Jump to content

Krachttraining


Kyl-El

Recommended Posts

Ik train de laatste tijd best wel vaak wat spieren met oefeningen die ik in dit topic heb gelezen. Nu wil ik best wel beginnen met wat gewichten van mischien 5 kilo ofzo, maar ik zou graag weten of ik met mijn 12 jaar niet te jong ben om al met gewichten in de weer te gaan, en hoe intensief ik mag trainen op mijn leeftijd.

Ik train dus vaak s'avonds. Vlak voor het naar bed gaan (denk nou niet dat dat al rond 9 uur ofzo is :7 meestal is dat rond half elf, elven), en daarna ga ik meteen naar bed. Heeft het zo wel reultaat? Ik eet of drink daarna namlijk niks meer.

Alvast bedankt,

Arthis

Waarom train je eigelijk savonds, je spieren moeten op die tijd eigelijk rusten :puh:

12 Jaar, hmm vraag aan je ouders wat hun ervan vinden.

Je mag natuurlijk wel gewoon ligte trainingen uitvoeren dat is geen probleem ;)

Ik train ook altijd s'avonds, kein problem. Wel rond 8 uur, maar toch s'avonds. Wat wel belangrijk is is om na het trainen wat te eten.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Pietje II

    186

  • Disturbed

    157

  • moechy

    54

  • Flashingdemon666

    52

Top Posters In This Topic

Posted Images

Als je biologische klok om 12 uur 's nachts staat als middernacht (dus dan lig je te ronken in bed), dan is de piek van kracht in je spieren rond de namiddag-avond. Ikzelf train ook altijd in de namiddag of avond (17:00 - 20:00), vind ik persoonlijk de fijnste tijd.

Link to comment
Delen op andere websites

Waaromis het belangrijk wat te eten na het trainen savonds dan?

Vanwege de verbranding?

Omdat je spieren tijdens de training als het goed is kapot zijn gemaakt, en dus moeten herstellen en daarom dus direct voeding nodig hebben... (40-60 gram snel verteerbare eiwitten en ongeveer >60 gram snel verteerbare koolhydraten (suikers).)

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe staan jullie eigenlijk tegenover eiwit shakes zoals whey? Ik weet niet zeker of ik er aan wil beginnen en of het ook echt nut heeft. Ik heb zo eens rondgekeken wat er allemaal te verkrijgen is. Maar hoeveel shakes heb je per dag nodig, waneer heb je ze nodig en helpt het ook echt om je spiermassa te vergroten? Maakt het een verschil of je met of zonder het gebruik van shakes traint op massa? Ik train nu zo'n 3 - 4 keer per week, 5 haal ik meestal niet door tijdgebrek omdat ik ook genoeg rust moet houden.

Graag zou ik van iemand een objectieve mening over shakes willen hebben. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe staan jullie eigenlijk tegenover eiwit shakes zoals whey? Ik weet niet zeker of ik er aan wil beginnen en of het ook echt nut heeft. Ik heb zo eens rondgekeken wat er allemaal te verkrijgen is. Maar hoeveel shakes heb je per dag nodig, waneer heb je ze nodig en helpt het ook echt om je spiermassa te vergroten? Maakt het een verschil of je met of zonder het gebruik van shakes traint op massa? Ik train nu zo'n 3 - 4 keer per week, 5 haal ik meestal niet door tijdgebrek omdat ik ook genoeg rust moet houden.

Graag zou ik van iemand een objectieve mening over shakes willen hebben. :)

Er niets mis met whey/wei, het is gewoon een stofje dat zich (net als caseïne, lactoferine etc.) in melk bevindt. Als je dus zat melk drinkt krijg je het stofje ook gewoon binnen. Maar, je kunt whey ook in poedervorm aanschaffen en dat is heel verstandig. Whey is namelijk een snel verteerbare eiwitsoort en dringt zich dus direct door in je bloedbaan naar je spieren (immers, je lichaam hoeft whey niet te verteren). Je kunt je voorstellen dat dit van vitaal belang is op momenten dat je spieren zo snel mogelijk proteïne nodig hebben, zoals voor en vooral na de training, maar ook als je 's ochtends wakker wordt nadat je de hele nacht hebt "gevast". Dit in tegenstelling tot caseïne-eiwitten (die zich óók in melk bevinden), die een klont vormen in je maag waar je spijsverteringssappen maar moeilijk in weten te dringen. Dit zorgt dan weer voor een trage, geleidelijke afgifte van proteïne. Daarnaast is whey rijk aan BCAA's. Dat zijn korte keten-aminozuren die spierafbraak verminderen en de vetverbranding stimuleren.

Hoewel whey als supplement verkrijgbaar is, is whey (imo) een belangrijke onmisbare voedingsstof. Kijk, je kunt na de training bijvoorbeeld wel kipfilet naar binnen werken met als doel eiwitten binnen te krijgen, maar hier is je lichaam veel langer mee bezig om te verteren en dus heb je al veel spieropbouwende momenten gemist. Het eiwit wordt nog wel gebruikt, maar het heeft veel minder effect dan dat je een snel verteerbare eiwit direct na de training nuttigt.

Als je whey gaat kopen moet je kijken of er whey-isolaten inzitten. Isolaten zijn losse aminozuur-fragmenten die nóg sneller opgenomen kunnen worden (hoe minder er afgebroken hoeft te worden, hoe sneller iets opgenomen kan worden natuurlijk).

Heeft iemand nou een duidelijk antwoord op mijn vraag van 1 pagina terug?

Die is toch al gegeven?

Of je ook al op jouw leeftijd mag trainen? Tuurlijk, waarom niet? Als je de juiste techniek aanleert en aanhoudt is er niets aan de hand.

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor je informatie, Pietje (Of Sander :puh: ). Maar wat ik me afvraag of het echt zo nodig is om massa te kweken. Als je gewoon gezond en veel eet, dan krijg je toch ook genoeg voedingstoffen binnen? Ik heb meer het idee dat het is om extra snel op te bouwen, niet om gewoon door goede voeding en trainen rustig op te bouwen. Maar dat zal wel een verkeerde veronderstelling zijn...

Link to comment
Delen op andere websites

Bedankt voor je informatie, Pietje (Of Sander :puh: ). Maar wat ik me afvraag of het echt zo nodig is om massa te kweken. Als je gewoon gezond en veel eet, dan krijg je toch ook genoeg voedingstoffen binnen? Ik heb meer het idee dat het is om extra snel op te bouwen, niet om gewoon door goede voeding en trainen rustig op te bouwen. Maar dat zal wel een verkeerde veronderstelling zijn...

Is inderdaad een verkeerde veronderstelling. Zoals ik al zei zit whey ook gewoon in melk. Als je daar dus genoeg van drinkt krijg je het ook al binnen, maar is het wel zo efficiënt? Zoals ik ook al zei is whey het snelst verteerbare soort eiwit, en dat is belangrijk op de momenten dat je lichaam het meest snel eiwitten nodig heeft, zoals na de training. Je kunt ook vis na de training nemen, maar dat verteert nu eenmaal niet zo snel om er een effectieve (en vooral efficiënte) spierhypertrofie-ontwikkeling mee te creëren.

Supplementen zijn ook helemaal geen wondermiddelen of zo om spiermassa te winnen. Het zijn puur toevoegingen aan je dagelijkse, goede en gevarieerde eetschema waarbij je tenminste 6 keer of meer eet. Als je je er dan voor inzet en je stelt jezelf reële doelen, dan zullen ze helpen.

Whey bijvoorbeeld is dus totaal geen product om sneller groot te worden, het is puur een onmisbare voedingsstof. Het is eigenlijk hetzelfde als je bijvoorbeeld meer biefstuk gaat eten: je krijgt meer essentiële voedingsstoffen binnen, maar het is niet zo dat je opeens de Hulk wordt of zo. (Ja, na een geruime tijd van gedisciplineerd eten en trainen natuurlijk wel rw3w47.gif, maar da's dus op de langere termijn, en zo werkt dat bij whey precies hetzelfde, alleen voldoet whey daarin met een andere functie.)

Waar je WEL helemaal gelijk in hebt is dat je dagelijks veel vast eten naar binnen moet werken. Dat is inderdaad het állerbelangrijkste, veel calorieën binnenkrijgen.

Bewerkt: door Pietje II
Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet niet of jullie jezelf wel een meten (spieromtrek dan he), want ik vroeg me af hoeveel het bij jullie per maand groeit.

Ik meet eigenlijk alleen me arm omtrek af en toe.

Afgelopen maand heb ik 2 - 3 keer per week getraind, elke keer me hele lichaam getraind.

In die tijd is me arm omtrek (gespannen op borsthoogte) bijna 1,5 cm breder geworden.

Vroeg me af of een van jullie wel eens zijn arm omtrek meet en dan kan posten, zodat ik kan zien of dit beetje normale toename is of niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet niet of jullie jezelf wel een meten (spieromtrek dan he), want ik vroeg me af hoeveel het bij jullie per maand groeit.

Ik meet eigenlijk alleen me arm omtrek af en toe.

Afgelopen maand heb ik 2 - 3 keer per week getraind, elke keer me hele lichaam getraind.

In die tijd is me arm omtrek (gespannen op borsthoogte) bijna 1,5 cm breder geworden.

Vroeg me af of een van jullie wel eens zijn arm omtrek meet en dan kan posten, zodat ik kan zien of dit beetje normale toename is of niet.

Ieders armen zijn anders qua opbouw, dus je kunt met niemand vergelijken of je armen nu "goed" groeien. Als je gewoon ziet dat je armen groter worden is het goed toch.

En ik heb m'n armen wel eens gemeten, om je verdere vraag te beantwoorden :7

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben sinds een paar maanden ook begonnen met trainen. Gewoon push-up's etc. omdat je op je 13e de sportschool niet binnen komt. :7 Het bevalt me best wel goed. Ik word er niet sterker door maar daar moet je ook jaren voor trainen en dan ook veel en met apparaten. Het geeft gewoon veel zelfvertrouwen. En vraag me niet waarom... dat weet ik namenlijk niet. :puh: Mijn dagelijkse schema ziet er ongeveer zo uit. Dit doe ik ongeveer 2 á 3 keer per dag. Weten jullie wat ik er eventueel aan zou kunnen veranderen toevoegen? (en nee, ik verwacht niet binnen een paar maanden een gespierde superheld als Disturbed te zijn)

Dagelijkse schema: (2 á 3 keer per dag)

15 push-up's (ik kom niet verder, ik weet het, ik ben een mietje)

40 seconden lang mezelf hoog houden op één hand (links)

40 seconden lang mezelf hoog houden op één hand (rechts)

40 seconden lang mezelf hoog houden op één onderarm (links)

40 seconden lang mezelf hoog houden op één onderarm (rechts)

35 sit-up's

Ik weet dat het vaag en weinig is maar ik weet verder ook geen oefeningen zonder dure dingen te kopen. (weet iemand waar ik die kan vinden?) Ik dacht zelf aan optrekken ofzo maar ik heb geen plek waar ik dat kan doen. De enigste balk die ik vast kan bakken heeft splinters en er groeit een plant met stekels naast. (dat wil nog wel eens zeer doen als je je hand op de verkeerde plek neerzet) Dus dat heb ik maar geschrapt. Verder fiets ik af en toe op zo'n home trainer fiets ding van mijn pa. :puh: Verder weet ik niet goed wat ik moet eten. Ik ben ook niet van plan minder te gaan eten. (dokter loopt ook te zeiken dat ik te ligt ben) Dus ik hou maar mijn dagelijkse schema aan:

Dagelijks eten:

Ontbijd: 1 of 2 boterhammen. Meestal met pindakaas.

Tussen de middag: 1 boterham. Meestal met pindakaas.

In de middag: Koekje, drop etc. :puh:

Avond eten: Meestal een bord. Zonder pindakaas. :puh:

Savonds: Weer een koekje.

Link to comment
Delen op andere websites

Dagelijks eten:

Ontbijd: 1 of 2 boterhammen. Meestal met pindakaas.

Tussen de middag: 1 boterham. Meestal met pindakaas.

In de middag: Koekje, drop etc. :puh:

Avond eten: Meestal een bord. Zonder pindakaas. :puh:

Savonds: Weer een koekje.

Ik heb over krachttraining niet veel verstand, maar je eetgewoonte veelste weinig! Vooral op jou leeftijd zit je nog volop in de groei. Dat je het met zo weinig eten uithoudt! Je moet sowieso veel meer gaan eten, slecht één of 2 boterhammen is 's ochtends echt te weinig, meen een forse kom cornflakes of iets in die richting, drink een groot glas melk, ook erg goed daar zit namelijk weer calcium in. Verder schrikbarend hoe weinig jij tussen de middag eet, je moet toch op die leeftijd tussen de 4 en 8 boterhammen eten met name als je aan krachttraining doet! Verder mag je wel wat vaker in de middag een stuk fruit pakken of iets met veel granen. Volgens mij is dit verhaaltje eerder standaard als je in de groei zit, maar de rest laat ik aan de experts op dit gebied over ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb over krachttraining niet veel verstand, maar je eetgewoonte veelste weinig! Vooral op jou leeftijd zit je nog volop in de groei. Dat je het met zo weinig eten uithoudt! Je moet sowieso veel meer gaan eten, slecht één of 2 boterhammen is 's ochtends echt te weinig

Dat eten is inderdaad aan de weinige kant, maar ik had precies het zelfde als jij. Toen ik rond de 13 was at ik ook zeer weinig (had geen behoefte aan meer eten, ookal was ik net als jij te licht), ergens eind 13/begin 14 raakte ik in groeispurt (zal bij jouw denk ik ook wel binnekort komen, als je er nog niet in zit) en toen begon ik opeens 3 keer zo veel te eten als voorheen. Toen at ik soms wel rond 16 boterhammen per dag, en veel avondeten en veel tussendoortjes en had vaak nog steeds honger. Zen lichaamm geeft het denk ik vanzelf wel aan als het te weinig eten krijgt.

je moet toch op die leeftijd tussen de 4 en 8 boterhammen eten met name als je aan krachttraining doet! Verder mag je wel wat vaker in de middag een stuk fruit pakken of iets met veel granen.

Hij doet niet aan krachttraining, hij doet alleen thuis wat oefeningen.

En een fruitstuk mis ik inderdaad ook in je eetschema.

Als je zelfvertrouwen van de oefeningen krijgt zou ik zeker met die oefeningen doorgaan. En ook al zeg je dat je er niet sterk van wordt, als je die oefeningen zo vol houd zul je zeker merken dat je over tijdje bv steeds vaker kunt opdrukken. En je spieren zullen er ook van groeien, alleen niet zo hard dat je binnen een maand al veel resultaat ziet.

Bewerkt: door Gta-killer
Link to comment
Delen op andere websites

En je spieren zullen er ook van groeien, alleen niet zo hard dat je binnen een maand al veel resultaat ziet.

Nope. Met alleen maar oefeningen die op lichaamsgewicht gaan (zoals opdrukken) zul je nóóit gespierd kunnen worden, want die zijn simpelweg veel te licht. Ook naarmate je steeds meer herhalingen maakt bij het opdrukken train je eigenlijk veel meer op spieruithoudingsvermogen dan op kracht of om massa te kweken.

Maar voor warrock geldt inderdaad: meer eten.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...