Jump to content

Krachttraining


Kyl-El

Recommended Posts

Ik heb even jullie advies nodig..

Ik ben daarnet wezen kijken naar gewichten.. Nou heb ik gezien dat je voor je armen van die gewichten kan kopen zonder extra gewicht eraan, dus gewoon een botvormige stokjes met een gewicht van 1 kg, 2 kg of 3 kg.. Nou is die 1kg veel en veel ste licht, maar helaas lagen er alleen twee voorbeelden van een 1 kg, als ik die twee stokken van 1kg in een hand neem, blijkt ook 2 kg wel erg licht te zijn. Komt dat omdat ik het verdeel over twee stukken of kan ik beter de 3 kg kopen?

Ook kan ik een set kopen met een lange staaf waaraan je die gewichten kan ophangen (niet de allerlangste staaf, maar gewoon om omhoog te houden ofzo) Daar zitten twee gewichten van 1,25 kg bij en een gewicht van 2,5 kg. Die staaf is al 2,5 kg. Er zitten ook nog wat meer zooi bij, maar dat is niet zo heel belangrijk. Ik denk dat deze doos wel goed is om te kopen, maar wat geven jullie als advies?

Even voor de duidelijkheid: Ik ben pas net begonnen met krachttraining.. Dus echt grote spieren heb ik nog niet.

Met vriendelijke groet,

Die Soft :engel:

Ehm... je kunt inderdaad een homegym aanschaffen, maar je kunt natuurlijk ook een abonnement op de sportschool nemen. Dan heb je direct alles in één.

Maar voor een homegym kun je het beste een bankje + squatrek aanschaffen. Daarbij een Olympische halterstang en eventueel een curlstang. Handig is om ook twee dumbbellstangen aan te schaffen (daar kun je zelf gewichtschijven aan plaatsen. Een hele rits dumbbells van verschillende gewichten is alleen maar teringduur en neemt ook nog veel plaats in beslag). Tot slot (vanzelfsprekend) een zootje van zo'n 150 kg aan gewichtschijven, daar kun je dan voorlopig wel even mee aan de slag. Oh ja, een optrekstang aanschaffen is ook geen overbodige luxe.

Met bovenstaande heb je wel zo'n beetje alles in huis wat je nodig hebt (uitbreiding kan daarna eventueel nog altijd wel). Maar, weet goed wat je gaat doen, want bodybuilding (spiermassa kweken) is een levensstijl (way of life) en is niet effe iets wat je een blauwe maandag doet (vooral omdat het geen supergoedkoop grapje is, als je zo'n homegym aanschaft).

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Pietje II

    186

  • Disturbed

    157

  • moechy

    54

  • Flashingdemon666

    52

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb even jullie advies nodig..

Ik ben daarnet wezen kijken naar gewichten.. Nou heb ik gezien dat je voor je armen van die gewichten kan kopen zonder extra gewicht eraan, dus gewoon een botvormige stokjes met een gewicht van 1 kg, 2 kg of 3 kg.. Nou is die 1kg veel en veel ste licht, maar helaas lagen er alleen twee voorbeelden van een 1 kg, als ik die twee stokken van 1kg in een hand neem, blijkt ook 2 kg wel erg licht te zijn. Komt dat omdat ik het verdeel over twee stukken of kan ik beter de 3 kg kopen?

Ook kan ik een set kopen met een lange staaf waaraan je die gewichten kan ophangen (niet de allerlangste staaf, maar gewoon om omhoog te houden ofzo) Daar zitten twee gewichten van 1,25 kg bij en een gewicht van 2,5 kg. Die staaf is al 2,5 kg. Er zitten ook nog wat meer zooi bij, maar dat is niet zo heel belangrijk. Ik denk dat deze doos wel goed is om te kopen, maar wat geven jullie als advies?

Even voor de duidelijkheid: Ik ben pas net begonnen met krachttraining.. Dus echt grote spieren heb ik nog niet.

Met vriendelijke groet,

Die Soft :engel:

Ehm... je kunt inderdaad een homegym aanschaffen, maar je kunt natuurlijk ook een abonnement op de sportschool nemen. Dan heb je direct alles in één.

Maar voor een homegym kun je het beste een bankje + squatrek aanschaffen. Daarbij een Olympische halterstang en eventueel een curlstang. Handig is om ook twee dumbbellstangen aan te schaffen (daar kun je zelf gewichtschijven aan plaatsen. Een hele rits dumbbells van verschillende gewichten is alleen maar teringduur en neemt ook nog veel plaats in beslag). Tot slot (vanzelfsprekend) een zootje van zo'n 150 kg aan gewichtschijven, daar kun je dan voorlopig wel even mee aan de slag. Oh ja, een optrekstang aanschaffen is ook geen overbodige luxe.

Met bovenstaande heb je wel zo'n beetje alles in huis wat je nodig hebt (uitbreiding kan daarna eventueel nog altijd wel). Maar, weet goed wat je gaat doen, want bodybuilding (spiermassa kweken) is een levensstijl (way of life) en is niet effe iets wat je een blauwe maandag doet (vooral omdat het geen supergoedkoop grapje is, als je zo'n homegym aanschaft).

De sportschool? Ik ben bang dat ik daar met 3x trainen in de week voor voetbal geen tijd voor heb. :puh: En zo superrijk-gezin heb ik nou ook weer niet, dus ik denk dat ik in ieder geval die doos (homegym, zoals jij het zegt) en 2 van die 3 kg halters koop..

Maar in ieder geval bedankt voor je hulp. :)

Link to comment
Delen op andere websites

De sportschool? Ik ben bang dat ik daar met 3x trainen in de week voor voetbal geen tijd voor heb. :puh: En zo superrijk-gezin heb ik nou ook weer niet, dus ik denk dat ik in ieder geval die doos (homegym, zoals jij het zegt) en 2 van die 3 kg halters koop..

Maar in ieder geval bedankt voor je hulp. :)

Nee maar kijk als je in een sportschool gaat trainen heb je gewoon alle materiaal die je nodig hebt tot je beschikking, snap je. :puh: Je kunt ook zelf materiaal aanschaffen natuurlijk, en als je dan volledige trainingen zou willen volgen moet je wat ik een post terug zei aanschaffen.

KOOP ABSOLUUT NIET DIE 3 KG-DINGETJES! 3 Kg is dus niets. Zelfs een baby weegt niet zo weinig. Die gewichtjes gebruiken oude oma'tjes die teveel lappen vel hebben. Koop dan meteen fatsoenlijke gewichten. En met fatsoenlijk bedoel ik dus ook niet tot 15 kg of zo, want daar zul je dus écht direct voorbij zijn, vooral bij de grotere spiergroepen als rug en benen begin je al waarschijnlijk met een vele malen hoger gewicht. Geloof me nu maar, die kleine gewichtjes zijn verspild geld.

Bewerkt: door Pietje II
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb besloten alles te verdubbelen. Er moet namenlijk flink wat bij. Het gewicht in mijn tas is al op zijn maximum (tas gescheurde omdat ik het te zwaar maakte voor het squatten) en ik niet zo veel moeite meer met mijn schema. Het vervelende is namenlijk dat ik het zonder dumbells of halters niet zwaarder kan maken en dat ik mijn resultaat nogsteeds niet ziet. (ik merk dat ik sterker word, maar ik moet het kunnen zien, zoals bij fuffie) Ik moet dus gewoon zo veel mogenlijk trainen als maar mogenlijk is. Tot dat ik er bij neer val.

Het enigste wat ik niet heb verdubbeld is hooghouden op één hand. Ik vind het nogal een nutteloze oefening. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Het enigste wat ik niet heb verdubbeld is hooghouden op één hand. Ik vind het nogal een nutteloze oefening. :7

Waarom doe je die dan :7

Vanaf nu ga je het volgende doen (bij voorkeur met extra gewicht):

- Opdrukken 20x

- Squats 20x

- Opdrukken 20x

- Squats 20x

- Opdrukken 20x

- Squats 20x

Allemaal achterelkaar uitgevoerd zonder rust ertussenin.

Rust 1,5 minuut

- Uitstappen 20x

- Heupsteken 20x

- Uitstappen 20x

- Heupsteken 20x

- Uitstappen 20x

- Heupsteken 20x

Ook allemaal achterelkaar uitvoeren zonder tust ertussenin

Rust 1,5 minuut

- Burpees 15x

- Plank 45 sec

- Burpees 15x

- Plank 45 sec

- Burpees 15x

- Plank 45 sec

Zo, ga dit maar eens doen totdat je het te makkelijk vindt.

(Bij voorkeur ook nog optrekken, probeer echt daar iets voor te vinden! Een optrekstang bijvoorbeeld kun je bij elke sportzaak wel kopen.)

Link to comment
Delen op andere websites

Het enigste wat ik niet heb verdubbeld is hooghouden op één hand. Ik vind het nogal een nutteloze oefening. :7

Waarom doe je die dan :7

Vanaf nu ga je het volgende doen (bij voorkeur met extra gewicht):

*heel schema*

Allemaal achterelkaar uitgevoerd zonder rust ertussenin.

Rust 1,5 minuut

*heel schema*

Ook allemaal achterelkaar uitvoeren zonder tust ertussenin

Rust 1,5 minuut

*heel schema*

Zo, ga dit maar eens doen totdat je het te makkelijk vindt.

(Bij voorkeur ook nog optrekken, probeer echt daar iets voor te vinden! Een optrekstang bijvoorbeeld kun je bij elke sportzaak wel kopen.)

Wat is precies het nut van de plank? Het zelfde doe ik toch ook al maar dan op één arm. En ik moet waarschijnlijk ook nog wat forced negative biceps. (gewoon een gewicht dat te zwaar is voor een hand optillen met twee handen en met een hand langzaam laten zakken) En bij opdrukken, kunnen dat ook dat ook narrow stance push up's zijn? En waar moeten de crunshes nou naartoe?

Link to comment
Delen op andere websites

Wat is precies het nut van de plank? Het zelfde doe ik toch ook al maar dan op één arm. En ik moet waarschijnlijk ook nog wat forced negative biceps. (gewoon een gewicht dat te zwaar is voor een hand optillen met twee handen en met een hand langzaam laten zakken) En bij opdrukken, kunnen dat ook dat ook narrow stance push up's zijn? En waar moeten de crunshes nou naartoe?

Plank verstevigt je core (buik en onderrug (het natuurlijke corset om je middel)) en dat is heel belangrijk omdat de core bij alle bewegingen die je maakt betrokken is. Je corespieren train je ook heel goed bij squats en deadlifts, en plank is een van de meer specifiekere oefeningen voor je core. Je kunt natuurlijk ook in halfgestrekte opdruk-stand een plank van je maken, en het is uiteindelijk ook de bedoeling om extra gewicht op je rug te leggen.

Die negatieven voor je biceps vind ik niet echt een geschikte oefening voor jou. Negatieven worden vaak gebruikt door wat gevorderde bodybuilders omdat je er normaal gesproken loeizware gewichten voor moet gebruiken (is ook logisch want in de negatieve fase van de beweging ben je sterker). Voor jou echter is dat helemaal niet nodig en heb je meer aan technisch goed uitgevoerde bicep-curls om de biceps te isoleren. Je moet eerst een goeie basis leggen, en later kun je pas die fancy intensiteitsverhogende technieken gebruiken zoals aflopende sets, geforceerde sets, trisets, rust-pauze en negatieven.

Wat opdrukken betreft kun je inderdaad je handen dichter bij elkaar plaatsen om meer de nadruk op je triceps te leggen (het tegenovergestelde is ook het geval: hoe verder je handen gespreid staan, hoe meer nadruk je op de borst legt. Ook helpt een schuine houding de nadruk op je bovenborst te leggen en andersom op je onderborst).

Je moet het zelf allemaal weten: suit yourself. Zolang je maar lekker bezig bent.

Link to comment
Delen op andere websites

Zo Pietje en Disturbed zijn wel van de partij :puh:. Ikzelf wil wat breder worden, niet té breed maar gewoon dat je er een beetje schrikwekkend uitziet xD. Wat voor oefeningen lijken jullie het best gewoon opdrukken?

Omar

Verwacht niet dat je binnen 2 weken een Disturbed word hoor, maar hier een goed beginners schema:

5 squats

15 narrow-stance push-up's

40 sec plank links

40 sec plank rechts

15 crunshes

10 crunshes met linker been gestrekt

10 crunshes met rechter been gestrekt

5 squats

Ben ik ook mee begonnen. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Zo Pietje en Disturbed zijn wel van de partij :puh:. Ikzelf wil wat breder worden, niet té breed maar gewoon dat je er een beetje schrikwekkend uitziet xD. Wat voor oefeningen lijken jullie het best gewoon opdrukken?

Omar

Je mag van mij opdrukken, maar ik denk niet dat je daar ooit breed van zult worden... :puh:

Tip: je schouders en rug (de v-vorm) zorgen voor de brede aanblik.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik doe aan Taekwondo, we doen:

100x opdrukken

Rekken

30 Rondjes rennen

Rennen en ook de grond na 2 sec. aantikken

En zo heb ik de spieren, maar m'n buik is het enigste probleem... :7

Daar moet je ook heel veel voor crunshen. Maar jij moet eerst gewoon wat afvallen. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Ik doe zelf ook aan krachttraining, ben nog maar 13 maar doe dit al nagenoeg een jaar.

Veel gewicht train ik niet mee, maar geloof me dat je echt met push-ups niet ver komt.

Ook als je bijvoorbeeld een six-pack wilt zien (Velen hier zullen dat wel willen) Zal je BF (vetpercentage) toch minstens

rond de 8% moeten zitten. Dan kun je gaan de buik verder trainen en zul je een goed six-pack gaan zien.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik doe zelf ook aan krachttraining, ben nog maar 13 maar doe dit al nagenoeg een jaar.

Veel gewicht train ik niet mee, maar geloof me dat je echt met push-ups niet ver komt.

Ook als je bijvoorbeeld een six-pack wilt zien (Velen hier zullen dat wel willen) Zal je BF (vetpercentage) toch minstens

rond de 8% moeten zitten. Dan kun je gaan de buik verder trainen en zul je een goed six-pack gaan zien.

Weet jij toevallig hoe je je BF kan berekenen?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...