Jump to content

Grotere videokaart


Nyltje

Recommended Posts

http://tweakers.net/...0d -ver-6x.html

Maar ik zou niet weten welke wel en welke niet goed voor overclocken is. De goedkoopste met AM3+ is http://tweakers.net/...a78l-m-le.html.

Ik had eerst ook een standard ATX omdat ik ook dacht dat dat beter was, maar omdat jij ook een mini ATX had toch even verder op internet gekeken en het maakte niet heel veel uit, je hebt alleen meer slots en het is groter.

Overclocken van een FX CPU gaat een flinke aanslag leveren op je mobo, je zal niet de eerste zijn waarvan de achterkant helemaal bruin wordt en uiteindelijk de contact punten los laten

Je moet inderdaad, zoals de rest al aangeeft, wel een mobo zoeken die dat goed aankan

Vergeet ook niet dat een FX flink wat stroom vreet, al helemaal wanneer je hem gaat overclocken

Zoals Limbolander aangeeft is overclocken ook niet zo simpel, ik heb het dan uiteindelijk wel geleerd, maar nog ver van perfect zegmaar

Ik heb dan nog een mobo die het overclocken een stuk makkelijker maakt, waardoor je met Youtube al een heel eind komt :7

Overigens heb ik zelf deze mobo (ook met een FX CPU)

http://tweakers.net/...-formula-z.html

Ja ik heb ook veel Youtube gekeken. En het lijkt best makkelijk, als je het maar in kleine stapjes doet. Het kost ook idd veel tijd.
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 98
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Nyltje

    36

  • Sprunk

    15

  • Limbolander

    13

  • RustyRustler89

    10

Top Posters In This Topic

Posted Images

http://tweakers.net/...0d -ver-6x.html

Maar ik zou niet weten welke wel en welke niet goed voor overclocken is. De goedkoopste met AM3+ is http://tweakers.net/...a78l-m-le.html.

Ik had eerst ook een standard ATX omdat ik ook dacht dat dat beter was, maar omdat jij ook een mini ATX had toch even verder op internet gekeken en het maakte niet heel veel uit, je hebt alleen meer slots en het is groter.

Overclocken van een FX CPU gaat een flinke aanslag leveren op je mobo, je zal niet de eerste zijn waarvan de achterkant helemaal bruin wordt en uiteindelijk de contact punten los laten

Je moet inderdaad, zoals de rest al aangeeft, wel een mobo zoeken die dat goed aankan

Vergeet ook niet dat een FX flink wat stroom vreet, al helemaal wanneer je hem gaat overclocken

Zoals Limbolander aangeeft is overclocken ook niet zo simpel, ik heb het dan uiteindelijk wel geleerd, maar nog ver van perfect zegmaar

Ik heb dan nog een mobo die het overclocken een stuk makkelijker maakt, waardoor je met Youtube al een heel eind komt :7

Overigens heb ik zelf deze mobo (ook met een FX CPU)

http://tweakers.net/...-formula-z.html

Ja ik heb ook veel Youtube gekeken. En het lijkt best makkelijk, als je het maar in kleine stapjes doet. Het kost ook idd veel tijd.

Youtube filmpjes kijken wil niet zeggen dat je het meteen zelf kunt, het gaat er om dat je weet wat je doet, dat je weet welke voltages je wel en niet moet aanpassen en waar deze voltages voor zijn, om maar een voorbeeld te nemen.

Link to comment
Delen op andere websites

Staan er op internet ook niet bepaalde waarde's voor een bepaalde processor en op welke je ze moet zetten? Ik weet wel wat je aan het doen bent denk ik. Doordat je de ghz aanpast heb je meer volt nodig, daardoor moet je cpu harder werken en wordt het warmer. (denk ik)

Link to comment
Delen op andere websites

Bij het overklokken komt er heel wat bij kijken en het is het beste om niet te proberen.

Overklokken heb je er eigenlijk alleen baat bij RTS spellen of CPU-intensieve spellen zoals Minecraft.

Als je gaat overklokken, heb je echt wel een flinke CPU-koeler nodig, vooral bij FX CPU's.

En dat Intel vs AMD, nVidia vs AMD en ga zo maar door. Je moet er ook rekening houden met beperkende factors.

Je kan niet zomaar een FX8350 combineren met een nVidia GTX Titan X want dan heb je echt een enorme bottleneck.

Intel CPU's zijn in het algemeen krachtiger door hun 4 krachtige en snellere cores dan AMD FX met hun 8 langzamere cores.

Je moet je onderdelen zo zorgvuldig gebalanceerd hebben dat er geen bottlenecks of andere beperkende factoren zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja dat kan, die site heet Google. Neem zelf eens wat initiatief om dingen op te zoeken, er is genoeg te vinden over over klokken op internet, ook voor beginners.

Zomaar op internet een processor opzoeken die is overgeklokt en dan die instellingen zo overnemen is echt een no-go. Geen enkele chip is precies hetzelfde. Je hebt modellen die erg goed overclocken, maar ook modellen die bij een paar MHz meer al onstabiel worden of dan een onwijs hoog voltage nodig hebben. Het is echt precisiewerk en verijst kennis en geduld. Echter lijkt het mij voor jouw doeleinden niet zinnig. Koop een snelle i5, goede videokaart en je kunt een paar jaar vooruit. Ga je na een paar jaar merken dat je meer prestaties nodig hebt, gooi je er tegen die tijd een i7 op.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Ja dat kan, die site heet Google. Neem zelf eens wat initiatief om dingen op te zoeken, er is genoeg te vinden over over klokken op internet, ook voor beginners.

Ik had al gezocht, maar ik kon niks vinden, alleen de betekenis ervan. Heeft iemand alsnog een linkje?

Zomaar op internet een processor opzoeken die is overgeklokt en dan die instellingen zo overnemen is echt een no-go. Geen enkele chip is precies hetzelfde. Je hebt modellen die erg goed overclocken, maar ook modellen die bij een paar MHz meer al onstabiel worden of dan een onwijs hoog voltage nodig hebben. Het is echt precisiewerk en verijst kennis en geduld. Echter lijkt het mij voor jouw doeleinden niet zinnig. Koop een snelle i5, goede videokaart en je kunt een paar jaar vooruit. Ga je na een paar jaar merken dat je meer prestaties nodig hebt, gooi je er tegen die tijd een i7 op.

Okay, bedankt voor het advies. ;)
Link to comment
Delen op andere websites

Nyltje, speel je CPU intensieve spellen zoals Star Swarm en andere strategie spellen?

Zo niet, dan biedt overklokken letterlijk geen meerwaarde voor jou. Max Payne 3 toont bijvoorbeeld geen verschil in prestatie tussen ondergeklokte,

stockgeklokte en overgeklokte CPU, lees [CPU] als in enkelvoud. Het maakt niet of je je Intel CPU hebt overgeklokt naar 4.5GHz, je zult er toch geen verschil merken.

Dat over Max Payne 3 verhaal werd getest op een i7-3770K.

Maar goed, aangezien je toch graag en gretig een CPU'tje wil overklokken, zou ik maar alvast vloeibare stikstof bestellen en eventueel en zeker ook een brandblusser.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja dat kan, die site heet Google. Neem zelf eens wat initiatief om dingen op te zoeken, er is genoeg te vinden over over klokken op internet, ook voor beginners.

Ik had al gezocht, maar ik kon niks vinden, alleen de betekenis ervan. Heeft iemand alsnog een linkje?

First hit on Google.

Link to comment
Delen op andere websites

Nyltje, speel je CPU intensieve spellen zoals Star Swarm en andere strategie spellen?

Zo niet, dan biedt overklokken letterlijk geen meerwaarde voor jou. Max Payne 3 toont bijvoorbeeld geen verschil in prestatie tussen ondergeklokte,

stockgeklokte en overgeklokte CPU, lees [CPU] als in enkelvoud. Het maakt niet of je je Intel CPU hebt overgeklokt naar 4.5GHz, je zult er toch geen verschil merken.

Dat over Max Payne 3 verhaal werd getest op een i7-3770K.

Maar goed, aangezien je toch graag en gretig een CPU'tje wil overklokken, zou ik maar alvast vloeibare stikstof bestellen en eventueel en zeker ook een brandblusser.

Nee ik ga het dan denk ik niet overclocken. Dus een normaal moederbord is dan goed.

Ja dat kan, die site heet Google. Neem zelf eens wat initiatief om dingen op te zoeken, er is genoeg te vinden over over klokken op internet, ook voor beginners.

Ik had al gezocht, maar ik kon niks vinden, alleen de betekenis ervan. Heeft iemand alsnog een linkje?

First hit on Google.

Ja dat is het overclocken van je cpu, ik had het over hoe je kan zien dat er bottleneck is. Dus dat je bijvoorbeeld als gpu een gtx 960 instelt en dat je dan kan kijken welke processor het beste is samen met die videokaart. En dat je ook een andere videokaart kan instellen.
Link to comment
Delen op andere websites

En een AMD FX 8350? Op cpuboss zegt hij dat ie tussen de bovenstaande cpu's in ligt. Maar ja nu kom je weer met het Intel/AMD gedoe. De AMD is goedkoper. Zal ik veel merken als ik voor de Intel processor zou gaan i.p.v. die van AMD?

Link to comment
Delen op andere websites

Staan er op internet ook niet bepaalde waarde's voor een bepaalde processor en op welke je ze moet zetten? Ik weet wel wat je aan het doen bent denk ik. Doordat je de ghz aanpast heb je meer volt nodig, daardoor moet je cpu harder werken en wordt het warmer. (denk ik)

Nope, elke CPU is uniek, de een kan hoog komen, de ander krijg je al met pijn en moeite op 10 % overgeclockt, daarom is overclocken ook zo moeilijk, iig als je er een merkbaar resultaat uit wilt halen.

En een AMD FX 8350? Op cpuboss zegt hij dat ie tussen de bovenstaande cpu's in ligt. Maar ja nu kom je weer met het Intel/AMD gedoe. De AMD is goedkoper. Zal ik veel merken als ik voor de Intel processor zou gaan i.p.v. die van AMD?

cpuboss is ook een vreselijke site, zoek op bekende hardware sites naar benchmarks tests van beide processoren en vergelijk wat voor FPS ze in bepaalde programma's en games halen. Beste zijn benchmarks die beide processoren in hun charts en tests verwerkt hebben, dan gebruiken ze ook dezelfde videokaart etc.

Link to comment
Delen op andere websites

De AMD is wellicht iets goedkoper, maar je hebt voor zo'n 8-core FX wel een duurder moederbord nodig. Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar de goedkopere AMD moederborden hebben een vrij basis CPU stroomvorziening (meestal 4+1 phase VRM) en in combinatie met een zware CPU als een 8-core FX, met een TDP van 125 watt, geeft dat vaak problemen. Omdat de CPU zoveel stroom vraagt, en het moederbord daar feitelijk niet geschikt voor is om zoveel stroom te leveren (ookal beweren fabrikanten anders), worden de VRM's bij hoge belasting (zoals games) enorm warm en als beveiliging tegen oververhitting gaan deze dan 'trottelen'. Lees: de processor tijdelijk op een veel lagere klokfrequentie laten werken, waardoor 'ie minder stroom gebruikt, zodat de VRM's even ruimte krijgen om af te koelen.

Dit merk je dan vooral in games omdat je FPS dan ineens compleet instorten. Voor een 8-core FX is dan ook minimaal een moederbord aan te raden met 8+2 phase VRM, en die zijn beduidend duurder dan de goedkoopste AM3+ planken.

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Nu heb ik deze video gevonden:

Ik weet nog steeds niet echt welke beter zou zijn? Als we naar Gta V kijken, welke zou dan het beste zijn?

@Sprunk Je bent in principe dus altijd even duur uit.

Bewerkt: door Nyltje
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...