Jump to content

18+ games kopen als 16 of 17 jarige


GYZIE

Recommended Posts

Zoals je zelf al zei GYZIE is het voor de winkeliers volkomen legaal een spel met een 18+ rating. Zoals ook in de mail staat is die rating een advies, kortom de winkelier mag in dit geval ook zelf bepalen of hij het spel wel of niet verkoopt aan een persoon tussen de 16 en 18, op basis van dit advies, in dit geval is het dus volkomen legaal wat hij doet, je mag een product op basis van leeftijd weigeren te verkopen maar niet op basis van ras, uiterlijk etc.

Ja klopt de verkoper mag het weigeren behalve als de koper 16+ is. Zoals je leest in wet 240a is de maximale grens 16 jaar (tenzij het wettelijk anders is bepaald voor bepaalde producten (sterke alcohol en drugs bijvoorbeeld)). Wanner de verkoper iemand van 16 of 17 een 18+ game weigert te verkopen is dit wel discriminatie op basis van leeftijd.

Als ik het allemaal goed heb uitgezocht. :engel:

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 95
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NickOwnage

    11

  • GYZIE

    8

  • Dutchy3010

    6

  • Hayte

    5

Zoals je zelf al zei GYZIE is het voor de winkeliers volkomen legaal een spel met een 18+ rating. Zoals ook in de mail staat is die rating een advies, kortom de winkelier mag in dit geval ook zelf bepalen of hij het spel wel of niet verkoopt aan een persoon tussen de 16 en 18, op basis van dit advies, in dit geval is het dus volkomen legaal wat hij doet, je mag een product op basis van leeftijd weigeren te verkopen maar niet op basis van ras, uiterlijk etc.

Ja klopt de verkoper mag het weigeren behalve als de koper 16+ is. Zoals je leest in wet 240a is de maximale grens 16 jaar (tenzij het wettelijk anders is bepaald voor bepaalde producten (sterke alcohol en drugs bijvoorbeeld)). Wanner de verkoper iemand van 16 of 17 een 18+ game weigert te verkopen is dit wel discriminatie op basis van leeftijd.

Als ik het allemaal goed heb uitgezocht. :engel:

Nee dat is het niet, ht heeft een bepaalde leeftijd en de winkelier neemtdit adviesop, als dat verboden is snap ik het hele nut niet van dat PEGI systeem als het toch niet opgevolgt mag worden.

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals je zelf al zei GYZIE is het voor de winkeliers volkomen legaal een spel met een 18+ rating. Zoals ook in de mail staat is die rating een advies, kortom de winkelier mag in dit geval ook zelf bepalen of hij het spel wel of niet verkoopt aan een persoon tussen de 16 en 18, op basis van dit advies, in dit geval is het dus volkomen legaal wat hij doet, je mag een product op basis van leeftijd weigeren te verkopen maar niet op basis van ras, uiterlijk etc.

Ja klopt de verkoper mag het weigeren behalve als de koper 16+ is. Zoals je leest in wet 240a is de maximale grens 16 jaar (tenzij het wettelijk anders is bepaald voor bepaalde producten (sterke alcohol en drugs bijvoorbeeld)). Wanner de verkoper iemand van 16 of 17 een 18+ game weigert te verkopen is dit wel discriminatie op basis van leeftijd.

Als ik het allemaal goed heb uitgezocht. :engel:

Nee dat is het niet, ht heeft een bepaalde leeftijd en de winkelier neemtdit adviesop, als dat verboden is snap ik het hele nut niet van dat PEGI systeem als het toch niet opgevolgt mag worden.

Hummm, volgens mij ben je er wel vrij in, maar het zal best kunne dat je gelijk hebt. Het idee van PEGI is om mensen een idee te geven wat de game bevat aan geweld, seks, drugs enzovoort dus ook wat ze kopen of wat ouders voor hun kinderen kopen. Het is nooit bedacht om de verkoop voor bepaalde leeftijden te verbieden. Gewoon een advies vanaf welke leeftijd je de game het beste kan spelen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja klopt de verkoper mag het weigeren behalve als de koper 16+ is. Zoals je leest in wet 240a is de maximale grens 16 jaar (tenzij het wettelijk anders is bepaald voor bepaalde producten (sterke alcohol en drugs bijvoorbeeld)). Wanner de verkoper iemand van 16 of 17 een 18+ game weigert te verkopen is dit wel discriminatie op basis van leeftijd.

Als ik het allemaal goed heb uitgezocht. :engel:

De winkelier mag dat altijd weigeren. Hij mag/kan je immers ook wegsturen uit de winkel.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik dacht al voordat ik iets van dit topic heb gelezen: PEGI is toch alleen maar een advies, maar dat werd dus ook bevestigd. Ik heb hier in Nederland eigenlijk nog nooit moeite gehad met het kopen van spul met een (al dan niet wettelijk gestelde) leeftijdsgrens, in Duitsland echter zijn ze er veel strenger op. Misschien dat het o.a. komt doordat ik er ouder uit zie: ik kon op mijn 14 overal al bier krijgen zonder dat ze om identificatie vroegen (de enige die daar gebruik van maakte was mijn vader, omdat die weleens te lui was om bij festivals e.d. naar de bar te lopen:P). wat dat betreft slaat die leeftijdsgrens ook nergens op. Hoewel, als het goed uitgevoerd kan worden, en de keuze aan de ouders overgelaten wordt, dan vindt ik het geen slecht systeem.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap het niet waarom mensen daar zo vreselijk moeilijk over doen wat de minimum leeftijd grens betreft van games. Een kind van 14 jaar kan met gemak aan illegaal vuurwerk, wapens, drugs, alcohol en andere troep komen. Je vraagt gewoon even je grote broer of zus, of je ouders en je hebt de game die je graag wilt zo binnen. Ik snap het gewoon niet waarom ze uberhaubt daar nog moeilijk over doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap het niet waarom mensen daar zo vreselijk moeilijk over doen wat de minimum leeftijd grens betreft van games. Een kind van 14 jaar kan met gemak aan illegaal vuurwerk, wapens, drugs, alcohol en andere troep komen. Je vraagt gewoon even je grote broer of zus, of je ouders en je hebt de game die je graag wilt zo binnen. Ik snap het gewoon niet waarom ze uberhaubt daar nog moeilijk over doen.

daar heb je gelijk ook al zet je 50+ op games kan je ze nog krijgen via internet je Oma en gewoon naar de winkel gaan en zeggen ik wil dat en dat

Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap het niet waarom mensen daar zo vreselijk moeilijk over doen wat de minimum leeftijd grens betreft van games. Een kind van 14 jaar kan met gemak aan illegaal vuurwerk, wapens, drugs, alcohol en andere troep komen. Je vraagt gewoon even je grote broer of zus, of je ouders en je hebt de game die je graag wilt zo binnen. Ik snap het gewoon niet waarom ze uberhaubt daar nog moeilijk over doen.

daar heb je gelijk ook al zet je 50+ op games kan je ze nog krijgen via internet je Oma en gewoon naar de winkel gaan en zeggen ik wil dat en dat

Het punt is dat ze dan goedkeuring van een oudere (en over het algemeen hoort dit dan een volwassene te zijn) hebben om de game te kopen, waardoor het mij lijkt dat er geen bezwaar is om het spel te kopen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap het niet waarom mensen daar zo vreselijk moeilijk over doen wat de minimum leeftijd grens betreft van games. Een kind van 14 jaar kan met gemak aan illegaal vuurwerk, wapens, drugs, alcohol en andere troep komen. Je vraagt gewoon even je grote broer of zus, of je ouders en je hebt de game die je graag wilt zo binnen. Ik snap het gewoon niet waarom ze uberhaubt daar nog moeilijk over doen.

daar heb je gelijk ook al zet je 50+ op games kan je ze nog krijgen via internet je Oma en gewoon naar de winkel gaan en zeggen ik wil dat en dat

Het punt is dat ze dan goedkeuring van een oudere (en over het algemeen hoort dit dan een volwassene te zijn) hebben om de game te kopen, waardoor het mij lijkt dat er geen bezwaar is om het spel te kopen.

Zullen we een stelling houden? Van wie van de ouders van ons, staan ons niet toe om games van 18+ te kopen?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap het niet waarom mensen daar zo vreselijk moeilijk over doen wat de minimum leeftijd grens betreft van games. Een kind van 14 jaar kan met gemak aan illegaal vuurwerk, wapens, drugs, alcohol en andere troep komen. Je vraagt gewoon even je grote broer of zus, of je ouders en je hebt de game die je graag wilt zo binnen. Ik snap het gewoon niet waarom ze uberhaubt daar nog moeilijk over doen.

daar heb je gelijk ook al zet je 50+ op games kan je ze nog krijgen via internet je Oma en gewoon naar de winkel gaan en zeggen ik wil dat en dat

Het punt is dat ze dan goedkeuring van een oudere (en over het algemeen hoort dit dan een volwassene te zijn) hebben om de game te kopen, waardoor het mij lijkt dat er geen bezwaar is om het spel te kopen.

Zullen we een stelling houden? Van wie van de ouders van ons, staan ons niet toe om games van 18+ te kopen?

mijn ouders staan het wel toe, en dat moeten ze bij mij ook wel, aangezien ik nu 18 ben. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Het punt is dat ze dan goedkeuring van een oudere (en over het algemeen hoort dit dan een volwassene te zijn) hebben om de game te kopen, waardoor het mij lijkt dat er geen bezwaar is om het spel te kopen.

Een goedkeuring van een oudere? Je grote kameraad zou nooit zomaar even "Nee dat doe ik niet, want ik geef je daar geen toestemming voor/je hebt daar geen toestemming voor van je ouders" In andere woorden, helpt zo'n wet dan eigenlijk wel eens? In 9 van de 10 gevallen niet. Ik vind persoonlijk dat de overheid daar niet te moeilijk over moet doen. Maarja helaas, typisch Nederlands..

Link to comment
Delen op andere websites

Maar hier in het noorden houden ze zich volgens mij niet zo erg aan dat PEGI gedoe, ik heb er letterlijk nog nooit last van gehad.

Hier in Delfzijl anders wel hoor :duh: . Was een keer bij de Intertoys met een vriend, wou hij een spel kopen voor 12+, dacht dat mens dat we nog maar elf waren :duh: . Dus na een lange discussie moesten we het spel terugleggen en 'wegwezen' :bonk: . Of een keer toen ik met m'n moeder GTA wou kopen, zei die vrouw van 'Is het spel voor hem?' 'Nee' zei m'n moeder, 'Ik geloof het niet, leg maar even terug.' zei die vrouw toen. Dus mijn moeder gaat heel pissig in discussie en uiteindelijk was ik weer een GTA rijker :bier: .

Link to comment
Delen op andere websites

Het punt is dat ze dan goedkeuring van een oudere (en over het algemeen hoort dit dan een volwassene te zijn) hebben om de game te kopen, waardoor het mij lijkt dat er geen bezwaar is om het spel te kopen.

Een goedkeuring van een oudere? Je grote kameraad zou nooit zomaar even "Nee dat doe ik niet, want ik geef je daar geen toestemming voor/je hebt daar geen toestemming voor van je ouders" In andere woorden, helpt zo'n wet dan eigenlijk wel eens? In 9 van de 10 gevallen niet. Ik vind persoonlijk dat de overheid daar niet te moeilijk over moet doen. Maarja helaas, typisch Nederlands..

Als je kijkt in Amerika welke Leeftijden daar staan aangegeven. Maar Amerika is dat meer gewend. Schietpartijen en doden iedere dag.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...