Jump to content

TUT: Hoe configureer ik mijn KPN router voor online gaming?


Jacky-2007

Recommended Posts

  • Reacties 303
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Jacky-2007

    111

  • GekkieJ01

    29

  • Flokkert

    21

  • Hayte

    10

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 weken later...

Beste Jacky

Ik heb sinds gisteren een nieuwe KPN experiabox (789vn) omdat de oude niet de geleverde snelheid gaf die we hadden gekocht. Op de vorige KPN experiabox (speedtouch) had ik gewoon NAT type 2 na het openzetten van wat ports (ben vergeten welke) (had namelijk eerst NAT type 3). Nu ik deze nieuwe KPN experiabox heb heb ik ook weer NAT type 3 en ben al bijna 2 uur bezig met het zoeken naar tutorials en het uitvoeren van deze maar het lukt niet (ook niet met deze tutorial) vandaar deze reactie. Ook weet ik niet precies welke ports ik nu moet openzetten om NAT type 2 te krijgen (dit staat ook niet in de Tutorial).

Ik hoop u hiermee genoeg te hebben geinformeerd en hoop dat u mij kunt helpen want de KPN servicedesk doet dit niet (ook al 2 keer gebeld).

mvg

Christiaan

Link to comment
Delen op andere websites

Dit onderste gedeelte van de tutorial is waar je mee moet gaan werken. (Klik om te lezen)

[table=header]Shortlist tutorial voor Thomson Gateway 789vn

Let op: Het is van belang dat je beschikt over firmware versie 8.4.2.u of hoger om deze tutorial te laten werken.

Hoe je je firmware versie controleert

  1. Ga naar je router in je browser op adres http://192.168.2.254/
  2. Kijk bovenaan in het geladen scherm welk nummer er staat achter "Softwareversie:"

Ja, er staat 8.4.2.u in het scherm

  • Ga hieronder verder

Nee, er staat een lager nummer dan 8.4.x in het scherm

  • Neem contact op met de KPN Servicedesk via 0900-0244
  • Volg het keuze-menu, zorg dat je bij de technische helpdesk uitkomt
  • Vraag vriendelijk of men de routerfirmware wil updaten. KPN kan dit doen van buitenaf en doet dit kostenloos.

[/table]

  1. Ga naar je router in je browser op adres http://192.168.2.254/
  2. Klik links in beeld op Thuisnetwerk op de beginpagina, en indentificeer welk apparaat je spelconsole is.
    • In het overzicht staan verschillende Mac-adressen (combinatie letters-cijfers) met daarvoor een icon. Een actief apparaat heeft een rood icon, een niet actief apparaat een blauw
    • Zet je console aan en druk op F5
    • Een van de apparaten die een blauw icon had is nu rood gekleurd; dit is je spelconsole

[*]Klik op het Mac adres van je console

[*]Zet je spelconsole weer uit[*]Klik rechtsboven op configureren[*]Zorg dat je router er netjes uitziet; Verander de naam in iets van "x360" of bijvoorbeeld "PS3"[*]Bij Type selecteer je uit het menu "Spelconsole"[*]Plaats nu een vink in de checkbox achter Altijd hetzelfde IP adres gebruiken[*]Klik op de knop Toepassen

De instellingen worden nu opgeslagen, en het scherm wat opent is weer het scherm van je spelconsole, maar dan met de nieuwe instellingen

[*]Klik weer rechtsboven op Configureren

[*]Selecteer onderaan bij Verbinding delen - Spel of Service uit het lijstje de service Xbox LIVE

[*]Klik naast de lijst rechts op Toevoegen

[*]Klik nu weer op de knop Toepassen. Je gemaakte aanpassingen in het router zijn nu klaar, het apparaat hoeft niet gereset te worden!

[*]Zet je 360 aan

[*]Druk op de xbox LIVE knop

[*]Ga naar System > Network settings

[*]Kies je type verbinding (Wired of Wireless)

[*]Zorg er nu voor dat alles op Automatisch staat

[*]Sla de wijzigingen op

Laat nu je 360 de verbinding testen. Als het goed is zou hij nu geen error codes meer moeten geven voor je verbinding. :tu:

Als je deze stappen op de juiste manier hebt doorlopen, heb je de juiste poorten geopend en toegewezen aan je spelconsole. :tu:


Dan is er nog een kanttekening te plaatsen hierbij.. KPN heeft er nog geen oplossing voor geboden, maar er is een nieuw probleem met de nieuwste KPN router: Het cache van het apparaat loopt snel vol en zorgt ervoor dat dit je opties beperkt. Het haalt niet je instellingen weg, wat al een heleboel scheelt ten opzichte van de vorige routers, maar het is wel een probleem.

Je kan het cache legen door de router uit te schakelen, (dus niet resetten!) 30 sec. te wachten, en de router weer aan te zetten met de power-knop achterop het apparaat. Ik doe dit zelf iedere keer voordat ik mijn 360 aanzet. Zo voorkom je dat je online wil gaan en weer allerlei vervelende Strict meldingen krijgt..

Link to comment
Delen op andere websites

Dat is een dingetje wat inderdaad nog in de shortlist tut moet worden toegevoegd... "PSN" heeft in tegenstelling tot "Xbox live" geen pre-set in de router.

Moment, aangezien je niet de eerste bent die dit aanhaalt, en ik nog wel even tijd heb zo, zal ik nog even een korte tut maken over hoe je de service "PSN" in het lijstje bij stap 11.

Dit was ik al van plan om toe te voegen aan de uiteindelijke tutorial voor de 789, maar heb daar helaas nog geen tijd voor gevonden.

EDIT: Ik dacht nu tijd te hebben, maar een gezinsleven kan je niet regisseren.. Helaas gaat dit vanavond niet meer lukken. Ik hoop voor het weekend hierop terug te kunnen komen. ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

(Ik heb de speedtouch 780)bij mij werkt het programma portforward niet echt mee. als ik de gegevens invul en ik doe save these changes dan zie je hem laden en dan is alles weg wat ik had ingevuld en ik kan ook niet bovenaan de network adapter selecteren. En hoe kom ik trouwens aan gateway adress?? plz help me!

heb nu UPnP gebruiken aangezet het is nu NAT type 2. :engel:

Bewerkt: door Jacky-2007
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb je dubbelpost even samengevoegd. Als je een vraag hebt gesteld en je bedenkt je na het plaatsen, kan je rechtsonder je post de "Bewerk"-knop gebruiken. ^_^

uPnP is stap één. Op portforward.com hoef je niet per sé je gegevens in te vullen, je kan de tutorial gewoon volgen zonder. Je weet tenslotte al hoe je in de routerfirmware moet komen. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Mijn NAT-Type staat op 2 en ik heb alles gedaan wat in de tut staat alleen op Black Ops staat mijn NAT-Type nog steeds op 'Strict'.

Ik heb een PS3 en een Thomson TG789vn.

Ik hoop dat je kunt helpen met mijn probleem.

Link to comment
Delen op andere websites

[table=header]Belangrijk voor COD: Black Ops spelers met een KPN Experia box!



Laad MW2 start de multiplayer tot je je nat type ( open) ziet staan. Eject de MW disc (niet de game beëindigen). Plaats de Blackops disc start multiplayer kijk in options en druk select. In mijn geval stond er nat type open.

Met dank aan @GekkieJ01 voor het opzoeken en testen van deze truc[/table]

Link to comment
Delen op andere websites

Beste Jacky-2007,

Allereerst, mooie en duidelijk tut. Ik heb het hele gebeuren meerdere malen geprobeerd (playstation instellen in de router)

Klik

maar ik heb grote problemen met het openen van de poorten. Wanneer ik een ''nieuw spel of toepassing'' wil maken, krijg ik het gewone venster, waar ik de te openen poorten invoer, telkens op toevoegen druk en uiteindelijk op toepassen 9bij de naam). Vervolgens krijg ik dit:

Klik

Alles goed en wel, hij slaat hem toch op en in het overzicht staat ook dat die poorten geopend zijn (overzicht van de toepassing GTAtut)

De volgende stap is dus het koppelen aan mijn PS3.

Ik ga naar toewijzen, klik links de toepassing GTAtut aan in de dropbox en rechts selecteer ik mijn Playstation. Ik klik op OK en tada:

Klik

Er is dus blijkbaar een conflict met een andere toepassing die dezelfde poorten geopend heeft. Onderaan de foto zie je de enige andere toepassing die geactiveerd is: geen enkele poort die overeenkomt.

Mijn playstation heeft dus geen actieve toepassing en de poorten van de enige draaiende toepassing corresponderen niet met de GTAtut-toepassing. UPnP staat aan, maar is niet beschikbaar op mijn PS3. Ik heb een TG789vn bij KPN. Hoe kom ik van mijn NAT3 af? Ik ben ten einde raad..

Met vriendelijke groeten,

Razz

Link to comment
Delen op andere websites

Zou je het nog eens willen proberen door de poorten TCP en UDP 3478 - 3479 te veranderen in 3478 -3478?

Ik heb even gezocht, en voor het tweede deel van de tutorial heeft Portforward.com inmidddels een pagina aangemaakt voor de PS3 i.c.m. TG89vn gebruikers. Deze tut kan je hier vinden.

Link to comment
Delen op andere websites

Beste Jacky,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb de 3478-3478 ingevoerd, maar ook nu gebeurt er niets. Het ligt niet aan die poort, want wanneer ik een nieuwe toepassing aanmaak (genaamd PLAYSTATION(1)) met enkel poort 80 open (Klik), krijg ik precies diezelfde melding dat het niet kan. Om het verhaal sterker te maken, ik kan dezelfde poorten ook niet openen met mijn blackberry, krijg dan precies dezelfde melding..

Dus waar zou het aan kunnen liggen? Ik kan alleen maar toepassingen toevoegen die geen poorten hebben.

Die tut klopt trouwens niet. Ze willen dat je aan het begin je static IP even invult, zodat de tut zich aanpast aan jouw eigen situatie. Geeft hij voorbeelden van wat je precies in moet vullen. Ze willen dat je je static IP invult bij de poort waarnaar je om wilt zetten, maar dat kan niet, omdat dat vakje maar 5 tekens toestaat.

Razz

Bewerkt: door Razmatazz_
Link to comment
Delen op andere websites

Die stap van de tut zou je moeten negeren inderdaad, die functie werkt niet naar behoren.

Wat vreemd dat hij overal die melding geeft? Dat zie ik eerlijk gezegd voor het eerst..? In deze situatie zou ik als ik jou was of even je router resetten, en even schoon opnieuw beginnen, of de KPN bellen en vragen hoe dit zit.

Link to comment
Delen op andere websites

Beste Jacky,

Wat betekent die melding normaal gezien dan en waardoor wordt hij veroorzaakt?

Op fabrieksinstellingen verandert er niets.

Binnenkort misschien inderdaad die koekebakkers van de KPN maar bellen dan. Toch ontzettend bedankt voor je hulp!

Razz

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...