Jump to content

Splitsen van België


Guardian1980

Recommended Posts

Ik ben Belg , ik ben voor die splitsing want anders gaat dit nooit stoppen.

Die politiekers mogen echt eens oprotten. Altijd maar gezeik :7

:)

Ja, maar als ze splitsen dan krijg je toch al dat gedoe met de grenzen en dan bedoel ik Brussel. Hoe gaan ze dat dan doen?

Alles is gemakkelijker dan onderhandelen met Walen.

Ik zeg nee. Waarom niet? Nederland heeft het ook weer stuk drukker.

Wat heeft Nederland met België te maken op dit vlak?

De pol is btw verkeerd ingesteld, je moet op beide vragen antwoorden wat dus niet klopt.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 74
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    9

  • Teh_Ninja

    6

  • moechy

    5

  • MegaPilot

    4

Ik ben Nederlander, maar waarom zou ik er geen mening over kunnen hebben? :clown:

In ieder geval, ik denk dat het beter zou zijn voor Vlaanderen om te splitsen. Zij dragen ook het "zwakke" gedeelte. Wel in gedachte houden dat Wallonië niet eens op eigen benen zou kunnen staan. Aangezien ik zowat op de grens woon, ben ik vaak in België geweest. Vond de mensen in Vlaanderen altijd erg aardig, maar mensen in Wallonië vond ik een beetje arrogant. :cab: Maar kan natuurlijk ook zijn dat ik toevallig alleen verkeerde mensen ontmoet heb, lol. In ieder geval, die weigerden om Vlaams te praten tegen mij, terwijl ik nauwelijks Frans kan moest ik daarmee stuntelen.

Hoe gaat dat normaal onderling? Spreken ze ook wel eens Vlaams of echt alleen Waals? De mensen die ik ontmoet heb (en dat zijn er aardig wat) vertikte zelfs tegen mensen uit Vlaanderen Vlaams te spreken, ook al waren ze in Vlaanderen. Waarom niet? Laat ze dan ook maar voor zichzelf zorgen, lijkt mij. :7

Link to comment
Delen op andere websites

Nee. Het probleem zit hem niet bij de Walen maar in de regio rond brussel, de faciliteitengemeenten.

Franstaligen en Nederlandstaligen vertrekken steeds van 2 principes: personaliteit en territorialiteit. Wat betekent dit? Franstaligen hanteren het personaliteitsprincipe: als Franstalige heb je het recht overal waar je wil je taal te spreken. Dit betekent ook dat de gemeenten waar een sterke minderheid Franstaligen woont het recht heeft in hun taal te corresponderen met het gemeentebestuur, ook wanneer dit om een Vlaamse, en dus eentalig Nederlandstalige gemeente gaat. Nederlandstaligen spreken daarentegen van het territoritorialiteitsprincipe: in Vlaanderen, begrensd door de taalgrens, is enkel het Nederlands de enige officiële en officieuze voertaal van de overheden. Hetzelfde geldt ook voor het Frans in Wallonië, terwijl in Brussel de beide talen op gelijke voet moeten worden behandeld. In het geval van BHV botsen beide principes voordurend. Dat komt ook omdat de omvorming van het unitaire België naar de federale staat (nog) niet volledig is gebeurd.

BHV moet gesplitst worden omdat het anders grondwettelijk niet mogelijk zal zijn om federale verkiezingen te houden. Aan Franstalige zijde wil men dit behouden omdat de Franstaligen, die wonen in de Vlaamse gemeenten van het kiesdistrict, ook voor Franstalige kandidaten kunnen stemmen. Aan Vlaamse zijde wordt BHV daarom gezien als een instrument om de Vlaamse rand rond Brussel verder te verfransen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben Nederlander, maar waarom zou ik er geen mening over kunnen hebben? :clown:

Heb je't tegen mij? Volgens mij heb je me verkeerd begrepen..:)

In ieder geval, ik denk dat het beter zou zijn voor Vlaanderen om te splitsen. Zij dragen ook het "zwakke" gedeelte. Wel in gedachte houden dat Wallonië niet eens op eigen benen zou kunnen staan. Aangezien ik zowat op de grens woon, ben ik vaak in België geweest. Vond de mensen in Vlaanderen altijd erg aardig, maar mensen in Wallonië vond ik een beetje arrogant. :cab: Maar kan natuurlijk ook zijn dat ik toevallig alleen verkeerde mensen ontmoet heb, lol.

Daar moet ik je gelijk in geven..:puh:

In ieder geval, die weigerden om Vlaams te praten tegen mij, terwijl ik nauwelijks Frans kan moest ik daarmee stuntelen.

Hoe gaat dat normaal onderling? Spreken ze ook wel eens Vlaams of echt alleen Waals? De mensen die ik ontmoet heb (en dat zijn er aardig wat) vertikte zelfs tegen mensen uit Vlaanderen Vlaams te spreken, ook al waren ze in Vlaanderen. Waarom niet? Laat ze dan ook maar voor zichzelf zorgen, lijkt mij. :7

Ja idd! Wij moeten wel Frans praten maar of zij moeite doen om Nederlands te praten? Neen hoor..Zelfs Di Rupo kan alleen maar hakkelend Nederlands..:7 Lig altijd in een deuk als ik die hoor praten op tv ofzo, De Wever z'n Frans is zo'n 10 keer beter dan Di Rupo z'n Nederlands.

Link to comment
Delen op andere websites

België is een democratisch land, laat 't volk beslissen wat ze willen, zo zou ik het zeggen. Maar natuurlijk heeft het altijd voordelen en nadelen die beide behoorlijk aan elkaar trekken. 'Zomaar' even een land in 2ën opsplitsen, wat gebeurd er dan met de politiek? En de staatskas? En al de kindertjes die een onvoldoende hebben voor topo omdat ze niet wisten waar Wallonië lag?

Link to comment
Delen op andere websites

Dan worden de Rode Duivels, de witte en roze duivels en hebben ze internationaal helemaal geen kans meer... :-(

Eerlijk gezegd heb ik het niet echt gevolgd, het enige wat ik weet is dat ze al erg lang willen ''scheiden''. Daarom heb ik ook niet echt een mening. Als het al lang lang duurt en beide partijen willen het allebei, zie ik eigenlijk niet in waarom niet het niet zouden doen.

Bewerkt: door jimmiefitz
Link to comment
Delen op andere websites

Hoe gaat dat normaal onderling? Spreken ze ook wel eens Vlaams of echt alleen Waals? De mensen die ik ontmoet heb (en dat zijn er aardig wat) vertikte zelfs tegen mensen uit Vlaanderen Vlaams te spreken, ook al waren ze in Vlaanderen.

Er wordt eigenlijk alleen op de drukkere toeristische plaatsen in Wallonië (ik denk hierbij aan de watervallen van Coo) wel wat Nederlands gesproken. De menukaart is in het merendeel van de cafés gelukkig wel tweetalig opgesteld, zei het soms in gebrekkig Nederlands.

Link to comment
Delen op andere websites

Het hoopvolle is wel, dat Frankrijk ooit heeft meegedeeld dat bij een mogelijke splitsing, Wallonië een deel van Frankrijk wordt.

Eigenlijk zie ik het liever niet gebeuren, maar waarschijnlijk zal dit in de toekomst wel gebeuren.

Ook zie ik het nog gebeuren dat Vlaanderen en Nederland willen fuseren dan, maar daar sta ik niet echt achter. Niet dat ik iets tegen Nederland heb, maar Brussel is de grootste stad van de lage landen, maar ik zie deze nooit hoofdstad worden van de 'Nederlanden'. Waardoor je dus het oude Nederland en Vlaanderen als 2 federale staten zullen functioneren en dna zitten we bij terug bij de huidige situatie... ironisch toch.

Dus liever niet, maar ik zie het wel nog gebeuren...

Link to comment
Delen op andere websites

Alleen is het soms een probleem dat sommige jeugdigen zich negatief opstellen tegen vlaamse mensen (toch?)

Heb je het nu over Nederlanders of over Walen? :?

Het hoopvolle is wel, dat Frankrijk ooit heeft meegedeeld dat bij een mogelijke splitsing, Wallonië een deel van Frankrijk wordt.

Eigenlijk zie ik het liever niet gebeuren, maar waarschijnlijk zal dit in de toekomst wel gebeuren.

Ook zie ik het nog gebeuren dat Vlaanderen en Nederland willen fuseren dan, maar daar sta ik niet echt achter. Niet dat ik iets tegen Nederland heb, maar Brussel is de grootste stad van de lage landen, maar ik zie deze nooit hoofdstad worden van de 'Nederlanden'. Waardoor je dus het oude Nederland en Vlaanderen als 2 federale staten zullen functioneren en dna zitten we bij terug bij de huidige situatie... ironisch toch.

Dus liever niet, maar ik zie het wel nog gebeuren...

Vlaanderen en Nederland verschillen teveel qua economie, dit zie ik echt niet gebeuren. (Jij bent toch Nederlander? :puh:)

Link to comment
Delen op andere websites

Alleen is het soms een probleem dat sommige jeugdigen zich negatief opstellen tegen vlaamse mensen (toch?)

Heb je het nu over Nederlanders of over Walen? :?

Het hoopvolle is wel, dat Frankrijk ooit heeft meegedeeld dat bij een mogelijke splitsing, Wallonië een deel van Frankrijk wordt.

Eigenlijk zie ik het liever niet gebeuren, maar waarschijnlijk zal dit in de toekomst wel gebeuren.

Ook zie ik het nog gebeuren dat Vlaanderen en Nederland willen fuseren dan, maar daar sta ik niet echt achter. Niet dat ik iets tegen Nederland heb, maar Brussel is de grootste stad van de lage landen, maar ik zie deze nooit hoofdstad worden van de 'Nederlanden'. Waardoor je dus het oude Nederland en Vlaanderen als 2 federale staten zullen functioneren en dna zitten we bij terug bij de huidige situatie... ironisch toch.

Dus liever niet, maar ik zie het wel nog gebeuren...

Vlaanderen en Nederland verschillen teveel qua economie, dit zie ik echt niet gebeuren. (Jij bent toch Nederlander? :puh:)

Lennart is een Belg ;) .

Link to comment
Delen op andere websites

Het hoopvolle is wel, dat Frankrijk ooit heeft meegedeeld dat bij een mogelijke splitsing, Wallonië een deel van Frankrijk wordt.

Eigenlijk zie ik het liever niet gebeuren, maar waarschijnlijk zal dit in de toekomst wel gebeuren.

Ook zie ik het nog gebeuren dat Vlaanderen en Nederland willen fuseren dan, maar daar sta ik niet echt achter. Niet dat ik iets tegen Nederland heb, maar Brussel is de grootste stad van de lage landen, maar ik zie deze nooit hoofdstad worden van de 'Nederlanden'. Waardoor je dus het oude Nederland en Vlaanderen als 2 federale staten zullen functioneren en dna zitten we bij terug bij de huidige situatie... ironisch toch.

Dus liever niet, maar ik zie het wel nog gebeuren...

Brussel is toch lang niet zo groot als Amsterdam?

Link to comment
Delen op andere websites

Het hoopvolle is wel, dat Frankrijk ooit heeft meegedeeld dat bij een mogelijke splitsing, Wallonië een deel van Frankrijk wordt.

Eigenlijk zie ik het liever niet gebeuren, maar waarschijnlijk zal dit in de toekomst wel gebeuren.

Ook zie ik het nog gebeuren dat Vlaanderen en Nederland willen fuseren dan, maar daar sta ik niet echt achter. Niet dat ik iets tegen Nederland heb, maar Brussel is de grootste stad van de lage landen, maar ik zie deze nooit hoofdstad worden van de 'Nederlanden'. Waardoor je dus het oude Nederland en Vlaanderen als 2 federale staten zullen functioneren en dna zitten we bij terug bij de huidige situatie... ironisch toch.

Dus liever niet, maar ik zie het wel nog gebeuren...

De hoofdstad hoeft toch ook niet de grootste stad zijn? Kijk naar de VS.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...