Jump to content

Apple - iOS 11


Grand Theft Auto TOM

Recommended Posts

Beste Tom,

Het typen van zulke lange alineas/reacties werkt ook niet in je voordeel, als je het kort houdt snap ik het meestal nog beter dan zo'n lap tekst.

Dat apple de performance van iOS express slomer maakt lijkt me sterk, maar ik moet zeggen dat mijn iPod touch na een iOS upgrade echt onbruikbaar is geworden voor zeker 2-3 maanden.

Dit kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat Apple hun OS niet meer optimaliseert voor de oudere hardware, waardoor het inderdaad gewoon slecht draait maar dus niet perse met (volledige) opzet. Een OS onderhouden zal geen pretje zijn, zeker niet als het voor meerdere devices tegelijk moet. Daarom zou Android ongetwijfeld minder efficient zijn dan iOS, ookal is dat tegenwoordig geeneens merkbaar voor de normale gebruiker.

Tevens, staat locatie delen nou standaard aan? Of is het pas als je de app opent dat automatisch je locatie wordt gedeeld met je vrienden? Leuk dat je je locatie uitdelen kan uitzetten, maar als deze standaard aanstaat kan je dat nog steeds zien als een serieus privacy probleem.

Beste Megapilot,

Heb je een linkje naar dat onderzoek? Lijkt me wel interessant, maar de grafieken zeggen op zichzelf helemaal niets (net als in Apple's keynotes zeg maar). Wat betekent de y-as?

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 1.1k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Grand Theft Auto TOM

    297

  • MegaPilot

    118

  • Davedavy

    88

  • GolfG60

    74

Beste Tom,

Het typen van zulke lange alineas/reacties werkt ook niet in je voordeel, als je het kort houdt snap ik het meestal nog beter dan zo'n lap tekst.

Dat apple de performance van iOS express slomer maakt lijkt me sterk, maar ik moet zeggen dat mijn iPod touch na een iOS upgrade echt onbruikbaar is geworden voor zeker 2-3 maanden.

Dit kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat Apple hun OS niet meer optimaliseert voor de oudere hardware, waardoor het inderdaad gewoon slecht draait maar dus niet perse met (volledige) opzet. Een OS onderhouden zal geen pretje zijn, zeker niet als het voor meerdere devices tegelijk moet. Daarom zou Android ongetwijfeld minder efficient zijn dan iOS, ookal is dat tegenwoordig geeneens merkbaar voor de normale gebruiker.

Tevens, staat locatie delen nou standaard aan? Of is het pas als je de app opent dat automatisch je locatie wordt gedeeld met je vrienden? Leuk dat je je locatie uitdelen kan uitzetten, maar als deze standaard aanstaat kan je dat nog steeds zien als een serieus privacy probleem.

Beste Megapilot,

Heb je een linkje naar dat onderzoek? Lijkt me wel interessant, maar de grafieken zeggen op zichzelf helemaal niets (net als in Apple's keynotes zeg maar). Wat betekent de y-as?

Eerste keer app opstarten krijg je de vraag of je het toe laat of niet, zolang je de app geen toestemming geeft staat het altijd uit.

Link to comment
Delen op andere websites

Hier gaan we weer, hoor (en opnieuw krijg ik de opmerking dat ik dit zogenaamd weer straal zal negeren)...

Zogenaamd? Hier verkoop je onzin over Android, negeer je mijn staalhard bewijs(screenshot van m'n eigen telefoon..) dat hetgeen je zegt klinkklare onzin is. Deze reactie(die op nog meer onzin over Android ingaat) negeerde je ook. Dus neen, niet zogenaamd, je doet het gewoon. :7

Ik geloof nog steeds niet dat Apple expres telefoons slomer maakt. Want het is en blijft gewoon de hardware die het gewoon niet goed aankan. Anders zou Apple geen moeite doen om die toestellen sneller proberen te maken met updates. Apple bracht vorig jaar iOS 8.1.1 dat voornamelijk voor de apparaten met een A5-chip bedoeld was: prestaties hierop werden verbeterd. En dat was ook echt zo. Zou Apple écht oudere toestellen slomer maken met updates, dan hadden ze met iOS 8.1.1 niet de prestaties verbeterd hebben op die apparaten. Plus, iPhone 5 en 5c presteren nog zeer goed. En normaliter zou iOS 9 de laatste major-update zijn geweest voor die toestellen, en dan zou dat theoretisch gezien betekenen dat die apparaten slomer worden. Maar dat is dus niet zo. Ze presteren op ongeveer hetzelfde niveau als de iPhone 5s. Als je te koppig bent om nog steeds te denken dat Apple oudere apparaten slomer maakt, dan spijt me dat heel erg.

Dus dat na de release van een nieuwe iPhone(waarbij steeds een nieuwe iOS versie wordt voorgesteld) men massaal zoekt op "iPhone traag" is toeval?

En wat ik bedoel met 'optioneel' bij de Zoek vrienden app, is dat je de mogelijkheid hebt om die individuele app geen toegang tot je locatie te laten bieden. Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Zoek vrienden > Sta toegang tot locatie toe: Nooit. Je hebt volledig controle over of je wel of niet wilt dat de app jouw locatie kan inzien. Je zegt dat je dan helemaal geen gebruik kunt maken van je locatie, maar je kunt dit dus per applicatie instellen. Sommige apps laten je zelfs bepalen of ze wel gebruik mogen maken van je locatie, maar alleen als je ín de app bent en dus niet op de achtergrond.

Was hier inderdaad fout in, je kan het makkelijk uitschakelen.

Er is een reden dat Apple bepaalde apps standaard levert en je die niet kunt verwijderen. Maar als ik dat moet gaan uitleggen, zal je daar weer niet naar omkijken. Dus ik laat het erbij.

Dus op dit moment vind je "find my friends" een essentiële app en verdedig je dat die app er is, als Apple 'm eruit sloopt ga je verdedigen waarom ze 'm eruit gesloopt hebben? Beetje zoals die kiosk-app van destijds? Ik kan me niet inbeelden dat je als normale gebruiker het normaal vindt dat je vrienden je kunnen traceren. Ik kan me wel inbeelden dat je als ouder wilt weten waar je kind uithangt, maar dit gaat echt te ver imo.
Beste Megapilot,

Heb je een linkje naar dat onderzoek? Lijkt me wel interessant, maar de grafieken zeggen op zichzelf helemaal niets (net als in Apple's keynotes zeg maar). Wat betekent de y-as?

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2709502/Does-Apple-deliberately-slow-old-models-new-release-Searches-iPhone-slow-spike-ahead-launches.html

De y-as is het aantal Google opdrachten, heb wel niet gevonden in hoeveel duizend/miljoen die cijfers het getal uitdrukken.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik kan me niet inbeelden dat je als normale gebruiker het normaal vindt dat je vrienden je kunnen traceren. Ik kan me wel inbeelden dat je als ouder wilt weten waar je kind uithangt, maar dit gaat echt te ver imo.

Je kan per persoon selecteren wie je kan volgen en wie niet, het is niet dat iedereen met je nummer kan zien waar jij bent.

Daarnaast was er in het verleden ook al een hoop apps waarmee dit kon, ik denk zo'n 2 jaar terug en toen was er ook geen ophef vreemd genoeg.

Daarnaast, er zijn ook vaak mensen die posts op Facebook zetten met hun locatie en al, en dat 10 keer per dag.

Als je een persoonlijk bericht stuurt via Facebook, stuurt ie je locatie er ook bij tenzij je het afvinkt.

En bij overige 'social media' gebeurt dit ook vaker dus echt zo vreemd is het tegenwoordig niet meer.

En definieer eens 'normale gebruiker', bedoel je dat iemand die meer open is met zijn of haar huidige locatie niet normaal is?

Niet iedereen heeft 'dirty little secrets', maar diegene die wel een affaire hebben is het handig om hun vriend(in) in de blocklijst te zetten.

En waarom zou je als ouder zijnde wel je kind mogen traceren, bestaat er niet meer zoiets als vertrouwen?

Ik ben nog nooit getraceerd geworden door mijn moeder, en denk 99/100 mensen hier ook niet dus dat begrijp ik niet helemaal.

Al is dit een andere discussie en past dit niet geheel hier.

Het is simpel, als jij denkt dat niemand je locatie mag weten zet je het uit.

Mag iedereen het weten zet je het aan, en mag een specifiek iemand het weten zet je het voor hun aan.

Zo simpel kan het zijn, je bent niet verplicht om je te laten traceren en die keuze is voor jezelf om te maken.

Link to comment
Delen op andere websites

Gisteren liep ik tegen dit filmpje aan, blijft een iconische moment voor elke techliefhebber lijkt mij.

[media]

[/media]

Zelf ben ik met het kapotgaan van mijn 5s vorig jaar overgestapt naar Android na 3 iPhones. Aan mijn veel goedkopere Huawei beleef ik dan ook eerlijk gezegd meer plezier dan dat ik aan mijn 5s deed. Desondanks blijf ik er van overtuigd dat het Apple-kamp de grondlegger is van alles wat met smartphones van nu te maken heeft.

Je bedoelt dus, of de iPad Air 2 het verschil ten opzichte van de iPad Air waard is?

Mijn vraag was meer hoeveel euro het verschil waard is. I.c.m. een abonnement kan ik de Air gratis ontvangen, maar de Air2 is ook een mogelijkheid, voor 99€ meer.

Verder bedankt voor je reactie en toelichting, ik ben er toch naar geneigd om voor de Air2 te gaan, het lijkt mij die 99 euries wel waard.

Ik hou er niet van om te mengen in al het iOS vs Android gebeuren en dat komt simpelweg omdat ik van beide pap wel een beetje lust :eten: Wie er dan ook gelijk heeft, MP of TOM, ik heb geen idee? Nou ga ik toch wat zeggen over de discussie die al gaande is, een opvallende en zelfs cruciaal gegeven wat betreft het onderwerp:

Hier zie je hoeveel procent van alle iOS devices is geupdate naar iOS 8, 87%

Hier zie je hetzelfde voor Android devices, de laatste versie (Lollipop) is gedownload op slechts 21%.

Wat heeft dit hiermee te maken? Hoe zouden de grafieken van MP er uit zien, mochten Android gebruikers net zo snel zijn met het updaten van hun Android apparaat naar de laatste update? Het zou kunnen dat er dan dezelfde pieken aanwezig zouden zijn.

De y-as is het aantal Google opdrachten, heb wel niet gevonden in hoeveel duizend/miljoen die cijfers het getal uitdrukken.

Het lijkt mij bijzonder sterk dat de y-as staat voor het aantal zoekopdrachten. In elke figuur loopt de y-as tot 100 en wordt dit maximum ook bereikt. Als je het mij vraagt, is de y-as dus alleen voor relatieve analyse gemeten tegen het maximaal aantal zoekopdrachten op 1 dag.

Link to comment
Delen op andere websites

Hier zie je hoeveel procent van alle iOS devices is geupdate naar iOS 8, 87%

Hier zie je hetzelfde voor Android devices, de laatste versie (Lollipop) is gedownload op slechts 21%.

Cijfers die niet representatief zijn. Er zijn meerdere fabrikanten van het tweede OS en bij het eerste OS zijn er enkel high-end smartphones te koop die zoals het een high-end smartphone beaamt vaker geüpdatet worden. De cijfers zouden representatief zijn als je naar vlaggenschepen gaat kijken van fabrikant X en fabrikant Y, het zou me niet verbazen dat Apple dan alsnog hoger scoort, maar het zal geen verschil van 66% zijn. Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

En waarom zou je als ouder zijnde wel je kind mogen traceren, bestaat er niet meer zoiets als vertrouwen?

Offtopic maar ik was dit jaar op vakantie in italie met 2 vrienden. Een van hen had z'n ipad thuis laten liggen en geloof het of niet zijn moeder checkte zijn locatie via find my iphone. Wanneer die gozer een tijdje ergens was wat ze vanuit haar ipad niet vertrouwde, belde ze 'm op om verhaal te halen. Ik had zoiets van what the fuck en hij zag het als geen probleem. :cab: Als mijn moeder zoiets bij mij flikte kreeg ze toch wat anders te horen..

Link to comment
Delen op andere websites

Wellicht interessant voor degenen die echt graag 2 GB RAM in de iPhone 6s willen zien: http://www.dutch-tec...-de-iphone.html

Om het nog gekker te maken, de iPad Pro heeft zelfs 4 GB RAM. :puh:

Ja ben benieuwd hoeveel verschil het geeft, over minder dan 2 weekjes kom ik erachter ^^

Zo, dus jij gaat de iPhone 6s zeker in Duitsland halen? :)

Ik wacht gewoon netjes totdat hij in Nederland voorbesteld kan worden en dan doe ik dat bij Typhone. Zij zijn echt enorm betrouwbaar en snel. Vorig jaar had ik een dag voor de release in Nederland mijn iPhone 6 besteld, en ik kreeg hem netjes op de release geleverd. :puh:

Yes, schoonpap heeft een vriend in Duitsland wonen, dus jaarlijks bestellen we en laten we het daar afleveren :puh:

Ben erg benieuwd hoe de plus me dit jaar gaat bevallen!

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals normaal is Nu.NL weer erg bevooroordeeld Tech nieuws aan het rapporteren. Dit is toch wel erg belangrijk nieuws voor iOS gebruikers:

http://tweakers.net/nieuws/105368/app-store-bevatte-tientallen-geinfecteerde-apps-door-xcode-malware.html

Als je bijvoorbeeld WeChat gebruiker bent op iOS moet je toch wel even opletten, hiernaast is door fox-it ook nog een tal van andere apps geidentificieerd die malware draaien.

Link to comment
Delen op andere websites

Zoals normaal is Nu.NL weer erg bevooroordeeld Tech nieuws aan het rapporteren. Dit is toch wel erg belangrijk nieuws voor iOS gebruikers:

http://tweakers.net/...de-malware.html

Als je bijvoorbeeld WeChat gebruiker bent op iOS moet je toch wel even opletten, hiernaast is door fox-it ook nog een tal van andere apps geidentificieerd die malware draaien.

iOS kent geen malware, Apple test elke app uitvoerig vooraleer die in de AppStore terecht komt!!!!111!!!1111
Link to comment
Delen op andere websites

Nja blijkbaar kan het niet gezien worden als malware dat iOS betreft maar Xcode. Reactie op Tweakers met toelichting:

Het is per definitie al geen “virus”. Het is een malware die Xcode en niet iOS zelf betreft. Op iOS maken deze apps gebruik van legitieme functies. Apps kunnen ook helemaal niet eigenhandig gegevens van andere apps uitlezen. Een app als 1Password deelt gegevens alleen via de extensie en daarvoor moet je altijd zelf elk afzonderlijk inloggegeven doorgeven.

Het probleem zit hier dat er een soort man-in-the-middle tussen deze apps en de App Store is komen te zitten. Het betreft dus vooral de interactie tussen de gebruiker en de app, daar heeft Apple weinig controle op. Ontwikkelaars kunnen frameworks en broncode afkomstig van andere bronnen gebruiken. Apple ziet alleen het eindproduct in het reviewproces en moet aannemen dat alles wat in de app zit ook zo bedoeld is. Als zo een app dan geen twijfels oproept en voor de rest aan de regels voldoet, keurt Apple deze goed. Vergelijk dit ook met de vulnerability die een half jaar geleden in de AFNetworking-library is ontdekt, waardoor 25.000 apps opeens niet veilig meer gegevens veilig verstuurden (link). Dan heb je het gewoon over een bug in de code die door ontwikkelaars zelf in de app is geïmplementeerd. Dat is voor Apple ook niet inzichtelijk.

Wat jij verder noemt, zoals URL-hijacking, is in principe wel mogelijk als deze URL-schemes in de apps worden geregistreerd vóór het compileren en deze zo door het review-proces komen, maar dat is hier bij mijn weten niet gebeurd. Voor de rest moet je je er altijd bewust van zijn dat een app die toegang heeft tot het Internet in principe vanalles kan tonen en beweren. Praktisch gezien is dit niet veel anders dan een veiligheidslek in de servers van de app-aanbieder. Als gebruiker kun je namelijk niet meer dan erop vertrouwen dat de app-ontwikkelaar alles goed beveiligd heeft.

Wie is er ook zo dom zijn app te ontwikkelen met een Xcode (tenzij je de oudere versie zoekt) versie te gebruiken van een andere site dan Apple zelf?

Link to comment
Delen op andere websites

Nja blijkbaar kan het niet gezien worden als malware dat iOS betreft maar Xcode. Reactie op Tweakers met toelichting:

Het is per definitie al geen “virus”. Het is een malware die Xcode en niet iOS zelf betreft. Op iOS maken deze apps gebruik van legitieme functies. Apps kunnen ook helemaal niet eigenhandig gegevens van andere apps uitlezen. Een app als 1Password deelt gegevens alleen via de extensie en daarvoor moet je altijd zelf elk afzonderlijk inloggegeven doorgeven.

Het probleem zit hier dat er een soort man-in-the-middle tussen deze apps en de App Store is komen te zitten. Het betreft dus vooral de interactie tussen de gebruiker en de app, daar heeft Apple weinig controle op. Ontwikkelaars kunnen frameworks en broncode afkomstig van andere bronnen gebruiken. Apple ziet alleen het eindproduct in het reviewproces en moet aannemen dat alles wat in de app zit ook zo bedoeld is. Als zo een app dan geen twijfels oproept en voor de rest aan de regels voldoet, keurt Apple deze goed. Vergelijk dit ook met de vulnerability die een half jaar geleden in de AFNetworking-library is ontdekt, waardoor 25.000 apps opeens niet veilig meer gegevens veilig verstuurden (link). Dan heb je het gewoon over een bug in de code die door ontwikkelaars zelf in de app is geïmplementeerd. Dat is voor Apple ook niet inzichtelijk.

Wat jij verder noemt, zoals URL-hijacking, is in principe wel mogelijk als deze URL-schemes in de apps worden geregistreerd vóór het compileren en deze zo door het review-proces komen, maar dat is hier bij mijn weten niet gebeurd. Voor de rest moet je je er altijd bewust van zijn dat een app die toegang heeft tot het Internet in principe vanalles kan tonen en beweren. Praktisch gezien is dit niet veel anders dan een veiligheidslek in de servers van de app-aanbieder. Als gebruiker kun je namelijk niet meer dan erop vertrouwen dat de app-ontwikkelaar alles goed beveiligd heeft.

Wie is er ook zo dom zijn app te ontwikkelen met een Xcode (tenzij je de oudere versie zoekt) versie te gebruiken van een andere site dan Apple zelf?

Je hebt het hier wel over app ontwikkelaars. Technisch gezien is het maken van apps dan ook niet echt een grote uitdaging. En ja, schijnbaar zijn ontwikkelaars zo dom om het niet via officele kanalen te downloaden (WeChat is zeer groot in China, ken zelfs mensen uit NL die het gebruiken).

Het betreft inderdaad geen malware in iOS zelf maar binnen de aangeleverde apps. Het verzamelen van informatie en het uitvoeren van externe commando's is zeker weten malware binnen de apps, iets wat dus via XCode wordt meegeleverd zonder de kennis van de app publisher. Iedereen denkt echter dat elke app door Apple grondig wordt geinspecteerd maar hier toont Apple dus al zijn gebreken in de procedure (er wordt alleen gekeken naar de source code van de ontwikkelaar en niet de binary die wordt aangeleverd, omdat er wordt verwacht dat XCode die correct aanlevert). Ik heb zelf ondertussen ook aan wat iOS apps gewerkt en je kan zien dat de inspectie van Apple zeer oppervlakkig is. Een clientenportaal is nauwelijks getest terwijl er zeker mogelijkheden zijn om een soort van command and control omgeving op te zetten. Het gevoel van veiligheid is dus meer schijn dan werkelijkheid, closedsource werkt niet beter dan opensourced (ookal klinkt dit raar).

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...