Jump to content

Krachttraining


Kyl-El

Recommended Posts

Dit is mogelijk d.m.v. een huidplooimeter, moet je je ouders misschien maar eens vragen of ze een huidplooimeter hebben. Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar daarmee kun je dus je BF (Vetpercentage) berekenen.

Mocht je graag een sixpack willen, en een BF van bijvoorbeeld 12% hebben, dan moet je Cardio doen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Pietje II

    186

  • Disturbed

    157

  • moechy

    54

  • Flashingdemon666

    52

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dit is mogelijk d.m.v. een huidplooimeter, moet je je ouders misschien maar eens vragen of ze een huidplooimeter hebben. Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar daarmee kun je dus je BF (Vetpercentage) berekenen.

Mocht je graag een sixpack willen, en een BF van bijvoorbeeld 12% hebben, dan moet je Cardio doen.

Zit jij toevallig op DBB?

Enne... het vetpercentage (bf) voor zichtbare buikspieren is bij iedereen verschillend. Bij de een zijn ze nog niet zichtbaar bij 8%, terwijl de ander nog steeds duidelijk zichtbare buikspieren heeft bij 15%.

Link to comment
Delen op andere websites

Zit jij toevallig op DBB?

Enne... het vetpercentage (bf) voor zichtbare buikspieren is bij iedereen verschillend. Bij de een zijn ze nog niet zichtbaar bij 8%, terwijl de ander nog steeds duidelijk zichtbare buikspieren heeft bij 15%.

Natuurlijk verschilt dit per persoon, maar in feite zul je toch wel rond de 8% moeten zitten wil je echt duidelijk je buikspieren zien.

Ja, ik zit op DBB, zelfde naam alleen dan sniperx.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, ik zit op DBB, zelfde naam alleen dan sniperx.

Hehehehehe ik dacht al dat jij 't was.

Wat is DBB als ik vragen mag?

Om toch maar weer ontopic te blijven en een warn te voorkomen post ik nu maar mijn licht aangepaste eet schema. Ik eet 's ochtends nu soms ook een kom cornflakes (met extra grote stukjes chocola! :eten: ) die ik bijna laat overstromen met melk. Of als ik eens geen cornflakes eet eet ik gewoon een boterham. Dus gemiddeld 1 tot 3 boterhammen per dag met regelmatig een kom cornflakes.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, ik zit op DBB, zelfde naam alleen dan sniperx.

Hehehehehe ik dacht al dat jij 't was.

Wat is DBB als ik vragen mag?

Als ik me niet vergis is dat een forum over Bodybuilding in het nederlands waar Pietje II en Sniperx elkaar van kennen ;)

http://forum.dutchbodybuilding.com/

Klopt, dat is inderdaad DBB, handig als je meer te weten wilt komen.

Maar on topic.

Ik ga zo Triceps/buik trainen, even lekker aanpakken weer!

Link to comment
Delen op andere websites

Ìk heb op het moment een blessure in m'n linker elleboog, dus even geen trainingen voor mij. :-(

Maar ik heb me voorgenomen om maandag weer te knallen, dus hopen dat m'n elleboog dan weer helemaal hersteld is.

Maar 't is natuurlijk ook wel eens grappig om het zielige jongetje uit te hangen nu :7

Bewerkt: door Pietje II
Link to comment
Delen op andere websites

Ìk heb op het moment een blessure in m'n linker elleboog, dus even geen trainingen voor mij. :-(

Maar ik heb me voorgenomen om maandag weer te knallen, dus hopen dat m'n elleboog dan weer helemaal hersteld is.

Jammer van de blessure. Heb je ook een logje op DBB? ik wel.

Link to comment
Delen op andere websites

Jammer van de blessure. Heb je ook een logje op DBB? ik wel.

Ja idd, wat oefeningen betreft voor upperbody ben ik helemaal uitgeschakeld (zelfs isolatieoefeningen zoals flyes lukken me niet omdat ik m'n arm voortdurend gebogen moet houden). Deadlift bijvoorbeeld lukt al helemaal zo niet natuurlijk :-(

Beentjes (squats) trainen lukt wel, maar die heb ik dinsdag keihard aangepakt en als ik ze nu ga trainen ga ik ze overtrainen. Daarom maar gelijk was rustdagen om maandag compleet fris te beginnen.

En ik heb op DBB geen logje, ik zie er op zich geen meerwaarde in om daar er eentje bij te houden. Maar wie weet, ooit eens in de toekomst...

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Training van vandaag, OP VOLGORDE:

Benen: Squat 1x10x15kg

1x8x20kg!!

Walking Lunges 1x8x5kg

Biceps: Biceps curl 3x10x5kg

Hammer curl 2x10x5kg

Borst: Dumbbell Flyes 3x8x5kg

Dumbbell Pullovers 2x10x5kg

Triceps: Triceps pullover 4x8x5kg

Schouders: MP 3x10x5kg

Lateral Raises 1x8x5kg

Buik: Sit-ups 2x10

Dit was mijn FullBody (Op rug na) Training. gewichten zijn niet heel hoog maar ik ben pas 13 :7. Squat ging heerlijk en 20kg vind ik redelijk :).

Link to comment
Delen op andere websites

Redelijk? Dat is voor jouw leeftijd erg goed hoor. Als ik wel eens mensen hoor die met speelgoed gewichtjes van 5 mizerige kilotjes heel erg veel trainen doe jij het al goed. :7

Ik moet zelf btw ook eens dumbells gaan kopen. :erm:

Link to comment
Delen op andere websites

Dit artikel heb ik geheel uit eigen ervaring geschreven, staat ook op DBB, misschien hebben sommigen er iets aan.

Artikel voor jonge beginners

Dit artikel schrijf ik geheel uit eigen ervaringen, voor jonge beginnelingen van ong. 12-16 jaar oud.

Even een korte 'inhoud':

1.1: Is het wel verstandig om op jonge leeftijd te trainen?

1.2: Kan je op jonge leeftijd al een goede basis leggen?

2.1: Schema's en oefeningen voor de jonge beginnelingen.

2.2: 5 Redenen om al vroeg te beginnen met Krachttraining/Bodybuilding.

2.3: Wanneer ben ik begonnen.

1.1: Is het wel verstandig om op jonge leeftijd te trainen?

In feite, kun je vanaf je 12de al wel beginnen met trainen.

Veel mensen zullen zeggen dat het slecht is, en dat bodybuilding je groei zal hinderen of zelfs stoppen. Maar eigenlijk zijn er geen studies die dit echt duidelijk aantonen.

Maar, betekent dit dat je al ongelooflijk zwaar moet gaan trainen?

Het beste is om rustig aan op te bouwen. Een goed beginners schema is Rippetoe.

Veel jongelingen denken dat spieren wel eventjes in een paar weekjes te voorschijn te toveren zijn. Dit is natuurlijk niet waar, want het duurt maanden voordat je goed resultaten zult zien.

Ook zijn er zogenoemde 'beach boys', de jongelingen die Buik, Biceps, en Borst trainen, om er op het strand goed uit te zien en meisjes voor zich te winnen.

Maar het beste is om ALLES te trainen, dus ook de benen.

De benen leggen namelijk een belangrijk fundament als het gaat om Bodybuilding.

Want anders loop je daar straks met een gespierd bovenlichaam en met lucifers beentjes.

Hier een klein motiverend plaatje:

Mr.png

1.2: Kan je op jonge leeftijd al een goede basis leggen?

Ook jonge tieners kunnen prima spieren kweken, of kracht winnen, indien ze een goed schema hebben, en goed eten en rusten. Immers, de training is de vonk, de rust en voeding de brandstof.

Als puber heb je een hoog testosteron gehalte, wat weer bijdraagt aan het kweken van spieren. Dit betekent dat je d.m.v. een goed schema al een mooie basis kunt leggen, om op iets oudere leeftijd het vervolgens beter uit te werken.

Veel jonge tieners stoppen al na een maand weer, wegens het niet zien van duidelijke resultaten. Maar, een gespierd en krachtig lichaam bouwen kost tijd. Dit is iets wat je MOET inzien, anders zul je nooit ver komen.

Belangrijk kan het zijn om voor jezelf doelen te stellen, die wel reëel zijn natuurlijk.

Kortom: Een jonge tiener kan al een prima basis leggen indien er een goed schema, goede voeding, en veel rust is.

2.1: Schema's en oefeningen voor de jonge beginnelingen.

Zoals al in paragraaf 1.1 vermeld, is Rippetoe een goed schema om mee te beginnen.

Ook kun je kiezen om een split of Full Body schema te nemen.

Op het forum of op google kun je hier voldoende informatie over vinden, en ik zal hier verder ook niet op ingaan.

Maar, wat zijn nou goede oefeningen?

Dit zijn uiteraard compound oefeningen, zoals de Squat, Benchpress, of Deadlift.

Hier een BenchPress:

benchpress.JPG

Verder kun je op www.exrx.net goede oefeningen zoeken voor bepaalde spiergroepen. een van de 'standaard' oefeningen voor de biceps is de Barbell/Dumbbell Curl.

In feite kun je een schema helemaal naar je eigen smaak samenstellen, want immers is iedereen anders.

2.2: 5 Redenen om al vroeg te beginnen met Bodybuilding/Krachttraining.

1. Bodybuilding/Krachttraining leidt tot meer zelfvertrouwen. Met een gespierd en sterk lichaam zul je je eerder op bijvoorbeeld een strand of bij een zwembad durven te vertonen. Je wordt dus zelfverzekerder.

2. Je kunt al een goede basis leggen voor later. Als jongeling kun je al een redelijk gespierd lichaam bouwen, om dit vanaf je 16e wat zwaarder aan te pakken. Je hebt dus vaak al een voorsprong op mensen die op hun 16e pas beginnen.

3. Bodybuilding/Krachttraining verlaagt de bloeddruk.

4. Als je je emotie wilt uiten, kun je dat doen d.m.v. trainen. Je kunt hiermee bijvoorbeeld je woede van je af trainen.

5. Je zult veel profijt hebben van Bodybuilding/Krachttraining. Dit is bijvoorbeeld van toepassing als je later zwaar werk wilt gaan doen. Je lichaam is dan al een stuk sterker en je zult het dus makkelijker aan kunnen.

WBS-3001%20BARBELL%20SET.jpg

2.3: Wanneer ben ik begonnen

Ik zelf ben begonnen in oktober 2007, toen was ik dus 12.

Ik heb toen getraind t/m december, en vervolgens één maand gerust.

Vervolgens heb ik dus vanaf eind januari getraind tot en met eind september.

Toen ben ik 2 maand gestopt, en ik train nu sinds 3 weken weer.

In Oktober 2007 was ik ongeveer 1.62 lang. Nu ben ik 1.74 lang, en dus ben ik aardig door gegroeid.

Tot slot:

In het begin, en vooral de jongelingen, zijn we allemaal erg onzeker over deze sport.

Een tip van mij is: Bouw rustig aan op, en heb er plezier in. Als je geen plezier hebt in het trainen hou je het vaak minder lang vol. Het is moeilijk, maar de resultaten zullen zich vanzelf laten zien!

Bronnen: Eigen ervaring :).

Hopelijk hebben de jongelingen er wat aan. Bedankt voor het lezen, en veel succes!

Knallen maar!

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...