Jump to content

Krachttraining


Kyl-El

Recommended Posts

Ik ga nou 5 keer per week naar de sportschool, en ik doe elke dag thuis ook nog met gewichten trainen.

Is dit teveel voor een 15-jarige?

Ik merk de laatste tijd dat ik veel rugklachten heb en ik denk dat het komt doordat ik teveel train....

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Pietje II

    186

  • Disturbed

    157

  • moechy

    54

  • Flashingdemon666

    52

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik zou gewoon een goed schema'tje opstellen, waarbij je 3 x in de week naar de sportschool gaat, en thuis de gewichten met rust laat :Y

De rugpijn kan komen omdat je misschien verkeerde oefeningen doet, OF je doet geen warm-up met een licht gewicht, OF je voert de oefeningen verkeert uit. Vraag dat eens na aan de sportschool eigenaar.

Ik zal je mijn schema laten zien:

maandag: Rug & triceps

dinsdag: Rust

woensdag: benen & schouders

donderdag: Rust

Vrijdag of zaterdag: Borst & Biceps

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou gewoon een goed schema'tje opstellen, waarbij je 3 x in de week naar de sportschool gaat, en thuis de gewichten met rust laat :Y

De rugpijn kan komen omdat je misschien verkeerde oefeningen doet, OF je doet geen warm-up met een licht gewicht, OF je voert de oefeningen verkeert uit. Vraag dat eens na aan de sportschool eigenaar.

Ik zal je mijn schema laten zien:

maandag: Rug & triceps

dinsdag: Rust

woensdag: benen & schouders

donderdag: Rust

Vrijdag of zaterdag: Borst & Biceps

Maar dat lijkt me zo weinig :N

Of doe je gewoon heel lang trainen?

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals Disturbed al eerder zei, je spieren moeten ook rust hebben. Als je net begint met fitness en je gaat gelijk met volle bakken trainen dan komen je spieren niet meer tot rust. Overigens is het trainen van bepaalde spiergroepen op één avond veel motiverender dan alle spiergroepen op elke avond.

edit Je gaat 5x per weer naar de sportschool en je bent 15 jaar. Ben je wel al uitgegroeid? Want dat kan nare gevolgen hebben.

Bewerkt: door Arjen
Link to comment
Delen op andere websites

Zoals Disturbed al eerder zei, je spieren moeten ook rust hebben. Als je net begint met fitness en je gaat gelijk met volle bakken trainen dan komen je spieren niet meer tot rust. Overigens is het trainen van bepaalde spiergroepen op één avond veel motiverender dan alle spiergroepen op elke avond.

edit Je gaat 5x per weer naar de sportschool en je bent 15 jaar. Ben je wel al uitgegroeid? Want dat kan nare gevolgen hebben.

Nee ik ben nog niet uitgegroeit.. Hoe bedoel je nare gevolgen?

Ik wist dat het niet goed was om zovaak te trainen maar niet dat je er wat aan kon overhouden? :-(

Link to comment
Delen op andere websites

Aan vulling:

zeker van toepassing is op het onderwerp krachttraining in de atletiek.

Ik denk dat het hoofdzakelijk komt door een aantal kernpunten cq voorwaarden die in Nederland absoluut nog niet optimaal zijn, ik zal er een aantal noemen:

Gebrek aan kennis in de breedte.

Te weinig pioniers in de krachtsport.

(nog) Teveel onenigheid tussen zowel de krachtsporters als de krachttrainers onderling.

Onwetendheid van de atleet.

'Angst' van de atleten tot gewichtsvermeerdering.

Idee dat het duur is.

Idee dat het 'allemaal' in de sportschool plaats moet vinden.

Beschikbare ruimtes.

Acceptatie van het belang van krachttraining in de atletiek in de breedste zin van het woord.

Het is immers niet voor niets dat in de literatuur krachttraining als volgt omschreven wordt:

Bron":http://www.lopenmethugo.nl/lopen-artikelen.asp?artikel=krachttraining-in-de-atletiek

Link to comment
Delen op andere websites

Veel mensen kijken eigenlijk puur naar het (zeg maar) uur dat je traint. Het is eigenlijk belangrijker om te kijken naar de rest van de 23 uur die je in een etmaal nog overhebt.

Rusten is zeer belangrijk voor je spieren. Tijdens het rusten groeien je spieren immers, aangezien je lichaam dan de 'schade' weer aan het herstellen is (als je je spieren krachtig gebruikt beschadig je ze als het ware). Voor het herstellen van weefsel (zoals je spieren) heb je proteïnen (=eiwitten) nodig. Als je veel eiwitten binnenkrijgt kun je je spieren extra snel laten herstellen c.q. groeien. (Eiwitten zitten voornamelijk in kip, vis, ei, noten en nog wat meer producten (zoek maar op internet op of zo). Eiwitshakes kun je ook goed gebruiken natuurlijk.) Het beste kun je dus je spiergroepen niet allemaal in één keer willen trainen, maar verspreiden over de week (zoals Disturbed dus doet).

Even over dat trainen buiten de sportschool: ikzelf vind dat thuis trainen prima gaat. Met een paar gewichten, elastieken en een optrekstang kom je al een heel eind. Ik vind dat je de sportschool in principe niet nodig hebt, maar het is natuurlijk maar wat je zelf het fijnste vindt. :)

Trouwens, ik heb veel opgestoken van deze website: http://www.iwantsixpackabs.com/abs.html (let op: die gozer die deze website opgericht heeft heeft al wat uitgebreid met zijn websites. Deze website is dus een maar een deel. Deze website: http://www.mensworkoutguide.com is ook een website van 'm). Supersite, al zeg ik het zelf. Daarin zie je ook dat je echt niet per se de sportschool nodig hebt om je spieren te trainen.

Afijn, ik doe gewoon m'n ding en zie mooie resultaten, het enige wat jullie kunnen doen is ook een goed trainingsschema volgen. ^_^ Vergeet trouwens ook niet dat elk lichaam anders in elkaar zit. Ieder lichaam is anders afgestemd en zal waarschijnlijk een ander trainingsschema moeten volgen. Je kunt zelf dus het beste kijken wat het beste bij je past.

Bewerkt: door Pietje II
Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

even wat leven in dit topic blazen:

Ik heb vanavond een goed borst schema uitgevonden:

Ik deed eerst Dumbelldrukken op een vlakke bank voor de gehele borst, maar vooral het midden. Daarna de Dumbell flys op de vlakke bank voor de Pecs (de zijkanten van de borst). Daarna schuin dumbell drukken voor de bovenkant borst en daarna schuine Dumbell flys voor de bovenkant en de pecs. Dat zijn de beste massa bouwers!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik doe niet aan krachttraining. Alleen aan conditietraining. Ik ga drie keer per week een uur met interval hardlopen. Is echt goed voor je conditie. Afgelopen vrijdag ook een keer op m'n blote voeten geweest (op gras dan). Was wel grappig om een keertje te doen. Ik heb eerder wel eens aan opdrukken gedaan, of hoe dat ook officieel mag heten. Maar omdat ik zelf maar 55 kilo weeg, vond ik er niks aan. Ik kwam tot de 50. Klinkt heel heftig, alleen is het met zo'n klein gewicht veel makkelijker. Ik weet niet of ik de 50 nu nog zou halen, maargoed, ik doe nooit meer aan krachttraining. Ik vind conditie belangrijker.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Ik heb het probleem opgelopen door meerdere malen niet getraint te hebben met boogschieten. Dat ik een spierverslapping heb gekregen. Daavoor hebben wij het zogehete Trim elastiek gekocht. Waardoor ik in een paar avonden mijn spieren weer op goed termijn kan zetten. Zon ding is best te betalen, en het is ook goed te gebruiken voor je spieren normaal te versterken!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ga beginnen met krachttraining in de sportschool ^_^

Zo'n 1x per week, misschien soms 2x per week...Ik ben al een paar keer geweest. En ik doe het eigenlijk niet zo zeer voor het resultaat ofzo, maar om gewoon eens buiten te zijn en te ontspannen...Maar dat resultaat mag er natuurlijk altijd komen :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...