruiken, om alvast een beetje te wennen aan de gewichten en de oefeningen.

Op zo een leeftijd al beginnen met krachttraining is niet goed voor je lichaam. Je moet eerst volgroeid zijn. Daarom raad ik hem aan om naar een fitnessclub te gaan en te vragen wat ze voor hem kunnen doen, zij kunnen beter zeggen wat zijn mogelijkheden zijn. ;)

Bewerkt: door Heroix
Link to comment
Delen op andere websites

Verder denk ik, in tegenstelling tot Heroix, dat je best wat krachttraining kan gebruiken, om alvast een beetje te wennen aan de gewichten en de oefeningen.

Op zo een leeftijd al beginnen met krachttraining is niet goed voor je lichaam. Je moet eerst volgroeid zijn. Daarom raad ik hem aan om naar een fitnessclub te gaan en te vragen wat ze voor hem kunnen doen, zij kunnen beter zeggen wat zijn mogelijkheden zijn. ;)

Beginnen met krachttraining (BEGINNEN) kan geen kwaad, zolang je geen abnormaal zware gewichten gebruikt. Ik denk dat als ik naar een fitnessclub ga, ze zelfs mij gaan zeggen om niet te deadliften of te squatten omdat dat te ''Blessuregevoelig'' is :7

Maar natuurlijk moet je niet 4 keer in de week trainen als 12 jarige, met gewichten die zwaarder wegen dan jijzelf, dat dan weer wel.

Link to comment
Delen op andere websites

Beginnen met krachttraining (BEGINNEN) kan geen kwaad, zolang je geen abnormaal zware gewichten gebruikt.

Inderdaad. @ fiegel5: zie =>dit artikeltje<=.

Ik denk dat als ik naar een fitnessclub ga, ze zelfs mij gaan zeggen om niet te deadliften of te squatten omdat dat te ''Blessuregevoelig'' is :7

Nou, in dat geval denk ik dat we allebei allang onze benen hadden moeten laten amputeren of zo :7 Blessuregevoelig zullen ze genoeg zijn, maar als je de oefeningen goed uitvoert (techniek!) zie ik niet echt in waarom ze per definitie gevaarlijker moeten zijn dan bijvoorbeeld dumbbell drukken of zo, hoor :?

@ fiegel5: je wilt afvallen? Stop dan gewoon helemaal met chips eten! 't Kan heus geen kwaad of zo om zo nu en dan iets "ongezonds" te pakken omdat je het echt lekker vindt, maar vervang het gewoon met goeie dingen. Wil je afvallen, dan raad ik je =>dit dieetje<= aan. Het werkt echt fantastisch! Je zorgt ervoor dat je onder de 1200 calorieën per dag blijft, maar wél dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Laat 'm 'ns je moeder of zo doorlezen en vraag of zij support wil leveren. Een uitstekende manier om op je voeding te letten. ;) En lees 'm nu 'ns echt door en doe er wat mee, want de vorige keer dat ik je dit dieetje aanbeveelde nam je niet eens de moeite om het door te kijken.

Verder is veel bewegen natuurlijk ook gezond. Waarom zeggen ze anders dat je het beste 2 x 30 minuten per dag moet bewegen? En dat hoeft natuurlijk niet per se écht dat hardlopen te zijn, maar ga bijvoorbeeld eens met de fiets naar school, neem eens de trap i.p.v. de lift, loop gewoon een extra rondje voordat je bij je bestemming bent enzovoort. Je kan al zó veel doen zonder dat 't echt op sporten lijkt (als je daar een hekel aan hebt).

----------

Ik heb een schema samengesteld waarbij ik flink moet zweten :puh: 't Is mijn bedoeling om binnen 5 weken dat hele kleine vetlaagje op m'n buik weg te krijgen (= volledig droog worden). Ik heb nog geen halve kilogram vet aan m'n buik hangen, het is echt heel weinig, maar toch stoort het me dan en wil ik het er volledig af hebben. Dat gaat gepaard met cardio (ik doe op de loopband intervaltraining: 5 minuten opwarmen, en dan 25 minuten 1:2 hoog-laagintensiteit (dus om de minuut sprinten en rustig joggen); op het einde 5 minuten cool-down) en goeie krachttraining. Morgen zijn m'n schouders, trapezius, armen en buik aan de beurt:

  • Schouderdrukken met dumbbells (3 sets van 15, 10, 8 reps)
  • Zijwaarts dumbbellheffen (2 aflopende sets van 10, 10 reps)
  • Voorovergebogen zijwaarts heffen (2 sets van 10, 10 reps (laatste ook aflopend))
  • Shrug met halter (3 sets van 12, 10, 8 reps)
  • Smal bankdrukken (3 sets van 12, 10, 8 ) -als superset met- pressdown met touw (3 sets van 10, 10, 10 reps)
  • Halter curl (3 sets van 12, 10, 10 reps) -als superset met- hamercurl met dumbbells (3 sets van 10, 10, 10 reps)
  • Omgekeerde crunch (2 sets van 15, 15 reps)
  • Crunch met machine (2 sets van 15, 15 reps)

M'n volledige schema bestaat natuurlijk uit oefeningen voor alle spiergroepen (zo heb ik gisteren m'n benen gedaan; kon amper nog lopen :7) die ik 4 dagen per week (4 dagen-split) doe. Doel is dan binnen 5 weken een mooi droog lichaam te hebben. :tu: Bij weken 4-5 voer ik de intensiteit en trainingsbelasting op. Hierna ga ik weer een week of 3 verder met m'n standaardtraining die ik hiervoor ook deed, en dan zie ik wel weer.

Bewerkt: door Pietje II
Link to comment
Delen op andere websites

Een vriend van me zette altijd een foto van hem, op z'n aller dikst op de koelkast. Als hij dan in zo'n stemming was om te gaan vreten kijk hij even naar de foto. Inmiddels is hij weer "normaal" dus het werkt echt blijkbaar. :D

Link to comment
Delen op andere websites

Ik houdt het echt niet vol, ik blijf chips eten. Ik heb wel gevraagt om een pasje van het zwembad :D .

Dan blijf je op dezelfde gewicht. Zelfdiscipline is het enige wat wat een doorzetter met een niet-doorzetter onderscheidt. Blijkbaar vind je chips belangrijker dan een gezond en goed lichaam (Sorry fiegel, maar zo zie ik het)

Dankzij motivatie en discipline ben ik geworden hoe ik nu ben, en dit is nog maar het begin. Je moet echt er even doorheen bijten.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet niet of de chips gewoon thuis in de kast ligt, maar vraag anders of je moeder wat minder chips wil kopen.

Als er geen chips is, moet je automatisch wel wat anders gaan eten of gewoon niks als er niks ligt.

Wij mogen thuis maar 1 zak chips in de week nemen (in weekend). Als je dan een tussendoortje wilt pakken, dan meot je wel wat anders nemen als chips (zoals boterham neem ik vaak of een koekje).

Link to comment
Delen op andere websites

Dan blijf je op dezelfde gewicht. Zelfdiscipline is het enige wat wat een doorzetter met een niet-doorzetter onderscheidt. Blijkbaar vind je chips belangrijker dan een gezond en goed lichaam (Sorry fiegel, maar zo zie ik het)

Dankzij motivatie en discipline ben ik geworden hoe ik nu ben, en dit is nog maar het begin. Je moet echt er even doorheen bijten.

En daar heb je helemaal gelijk in. Motivatie en discipline zijn echt het állerbelangrijkste bij bodybuilding (bij alle sporten en hobby's, eigenlijk).

Je zou het zo kunnen zien: motivatie ondersteunt het complete bodybuilding-gebeuren (om het even daarbij te houden):

bbzd3.png

Motivatie als klein stokje ondersteunt het grote bodybuilding-blok; zonder stokje kiepert het hele blok om.

Maar je kunt het ook zo zien: motivatie rust op het hele bodybuilding-gebeuren.

bbfw3.png

Kortom, zonder motivatie én discipline om je doel(en) te bereiken (en dat moet écht vanuit jezelf komen!) is je plan verspilde tijd. Let ook op dat je doel voor een groot deel tussen je oren zit. Wanneer je je groot denkt/slank denkt, word je ook echt groot/slank. Denk je dat je alleen maar klein blijft/dik blijft, zul je het ook daadwerkelijk blijven.

Denk daar maar eens overna Fiegel, en onthoud dat je pas je doelen bereikt als je er ook écht voor wil gaan. ;) En zo lekker is chips helemaal niet, al zeg ik het zelf :7

Bewerkt: door Pietje II
Link to comment
Delen op andere websites

Dan blijf je op dezelfde gewicht. Zelfdiscipline is het enige wat wat een doorzetter met een niet-doorzetter onderscheidt. Blijkbaar vind je chips belangrijker dan een gezond en goed lichaam (Sorry fiegel, maar zo zie ik het)

Dankzij motivatie en discipline ben ik geworden hoe ik nu ben, en dit is nog maar het begin. Je moet echt er even doorheen bijten.

Nou, zo zie ik het niet. Ik kan gewoon niet als iedereen zit te eten me inhouden, dat cola weg zetten is niet zo heel moeilijk. Ik doe nou 2 glaasjes per week denk ik. Maar het snoepen, tja ik weet niet hoe ik dat moet overwinnen :( .

Link to comment
Delen op andere websites

Dan blijf je op dezelfde gewicht. Zelfdiscipline is het enige wat wat een doorzetter met een niet-doorzetter onderscheidt. Blijkbaar vind je chips belangrijker dan een gezond en goed lichaam (Sorry fiegel, maar zo zie ik het)

Dankzij motivatie en discipline ben ik geworden hoe ik nu ben, en dit is nog maar het begin. Je moet echt er even doorheen bijten.

Nou, zo zie ik het niet. Ik kan gewoon niet als iedereen zit te eten me inhouden, dat cola weg zetten is niet zo heel moeilijk. Ik doe nou 2 glaasjes per week denk ik. Maar het snoepen, tja ik weet niet hoe ik dat moet overwinnen :( .

toen ik heel jong was hebben mijn ouders me heel de snoepbak leeg laten eten, maar nu heb ik soms echt geen zin in snoep.

maar een vraagje: wat is nou eigenlijk het beste gewicht voor iemand van 13 en 1.75?

Link to comment
Delen op andere websites

maar een vraagje: wat is nou eigenlijk het beste gewicht voor iemand van 13 en 1.75?

Tja, dat is eigenlijk verschillend. Het beste kun je hierachter komen om dit bij de GGD o.i.d. te wegen. Daar wordt meteen bepaald of je gewicht in orde is.

Om je niet met een kluitje in het riet te sturen, zou je natuurlijk je BMI (Body Mass Index) kunnen berekenen. Probleem is alleen dat die niet geheel waterdicht is (zéker niet op jouw (kinder)leeftijd), dus ik raad je niet echt aan om van het getal dat uit de berekening komt volledig uit te gaan.

Hoe dan ook, je BMI bereken je als volgt:

Lichaamsgewicht in kilogram gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat (in formule: BMI = kg/m²)

Oftewel:

  • Weeg je lichaamsgewicht (in kilogram)
  • Meet jezelf op (in meters) en vermenigvuldig de uitkomst met elkaar (dus iemand van 1,90 m doet 1,90 x 1,90 = 3,61)
  • Deel je lichaamsgewicht (in kilogram) door de uitkomst van het product van je lichaamsgewicht (dus iemand van 1,90 m lang (zijn product daarvan was 3,61) en een gewicht van 80 kilogram doet 80/3,61 = 22,2)
  • Kijk nu in welke schijf jouw uitkomst valt:
    Onder de 18,5: je hebt ondergewicht
    Tussen de 18,5 en de 24,9: je hebt een goed gewicht, houden zo
    Tussen de 30 en en de 39,9: je zou 5 tot 10 kg af moeten vallen, want je bent wat te zwaar
    Boven de 40: je hebt overgewicht

Hopelijk kun je hier wat mee, maar zoals ik al zei kun je beter niet van je BMI uitgaan aangezien die niet echt representatief voor je werkelijke situatie is.

---------------------------

Zo, gisteren heb ik m'n biceps en triceps (allebei tegelijk ja) 'ns flink aangepakt. Ik moet zeggen dat die gestaag groeien :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...
[*]Weeg je lichaamsgewicht (in kilogram)

[*]Meet jezelf op (in meters) en vermenigvuldig de uitkomst met elkaar (dus iemand van 1,90 m doet 1,90 x 1,90 = 3,61)

[*]Deel je lichaamsgewicht (in kilogram) door de uitkomst van het product van je lichaamsgewicht (dus iemand van 1,90 m lang (zijn product daarvan was 3,61) en een gewicht van 80 kilogram doet 80/3,61 = 22,2)

[*]Kijk nu in welke schijf jouw uitkomst valt:

Onder de 18,5: je hebt ondergewicht

Tussen de 18,5 en de 24,9: je hebt een goed gewicht, houden zo

Tussen de 30 en en de 39,9: je zou 5 tot 10 kg af moeten vallen, want je bent wat te zwaar

Boven de 40: je hebt overgewicht

Ik kom op 15,36 uit bij die som (55 kilo en 1,79 meter).

EDIT: zie net op voedingscentrum.nl dat de bovenstaande getallen alleen voor volwassenen geld. Omdat ik pas 16 ben moet je deze test doen om te zien of je overgewicht hebt.

Volgens die test ben je namelijk voor mijn lengte en leeftijd is ideale gewicht tussen 56 en 76 kilo. 1 kilootje eronder kan dus zeker geen kwaad.

Fiegel5 ik heb jouw ook in de test ingevoerd en die gaf aan dat je veel te zwaar was, en dat dat risicoos voor gezondheid geeft.

gewichtna3.jpg

Bewerkt: door Gta-killer
Link to comment
Delen op andere websites

even een Update'je:

Na een kort weekje rust ben ik weer volop mijn schouders wezen aanpakken deze avond. Ik zag de vorderingen gelijk weer, vooral in mijn Traps. Morgen de benen en de kuiten aanpakken, met een superset erin. Eerst maximaal squatten en daarna gelijk de Leg Press :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...