Jump to content

Religie = vergif


MegaPilot

Recommended Posts

Religie is een keuze, homoseksualiteit niet. Laat dat alsjeblieft duidelijk zijn.

Religie een keuze noemen is compleet onjuist. De religie die je aanhangt is een (deels onbewuste) keuze. Je religieuze vermogen daarentegen is genetisch bepaald. Wat dat betreft is religie wel te vergelijken met taal. Iedereen heeft een bepaalde drang/aanleg(tot communicatie of geloof in dit geval), maar hoe dit zich praktiseert(welke taal of welk geloof) is afhankelijk van je omgeving.

Ik ben het eens met wat je op het laatst zegt.

Al vind ik dit wel apart

Religie een keuze noemen is compleet onjuist. De religie die je aanhangt is een (deels onbewuste) keuze.

Eerst zeg je dat religie compleet geen keuze is en vervolgens zeg je dat het aanhangen een keuze is (deels bewust). Het lijkt mij dus dat je wel degelijk een mate van keuze hebt afhankelijk weer (het wordt cliché) van je referentiekader. Zo zal ik een ruimere keuze hebben op dat gebied dan menig strikt opgevoede moslim (Christenen etc.). En ik zal je zeggen: Ik ben bewust van de keuzes die ik maak op dat gebied :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    7

  • ERRWINS

    6

  • AXIO

    6

  • Phoenyxar

    6

In het kort: religie is geen keuze, hoe je het praktiseert is slechts gedeeltelijk een keuze.

Daar ben ik het in ieder geval niet mee eens. Het is zeker zo dat je van je ouders en omgeving een hoop zult meekrijgen, en waarschijnlijk ook volgens een bepaalde gedachte opgevoed zal worden, maar het is je eigen keuze daar iets mee te doen. Er zijn heel veel mensen die bewust voor een andere religie kiezen dan die waar ze mee opgegroeid zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Daar ben ik het in ieder geval niet mee eens. Het is zeker zo dat je van je ouders en omgeving een hoop zult meekrijgen, en waarschijnlijk ook volgens een bepaalde gedachte opgevoed zal worden, maar het is je eigen keuze daar iets mee te doen. Er zijn heel veel mensen die bewust voor een andere religie kiezen dan die waar ze mee opgegroeid zijn.

Als je met een ander geloof een andere stroming, zoals van protestants naar katholiek, bedoelt klopt het inderdaad dat mensen regelmatig van geloof veranderen. Toch gebeurt dit vaak wel onder externe invloeden, zoals het geloof van je partner, vrienden etc. Echter een complete verandering van geloof, christen naar moslim bijvoorbeeld, komt redelijk weinig voor. Echt een vrije keuze, voor hoever een vrije keuze überhaupt bestaat, zou ik het dus niet noemen.

Link to comment
Delen op andere websites

Daar ben ik het in ieder geval niet mee eens. Het is zeker zo dat je van je ouders en omgeving een hoop zult meekrijgen, en waarschijnlijk ook volgens een bepaalde gedachte opgevoed zal worden, maar het is je eigen keuze daar iets mee te doen. Er zijn heel veel mensen die bewust voor een andere religie kiezen dan die waar ze mee opgegroeid zijn.

Als je met een ander geloof een andere stroming, zoals van protestants naar katholiek, bedoelt klopt het inderdaad dat mensen regelmatig van geloof veranderen. Toch gebeurt dit vaak wel onder externe invloeden, zoals het geloof van je partner, vrienden etc. Echter een complete verandering van geloof, christen naar moslim bijvoorbeeld, komt redelijk weinig voor. Echt een vrije keuze, voor hoever een vrije keuze überhaupt bestaat, zou ik het dus niet noemen.

We hebben het hier ook niet over een idyllische vrije keuze, maar een bewuste keuze. De mate van vrijheid in zo'n keuze hangt van vele dingen af, zoals bijvoorbeeld de door jou genoemde externe invloeden. Daarbij vind ik het niet kloppen dat wanneer iets 'redelijk weinig' voor komt, dat je dan n.a.v. datgene kan bepalen of iemand geen vrije keuze maakt m.b.t. geloof. Je kijkt dus dan niet naar of diegene een vrijheid had in de bewuste keuze, maar in hoeverre het voor komt dat iemand compleet veranderd van geloof.

Wellicht zijn bovenstaande berichten een beetje te persoonlijk gericht, dat maakt de inhoudelijke vordering er niet sterker op, daarbij ben ik niet zo'n fan van het betweterig optreden. De reden dat ik dit wel doe, is omdat ik de beredenering niet altijd even goed vind kloppen (/kan volgen). Ik mag wel wat meer discretie toepassen... Mijn excuses :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

We hebben het hier ook niet over een idyllische vrije keuze, maar een bewuste keuze. De mate van vrijheid in zo'n keuze hangt van vele dingen af, zoals bijvoorbeeld de door jou genoemde externe invloeden. Daarbij vind ik het niet kloppen dat wanneer iets 'redelijk weinig' voor komt, dat je dan n.a.v. datgene kan bepalen of iemand geen vrije keuze maakt m.b.t. geloof. Je kijkt dus dan niet naar of diegene een vrijheid had in de bewuste keuze, maar in hoeverre het voor komt dat iemand compleet veranderd van geloof.

Ik koppel dit aan het feit dat die mensen een grotere aanleg hebben voor geloof en conditionering ervoor zorgen dat die mensen moeilijk(er) rationele en autonome beslissingen zullen maken. Ik denk dus dat ik wel degelijk mijn twijfels mag hebben bij de vrijwilligheid/bewustheid bij het maken van die keuzes. Toegegeven, ik kan het niet 100% hard maken.

Wellicht zijn bovenstaande berichten een beetje te persoonlijk gericht, dat maakt de inhoudelijke vordering er niet sterker op, daarbij ben ik niet zo'n fan van het betweterig optreden. De reden dat ik dit wel doe, is omdat ik de beredenering niet altijd even goed vind kloppen (/kan volgen). Ik mag wel wat meer discretie toepassen... Mijn excuses :puh:

Geen probleem.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 maanden later...

Religie is weer het gesprek van de dag dankzij de aanval in Parijs. Maar hoe zit eigenlijk met religie? Ik zag zojuist een filmpje waarbij ik grotendeels eens ben met wat deze man heeft te zeggen. Wanneer wij onze (toekomstige) kinderen opvoeden met geloof, dan moet het kind daar ook een keuze in krijgen. De beste man van het filmpje stelde bijvoorbeeld voor om een openbare basisschool godsdienst lessen te geven in meerdere geloven. Mocht het kind zich dan gebonden voelen met één van de geloven, dan gelooft het kind daar in. Hoe makkelijk kan het zijn? Maar helaas wordt dit vaak bemoeilijk door de heilige boeken en/of ouders die alles van huis uit hebben meegekregen.

http://www.dumpert.nl/mediabase/6633674/28740e66/hoe_komen_we_van_religie_af_.html

Link to comment
Delen op andere websites

Religie is een instrument. De een noemt het Christendom, atheïsme of islam, de ander affilieert zich niet aan deze waarden maar gebruikt andere dingen om zich aan te spiegelen. Religie ligt dan ook aan de basis van de mens. En lees in religie ook vooral het begrip geloof. Maar in principe is die religie, dat geloof en/of die onderbouwing ook terug te vinden in andere elementen van de zingeving en/of filosofische gedachtes van de mens.

Het onderwerp religie zelf is daar natuurlijk het beste voorbeeld van, zo wordt het bij mij daarin duidelijk dat ik mij sneller affilieer aan atheïsme, dan aan een ander geloof. Het kan ook tot de meest realistische voorbeelden over gaan: Hoe vind jij dat de politiek moet gerund worden?

Een atheïst zal met voorbeelden komen van scheiding tussen kerk en staat, een christen met voorbeelden van dat het basisbeginselen uit het christendom moet herkennen en een moslim, uit de islam.

Anders zie je ook dat, ook hier, het afhangt van de stabiliteit en solidariteit van de samenleving. Voor de 2e wereldoorlog was Nederland gesplitst in verschillende kampen: Er was een protestantse en een katholieke voetbalvereniging. En dat ging door tot een Joodse begraafplaats, een katholieke begraafplaats en een protestantse begraafplaats.

Pas na de 2e wereldoorlog, waar men weer de waardes van solidariteit leerde kennen, werd het land 1. En verdwenen steeds meer van dit soort discriminerende factoren.

Natuurlijk blijft dit altijd bestaan, omdat we in de basis ieder voor zich subjectief zijn. Groepsvorming gaat daarin ook op. Van het geloven in het christendom of de islam, of het geloven dat Feyenoord dit jaar landskampioen wordt en dat die Joden (ajaxieden) verliezen.

Toch staat meneer de ajaxied en meneer de Feyenoorder gezellig naast elkaar in een oranje pakkie op het WK.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 2 weken later...

Van mij mag je alles aanhangen.

Van mij part het spaghetti monster.

ALS je maar je zooitje binnen je huis houdt.

Dus geen hoofddoekjes / kruizen etc in gemeentehuizen etc.

Dan mag je doen wat je wilt.

Doe je dat niet: blijf ik uit je buurt. Ver uit je buurt.

Link to comment
Delen op andere websites

Van mij mag je alles aanhangen.

Van mij part het spaghetti monster.

ALS je maar je zooitje binnen je huis houdt.

Dus geen hoofddoekjes / kruizen etc in gemeentehuizen etc.

Dan mag je doen wat je wilt.

Doe je dat niet: blijf ik uit je buurt. Ver uit je buurt.

Ik citeer uit je 'handtekening':

GROOT voorstander van vrijheid. In ieder opzicht: economisch en persoonlijk!

Je spreekt jezelf tegen.

Link to comment
Delen op andere websites

Van mij mag je alles aanhangen.

Van mij part het spaghetti monster.

ALS je maar je zooitje binnen je huis houdt.

Dus geen hoofddoekjes / kruizen etc in gemeentehuizen etc.

Dan mag je doen wat je wilt.

Doe je dat niet: blijf ik uit je buurt. Ver uit je buurt.

Ik citeer uit je 'handtekening':

GROOT voorstander van vrijheid. In ieder opzicht: economisch en persoonlijk!

Je spreekt jezelf tegen.

Ik ben voorstander van het scheiden van religie en staat.

Scheelt een heleboel ruzies, shit. :)

Ik citeer mijzelf.

''ALS je maar je zooitje binnen je huis houdt.''

Jouw beurt / iemand anders zn beurt.

Link to comment
Delen op andere websites

Dat kan best, maar daar doel ik verder niet op. Als je volledige vrijheid wil, mag iemand ook gewoon een kruis/hoofddoek dragen in het openbaar (bv. gemeentehuis), lijkt mij.

Ik als voorstander van veiligheid en secularisme kan het daar niet mee eens zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

En wat denk jij, als voorstander van algemene vrijheid, daar dan van? Waar trek jij de lijn tussen vrijheid en secularisme? Okej, wellicht dan aan het openbaar dragen van ideologieën (een zeer Scandinavische benadering). Laten we dan verder kijken: Stel ik wil een Vulcan-logo dragen, is dit dan ook toegestaan? Dit logo zal op zijn manier ook voor bepaalde ideeën of concepten staan, misschien ook niet. Maar laat je dat dan bijvoorbeeld wel toe?

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...