Jump to content

18+ games kopen als 16 of 17 jarige


GYZIE

Recommended Posts

Sinds je vriend de games makkelijk meekrijgt, kan je het altijd aan hem vragen. Als je dan interesse hebt in dezelfde games, kan hij er meteen twee kopen en de tweede aan jou geven. Of je moet iemand anders zoeken die ouder is dan 16 (of ouder lijkt dan 16).

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 95
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NickOwnage

    11

  • GYZIE

    8

  • Dutchy3010

    6

  • Hayte

    5

Ik geloof dat PEGI niets te maken heeft met je probleem, maar de wet, zoals vermeld in de eerste post. Vanaf je 16 bent kan je technisch gezien niks verboden worden qua product, tenzij er een wet over bestaat (zoals bij sterke drank het geval is).

Aangezien jij nog geen 16 bent, zoals je aangaf, is die wet nog van toepassing op jou en mogen de winkels jou een product weigeren waarvan zij denken dat je er nog niet de geschikte leeftijd voor hebt.

PEGI is slechts een aanbeveling, aan de hand waarvan ouder of voogd kan oordelen of de game al dan niet geschikt is voor het kind.

Ik geloof trouwens dat PEGI een Europese rating is, in andere werelddelen zijn er andere ratings.

Link to comment
Delen op andere websites

PEGI is slechts een richtlijnensysteem dat in Europa vrij veel gebruikt wordt. Het kan makkelijk in een ander werelddeel gebruikt worden, maar vaak wordt er daar gekozen voor een lokaler systeem. Een systeem dat beter aansluit op de cultuur en wat daar wel en niet geaccepteerd wordt. (Bv. seks wordt in Amerika totaal niet getolereerd in de media, terwijl Europa daar een stuk milder over is.)

Elk land kiest zelf welke richtlijnen worden opgenomen in de wet, en in wat voor mate. Het kan dus voorkomen dat het ene land zich heel strikt aan de richtlijnen houdt, terwijl het in een ander land gewoon "richtlijnen" blijven (en geen regels). In Nederland worden richtlijnen als PEGI gehandhaafd tot aan het 16e levensjaar. ;)

Edit: Ondanks het systeem, kan het ook zijn dat sommige winkels nogal laks zijn omtrent dit systeem. Ze verkopen dan met gemak 16+ spellen aan mensen die jonger zijn, maar volgens mij is dit de laatste jaren aardig afgenomen. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, want de laatste keer dat ik een game in een fysieke winkel kocht is jaren geleden. :puh: Ik koop tegenwoordig al mijn games via het internet, of het nou Steam of Bol.com is.

Bewerkt: door Basssss
Link to comment
Delen op andere websites

Als 12 jarige bestelde ik altijd mijn games op bol.com die ik ook mee in de winkel kon krijgen, iets als indentiteits bewijs was ( in 2005 reken ik )nog niet heel groot van toepassing. Dat kwam pas echt een paar jaar later op gang, zo streng was het toen nog niet als het nu is, alleen ik was te lui om naar de winkel te gaan. En nu nog steeds. :puh:

Bewerkt: door Sjaakswabber
Link to comment
Delen op andere websites

Ik denk dat er op de meeste sites nog altijd amper controle is, hoor. Vorig jaar wou ik een game kopen dat al 3 jaar oud was. Ging dus naar de winkel, met weinig moed, om te kijken of het daar was. Bleek dus niet, al kon ik het wel via de site bestellen. Toen ik tegen de kassiers zei dat ik nog niet oud genoeg was om via internet te bestellen (er stond denk ik 18+ ofzo) lachten ze me vierkant in mijn gezicht uit. Dus heb ik maar mooi de game via internet besteld en klaar was kees.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je 16 bent, ben je wat mij betreft oud genoeg om de adviesspellen van 18 yo te kopen. Aangezien ik dat advies een beetje overdreven vind :puh: Ik denk dat het verstandiger is mensen die mentaal instabiel zijn, van dit soort spellen af te houden. Al zal dat ook lastig controleren zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Als je 16 bent, ben je wat mij betreft oud genoeg om de adviesspellen van 18 yo te kopen. Aangezien ik dat advies een beetje overdreven vind :puh: Ik denk dat het verstandiger is mensen die mentaal instabiel zijn, van dit soort spellen af te houden. Al zal dat ook lastig controleren zijn.

Dan krijgt iedereen een "ik ben normaal" pas. Als je raar doet word hij afgenomen en kan je geen gewelddadige games en films meer kopen. Prima oplossing toch? :7

Link to comment
Delen op andere websites

Als je 16 bent, ben je wat mij betreft oud genoeg om de adviesspellen van 18 yo te kopen. Aangezien ik dat advies een beetje overdreven vind :puh: Ik denk dat het verstandiger is mensen die mentaal instabiel zijn, van dit soort spellen af te houden. Al zal dat ook lastig controleren zijn.

Dan krijgt iedereen een "ik ben normaal" pas. Als je raar doet word hij afgenomen en kan je geen gewelddadige games en films meer kopen. Prima oplossing toch? :7

Wat dacht je van je ID? Nee, dat licht wat ingewikkelder denk ik :puh: Het is ook vaak soms erg lastig te zien of iemand " niet normaal " is, social checks zijn dan het beste. Maar goed zelfs dat heeft z'n limitaties, je kan natuurlijk niet elke dag bij iemand over de vloer gaan voor een social check :D
Link to comment
Delen op andere websites

De wet zelf is ook vrij controversieel, aangezien het alleen afbeeldingen betreft en geen films en games. Toch worden films en games wel gehandhaafd door sr.240 ( a/b) , terwijl er duidelijk staat: afbeelding. Dat een film uit meerdere afbeeldingen bestaat, kan ik begrijpen.Maar afbeeldingen - games... die link snap ik dan weer niet...

Artikel 240

Met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat een afbeelding of voorwerp aanstotelijk voor de eerbaarheid is en die afbeelding of dat voorwerp:

1

op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd, openlijk tentoonstelt of aanbiedt;

2

aan iemand, anders dan op diens verzoek, toezendt.

Artikel 240a

Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding, een voorwerp of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.

Artikel 240b

1

Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die een afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken, verspreidt, openlijk tentoonstelt, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of in bezit heeft.

2

Met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die van het plegen van een van de misdrijven, omschreven in het eerste lid, een beroep of een gewoonte maakt.

Bewerkt: door commando
Link to comment
Delen op andere websites

Inderdaad, want een game is bestaande uit 1000000000000000000000000 plaatjes :puh:

Om het van de serieuze kant te benaderen, het is toch geanimeerd?

De skins zijn wel plaatjes, dus je hebt gelijk, maar wat doet er eigenlijk toe? Het is dat content dragers met het label 18 plus niet aan mensen onder de zestien jaar verkocht mogen worden, vind ik zelf persoonlijk een prima regel, want mijn ouders gingen altijd wel even mee als ik iets wou hebben.

Tegenwoordig koop ik liever mijn games online omdat je dan meestal een paar euro's goedkoper uit bent, of profiteert van extreem hoge kortingen, bijvoorbeeld op steam.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik vind zelfs dat games strenger moeten worden behandeld dan afbeeldingen/films. In een game doe je namelijk iets "zelf": je vermoord zelf mensen, je slaat mensen zelf in elkaar, je racet zelf, etc. Bij een film zie je het slechts gebeuren. Actief versus passief. Dat is naar mijn mening een groot verschil, wat een verschil in behandeling zou rechtvaardigen.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...