Jump to content

Splitsen van België


Guardian1980

Recommended Posts

  • Reacties 74
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Phoenyxar

    9

  • Teh_Ninja

    6

  • moechy

    5

  • MegaPilot

    4

Maar is het vergelijken tussen Amsterdam en Brusssels Hoofdstedelijk Gewest wel een eerlijke vergelijking? Is Brusssels Hoofdstedelijk Gewest niet beter te vergelijken met de stadsregio Amsterdam?

Nee, het Gewest Brussel behoord tot de 'gemeente' Brussel en is zo de stad... van 1.1 miljoen inwoners.

Mocht je de grote agglomeratie checken zit je aan 2.1 miljoen inwoners.

Dit drijft een beetje van de onderwerp af, alsjeblieft niet reageren hierop of PB :)

Allereerst is het niet aan jou om te zeggen dat leden ergens niet op mogen reageren, maar aan de crew. Daarnaast is het niet van het onderwerp af in mijn ogen. Jij geeft iets als argument (Brussel is de grootste stad), anderen zijn het niet eens met dat argument. Lijkt me niet meer dan de gebruikelijke gang van zaken in een discussie.

De gemeente Brussel telt bijna 150.000 inwoners en is daarmee naar inwoneraantal de vijfde grootste gemeente in België. Het is één van de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat 1.048.491 inwoners telt.

Gemeente Brussel is iets anders dan het hele Hoofdstedelijk gewest. Waarom moet nu ineens Amsterdam als enkele gemeente worden vergeleken met 19 (!!) gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Lijkt me een scheve vergelijking. Het is dus óf vergelijken gemeente Brussel (150.000 inwoners) met gemeente Amsterdam (767.849 inwoners), of Brussels Hoofdstedelijk Gewest (1.048.491 inwoners) met agglomeratie Amsterdam (1.354.000 inwoners).

(Bron is uiteraard eveneens Wikipeda, Amsterdam (Gemeente) en Brussel).

Link to comment
Delen op andere websites

Gemeente Brussel is iets anders dan het hele Hoofdstedelijk gewest. Waarom moet nu ineens Amsterdam als enkele gemeente worden vergeleken met 19 (!!) gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Lijkt me een scheve vergelijking. Het is dus óf vergelijken gemeente Brussel (150.000 inwoners) met gemeente Amsterdam (767.849 inwoners), of Brussels Hoofdstedelijk Gewest (1.048.491 inwoners) met agglomeratie Amsterdam (1.354.000 inwoners).

Het werkt hier wel wat anders dan in Nederland hoor, die 19 gemeenten behoren allemaal tot Brussel. Als men over Brussel spreekt gaat het over het Hoofdstedelijk gewest, wat trouwens nergens op slaat aangezien het ook gewoon een stad is. Je gaat mij toch ook niet vertellen dat Amsterdam niet is opgedeeld in meerdere zones? Mocht je trouwens de Engelse wikipedia checken ou je merken dat de agglomeratie van Brussel 1.8 miljoen inwoners bevat.

Ik heb trouwens nog iets te zeggen op het eerste: waarom mag een lid dit niet vragen? Wat is anders het nut dat mods/admins aan leden meedelen dat ze PB's moeten sturen. Als lid dit niet zelf mogen verzoeken, waarom zouden admins dit dan zeggen tegen de leden...?

Link to comment
Delen op andere websites

Het werkt hier wel wat anders dan in Nederland hoor, die 19 gemeenten behoren allemaal tot Brussel.

Ehm, waarom zijn het dan toch gewoon normale gemeenten?

Een iets duidelijkere vraag? :7

Ik weet wel ongeveer wat je bedoelt, maar specifiëer je vraag wat meer zodat ik weet waar ik echt op moet reageren...

Ik kan het trouwens ook niet echt geweldig goed uitleggen, waarom het is onderverdeeld? Ik denk dat het gewoon is omdat het meerdere gestichtte 'dorpen' waren en nu dankzij een industriële groei opgeslokt zijn in de stad Brussel.

Link to comment
Delen op andere websites

Het werkt hier wel wat anders dan in Nederland hoor, die 19 gemeenten behoren allemaal tot Brussel. Als men over Brussel spreekt gaat het over het Hoofdstedelijk gewest, wat trouwens nergens op slaat aangezien het ook gewoon een stad is. Je gaat mij toch ook niet vertellen dat Amsterdam niet is opgedeeld in meerdere zones? Mocht je trouwens de Engelse wikipedia checken ou je merken dat de agglomeratie van Brussel 1.8 miljoen inwoners bevat.

Je vergelijkt nu een appel met een peer. Je moet wel maar liefst 19 gemeenten van Brussel vergelijken met 1 gemeente van Amsterdam. Dan kan je zeggen wat je wilt, maar dat klopt gewoon niet. In mijn ogen is het simpel: de gemeente Brussel is veel kleiner dan de gemeente Amsterdam. Sterker nog, de gemeente Brussel is nog lang niet de grootste van België. Geef het beestje maar een naam, ik kan ook zeggen dat Noord-Holland groter is dan het Hoofdstedelijk gewest. Dat klopt ook niet.

Ik heb trouwens nog iets te zeggen op het eerste: waarom mag een lid dit niet vragen? Wat is anders het nut dat mods/admins aan leden meedelen dat ze PB's moeten sturen. Als lid dit niet zelf mogen verzoeken, waarom zouden admins dit dan zeggen tegen de leden...?

Het lijkt me duidelijk dat het probleem niet zit in het "stuur maar een PM", maar in het feit dat jij beslist wat wel of niet geoorloofd is. Even ter verduidelijking: crewleden zeggen dat, omdat we niet leden het gevoel willen geven dat we het afsluiten omdat we de discussie niet aandurven. Het is dan alleen op de verkeerde plek; via PM is het prima. Terug naar waarom leden niet anderen iets kunnen gebieden of verbieden. Om te voorkomen dat er spanningen ontstaan doordat leden het niet juist hebben. Lid A zegt dat het niet mag, lid B is het daar niet mee eens. Dan ontstaan er spanningen tussen de leden. Daarbij komt dat leden geen gezag hebben over andere leden. Dus stel jij zegt "doe dat niet", en iemand anders doet het wel, wat dan? Ga jij dan reageren dat het niet mocht? En ook om situaties zoals dit te voorkomen: jij zegt dat het niet mag, terwijl het in mijn ogen (als crewlid) wel geoorloofd is. Dat klopt al helemaal niet. Maar deze discussie is inderdaad offtopic, dus laten we hier maar wel over ophouden. (Het staat overigens in de regels onder "ongewenst gedrag", namelijk moderatorgedrag. Mocht je het met die regel niet eens zijn, kan je altijd nog een topic in feedback openen).

Link to comment
Delen op andere websites

Je vergelijkt nu een appel met een peer. Je moet wel maar liefst 19 gemeenten van Brussel vergelijken met 1 gemeente van Amsterdam. Dan kan je zeggen wat je wilt, maar dat klopt gewoon niet. In mijn ogen is het simpel: de gemeente Brussel is veel kleiner dan de gemeente Amsterdam. Sterker nog, de gemeente Brussel is nog lang niet de grootste van België. Geef het beestje maar een naam, ik kan ook zeggen dat Noord-Holland groter is dan het Hoofdstedelijk gewest. Dat klopt ook niet.

Het 'Hoofdstedelijk Gewest Brussel' is de benaming voor de gehele stad Brussel. Zo gekomen omdat de Walen Brussel niet meer als deel van Vlaanderen wouden houden en het zo op zich een gewest vormt => Stad Brussel (1.1 miljoen)

Over dat laatste, natuurlijk ben ik het wel grotendeels met je eens, maar in mijn mening moeten leden toch de vrijheid moeten worden gegeven om gewoon maar zoiets te kunnen verzoeken, maar ja dat is maar een mening...

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Het 'Hoofdstedelijk Gewest Brussel' is de benaming voor de gehele stad Brussel. Zo gekomen omdat de Walen Brussel niet meer als deel van Vlaanderen wouden houden en het zo op zich een gewest vormt => Stad Brussel (1.1 miljoen)

Dit maakt geen donder uit, hoe je het ook noemt de verglijking is dan gewoon niet terecht, een compleet gewest met een gemeente verglijken slaat gewoon nergens op. Het is of de gemeente Amsterdam verglijken met gemeente Brussel (waarin Amsterdam groter is) Of het gewest Brussel verglijken met stadsregio Amsterdam (waarin Amsterdam ook groter is)

Link to comment
Delen op andere websites

Dit maakt geen donder uit, hoe je het ook noemt de verglijking is dan gewoon niet terecht, een compleet gewest met een gemeente verglijken slaat gewoon nergens op. Het is of de gemeente Amsterdam verglijken met gemeente Brussel (waarin Amsterdam groter is) Of het gewest Brussel verglijken met stadsregio Amsterdam (waarin Amsterdam ook groter is)

Volgens mij snapt geen enkele buitenlander wat hetHoofdstedelijk Gewest Brussel is...

Dat is namelijk gewoon de stad Brussel, hernoemt enkele decennia geleden zodat Brussel als apart gewest kon worden gezet waardoor Vlaanderen minder 'gezag' had en de Fransen in Brussel meer invloed hadden. Zo, probeer alsjeblieft niets te zeggen over iets waar je niks van snapt, dat is namelijk nogal nutteloos...

Link to comment
Delen op andere websites

Sowieso leren wij in Nederland niks over geografische dingen van België, dus vind ik het nogal wijsneuzerig dat al deze Hollanders zich gaan bemoeien met dingen die ze nog nooit ondergewezen hebben gekregen :7.

We vragen ons alleen iets af. Kijken of iets wel klopt, om verduidelijking vragen, weet je wel? Iets waarvan jij, en misschien anderen kunnen leren. Eén van de dingen waar een forum uitermate geschikt voor is?

Link to comment
Delen op andere websites

Zeg dat nog eens nadat je Dutchy en Nick's uitspreken hebt gelezen...

Zij verdedigen hun visie met argumenten. Argumenten die Hearv of een ieder ander weer onderuit kan halen. Gewoon een discussie dus. Daarnaast kan ik jouw argument ook omkeren, dat ze in België (waarschijnlijk) ook niet leren hoe gemeenten e.d. in Nederland in elkaar zitten(of er daadwerkelijk verschil in zit weet ik niet).

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...