Jump to content

Zwarte Piet

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)
Ik besef in ieder geval dat die karikatuur niet meer met een (Afrikaanse) slaaf in verband wordt gebracht. And if so, doen ze het vrij slecht.

Niet door jou wellicht, wel door vele (gekleurde) landgenoten. En daar mogen we best rekening mee houden.

Zwarte piet is gewoon een gekleurde knecht, niets meer en niets minder.

Lijkt mij in deze context een aardig synoniem voor een slaaf? Kom niet met het verhaal aanzetten dat het een page was, dat was enkel weggelegd voor kindertjes van adel of andere goede komaf. Dit waren gewoon slaven uitgedost als page, oftewel Moorse dienaren.

In het boek waar hij geintroduceert word is hij een gekleurde/zwarte knecht van Sint Nicolaas gekleed als page, zover ik weet is dat geen slaaf. Een page was trouwens een jongen die werd opgeleid tot schildknaap en op volwassen leeftijd tot ridder geslagen kon worden. Meestal waren pages ook van adel dus ik denk niet dat hij zwarte piet als slaaf bedoelt heeft. Hier een link naar de wiki van Jan Schenkman die het boek geschreven heeft van Sint Nicolaas waar Zwarte piet in werd geintroduceert. http://nl.wikipedia....i/Jan_Schenkman Maar goed mensen zien toch altijd vaak het slechste.

Maar dan mag je je ook weer afvragen waar Jan Schenkman zijn inspiratie vandaan heeft.

292bc6b.jpg

Hier een deel van een schilderij van Michiel van Musscher uit 1687. Kijk eens goed naar de hals van de Moorse bediende, zie je de metalen band? Vertel mij dan nogmaals dat het geen slaaf was.

Bewerkt: door Teh_Ninja
  • Reacties 184
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• NicolaB

25

• Teh_Ninja

20

• SpacyColours

13

• ERRWINS

12

Geplaatst:

Dat is puur gok werk, er zijn zoveel zogenaamde verklaringen waar Zwarte Piet op gebaseerd zou moeten zijn.

Wij moeten on feest aanpassen, omdat sommige mensen zich beledigt voelen over een fictief personage waar alleen maar over gegokt kan worden op wat van verklaring die gebaseerd zou moeten zijn.

Ik denk dat er zat andere problemen in de wereld zijn die toch wel meer prioriteiten zouden moeten hebben in plaats van een kinderfeest aan te pakken.

Er zijn zat culturen waar een vrouw nog steeds geen gelijke is aan een man, waar nog steeds mensen worden uitgehuwelijkt, soms ook nog op vrij jonge leeftijd, mensen worden nog steeds gestenigd en kan zo nog wel doorgaan.

En dat is sommige landen nog gewoon legaal he.

Maar ok laten wij ons sinterklaas feest maar even aanpakken op iets wat puur gok werk is.

Geplaatst:

Pieten zijn oorspronkelijk hulpkrachten van Sinterklaas die zwart zijn geworden door het roet van de schoorstenen.

Al heeft de braboneger ook een punt:

Dat is puur gok werk, er zijn zoveel zogenaamde verklaringen waar Zwarte Piet op gebaseerd zou moeten zijn. Wij moeten on feest aanpassen, omdat sommige mensen zich beledigt voelen over een fictief personage waar alleen maar over gegokt kan worden op wat van verklaring die gebaseerd zou moeten zijn.

Nonsens argument. Bepaalde tekenen, tekeningen, kledingstukken, gebaren etc. hebben een achterliggende betekenis. Je kan niet ontkennen dat Zwarte Piet in veel oogpunten, zowel qua uiterlijk als qua zijn rol in het verhaal, erg veel gelijkenissen toont met Afrikaanse slaven. Zijn personage is duidelijk gebaseerd op Moorse dienaren. En dat waren gewoon slaven.

Ik denk dat er zat andere problemen in de wereld zijn die toch wel meer prioriteiten zouden moeten hebben in plaats van een kinderfeest aan te pakken. Er zijn zat culturen waar een vrouw nog steeds geen gelijke is aan een man, waar nog steeds mensen worden uitgehuwelijkt, soms ook nog op vrij jonge leeftijd, mensen worden nog steeds gestenigd en kan zo nog wel doorgaan. En dat is sommige landen nog gewoon legaal he. Maar ok laten wij ons sinterklaas feest maar even aanpakken op iets wat puur gok werk is.

Problemen hoeven niet geordend op grootte aangepakt worden. Daarnaast kan je je afvragen wat voor invloed wij op die andere problemen kunnen uitoefenen.

Pieten zijn oorspronkelijk hulpkrachten van Sinterklaas die zwart zijn geworden door het roet van de schoorstenen.

Verklaar dan zijn kroeshaar, rode lippen, page pak en oorspronkelijk gouden oorbellen. Allemaal stereotype kenmerken van slaven.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Geplaatst:

Ik heb niet zo'n zin om dit hele topic door te spitten, maar mijn vraag is; zijn er wel zo veel zwarte mensen in Nederland die zich werkelijk gekwetst voelen door Zwarte Piet? Ik heb er zelf nog nooit een over gehoord, enkel een item in Pownews waarin ze het rond gingen vragen en iedereen aangaf dat ze zich niet gekwetst voelde door Zwarte Piet, maar goed, dat is Pownews.

Geplaatst:

Er is een onderzoekPDF-Alert door de gemeente Amsterdam uitgevoerd. Hieruit kwam dat 44% van de ondervraagde Amsterdammers het discriminerend voor zichzelf of anderen vond, 53% het niet discriminerend vond en van 7% is het antwoord onbekend. Geen meerderheid maar toch een aanzienlijk deel dus.

En wat je conclusies zijn. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat maar 7% van de ondervraagden het daadwerkelijk discriminerend voor zichzelf vinden. Zo vind 81% van de allochtone (!) Surinamers het niet erg voor zichzelf.

Persoonlijk ben ik ook wel benieuwd naar het verschil tussen autochtone negeroïde Nederlanders en allochtone negeroïde Nederlanders. Dan kan je echt zien of het in de cultuur geworteld is, of dat het echt racistische kenmerken heeft.

Bewerkt: door NicolaB
Geplaatst:

Persoonlijk ben ik ook wel benieuwd naar het verschil tussen autochtone negeroïde Nederlanders en allochtone negeroïde Nederlanders. Dan kan je echt zien of het in de cultuur geworteld is, of dat het echt racistische kenmerken heeft.

In dat geval kunnen we ook kijken naar de reactie van buitenlandse media, en zo kan ik nog veel meer artikelen van buitenlandse media plaatsen. Bijna unaniem zien ze in dat Zwarte Piet een racistisch fenomeen is. Of we kijken gewoon naar de conclusie van een (buitenlandse) VN-groep, die hetzelfde concludeert.

Geplaatst:

Maar leg zo'n feest maar eens uit aan een buitenlander. Als ik nu voor het eerst over dat feest zou horen, zou ik ook denken dat die kaaskoppen in dat kikkerlandje een stelletje stonede racisten zijn. Maar als klein kind was Zwarte Piet voor mij gewoon Zwarte Piet, dus ik ben opgegroeid met een totaal ander en, voor mijn gevoel, onschuldig perspectief. Ik ken ook geen enkel kind dat het feest met slavernij associeert, of überhaubt iets negatiefs. Je denkt gewoon aan pepernoten, pakjes en gezelligheid.

Wat mij betreft mogen ze die Pieten wel een kleurtje geven, als het ze menens is. Blauwe Piet, Groene Piet, Gele Piet. Oh wacht, dat laatste zorgt natuurlijk weer voor mot met Aziaten.

Geplaatst:

Maar leg zo'n feest maar eens uit aan een buitenlander. Als ik nu voor het eerst over dat feest zou horen, zou ik ook denken dat die kaaskoppen in dat kikkerlandje een stelletje stonede racisten zijn. Maar als klein kind was Zwarte Piet voor mij gewoon Zwarte Piet, dus ik ben opgegroeid met een totaal ander en, voor mijn gevoel, onschuldig perspectief.

Het gaat dan ook niet om de intentie. Want ik ben ervan overtuigd dat Zwarte Piet door de meest Nederlanders totaal niet racistisch bedoeld is. Het gaat erom dat het ondanks die goede intenties racistisch is. Verder hebben mensen in andere landen natuurlijk geen binding of emotie bij het sinterklaasfeest en kunnen ze er waarschijnlijk rationeler naar kijken.

Ik ken ook geen enkel kind dat het feest met slavernij associeert, of überhaubt iets negatiefs. Je denkt gewoon aan pepernoten, pakjes en gezelligheid.

Cijfers heb ik er niet over, maar ik hoor regelmatig dat gekleurde kindertjes rond de wintermaanden uitgescholden worden voor Zwarte Piet. Daarnaast gaat een kinderfeest niet alleen kinderen aan maar ook de volwassen in een samenleving. Die er (deels) blijkbaar wel problemen mee hebben.

Geplaatst:

Het gaat dan ook niet om de intentie. Want ik ben ervan overtuigd dat Zwarte Piet door de meest Nederlanders totaal niet racistisch bedoeld is. Het gaat erom dat het ondanks die goede intenties racistisch is. Verder hebben mensen in andere landen natuurlijk geen binding of emotie bij het sinterklaasfeest en kunnen ze er waarschijnlijk rationeler naar kijken.

Maar waarom is het ondanks die goede intenties racistisch? Het zijn al geen slaven meer, Zwarte Pieten worden neergezet als vrijwilligers met een goed hart. Sinterklaas idem dito.

Geplaatst:

Maar waarom is het ondanks die goede intenties racistisch? Het zijn al geen slaven meer, Zwarte Pieten worden neergezet als vrijwilligers met een goed hart. Sinterklaas idem dito.

Omdat het een duidelijke verwijzing is naar de Afrikaanse slavernij. Omdat Zwarte Piet een stereotype van een Afrikaanse slaaf is. Iets dat geen plaats zou moeten hebben in een kinderfeest.

Geplaatst:

Precies zoals Spacy zegt. Daarbij gaat het hier ook niet om wat men extern vind (ik vind bijv. die Amerikanen ook maar maf met hun gunlaws), maar intern. En juist om de intenties en uitvoering van dat feest. Waar wij als autonome Nederlanders naar moeten kijken of dit op dit moment naar onze maatstaven in de kern racistisch is en of dit nadelig is voor bepaalde mensen in onze cultuur. Daarnaast vind ik het juist trouwens mooi om te zien dat dit gewoon nog zwarte piet is. Terwijl we een hele andere invulling er aan geven dan een gedachte aan slavernij. Dat we niet wegrennen voor een verleden, maar het juist positief invullen.

Geplaatst:

Precies zoals Spacy zegt. Daarbij gaat het hier ook niet om wat men extern vind (ik vind bijv. die Amerikanen ook maar maf met hun gunlaws), maar intern.

Onzin. Landen spreken elkaar constant aan op elkaars gedragingen. Kijk simpelweg maar eens naar de Homorechtenkwestie in Rusland afgelopen jaar. Daar viel ook de halve wereld over. Soms is het juist goed dat we die spiegel voorgehouden krijgen. En als het gedrag écht uit de hand loopt grijpen we zelfs in. Denk bijvoorbeeld aan zo'n 70 jaar geleden.

En juist om de intenties en uitvoering van dat feest. Waar wij als autonome Nederlanders naar moeten kijken of dit op dit moment naar onze maatstaven in de kern racistisch is en of dit nadelig is voor bepaalde mensen in onze cultuur. Daarnaast vind ik het juist trouwens mooi om te zien dat dit gewoon nog zwarte piet is. Terwijl we een hele andere invulling er aan geven dan een gedachte aan slavernij. Dat we niet wegrennen voor een verleden, maar het juist positief invullen.

Het feit dat de discussie al jaren lang weer opwaait zegt al dat het voor een aanzienlijk deel van de inwoners een nare smaak heeft. Verder heeft dit niet veel te maken met het positief inkleuren van het verleden, maar het simpelweg een blok voor je hoofd hebben er maar niet aan denken.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...